Kysymys

Adsl yhteys ongelmia

  • 5 tammikuu 2014
  • 15 kommenttia
  • 5820 katselukerrat

Parin kuukauden ajan on elisan bewan kotiboksi alkanut pätkiin siten että kaikki näyttää olevan päällisin puolin kunnossa mutta selaimella ei pääse minnekkään vaan tulee herja DNS palvelimeen ei saada yhteyttä mutta kuitenkin samaan boksiin kiinnitetty toinen kone toimii normaalisti. Voi vielä olla jopa niinkin että jos nettiradio on pidemmän aikaa auki selaimella niin se toimii mutta toisella välilehdellä ei pääse mihinkään vaan tulee tuo DNS herja.

Joskus homma korjaantuu selaimen uudelleen käynnistyksellä, joskus taas komentokehoitteella ja joskus sitten taas korjaantuu itsekseen.

Eilen sitten vaihdoin zyxel boxsin bewanin tilalle, netti tuntuu nopeammalta mutta nyt sitten yhteys tuolla katkoo aika ajoin.

Zyxel antaa linjan arvoiksi 

relative capacity occupation: 100% noise margin upstream: 13.0 dboutput power downstream: 0.0 dbmattenuation upstream: 5.3 db relative capacity occupation: 100% noise margin downstream: 8.3 dboutput power upstream: 10.3 dbmattenuation downstream: 12.0 db Onko linjan arvot sellaisia kuin pitää?Onko molemmat modeemit sökönä vai mistä pitäisi lahteä vikaa etsimään. Koneita on verkossa useita ja lisäksi kännyköitä wlanissa  ja elisa viihde+ pelikoneet. Hetkellisesti voi olla verkossa yli 10 laitetta käytössä.

15 kommenttia

Tuossa Mobiilipuolelle siirretyssä Aiheessa oli vastaava ongelma, joka voi esiintyä minkälaisessa nettiyhteydessä tahansa.

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Mobiililaajakaistat/Valittaa-DNS-ongelmasta-Yhteys-OK-internetin-selaus-ei-toimi/m-p/332649#M34533

Täällä on lisää DNS-ongemista

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Laajakaistaliittym%C3%A4t-ja/DNS-palvelin-ei-vastaa/m-p/329631#M10226
Kuten epäilin niin ongelma modeemeissa, 2,5 vuotta vanha zyxel ei sitten enää jaksanut toimia kunnolla, boottaili itsekseen silloin tällöin. Muuten yteys oli ja pysyi.

Sitten taas tuo elisan BeWann 2100 joka on ollut laatikossa 1,5 vuotta käyttämättömänä on taas niin onneton tekele tuon DNS palvelimen kans. Tuon käyttöönotn jälkeen DNS ongelmat tulivat n. kuukauden kuluttua.

Nyt testissä telewellin EA-501 ja sen laittamisen jälkeen ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmia netin tai DNS kans.
Nummika kirjoitti:
Parin kuukauden ajan on elisan bewan kotiboksi alkanut pätkiin siten että kaikki näyttää olevan päällisin puolin kunnossa mutta selaimella ei pääse minnekkään vaan tulee herja DNS palvelimeen ei saada yhteyttä mutta kuitenkin samaan boksiin kiinnitetty toinen kone toimii normaalisti. Voi vielä olla jopa niinkin että jos nettiradio on pidemmän aikaa auki selaimella niin se toimii mutta toisella välilehdellä ei pääse mihinkään vaan tulee tuo DNS herja.

Mulla samaa ongelmaa. Sattuuko toimimattomassa koneessa olemaan käyttöjärjestelmänä Windows 8 tai Windows 8.1?

Windows 8 ja 8.1 toimii erittäin huonosti BEWAN ohjelmistoversion 8 kanssa. Elisa päivitti boksin ohjelmiston versioon 9 (B13002-Elisa9-73237), joka toimii hieman paremmin (= nyt boksi tarvitse uudelleen käynnistää keskimäärin vain kerran päivässä).

