Kysymys

ADSL vikailmoituksesta ehjään yhteyteen

  • 9 heinäkuu 2010
  • 15 kommenttia
  • 2738 katselukerrat

Heippa

Kiinnostaisi tietää mikä on tuollainen "standardi" keskimääräinen kesto siitä kun ADSL yhteys vikaantuu (tai tässä tapauksessa operaattorin dslam) siihen että laite korjataan tai yleensäkään tehdään asialle mitään? Jos yhteys ensin pelaa jotakuinkin moitteettomasti seitsemän-kahdeksan vuotta niin tällainen jo puolentoista viikon odottelu alkaa käydä turhauttavaksi. Onneksi on prepaid nettikepit! Ilosta joutuu tosin maksamaan suolaisesti, nopeuskaan ei päätä huimaa (ulospäin) ja hintaa kasvattaa entisestään ajatus siitä että pitäisi maksaa vielä täyttä hintaa tuosta kuolleena röhnöttävästä dsl yhteydestä.

Olenko hätäinen kun oletan että viikko sitten tiistaina yllättäen katkennut yhteys olisi jo voitu korjata?  🙂

15 kommenttia

No ehkä vähän. Itse olen kolmatta viikkoa yrittänyt saada jotain tolkkua modeemin toimimattomuuteen. Kaikki lähti siitä kun Elisa/Saunalahti alkoi tekemään "päivityksiään" verkkoon. Sittemmin on tullut muutama kerta soitettua aika turha puhelu asiakaspalveluun. Linjassa on kuulemma paljon kohinaa. Yllätys että kohina ilmaantui kun tekivät omia muutoksiaan ja nyt yrittävät sälyttää vastuun minun (maksavan asiakkaan) niskaan.

Lopulta suosittelivat minulle jonkun Avustajan asentamista. Yksi pikku juttu vaan on mitä ne ei tunnu ymmärtävän. Olen linux käyttäjä ja olen joka kerta sen ilmaissut selkeästi. Alkaa riittämään minulle pikku hiljaa. Mutta jotain siellä ovat tainneet tehdä kun linja on satunnaisesti pystyssä, joskus jopa ~30 minuuttia kerrallaan, ollakseen taas joitakin tunteja pois.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

että pitäisi maksaa vielä täyttä hintaa tuosta kuolleena röhnöttävästä dsl yhteydestä.


Eihän toimimattomasta yhteydestä täyttä hintaa makseta. Otat asiakaspalveluun yhteyttä ja vaadit 15 € hyvityksen jokaiselta alkavalta viikolta kun yhteys ei toimi, vikailmoituksen jättöhetkestä alkaen.
Noh, voi kai tätäkin korjaamiseksi kutsua. Lauantaina aamupäivällä kilahti tekstiviesti kännykkään ilmoittaen ADSL yhteyden korjaantuneen.  😉 Jee! Internet, täältä tullaan! Vaan kun ei, linjan tilassa ei ollut tapahtunut mitään uutta, ainoastaan operaattori kyllästyi omaan viivästymiseensä ja päätti katkaista jo pitkälle toista viikkoa venyvän vikailmoituksen.

Soittoa asiakaspalveluun ja taas perinteiset kysymykset miten vika voisi olla minussa. Lisäksi myös kolmatta kertaa perinteinen selvästi käsketty höpinä siitä miten "tästä ei tällä kertaa tule mitään kuluja sinulle", ikäänkuin vihjaillen asiakasta pitämään suu kiinni korvausvelvollisuudesta koska "tästähän korjauksesta voitaisiin asiakasta myös veloittaa" jos operaattorin omat laitteet puhelinkeskuksessa laukeaa. Se onko liittymä yksityisen nimissä vai yksityisen ja pöytälaatikkotoiminimen nimissä ei kyllä takuulla tuota asiaa muuta, asiakas ei vastaa operaattorin laitteista edes operaattorin omien ehtojen mukaan, minun syytäni on kaikki tasan reikä seinässä -kohdasta sisäänpäin alkaen.

