Vastattu

ADSL ongelma koko kesän

  • 20 elokuu 2015
  • 19 kommenttia
  • 1533 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 7 kommenttia
10M ADSL yhteys on oireillut koko kesän.

Ongelmat alkoi kun Bewan iBox lakkasi muodostamasta ADSL-yhteyttä. Nyt on kokeiltu kolmella eri Bewan:lla, joista yksikään ei muodosta ADSL- yhteyttä, sekä Zyxelillä ja A-Linkillä, jotka molemmat saavat yhteyden mutta nopeus on lukuisten speedtestien mukaan vain max 4Mbs ja usein paljon vähemmän. Ennen kesää kun Bewan vielä toimi, nopeus oli lähes aina 6-7 Mbs. Tällähetkellä A-Link käytössä.

Olen myös kokeillut kolmella eri kaapelilla ja tehnyt resetit yms vippaskonstit.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi sakarialanne 23 elokuu 2015, 18:59

Tästä tapauksesta julkisesti sellainen tieto, että asentaja kävi maastossa tutkimassa, vaihtoi sekä kaapeliparin, että dslam-portin, mutta nopeutta ei valitettavasti lisää saatu.

Liittymä on kuitenkin onneksi sellaisella alueella, jossa saatetaan vielä tämän vuoden aikana tehdä verkkomuutoksia, jolloin ADSL-yhteys voidaan toteuttaa huomattavasti lyhyemmällä reitillä ja nopeuskin sitä myötä nousee merkittävästi.

Tuon verkkomuutoksen toteutuminen tänä vuonna ei vielä ole 100% varmaa, mutta jossain kohtaa se tullaan tekemään.
Katso alkuperäinen viesti

19 kommenttia

mksalin kirjoitti:
10M ADSL yhteys on oireillut koko kesän.

Ongelmat alkoi kun Bewan iBox lakkasi muodostamasta ADSL-yhteyttä. Nyt on kokeiltu kolmella eri Bewan:lla, joista yksikään ei muodosta ADSL- yhteyttä, sekä Zyxelillä ja A-Linkillä, jotka molemmat saavat yhteyden mutta nopeus on lukuisten speedtestien mukaan vain max 4Mbs ja usein paljon vähemmän. Ennen kesää kun Bewan vielä toimi, nopeus oli lähes aina 6-7 Mbs. Tällähetkellä A-Link käytössä.

Olen myös kokeillut kolmella eri kaapelilla ja tehnyt resetit yms vippaskonstit.

Tervetuloa Palstalle
  • ? !

    Laita minulle yksityisviestillä asiakasnumerosi, käyttöpaikan osoite ja puhelinnumerosi niin katsotaan, mitä yhteydellesi voitaisiin korjaavina toimenpiteinä tehdä.
  • Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? Koitin sinulle soitella, mutta et varmaan kerinnyt vastaamaan. Tosiaan yhteys on hidastunut tilastojen mukaan pari kk sitten. Se voi olla ns. liian hidas nyt joillekin modeemityypeille ja sen takia yhteys ei niillä toimi ja joillakin toisilla toimii. Tehtäisiin tuosta vikailmoitus eteenpäin asentajille kunhan sinuun yhteyden saisi niin varmistettaisiin vaan perusasiat muuten. Hyvin jo olit noilla modeemeilla testannut ja niissä ei varmastikaan ole vikaa. Minullekin voit laittaa viestiä, ehkä mieluummin kuin sakarille tuossa ennen vaikkei siinäkään ongelmaa ole 🙂
  • Urhokas kirjoitti:
    @mksalin Koitin sinulle soitella, mutta et varmaan kerinnyt vastaamaan. Tosiaan yhteys on hidastunut tilastojen mukaan pari kk sitten. Se voi olla ns. liian hidas nyt joillekin modeemityypeille ja sen takia yhteys ei niillä toimi ja joillakin toisilla toimii. Tehtäisiin tuosta vikailmoitus eteenpäin asentajille kunhan sinuun yhteyden saisi niin varmistettaisiin vaan perusasiat muuten. Hyvin jo olit noilla modeemeilla testannut ja niissä ei varmastikaan ole vikaa. Minullekin voit laittaa viestiä, ehkä mieluummin kuin sakarille tuossa ennen vaikkei siinäkään ongelmaa ole :)