Harkitsen myös Zyxelin boksiin vaihtamista, mutta edellinen Zyxel pystyi vain 4 Mbit/s nopeuteen ja tämä BEWAN pystyy 6 Mbit/s nopeuteen. Jostain vuoden vanhasta keskustelusta luin, että BEWAN boksiin olisi jossain vaiheessa tulossa päivitys versioon 10. Jos uusi versio joskus tulee, se toivottavasti korjaa boksin DNS-bugit, jotka ilmenevät erityisesti Windows 8 ja 8.1 kanssa.
Ilkka666 kirjoitti:

Mulla samaa ongelmaa. Sattuuko toimimattomassa koneessa olemaan käyttöjärjestelmänä Windows 8 tai Windows 8.1?

Windows 8 ja 8.1 toimii erittäin huonosti BEWAN ohjelmistoversion 8 kanssa. Elisa päivitti boksin ohjelmiston versioon 9 (B13002-Elisa9-73237), joka toimii hieman paremmin (= nyt boksi tarvitse uudelleen käynnistää keskimäärin vain kerran päivässä).

Harkitsen myös Zyxelin boksiin vaihtamista, mutta edellinen Zyxel pystyi vain 4 Mbit/s nopeuteen ja tämä BEWAN pystyy 6 Mbit/s nopeuteen. Jostain vuoden vanhasta keskustelusta luin, että BEWAN boksiin olisi jossain vaiheessa tulossa päivitys versioon 10. Jos uusi versio joskus tulee, se toivottavasti korjaa boksin DNS-bugit, jotka ilmenevät erityisesti Windows 8 ja 8.1 kanssa.

Kuinka ollakkaan Win 8.1 täällä on. Tuosta win 8.1 koneessa oli eniten DNS ongelmia, välillä oli päiviä jolloin sillä ei oikeastaan päässyt minnekkään, väliin toimi muutaman päivän täysin ongelmitta. Satunnaisesti oli muissakin, mutta vain hetkittäin.

Nyt tuon boksin vaihdon jälkeen ei ole tullut yhtään virhe logia edes tuohon koneeseen joka uppaa 15 sek välein tietoja sääsivulle sivulle, BeWanilla oli logia joka päivä
Nummika kirjoitti:Kuinka ollakkaan Win 8.1 täällä on. Tuosta win 8.1 koneessa oli eniten DNS ongelmia, välillä oli päiviä jolloin sillä ei oikeastaan päässyt minnekkään, väliin toimi muutaman päivän täysin ongelmitta. Satunnaisesti oli muissakin, mutta vain hetkittäin.

Nyt tuon boksin vaihdon jälkeen ei ole tullut yhtään virhe logia edes tuohon koneeseen joka uppaa 15 sek välein tietoja sääsivulle sivulle, BeWanilla oli logia joka päivä


Joo, se on nimenomaan Windows 8.1 päivityksen yhteydessä, kun jotain on muuttunut käyttöjärjestelmän puolella, joka saa eräät ADSL-boxit toimimaan virheellisesti.

Ei kai tässä auta muuta kuin itsekin vaihdattaa BEWAN boksi Zyxel boksiin. Otan yhteyttä asiakaspalveluun boksin vaihtamiseksi.
Kiinnostaisi kans vaihto, mutta on tuokin osattu tehdä niin hankalaksi. Soitin asiakaspalveluun ja ensin jonotin sinne, sitten olisi pitänyt jonottaa uudelleen vikapalveluun.... Jonoa oli yli 10 min.

Ehdotti vaihtoehdoksi laittaa vikailmoitus omaelisasta, no eipä sekään toimi.

Valitettavasti järjestelmässä tapahtui virhetilanne.

Pahoittelemme tilannetta.

Siirry seuraavista linkeistä eteenpäin

Pitäisi varmaan pikkuhiljaa elisallakin kokeilla tulla jo pois viime vuosituhannelta ja alkaa kehittelemään palveluitaan että edes yrittäisivä pysyä ajan tasalla.
Nummika kirjoitti:
Kiinnostaisi kans vaihto, mutta on tuokin osattu tehdä niin hankalaksi. Soitin asiakaspalveluun ja ensin jonotin sinne, sitten olisi pitänyt jonottaa uudelleen vikapalveluun.... Jonoa oli yli 10 min.