No nyt on taas uusi vikailmoituskoodi ja todellisuudessa ilman katkoja toinen viikko tulee täyteen huomenna. Odotellaan, ei tässä hätää kun on nettikeppi, hintava prepaid hitaalla upload kaistalla ja naapuri jonka wlan on aina välillä kuin sunnuntaijumalanpalvelus kutsuvana ovet levällään. Kyllä tästä vielä yhteys leivotaan, viimeistään sitten kun tälle alueelle ilmestyy joku toinenkin asiakkaaksi (jota suuresti hämmästelen, olenko tosiaan suuren omakoti- ja kerrostalolähiön ainoa Sauniskäyttäjä...).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Niinhän se menee. Itsekkin olen kehotuksen saanut irrotella johtoja ja hommata modeemeja ja ehkä koko koneen. Kyyylllä korjaaja voi tulla, mutta jos vika ei olekkaan saunan päässä, kopsahtaa iiiso lasku. Aina se vika on käyttäjässä näemmä. Ehkä tällä halutaan karsia kaikki vinkujat, kun "uhatan" lisälaskulla. Tavis kun ei ymmärrä noista mitään, niin helpompaa on hakea kaupasta uudet värmeet ja taas voi taistelua alkaa. Vietkö "viallisen" kauppaan vai soitatko saunalle, siinäpä pulma. Lopputulos on että oma lompakko luultavasti taas kärsii eniten.  😢

Niinhän se menee. Itsekkin olen kehotuksen saanut irrotella johtoja ja hommata modeemeja ja ehkä koko koneen. Kyyylllä korjaaja voi tulla, mutta jos vika ei olekkaan saunan päässä, kopsahtaa iiiso lasku. Aina se vika on käyttäjässä näemmä. Ehkä tällä halutaan karsia kaikki vinkujat, kun "uhatan" lisälaskulla. Tavis kun ei ymmärrä noista mitään, niin helpompaa on hakea kaupasta uudet värmeet ja taas voi taistelua alkaa. Vietkö "viallisen" kauppaan vai soitatko saunalle, siinäpä pulma. Lopputulos on että oma lompakko luultavasti taas kärsii eniten.  :'(


Mikäli veloitusta ei korjaajan käynnistä tulisi, veikkaisin että kukaan ei niitä piuhoja jaksaisi kokeilla saatika boottia modeemia tms. Jostainhan se on asentajienkin palkka revittävä  😎
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Toki asentajan palkkaa pitää saada, mutta ei kai "asiakkaan " tarvitse maksaa sitä. 😉

Toki asentajan palkkaa pitää saada, mutta ei kai "asiakkaan " tarvitse maksaa sitä. ;)


Mikäli kyseessä on turha vikailmoitus, esim. piuha rikki / hieman löysällä kiinni, pitääkö yrityksen maksaa sitä? 😉 Meneekö se yrityksen piikkiin? Minä en sitä mieltä ole.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tottahan piuhat ym.on jo kokeiltu ja vahdattu vilkkuvaloja ym.saunan kehotuksesta ja katsottu onko ne rikki tai ylipäätään seinässä kiinni. Ostettu myös "ehkä" ne uudet vermeet, sitten soitetaan uudestaan ettei toimi  😉 ps. kyllä niillä hinnoilla(mitä moisista velotetaan)joutais vaikka käydäkkin pari johtoo seinään laittamassa. En nyt tarkota pelkästään saunan asentajia, vaan yleensä asentajia ja kaikkia puhelin helpdeskejä. En elämässäni ole esim. yhdestäkään helpdeskistä saanut lopullista apua mihinkään asiaan, en töihin tai vapaa-aikaan liittyvissä. Ainut iso, on puhelinlaskussa velotetut summat. Saakos se asentaja ne puhtaana käteen vai jt provikkaa?? Voisin vaihtaa alaa ja käydä vaan johtoja seinään laittamassa  😛. On se vaan kumma juttu, meidän koneissa on aina vika,kun joku törkkii, vaan kun soitat ns. asiantuntijalle ja aikas muriset, niin hoblaaa, hetken päästä taas pelittää, kunnes....
Vai oisko uskon juttuja,kun soittaa ja kovin toivoo, niin kaikki selvii  :D
Kukaan ei ole koskaan tiennyt/myöntänyt missä vika on, mutta ehkä ne siellä kokeilemalla joskus onnistuu.
Tuskin kukaan koko totuutta tietää(luulisin)
Itsellä vastaava tilanne, että yhteys meni 15.6 päivityksen yhteydessä poikki. Parin päivän päästä saivat toimimaan, mutta ei toiminut kuin seuraavaan sähkökatkoon asti. Monta soittoa ja vikatikettiä,  mutta ei auta  >:(