    Minä kerkisinkin jo häiriöilmoituksen tästä avaamaan juuri äsken. Sain yksityisviestillä tarkempia faktoja käyttäjältä eilen illalla.
    Hei,

    pahoittelut, en pystynyt vastaamaan mutta olen taas tavoitettavissa normaalisti.

    terv, Markku
    mksalin kirjoitti:
    Hei,

    pahoittelut, en pystynyt vastaamaan mutta olen taas tavoitettavissa normaalisti.

    terv, Markku

    Eipä tässä varmaan Elisan suunnalta sinulle soittoa enää tarvita. Vikatiketti on työn alla ja asentaja sitten soittelee sinulle, jos sinun tarvitsee jotain viankorjauksen yhteydessä jotain tehdä.
    Tästä tapauksesta julkisesti sellainen tieto, että asentaja kävi maastossa tutkimassa, vaihtoi sekä kaapeliparin, että dslam-portin, mutta nopeutta ei valitettavasti lisää saatu.

    Liittymä on kuitenkin onneksi sellaisella alueella, jossa saatetaan vielä tämän vuoden aikana tehdä verkkomuutoksia, jolloin ADSL-yhteys voidaan toteuttaa huomattavasti lyhyemmällä reitillä ja nopeuskin sitä myötä nousee merkittävästi.

    Tuon verkkomuutoksen toteutuminen tänä vuonna ei vielä ole 100% varmaa, mutta jossain kohtaa se tullaan tekemään.
    Mikähän sitten on muuttunut kun nopeus on tippunut noin paljon (lähes 50% 7Mbs -> 4Mbs) ja Bewan modeemit ei toimi mutta muiden valmistajien toimii? Tippuuhan laskutushinta samassa suhteessa?
    mksalin kirjoitti:
    Mikähän sitten on muuttunut kun nopeus on tippunut noin paljon (lähes 50% 7Mbs -> 4Mbs) ja Bewan modeemit ei toimi mutta muiden valmistajien toimii? Tippuuhan laskutushinta samassa suhteessa?

    En osaa sanoa, mikä tuon muutoksen on aiheuttanut, kenties verkon ikääntyminen ja viereisillä kaapelipareilla kulkevat yhteydet.

    Taitaa olla tänä päivänä niin, että 10M ja 4M yhteydet ovat saman hintaisia, eli liittymän vaihtaminen 4M nopeusluokkaan ei kk-maksua tiputtaisi.

    4G Mobiililaajakaista voisi olla yksi vaihtoehto, kuuluvuuskartta näyttää alueelle 3 tähden kuuluvuutta.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +1
    sakarialanne kirjoitti
    En osaa sanoa, mikä tuon muutoksen on aiheuttanut, kenties verkon ikääntyminen ja viereisillä kaapelipareilla kulkevat yhteydet.
    Taitaa olla tänä päivänä niin, että 10M ja 4M yhteydet ovat saman hintaisia, eli liittymän vaihtaminen 4M nopeusluokkaan ei kk-maksua tiputtaisi.

    4G Mobiililaajakaista voisi olla yksi vaihtoehto, kuuluvuuskartta näyttää alueelle 3 tähden kuuluvuutta.

    Nyt kyllä särähti korvaa. Kupariset tilaajayhteydet happanevat käsissä. Onko Elisan kommentti (=politiikka), että "voi voi ei voi mitään" ala käyttämään mobiili yhteyttä kiinteän sijaan.

    Eikö asiallisempi kommentti olisi ollut, että selvitetään ja korjataan. Vai alkaako Elisalla olla sellainen linja, että tietyissä kohteissä kuparit vanhenevat (antaa vanheta). Näitä ei korjata / korvata millää tekniikalla. Vaan näiden yhteyksien päässä olevat saavat tyytyä mobiiliin, jonka Elisakin on myöntänyt olevan toki kehnompi, kuin vaikka kuituyhteydet.

    Olen tiukasti sitä vastaan, että operaattorit keräävät rusinat pullasta (kerrostalo ja muu tuottavammat kohteet) ja yksinkertaisesti jättävät osan asiakkaista palvelun ulkopuolelle eriarvoiseen asemaan. Pitäisilö operaatoreitakin säädellä tiukemmin postilakien tyyliin, että posti pitää jakaa joka päivä (vaikka asuu missä korvessa tahansa). Ylespalvelveluvelvoiteen minimi nopeus on lähinnä vitsi. Usein näissä "kaupallisen" tarjonnan ulkopuolle pudotetut kohteet eivät edes välttämättä ole missään landella.

