Kysymys

ADSL:n hitaus

  • 13 marraskuu 2009
  • 5 kommenttia
  • 373 katselukerrat

Tulipa taas tuo HEC error ongelma ja netin hitaus taas uudelleen esille tänään. Eilen lähti netistä 1.3mt sekunnissa kun modeemin kättelynopeus oli keskukseen 13,2mb. Tänään aamulla käynnistin koneen ja huomasin, että modeemin kättelynopeus oli noussut keskukseen 17,6mb. Sinänsä hyvä mutta kun tulee vain 100kt-200kt/s netistä. HEC erroreita on tullut yli 1,6 miljoonaa tämän päivän aikana. Modeemin hallinnasta olen lukenut nämä arvot:

Download

Rate : 17604 Kbit/s
Noise Margin : 7,5 db
Attenuation : 23,9 db

Upload

Rate : 1019 Kbit/s
Noise Margin : 17,7 db
Attenuation : 8,6 db

Local Errors

FEC 0
HEC 1939904
CRC 15198

Ovatko nuo arvot huonot? Lukuunottamatta noita local erroreita. Ongelma ei ainakaan ole nyt omissa laitteissa (toivottavasti). Modeemi kiinni seinässä mukana tulleella kaapelilla/virtajohdolla ja kannettava tietokone modeemissa mukana tulleella rj45 kaapelilla. Kaapelia kokeillut vaihtaa ja langatonta yhteyttä mutta netin hitaus senkuin jatkuu. Modeemia kokeillut bootata 4 kertaa ja joka kerta saa kättelynopeudeksi tuon päälle 17mb/s. Nyt ei enää edes uskalla boottailla modeemia kun olen tehnyt jo vikailmotuksen niin ainakin näkeevät  millainen ongelma on kyseessä.

Onko tietoa voiko liian nopea kättelynopeus olla hitauden aiheuttaja ja HEC errorien tuottaja? Vai onkohan modeemi mahdollisesti rikki.

5 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Noise Margin : 7,5 db


Tuon pitäisi olla riittävä. Vähimmäismäärä on 6,0 db.


Noise Margin : 17,7 db


Jos tuo luku pitää paikkansa, se on erittäin hyvä.


HEC 1939904
CRC 15198


Aivan kamalia arvoja, virheitä ei todellakaan saa esiintyä linjalla noin paljoa. Hyvällä linjalla tulee ehkä pari kolme virhettä heti alussa kun modeemi kättelee, mutta sitten laskuri ei juuri kasva.


Vai onkohan modeemi mahdollisesti rikki.


Se onko modeemi rikki, puhelinpiuhoissa vikaa tai DSLAM:in portti rikki, ei oikein selviä muuta kuin kokeilemalla muualla toimivaksi todetulla modeemilla. Tai viemällä tuo modeemi muualle ja katsomalla pääseekö se siellä parempaan suoritukseen.
Tänään aamulla heräsin ja käynnistin koneen ja www.speedtest.net antoi tulokseksi 17MBps päätin testata onko nopeus todella noin hyvä ja imuroin ison tiedoston peliplaneetasta ja sieltähän tuli kuin tulikin 1,7 megaa sekunnissa. Modeemin hallinta sivu antoi tosin vieläkin 200-300 hec erroria per sivun päivitys. Modeemi koko yön luonnollisesti päällä ja eilen ennen nukkumaan menoa antoi speedtest tulokseksi 12Mbps ja käytännössä tuli vain 200kt/s. No ajattelin sitten bootata modeemin ja katsoa pysyykö noin hyvä yhteys vielä bootin jälkeenkin. No ei tietenkään pysynyt vaan nopeus tippui www.speedtest.netin mukaan 12MBps nopeuteen mutta käytännössä tuli vain peliplaneetasta vain 200 kt/s... eli samanlaiseen tilaan meni kuin eilen illalla jäi. Eipä olisi kannattanut bootata niin olisi edes päivän / viikonlopun saannut nauttia nopeasta yhteydestä. Mutta pitäähän tuollaisen yhteyden palata bootin jälkeenkin normaaliin nopeuteen.