Liittymässä siis kiinteä ip ja PPPoE. ADSL-yhteys nousee ylös, mutta ei saa ip-osoitetta. Olen kokeillut sekä Telewell EA-716 että EA-716-V2 modemilla, mutta yhteys ei aukea. Ohje täällä: http://palsta.saunalahti.fi/wiki/TW-EA716_PPPoE

Onko jollakin tällainen toimiva kombinaatio tai toimiiko jollakin kiinteä ip + PPPoE jonkun muun modemin kanssa?

Tottahan piuhat ym.on jo kokeiltu ja vahdattu vilkkuvaloja ym.saunan kehotuksesta ja katsottu onko ne rikki tai ylipäätään seinässä kiinni. Ostettu myös "ehkä" ne uudet vermeet, sitten soitetaan uudestaan ettei toimi  😉 ps. kyllä niillä hinnoilla(mitä moisista velotetaan)joutais vaikka käydäkkin pari johtoo seinään laittamassa. En nyt tarkota pelkästään saunan asentajia, vaan yleensä asentajia ja kaikkia puhelin helpdeskejä. En elämässäni ole esim. yhdestäkään helpdeskistä saanut lopullista apua mihinkään asiaan, en töihin tai vapaa-aikaan liittyvissä. Ainut iso, on puhelinlaskussa velotetut summat. Saakos se asentaja ne puhtaana käteen vai jt provikkaa?? Voisin vaihtaa alaa ja käydä vaan johtoja seinään laittamassa  😛. On se vaan kumma juttu, meidän koneissa on aina vika,kun joku törkkii, vaan kun soitat ns. asiantuntijalle ja aikas muriset, niin hoblaaa, hetken päästä taas pelittää, kunnes....
Vai oisko uskon juttuja,kun soittaa ja kovin toivoo, niin kaikki selvii  :D
Kukaan ei ole koskaan tiennyt/myöntänyt missä vika on, mutta ehkä ne siellä kokeilemalla joskus onnistuu.
Tuskin kukaan koko totuutta tietää(luulisin)



Olisi kiva nähdä tilastoja kuinka moni helpdeskiin soitetuista puheluista on oikeasti turhia. Esimerkiksi jos iäkkäämmän naishenkilön tietsikka ei käynnisty, mihin hän soittaa ensimmäisenä? Arvasit oikein. Jos modeemi ottaa virtapiikin ja hajoaa? Arvasit taas oikein. Jos puhelinpiuhaa on modeemista puhelinpistokkeeseen useampi metri ja linja ei toimi? Kaikki oikein.

Toki varmasti helpdeskiin soitetaan asiallisia puheluita ja ns. ammattilaisten toimesta, jotka osaa kokeilla piuhat ja modeemit ilman, että joku rillien takaa ne neuvoo. Mutta ei se silti sitä tarkoita, että firma joutuisi kustantamaan asentajakäynnin mikäli vika on mummon tietsikassa tai sisustussuunnittelijan kuustoistametrisessä puhelinpiuhassa.

