Kysymys

ADSL:n osoitteenmuutos

  • 30 huhtikuu 2006
  • 72 kommenttia
  • 18170 katselukerrat

Morjensta Sauniksen väki.

Pistin menemään oma.sauniksen kautta osoitteenmuutoksen, vajaa viikko sitten (en muista tarkkaan, kuinka monta päivää sitten).
Ihmettelen sitä vain, että kun siellä luki asennukseen menevä aika on noin 3-4 viikkoa?? Tarkoittaako tuo tosiaan osoitteenmuutosta, vaiko uuden (uusi asiakas) linjan avausaikaa?
Enkä ole saanut vastauksia, jotka laitoin osoitteenmuutosilmoituksen kommenttikenttään.

72 kommenttia


Morjensta Sauniksen väki.

Pistin menemään oma.sauniksen kautta osoitteenmuutoksen, vajaa viikko sitten (en muista tarkkaan, kuinka monta päivää sitten).
Ihmettelen sitä vain, että kun siellä luki asennukseen menevä aika on noin 3-4 viikkoa?? Tarkoittaako tuo tosiaan osoitteenmuutosta, vaiko uuden (uusi asiakas) linjan avausaikaa?
Enkä ole saanut vastauksia, jotka laitoin osoitteenmuutosilmoituksen kommenttikenttään.


Sekä osoitteenmuutoksessa että uuden asiakkaan linjan avauksessa menee suurinpiirtein sama aika. Itseasiassa tuossahan on isompi homma kun se pitää käydä ikytkemässä irti vanhasta osoitteesta ja sitten kytkeä uuteen osoitteeseen. Tämän takia olisikin hyvä tehdä tuo osoitteenmuutos ajoissa ennekuin muuttaa. Ja se oli muistaakseni hieman sekava se ilmoitus.

Muistaakseni silloin kun itsekin muutin niin ihmettelin hieman tuota tekstiä mikä siellä tuli vastaan. Taisi olla aika tarkalleen samaa tekstiä kuin jos aukaisi uuden liittymän...

Ja muutenkin jos on jotain kysyttävää niin kannattaa soittaa asiakaspalveluun.
Joops, tuli vaan sen verran pikaisesti ostettua asunto, että muutto olisi jo ensi viikonloppuna. Noh täytyy katella, josko pystyisi siirtämään muuttoviikkoa yhdellä edemmäksi.
Saunalahti väki voisi kyllä vielä varmistaa, sen "tarkan" päivän, jolloin asennus olisi tehtynä viimeistään.
PS. Pistäkää puhelinkaappien avaimet tulemaan postitse, niin voin tehdä homman ihan itse 😃
Jepulis, netti alkoi toimimaan tänään, kiitokset siitä Saunikselle.

Hieman vaan harmittaa yhteyden hitaus verrattuna edelliseen asuntoon.

Jos joku Sauniksen työntekijöistä voisi varmentaa, onko pakilan keskus tosiaan lähimpänä malminkartanoa?

Upstream Speed: 864 kbps
Downstream Speed: 7744 kbps 
Standard:ADSL_G.dmt

Ei tykkää multimode yms. yhdistää ollenkaan.

noise margin upstream: 11 db
output power downstream: 19 db
attenuation upstream: 16 db

noise margin downstream: 4 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 31 db

Sitten vielä sellainen huomio Sauniksen väki, että osoitteeni kokonaisuudessaan ei mahdu tuonne profiiliin 😃
No jhoo, multimodella sain yhteyden muodostumaan, mutta siinä menee aina ikuisuus. Sillä pätkii nettipelit ikävästi ???
Testailempa tässä muutaman päivän eri kättelytapoja, kuinka linja pysyy pystyssä ja jolla pätkimistä olisi vähiten.
Kaikilla kättelyillä pätkiminen on aivan mahdotonta nettipeleissä. ADSL2:n kättelyihin ei mouodosta yhteyttä ollenkaan, taitaa olla vanha DSLAMi täällä sitten...
20 minuuttia jonotusta riitti numeroon 09 4243 0730. Ei vaan jaksanut enempää kuunnella biisejä 😉
Eilen sain pitkän jonotusajan jälkeen kiinni vikarin, jossa nopeus laskettiin 4/0.5
Pätkiminen jatkuu tuollakin nopeudella, mutta niinkuin aika selvää on mitä nopeammin, sitä enemmän virheitä.
Siis virheiden tai oikeastaan packet lossien määrä putosi noin puoleen siitä, mitä ne oli 8/1 linjalla.