    Tilennatta tulee etee jopa Helsingissä kehkä I:n sisäpuolella ! Siis Elisa omalla takapihalla. Kohteissä joihin on tullut puhelinlinjat 30-50 luvuilta lähtien. On oltu HPY:n osakkaita ja maksettu se piru...n puhelinlijan hinta 1000+ kertaisesti Elisalla. Sitten yhtäkkiä todetaan, että ei kannata enää huoltaa / uusia linjoja tai katkaistaan kupari kylmästi pois. Eikä tuoda korvaavaa ajanmukaista tekniikkaa tilalle ?! Pärjäile mobiililla. Ei siellä mummonmökeissä kukaan kuitenkaan osaa haluta / unelmoida mistään paremmasta tekniikasta.

    T: Tuokki

    Ps. Vuodatus ei koskenut omaa tilanne (onneksi), mutta yhdellä tutulla joka osuu myös "vääränlaisessa" asumismuodossa Helsingissä ei ollut yhtä hyvä tuuri.
    Mielenkiintoista, että mobiililaajakaistaa tarjotaan huonon ADSL:n korvaajaksi. Minulla on viimeiset puoli vuotta ollut jatkuvasti huononeva ADSL ja yksi asiakaspalvelija jopa ehdottikin vaihtamista mobiililaajakaistaan. Ikävä kyllä en hirveästi laittaisi painoarvoa noille kuuluvuuskartoille, ne kun eivät välttämättä kovin hyvin toteudu käytännössä, enkä tämän vuoksi ollut erityisen innostunut kokeilemaan 4G-laajakaistaa, varsinkaan kun sen mukana ei tule tarvittavaa päätelaitetta vaan se pitäisi erikseen ostaa.

    Osoitteeseeni on viimeiset 4 vuotta mitä täällä olen asunut tarjottu 20-megaista ADSL:ää vaikka maksiminopeus mitä Soneran kaapeleilla tänne saa on 11 megaa. Samoin alueella on olevinaan kolmen tähden 4G-kuuluvuus. Ostin Elisalta samaan aikaan pari vuotta sitten sekä 4G MegaReilu-liittymän että uuden puhelimen. Kehuttiin että 900 euron Applen lippulaiva toimii hienosti 4G-verkossa. Niin kuuluukin, Valkeakoskessa käydessä ja Tampereella, vaan ei asuinalueellani Akaassa, Vesilahdessa eikä Lempäälässä, koska puhelin tukee normaalia 1800 Mhz 4G:tä eikä täällä käytettävää tahmaisempaa 800 Mhz:n verkkoa.

    Tämäkin toimimattomuus piti itse googlata verkosta koska ainakaan kaksi asiakaspalvelija joilta kysyin asiasta eivät osanneet sanoa mitään syytä miksei 4G toimi. Kun mainitsin tästä asiasta silloin kun minulle tarjottiin mobiililaajakaistaa ADSL:n korvaajaksi, ehdottivat he että lainaan joltakulta päätelaittaan ja testaan toimivuuden ennen kuin teen ostopäätöksen. Ainoa jonka alueella tunnen jolla itseni lisäksi on 4G-liittymä on veljeni; hän asuu tolpasta alle kilometrin päässä eikä se toimi hänelläkään.

    Ilmeisesti Elisalla yksi käsi asentaa ja toinen myy asioista sen kummemmin tietämättä, and never the two shall meet.
    tuokki kirjoitti:Nyt kyllä särähti korvaa. Kupariset tilaajayhteydet happanevat käsissä. Onko Elisan kommentti (=politiikka), että "voi voi ei voi mitään" ala käyttämään mobiili yhteyttä kiinteän sijaan.

    Eikö asiallisempi kommentti olisi ollut, että selvitetään ja korjataan. Vai alkaako Elisalla olla sellainen linja, että tietyissä kohteissä kuparit vanhenevat (antaa vanheta). Näitä ei korjata / korvata millää tekniikalla. 