Itsellä vastaava tilanne, että yhteys meni 15.6 päivityksen yhteydessä poikki. Parin päivän päästä saivat toimimaan, mutta ei toiminut kuin seuraavaan sähkökatkoon asti. Monta soittoa ja vikatikettiä,  mutta ei auta  >:(

Liittymässä siis kiinteä ip ja PPPoE. ADSL-yhteys nousee ylös, mutta ei saa ip-osoitetta. Olen kokeillut sekä Telewell EA-716 että EA-716-V2 modemilla, mutta yhteys ei aukea. Ohje täällä: http://palsta.saunalahti.fi/wiki/TW-EA716_PPPoE

Onko jollakin tällainen toimiva kombinaatio tai toimiiko jollakin kiinteä ip + PPPoE jonkun muun modemin kanssa?


Itseasiassa nytkun mainitsit niin itselläni on täsmälleen samanlainen yhteys. Kiinteä IP ollut jo seitsemän-kahdeksan vuotta ja hyvin on toiminut. Vaan ei toimi enää. Onneksi juuri kännykkään tuli lasku ajallaan! 🙂


Itsellä vastaava tilanne, että yhteys meni 15.6 päivityksen yhteydessä poikki. Parin päivän päästä saivat toimimaan, mutta ei toiminut kuin seuraavaan sähkökatkoon asti. Monta soittoa ja vikatikettiä,  mutta ei auta  >:(

Liittymässä siis kiinteä ip ja PPPoE. ADSL-yhteys nousee ylös, mutta ei saa ip-osoitetta. Olen kokeillut sekä Telewell EA-716 että EA-716-V2 modemilla, mutta yhteys ei aukea. Ohje täällä: http://palsta.saunalahti.fi/wiki/TW-EA716_PPPoE

Onko jollakin tällainen toimiva kombinaatio tai toimiiko jollakin kiinteä ip + PPPoE jonkun muun modemin kanssa?


Itseasiassa nytkun mainitsit niin itselläni on täsmälleen samanlainen yhteys. Kiinteä IP ollut jo seitsemän-kahdeksan vuotta ja hyvin on toiminut. Vaan ei toimi enää. Onneksi juuri kännykkään tuli lasku ajallaan! :)


Täällä sama tilanne. 7v vanha Saunalahden (nykyään Elisa Viihde) ADSL PPPoE asetuksilla. Kesäkuun lopussa tipahti yhteys, vaikka itse ADSL-linja toimiikin hyvin. Vikailmoitus, joka "korjattiin" kahden viikon päästä vaikka tilanne edelleen aivan sama. Uusi vikailmoitus vetämässä. Aspan mukaan vika on provisioinnissa ja liittyy ADSL-verkon päivitykseen.

Itse epäilen ongelman olevan tuossa wanhassa PPPoE konfiguraatiossa, koska uusille asiakkaille konffit on jotain muuta. Päivityksen yhteydessä luultavasti tällaiset vanhat konffit ei oo enää kunnolla tuettu. Ilmoitin tästä myös vikapalveluun, mutta saapa nähdä tapahtuuko mitään.



Itsellä vastaava tilanne, että yhteys meni 15.6 päivityksen yhteydessä poikki. Parin päivän päästä saivat toimimaan, mutta ei toiminut kuin seuraavaan sähkökatkoon asti. Monta soittoa ja vikatikettiä,  mutta ei auta  >:(

Liittymässä siis kiinteä ip ja PPPoE. ADSL-yhteys nousee ylös, mutta ei saa ip-osoitetta. Olen kokeillut sekä Telewell EA-716 että EA-716-V2 modemilla, mutta yhteys ei aukea. Ohje täällä: http://palsta.saunalahti.fi/wiki/TW-EA716_PPPoE

Onko jollakin tällainen toimiva kombinaatio tai toimiiko jollakin kiinteä ip + PPPoE jonkun muun modemin kanssa?


Itseasiassa nytkun mainitsit niin itselläni on täsmälleen samanlainen yhteys. Kiinteä IP ollut jo seitsemän-kahdeksan vuotta ja hyvin on toiminut. Vaan ei toimi enää. Onneksi juuri kännykkään tuli lasku ajallaan! :)


Täällä sama tilanne. 7v vanha Saunalahden (nykyään Elisa Viihde) ADSL PPPoE asetuksilla. Kesäkuun lopussa tipahti yhteys, vaikka itse ADSL-linja toimiikin hyvin. Vikailmoitus, joka "korjattiin" kahden viikon päästä vaikka tilanne edelleen aivan sama. Uusi vikailmoitus vetämässä. Aspan mukaan vika on provisioinnissa ja liittyy ADSL-verkon päivitykseen.