Mutta tänään kun yritin soittaa, JONOTIN JA KUUNTELIN HIRVEITÄ BIISEJÄ YLI 2 TUNTIA!!! ja sitten vaan yhtäkkiä kuului tuut tuut ja perkele vaan loppui soimasta. Yritin heti perään soittaa uudestaan, mutta mitä se auttaa, ei yhtään mitään, sama jonotus kuitenkin edessä, ei kiinnosta!

Kuinka pääsen eroon teistä Saunalahti? Haluan irtisanoa ADSL-liittymäni nopeasti, jotta pääsen kokeilemaan SuomiComia. Ongelmahan tässä on se, että edellisessä asunnossa tyhmyyksissäni menin ottamaan teiltä Etusopimuksen tähän. Linja pätkii, vikarissa ei vastata koskaan, parannuksia tiedossa? ei ikinä varmaankaan. Joten eiköhän tässä ala olemaan jo tarpeeksi syitä, että ei asiakkaan tarvitse elää tuon Etusopimuksen kanssa. Olen valmis maksamaan sen yhden ilmaisen kuukauden, jos se siitä on kiinni!

Koittakaa nyt edes joku sieltä työntekijöistä vastata tähän! Kait se on sitten kohta mentävä kuluttajasuojan puheille...
Noniin, taas muutaman tunnin jonotuksen jälkeen ??? sain kaverin kiinni. Tälläkertaa heppu vaikutti oikeasti tietävän jotain asioista. Osasi kattoa linjojen pituudet yms. kun edellinen ei muka kyennyt. Nopeus nostettiin takaisin 8/1, koska nopeudenlasku ei vaikuttanut packet lossiin, kuin sen oman marginaalinsa verran. Heppu laittoi sitten menemään vikakorjauspyynnön, tai mikä se nyt onkaan ja sanoi, tekstiviestillä tulee sitten ilmoitus JOSKUS, kun asialle on tehty jotain.

En tiedä mitä heppu teki, mutta linjanopeus parani, veikkaan sattumaa enemmänkin. Silti tämän hetkinen nopeus on suurin, mitä olen saanut täällä uudessa asunnossa.

Standard:ANSI T1.413
Upstream Speed: 960 kbps
Downstream Speed: 8128 kbps 

Saattaa olla tuon kättelytavan ansiostakin...mutta vastausta odotellessa.

Niin siis pätkiminen jatkuu edelleen, eli siihen ei ole tullut mitään korjausta.

Ja keskus johon minut on kytketty onkin Kaarelan eikä Pakilan, jota asentaja sillion väitti.
Noniin, jatkoa... ??? ??? ???

Nopeaa toimintaa muuten kyllä... 😉 😃 😉 MUTTA:

Just pari tuntia sitten (30.05.2006 klo. 09:18:11) tuli Saunikselta tekstiviesti. "Hei, ADSL-vikanne on korjattu. Vaihtakaa vielä modeemistanne kättelytapa G.DMT:ksi."
Tein työtä käskettyä mutta paskanmarjat täällä mikään toimi sen paremmin kuin ennenkään!!! Ihan yhtälailla pätkii pingatessa ja nopeudenki jätitte sitten 4096/512 Fullraten sijasta ???

Onko tämä asia nyt niin että te ette saa tätä linjaa paremmaksi? Kummallista vaan, kun tällä palstalla on muitakin jotka valittaa linjan epätoimivuutta vaikka sille on "muka" jotain tehty. Ja ihmettelen, että lähetetään viestiä että yhteys on korjattu vaikka ei sille ole mitään tehty, ainakaan mitään mikä näkyisi suorituskyvyssä.

Vikareihin sun muihin AsPoihin ei oikein taas kiinnosta jonotella tuntikausia, niin joku voisi sanoa, onko tässä jo tarpeeksi syytä että saisi peruutettua Etusopimuksen ja irtisanoa koko ADSL-liittymän?

Tällaisen löysin täältä yhdestä topikista..