Vähän kyllä mietityttää, että ovatko varmasti asentaneet tämän netin aivan toimivaksi. Saunalahden asiakaspalvelusta sanotaan, että netin pitäisi olla toiminnassa mutta oma.saunalahdessa on ADSL tilauksen tila vieläkin parin päivän jälkeen "tilauksessa" ja "odottaa asennusta". No sinänsä hyvä niin ei laskuakaan tule... en kyllä tälläisestä maksaisikaan ennen kuin nopeus on kohdillaan. Mitään tekstiviestejä ei ole koskaan tullut, että pitäisi ADSL kytkeä seinään testausta varten etc. Eikä kukaan ADSL asentaja ole soittanut, että on tulossa sen asentamaan. Mielestäni olisi todella hyvä, että näissä tilauksissa ADSL asentaja kävisi aina jokaisessa kodissa henkilökohtaisesti mittaamassa signaalin rasiasta mihin ADSL kytketään eivätkä luottaisi siihen, että käydään vain talojakamossa laittamassa hommat kohdalleen. Ainakin pitäisi tekstiviesti tulla siitä, että ollaan talojakamossa jotain käyty tekemässä. Ei kai tämä ADSL kumminkaan voi hypätä itestään päälle ilman, että joku on käynnyt sorkkimassa talojakamoa? Eli ei riitä se, että ollaan keskusesta varattu pihojen paikat etc. mutta yhteys ei silti toimi vielä 100%?
Jos yhteys toimii (eikä kyseessä ollut vaihtotilaus) niin asentaja on aivan varmasti käynyt keskuksessa kytkennät tekemässä. Se, ettet ole saanut kuittausta johtuu tod näk siitä että asentaja ei ole kuitannut vielä Elisalle / Saunalahdelle kytkentää valmiiksi. Omalla kohdalla sain odotella lähemmäs viikon sitä tekstiviestiä jossa liittymä kuitattiin valmiiksi, vaikka liittymä toimi aivan kuten pitikin.

Jos linja toimii jatkossakin vastaavalla tavalla, kannattanee käydä nämä perinteiset toimenpiteet läpi (tarkastaa piuhat, testata toisella modeemilla jos mahdollista, kytkeä mahdolliset muut laitteet irti jne.) ja soitella sen jälkeen vikailmoitusnumeroon. Ongelmana saattaa tosin myös olla talon sisäverkon kunto jolle ei operaattori mitään mahda.

Kannattanee vielä testailla nopeutta myös esim. osoitteesta ftp://ftp.funet.fi/dev/ , nuo nopeustestit usein antavat vähän virheellisiä tuloksia.
Jep. Tuolta funetilta tulee noin 500kt/s. Eli noin 5MBitsin liittymä tuon mukaan... jää kivasti tuosta modeemin kättelynopeudesta joka on 17MBits. Puhumattakaan siitä, että liittymän pitäisi olla teoreettisesti 24/1. Ainut mikä on kokoajan ollut samana on upload joka on käytännössä kokoajan 85kt/s eli ei jää tuosta 100kt/s paljon. Tullut hec erroreita modeemiin tänään 3,5 tunnissa noin 270 000. Modeemi lisäksi käy todella kuumana kun joutuu tekemään noita error correctioneita päivässä reilusti yli 2 miljoonaa. Pakko ottaa edes yöksi irti modeemi seinästä ettei räjähdä.

Saa nähdä jos vika on taloyhtiön kaapeloinnissa niin suostuuvatko uudet kaapelit asentamaan asuntoon ja kuinka paljon tuollainen vaatii remonttia kun ei ole todellakaan oikeutta alkaa vuokra-asunnossa tekemään korjauksia. Varmasti on oikeus onneksi irtisanoa liittymä tuollaisessa tapauksessa. Tullut todellakin katumapäälle tämän yhteyden hankkimisen jälkeen. Varsinkin jos alkavat laskuttamaan tälläisesta 2-5MB:n liittymästä ennen kuin ovat saanneet vian korjattua.
Eilen oli asentaja varmasti jotain käynnyt jossain tekemässä kun nyt netti taas toimii 🙂 Tulee kättelynopeudella eli noin 1,7mt sekunnissa. Eikä HEC/CRC erroreita tule enää kuin nimeksi. Sen sijaan saan nyt FEC erroreita sellaiset 1-20 per hallintasivun päivitys mutta lukemani mukaan tuo on aivan normaalia jos "interleaving" on linjalla päällä. Tuon olivat varmaan unohtaneet laittaa päälle. No pääasia, että nyt toimii niin pärjäisi tuon kaksi vuotta tällä netillä ja vaihtaisi sitten halventuneisiin 100MB liittymiin :9

Osallistu keskusteluun