Itse epäilen ongelman olevan tuossa wanhassa PPPoE konfiguraatiossa, koska uusille asiakkaille konffit on jotain muuta. Päivityksen yhteydessä luultavasti tällaiset vanhat konffit ei oo enää kunnolla tuettu. Ilmoitin tästä myös vikapalveluun, mutta saapa nähdä tapahtuuko mitään.


Näin juuri, itse mainitsin asiasta myös mutta tämä Saunalahden asiakaspalvelu on lähinnä yksisuuntainen lepyttelytorvi, jonka toisessa päässä tarkoituksena on vaan yrittää antaa asiakkaalle illuusio asian hoitamisesta. Onko sillä mitään hel....tin merkitystä että tehdään vikailmoituksia ja kerätään lässynlässynlässyn tietoja kun niiden kirjaaminen ei lopulta johda mihinkään. Sain Jälleen lauantaina ilmoituksen Elisan nimissä että jo toinen vikailmoitus on nyt korjattu. Ja hevon v... Kolmas kerta lähtee tänään, mietin vaan että jos kohta kyllästyn tähän helvkalliiseen 3g modeemilla surffaamiseen ja päätän sulkea liittymäni joka on loppuun saakka arvatenkin rikkipoikki niin mitenkähän suuren tappelun saa tehdä siinä että saa hyvityksenä takautuvasti koko tältä ajalta rahat takaisin. Asiakaspalvelu kun käski maksamaan laskut "ettei mene liittymä sulkuun". Heh heh. Vai sulkuun...

Itselleni nykyisellään on aivan sama onko kiinteä IP osoite vai ei, mutta kun kyselin monta monta monta kertaa että olisiko tämä mahdollista nyt sitten vaikkapa vaihtaa tuohon nykyisellään myytävään yhteyteen jotta ei olisi tällainen tekninen eroavaisuus, ei siihen annettu minkäänlaista järkevää vastausta. Ilmeisesti siis ainoa tapa päivittää "nykyaikaiseen" on irtisanoa liittymä ja odotella muutama viikko uuden asennusta. Tai ehkäpä tilata ADSL toiselta operaattorilta, näin kaupunkialueella kun se ei onneksi ole lainkaan mahdoton ajatus.
Elisalta tulee vain viesti "vika korjattu", siellä joku botti lähettää sen ~10 päivän jälkeen siitä kun vikailmoitus on saapunut.
Ainakin näin kaapelimodeemi puolella vaikka saunalahden onkin. Elisan verkossahan sekin on. Mitään näkyvää korjausta en ole omien kokemusten perusteella saanut. Näyttää siltä että saunalahden asiakkaana elisan verkossa ei saa laatua. En tiedä sitten Elisan asiakkaana. Epäilen...

Täällä sama tilanne. 7v vanha Saunalahden (nykyään Elisa Viihde) ADSL PPPoE asetuksilla. Kesäkuun lopussa tipahti yhteys, vaikka itse ADSL-linja toimiikin hyvin. Vikailmoitus, joka "korjattiin" kahden viikon päästä vaikka tilanne edelleen aivan sama. Uusi vikailmoitus vetämässä. Aspan mukaan vika on provisioinnissa ja liittyy ADSL-verkon päivitykseen.

Itse epäilen ongelman olevan tuossa wanhassa PPPoE konfiguraatiossa, koska uusille asiakkaille konffit on jotain muuta. Päivityksen yhteydessä luultavasti tällaiset vanhat konffit ei oo enää kunnolla tuettu. Ilmoitin tästä myös vikapalveluun, mutta saapa nähdä tapahtuuko mitään.



No nyt oli vihdoin liittymä saatu korjattua ja weppi toimii taas normaalisti. Eihän siihen mennyt kuin neljä viikkoa...

Osallistu keskusteluun