"***Saunalahti on katsonut parhaaksi olla vastaamatta ihmisten kysymyksiin enää niin laajamittaisesti ja pelissä on myös henkilökohtaista tunne latausta***"

Tähän ei ole vastausta tullut kertaakaan ja on ollut jo kuukauden täällä tämä topikki. Eikä tämä nyt niin laajamittainen kysymys olekaan, ettäkö te ette voisi tähän vastata 😃
Eli tältä näyttää nyt:

Upstream Speed: 512 kbps
Downstream Speed: 4096 kbps 

noise margin upstream: 20 db
output power downstream: 19 db
attenuation upstream: 16 db

noise margin downstream: 17 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 31 db
Noniin taas yli tunnin jonotuksella sain vikarista hemmon kiinni. Tälläkertaa ja ensimmäistä kertaa sanottiin että vika löytyy päätelaitteesta, ei enää muusta. Eli Zyxel 660h-61 ei ole Elisan piuhojen tuettujen listalla. Nyt pitäisi hommata hemmon mukaan Telehelli 501, joka on takuulla toimiva Elisan kaapeleissa. Telehell 500-sarjalainen hepun mukaan toimii ja ei toimi. Toisilla toimii ja toisilla ei toimi. Minulta löytyy sellainen ja testaan sillä ensin ja sitten vasta hamstraan jostain Telehell 501:n.

Tämä heppu sanoi että nopeus on pudotettu sen takia 4/0.5, kun linja ei muka asentajan mittauksien mukaan suoriudu 8/1 nopeudesta, ilman packet lossia.

Palaan taas selvitysten myötä.
AHHAHAH! No melkein olisin voinut arvata varmaksi että Telewell 500-sarjalainen on sitten täällä sellainen miksikä vikarin heppu sen kuvailli toisilla olevan, eli toisilla toimii ja taas toisilla ei. Täällä muka ei :D

Pingatessa lossia tulee aikalailla saman verran kuin Zyxel 66h-61 vehkeellä.

TW-EA500_4.1.0.38_EsB650d

Elaspsed Time 0 days 0 hours 12 minutes 23 seconds

                    Downstream        Upstream 
SNR Margin          21.9                18.0 dB
Line Attenuation  35.1                18.0 dB
Errored Seconds    3                      0 
Loss of Signal        0                      0 
Loss of Frame      0                      0 
CRC Errors          3                      0 
Data Rate          4096                512 kbps
Latency            FAST                FAST 

Ei hyvältä vaikuta. Nyt vaan jostain se TW-501 boksi, niin saa kumottua SaunaElisan teoriat.
EA500 ja EA501 on täysin eri laitteita.
Oli se sitten kerran vielä soitettava vikariin, koska minun kavereilta ei löytynyt Telehellin 501-modeemia.
Tällä jepellä oli niin kiire, että en meinannut saada halkaistua sanaa sepostuksen väliin. Joten sanomatta jäi (niinkuin tästä topikistakin näkee) marginit yms. ovat muuttuneet jonkun verran Zyxelin ja Telehellin välillä.
Sitten tämä jeppe väitti että minä olin sanonut niille että linja katkeaa. EN ole näin väittänyt kertaakaan, vaan jos olen jotain katkeamisesta puhunut, niin olen tarkoittanut ja puhunut pingin katkeamisesta. Eli tulee aikakatkaisu...
Jamppaus, kiitoksia perusteellisesta selvityksestäsi. Harvoin näkee näin yksinäistä ja pitkää threadia täällä. Kahlasin sen läpi ja siitä käy selvästi ilmi kaksi asiaa

1) Mielestäsi linjassasi on jotain vikaa
2) Palstalla ei kannata veikata mikä siinä on vikana. Se olisi muka vikana Saunalahden väittämänä.

Totuushan on ettei sitä vian kohtaa voi tietää, se on aina enemmänkin veikkausta. "Slicing the pie" periaattella tehdään asiantuntevia arvauksia siitä missä vika ehkä on, tehdään toimenpiteitä joilla eliminoidaan paloja kunnes vika on korjaantunut. Tämä on suurelta osin veikkailua, eikä sitä kannata palstalla tehdä.