    Mainitsinkin tähän ketjuun aiemmin, että tuolla alueella on muutoksia verkkoon tulossa, tuodaan kuitu ja dslam ensiöjakamoon ja saadaan yhteyksiä lyhennettyä 3km > 800m. Tuon muutoksen pitäisi tapahtua vielä tämän vuoden aikana. Sen vuoksi tuollaista yli 2km ensiökaapelia ei kannata lähteä ainakaan kokonaan uusimaan, kun se "hetken päästä" jää tyhjän pantiksi.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +1
    sakarialanne kirjoitti:
    tuokki kirjoitti:Nyt kyllä särähti korvaa. Kupariset tilaajayhteydet happanevat käsissä. Onko Elisan kommentti (=politiikka), että "voi voi ei voi mitään" ala käyttämään mobiili yhteyttä kiinteän sijaan.

    Eikö asiallisempi kommentti olisi ollut, että selvitetään ja korjataan. Vai alkaako Elisalla olla sellainen linja, että tietyissä kohteissä kuparit vanhenevat (antaa vanheta). Näitä ei korjata / korvata millää tekniikalla. 

    Mainitsinkin tähän ketjuun aiemmin, että tuolla alueella on muutoksia verkkoon tulossa, tuodaan kuitu ja dslam ensiöjakamoon ja saadaan yhteyksiä lyhennettyä 3km > 800m. Tuon muutoksen pitäisi tapahtua vielä tämän vuoden aikana. Sen vuoksi tuollaista yli 2km ensiökaapelia ei kannata lähteä ainakaan kokonaan uusimaan, kun se "hetken päästä" jää tyhjän pantiksi.

    Kiitos asiallisesta vastauksesta.

    En tarkoittanut niinkään tätä kyseistä tilannetta vaan Elisan politiikka yleensä. On tuttuja duunissa myös operaattoreilla ja tiedän, että eri tekniikoiden ja niihin vuosittain tehtäviin panostuksiin on omat budjettinsta ja mobiilipuoli on ollut näissä rahan jaoissa vahvoilla kaikilla kolmella suurella operaattorilla.

    En ole mikään mobiilidatan (henkeen ja vereen) vastustaja. Käydän mobiilidataa ja siitä on usein hyötyä sekä työ, että vapaa ajan asioissa. Pidän kuitenkin kiinteää yhteyttä kodin perusyhteytenä. Siksi peräänkuulutan (mouhoan) kiinteän verkon puolesta ja toivon, että se jatkossakin kehittyy ja pysyy myös teknisesti (nopeuden ja palveluiden) mobiilidatan kannoilla. Ettei käy, niin että kiinteä verkko rapistuu ja mobiili jää ainoaksi mahdollisuudeksi.

    Emme tänä päivänä tiedä millaisia tarpeita viiveiden ja nopeuden suhteen uudet palvelut tuota 3-5-10 vuoden sisällä. Kuidulla ei ole vielä löydytte käytännössä nopeuden yläräjää. Vaihtia saa aina lisää vaihtamalla nopeammat päätelaitteet. Itse kuitu ei ole se pullonkaula. Kupari yhteyksillä se on sitä (sekä puhelinkaapeli, että kaapeliTV koaksiaali). 5G voi tuoda nopeuden tarpeeseen helpotusta, mutta senkin kanssa tukiasemmia pitää laittaa paljon tiuhemmaksi ja näin tuoda kuitua kuitenkin lähemmäksi asiakasta.

    T: Tuokki
    Meillä ei valitettavasti kuulu 4G maastosta johtuen vaikka asummekin Espoossa Länsiväylän tuntumassa.

    Naapureilla on saman kadun varrella lukuisia ADSL yhteyksiä, voisiko Elisa kommentoida toimiiko heidän yhteyden normaalisti? En oikein jaksa uskoa että meidän talo on ainoa, jossa yhteys on heikentynyt. Kyllä tällaiseen asiaan pitää syy olla tiedossa.

    Jos tilannetta ei saada parannettua tai hintaa laskettua, en usko että jatkan nykyistä sopimusta kovin pitkälle.

    Positiivinen palaute kuitenkin nopealle ja ystävälliselle asiakaspalvelulle.

    Ystävällisesti, Markku
    mksalin kirjoitti:
    Naapureilla on saman kadun varrella lukuisia ADSL yhteyksiä, voisiko Elisa kommentoida toimiiko heidän yhteyden normaalisti? En oikein jaksa uskoa että meidän talo on ainoa, jossa yhteys on heikentynyt. Kyllä tällaiseen asiaan pitää syy olla tiedossa. 

    Katsoin muutaman liittymän tilannetta samalla kadulla, nopeudet ovat samaa luokkaa kuin sinullakin. 