Keskuksesta senverran että kyllä se linja on suhteellisen suurella varmuudella kytketty lähimpään keskukseen. Joskus olen kahdentanut asiakkaiden yhteyksiä viemällä toisen johtimen kauempaan keskukseen, eli keskusalueelta toiselle jotta yhteys olisi todella varmennettu, toisen yhteyden ollessa kiinni fyysisesti eri laitteissa. Se ei ole helppoa eikä jää huomaamatta. Tästä tulee aina haloota sekä kuparin toimittajalta, tekniikaltamme, käyttötueltamme että tuotannoltamme. Käytännössä tämä on siis mahdotonta tehdä, ilman että koko firma käy kysymässä että onko tämä nyt varmasti suunniteltu näin...

Lopuksi voisin todeta ettei helpparimme asiantuntemusta kannata aliarvioida. Nämä henkilöt tekevät työkseen tätä, arvaavat mistä kiikastaa ja korjaavat vikoja, 40 tuntia viikossa. Heillä on myöskin käytössään parhaat mahdolliset työkalut, kaikki ADSL-modeemit, useiden vuosien kollektiivinen tietotaito ja kokemus juuri näiden vikojen korjauksesta. Käytännössä on hyvin harvinaista, että käyttäjällä ilmenevä vika olisi ensimmäinen senkaltainen kohdalle sattunut.
Juu niinhän se on. Mutta jos ei veikkaa, niin ei voi voittaa 😉 No vitsi vitsi. Olen kuitenkin sen verran kyyninen aina näitä asioita kohtaan ja sen takia sormista tupsahtaa tekstiä, mitä milloinkin. Mutta kuitenkin kirjoittamani sisältö ja sen merkitys on aina paikkansapitävä ja totuudenmukainen, niin kuin minä sen näen.

Niin eihän sitä aina satavarmana voikaan tietää missä vika piilee, mutta yhtälailla onhan se autokin saatava kuntoon korjaamossa. Tästä on jopa aika hyvä esimerkkitapaus.
Auto oli käyntihäiriöinen ja ei pysynyt käynnissä tyhjäkäynnillä. Auto hinattiin jokseenkin nimettömään korjaamoon (kuitenkin suosittu), jossa piti kuitenkin olla tarpeeksi hyvät testerit jolla näkisi vian. Auto oli siellä vajaan viikon. Auto toimi 3 viikkoa korjauksen jälkeen, sama vika esiintyi. Hinattiin auto merkkikorjaamolle, auto oli korjattu samana päivänä, vaikka huoltoaika oli varattu monta päivää myöhemmäksi, merkkikorjaamon kiireiden takia.

Siis ei mitenkään että vihjailisin jotain tuolla esimerkillä.

Tyytyväinen olen siihen että te olette tosiaan tehneet jotain tämän vian selvittämisen/korjaamisen eteen. Ja tämähän on aikalailla konstantti käsite, asiakkaasta riippumatta.

Toivottavasti vika poistuu tuolla TW-501 modeemilla.
Valitettavaa mutta totta, packet lossia tulee tälläkin TW-501 modeemilla. Jotenkin osasin arvata oikein, eli ei auta modeemit. Joten SaunaElisan teoriat kaadettu suohon modeemien osalta.

On tämä perkele!

TW-501 kiinni koneeseen noin 12:40, tarkastus modeemin konfigista että kaikki on kunnossa. Niinhän ne oli. Hetken pingailtuani näytti jopa hyvältä, linja toimi. Sitten loppu pingaus kokonaan muutaman minuutin päästä ja nettiin ei enää päässyt ollenkaan. Modeemille buuttia ja taas homma toimi mutta sitten alkoi tuo packet lossin muodostuminen. Nyt se on ihan samaa luokkaa kuin Zyxel 660h-61, Telewell 500 ja tällä Telewell 501 modeemeilla.
Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä että ei näissä modeemeissa ole mitään vikaa 😃 Ei edes omissani.

Modeemi/linja jämähtänyt tämän TW-501:n kanssa yhteensä 4 kertaa, alle kolmen tunnin aikana. Tällaista ei tapahtunut Zyxelin modeemilla ollenkaan.

Nyt jonottelen vikariin taas ???
Nyt vastattiin suhteellisen nopeasti.

Heppu vikarissa sanoi että ei voi muuta tässävaiheessa kun laittaa asentajat tarkastamaan (taas?) linja, mittauksineen. Mielestäni järkevämpi olisi ollut jos mittaus tehtäisiin ihan täältä kotirasiasta asti. Heppu sanoi että mittaukset tehdään talojakamolta asti, eli sieltä asunnon rasialle jätetään mittaamatta. Silloinhan mitään laskua ei voi minulle tulla tietääkseni?

Täytyy taas jäädä odottamaan vastausta.
Noniin, vastaus tuli ja se oli myönteinen ;D

Linja pelaa nyt TÄYSIN ongelmitta. Elisan pojat vaihto suoraan linjan kulkemaan eri DSLAM:n kautta (ymmärtääkseni) ja packet lossia ei tule enää ollenkaan, tai sanotaan ei ainaakaan vielä :D

Tässä DSLAM:ssa jossa olen kiinni, ei toimi mikään muu kättely kuin G.dmt ja yhteysnopeus ei ole mikään järkyttävä mutta tähän se on kai tyydyttävä. Noin 2,5 kilometriä lähimpään keskukseen joten ei toivoa nopeammalle yhteydelle.

Elisan pojat laittavat jutun niiden omien insinöörien tutkittavaksi miksi linja virheili edellisessä kytkennässä.

Palailen jos tulee jotain vikaa.

Monologi hiljenee nyt hetkeksi ainakin 😉
Linja toiminut hienosti pätkimättä. Ainoa ikävä puoli tässä tosiaan on tuon nopeuden kanssa. Linjanopeus putoaa ihan automaagisesti, vaikka olisi saatu muodostumaan 8000/928 kbps (joka on aika lailla maksimi mitä saan irti) niin se on jossain vaiheessa valahtanut (tällä hetkellä) 6016/864 kbps. Alemmaksikin on menty näinä päivinä.

Jos nyt SaunaElisalta on tulossa niin älyttömän hienoja ja mahtavia palveluja yms. laajakaista puolelle, niin laittakaa nyt samalla tähän Malminkartanon seudulle yksi keskus samalla 😉 Siitä voisin jo maksaa muutaman euron enemmän kuussa.
Tuntuu homma vaan sen kun hidastuvan...Upstream Speed: 832 kbps, Downstream Speed: 5824 kbps ???
Mikä mättää? Jossain vaiheessa vikarissa sanottiin että kyllä tämä on ihan puhdas 8/1 ja että sen pitäisi toteutua. Sitten muutama soitto sen jälkeen asia ei ollutkaan enään niin. Nyt se ei todella näytä olevan niin.
Mitäs sanotte tästä?

Tuote                      Alkaen      Asti            kpl              ALV%               Summa

KÄYTTÖMAKSUT
Palvelutekstiviestit     01.05.06   31.05.06      1                22                   0.06
Palvelunumerot         01.05.06   31.05.06     16               22                   0.00

KAUSIMAKSUT
GSM+                      08.02.06    07.07.06      5                22                   0.00
Saunalahti ADSL       07.04.06    06.07.06      1                22                135.00
Slahti ADSL(siltaava) 14.05.06    13.06.06      1                22                 44.90

KERTAMAKSUT
ADSL -muutosmaksu                                    1                22                  78.00
Saunalahti ADSL                                          1                22                -135.00

HYVITYKSET
Puheaikahyvitys       01.02.06    28.02.06       1                22                   -5.00
SaunaBonus                                                1                22                   -2.83

Mitäs sanotte tästä?
                       

Tuliko se maksu osoitteenmuutoksesta?

Mitäs sanotte tästä?
....
KERTAMAKSUT
ADSL -muutosmaksu                                    1                22                  78.00


Mitä pitäisi sanoa? Ihan hinnaston mukainen osoitteen vaihto jos asiakkaalla sattuu olemaan ADSL-etusopimus.
http://saunalahti.fi/internet/adsl/adslhinnatpalvmuut.php
Ihan vaan kommenttina, että jos tuo tuntuu ikävältä niin pakkokos noita "etusopimuksia" on ollut tehdä.
Tuonkin olisi voinut asiakkaille kertoa etusopimusta otettaessa että joutuu maksamaan 78 euroa jos muuttaa...

Osallistu keskusteluun