    Kupariverkon ikääntyminen on varmaankin syynä nopeuksien tippumiseen. Mutta niinkuin on aiemmin todettu, ei kannata sitä ensimmäistä 2 km kupariosuutta korjata, koska ei sillä _olennaisesti_ parempia nopeuksia saada. Mieluummin muutetaan verkon rakennetta niin, että saadaan dslam tuotua lähemmäksi asiakkaita, niinkuin tuolla alueellasi on tarkoitus loppuvuoden aikana tehdä.

    Siihen saakka ei ole muuta mahdollisuutta kuin joko luopua ADSL:stä tai odottaa. Keltään toiselta operaattoriltakaan et valitettavasti tule nopeampaa yhteyttä nykyverkon toteutuksella saamaan, koska kaikkien operaattorien aktiivilaitteet ovat kaikki samassa keskuksessa ja yhteydet kulkevat samoissa kaapeleissa.

    Laitan verkkosuunnitteluun toivetta, että aikataulutetaan tuo alue mahdollisimman kärkeen parannuslistoilla, niin saadaan hommaan vauhtia.

    EDIT: Näyttäisi nyt olevan aikataulutettu niin, että verkkomuutos tehdään lokakuun loppuun mennessä. Parannusten piirissä olevia liittymiä ruvetaan "tuunaamaan" sitten marraskuun-joulukuun aikana, tämä on paras arvaukseni tässä kohtaa.
    Lukaisin tuossa sopimusehdot. Alla katkelma kohdasta 5.2. Mielestäni olen oikeutettu hinnanalennukseen, koska oikaisua ei ole tapahtunut ja koska viestintäpalvelussa on virhe, joka ei vastaa sovittua.

    Elisan sivuilta 10M yhteydelle: "Tiedonsiirtonopeuden vaihteluvälit (Mbit/s): Lataus 10M 5-10 ja Lähetys 1M 0,5-1. "

    "ELISAN YLEISET SOPIMUSEHDOT KULUTTAJA-ASIAKKAILLE  1.7.2015

    5 PALVELUN VIIVÄSTYS, VIRHE JA SEURAAMUKSET

    5.2 Viestintäpalvelun virhe, sen oikaisu, hinnanalennus ja vakiohyvitys  

    Virhe
    Viestintäpalvelussa on virhe, jos sen laatu tai toimitustapa ei vastaa sovittua. Virhetilanteessa asiakkaalla on ensisijaisesti oikeus vaatia oikaisua, toissijaisesti hinnanalennusta tai palvelun keskeytystilanteessa vakiohyvitystä ja näiden lisäksi vahingonkorvausta."
    Elisan Palstatiimiporukassa on varmasti parempia asiantuntijoita sopimusehtojen tulkinnassa kuin minä, joten en lähde tuota hyvitysvelvollisuutta faktana "arvaamaan" suuntaan tai toiseen.

    Muistelen kuitenkin, että tuota operaattorin hyvitysvelvollisuutta lähdetään "laskemaan" siitä, kun häiriöilmoitus on avattu.

    Eli aina, jos kokee palvelun toimivan huonosti, kannattaa asiasta avata mahdollisimman lyhyellä viiveellä häiriöilmoitus, jotta operaattori pääsee tilannetta korjaamaan.

    Kaikkia häiriötilanteita ei nähdä, ilman, että asiakas siitä ilmoittaa, varsinkaan, kun kyseessä ei ole tilanne, että yhteys ei toimi lainkaan, vaan, että se toimii hitaasti.

    Katsotaan tätä casea tulevalla viikolla uudelleen, kyllä me jokin ratkaisu varmasti keksitään.
    Käyttäjätaso 5
    Kunniamerkki +3
    Juurikin näin kuten sakarialanne sanoi. Eli hyvitykset lasketaan ajalta jolloin vika on ilmoitettu vikailmoituksella alkaneeksi ja kuitataan korjatuksi. Tällaisista pitkäkestoisemmista, joille ei välttämättä korjausta saada aikaan, voidaan toki neuvotella jonkinlainen kertahyvitys, aina tapauskohtaisesti.
    Hieno juttu. Keneen tulee olla yhteydessä Hinnan alennuksen suhteen? Tein kyllä ensimmäisen ilmoituksen toimimattomasta ADSL -yhteydestä jo 16.6. puhelimitse.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? laitoin sinulle yksityisviestiä aiheesta 🙂
  • Osallistu keskusteluun