Ehdotti vaihtoehdoksi laittaa vikailmoitus omaelisasta, no eipä sekään toimi.

Valitettavasti järjestelmässä tapahtui virhetilanne.

Pahoittelemme tilannetta.

Siirry seuraavista linkeistä eteenpäin

Pitäisi varmaan pikkuhiljaa elisallakin kokeilla tulla jo pois viime vuosituhannelta ja alkaa kehittelemään palveluitaan että edes yrittäisivä pysyä ajan tasalla.

Oma Elisassa ei ole mahdollista tehdä vikailmoitusta, vaikka Oma Saunalahdessa sen  voi tehdä.

Elisan puolella voi käyttää häiriöilmoituslomaketta:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/toimintahairio/hd-lomake.php?id=130
antero kirjoitti:Oma Elisassa ei ole mahdollista tehdä vikailmoitusta, vaikka Oma Saunalahdessa sen  voi tehdä.

Elisan puolella voi käyttää häiriöilmoituslomaketta:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/toimintahairio/hd-lomake.php?id=130

No niin, tein Oma Saunalahden kautta Viestit / Asiakaspalvelu Häiriöilmoituksen aiheena "Saunalahti ADSL", katsotaan jos sen ADSL-modeemin vaihdon saa tätä kautta tehtyä.
Toivottavasti.

Eilen oli nettiongelmia, oli jäänyt ilmeisesti laittamatta telewelliin kaikkiin portteihin NAT päälle ja ipt loppu kesken. Ei auttanut vaikka laittoin natin taakse en saanut kaikkia laitteita linjoille. Soitto elisalle ja laitettiin BeWan takaisin linjoille, asiakaspalvelusta päivitettiin uusi softa ja tänään on sitten jo hermot ollu riekaleina DNS ongelmien vuoks. Nyt taas sitten telewel rokkaa... Pitää käydä jostain hommaamassa kunnollinen modeemi.

Puhelun aikana sanoin tuosta DNS ongelmasta tuon modeemin kans mutta eipä tuo tuntunut paljoa liikuttavan, suosittelivat kokeleen asettaa modeemiin käsin elisan DNS osoitteet.
Olin yhteydessä Saunalahden Asiakaspalveluun. Pähkinänkuoressa eivät kiistä BEWAN A2100N yhteensopivuusongelmaa Windows 8.1:n kanssa, mutta katsovat että eivät ole vastuussa ongelmasta eivätkä siis suostu vaihtamaan modeemia toimivaan merkkiin:

"käsittääkseni kyseessä on Windows 8.1 -päivityksen mukana tulleesta yhteensopivuusongelmasta, joten kyseessä ei ole modeemissa oleva vika."

En jaksa tapella enempää Asiakaspalvelun kanssa vaan teen valituksen Kuluttajariitalautakunnalle.
Kyllä on ihmeellistä touhua elisalla.

Olen tuon kans ollu yhteydessä asiakaspalveluun, vihjailin laitevaihtoa ja vastasivat vain että puukota elisan dns osoitteet modeemiin. Nyt sitten meni hermot ja yritin irtisanoa määräaikaisen sopparin kun elisan toimittamat laitteet on täysiä *****oja. Viihdeboksi on koko soppariajan vähänväliä sekasi, avautuu 15 min väliin joka kerta ja nyt sitten pisteenä iin päälle tuo modeemi ongelma.

Ei voi irtisanoa kun linja toimii... Linja on operaattorin vastuulla mutta operaattorin toimittamat *****at laitteet ei, tai ainakaan jos ne ei toimi niin ei ole irtisanomis peruste!!!

Olin Saunalahden tyytyväinen asiakas, oli kaikki liittymät saunikselta mutta kun elisa ahmaisi sauniksen on ollut jyrkkä alamäki. Nyt on enää tämä viihde elisalta ja kun saan tämän joskus pois ei ole enää paluuta elisaan
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Ikävä kuulla kokemuksistasi.

Laita moderaattorille viestiä, saat varmasti tyytyväisen ratkaisun.
Nummika kirjoitti:
Olen tuon kans ollu yhteydessä asiakaspalveluun, vihjailin laitevaihtoa ja vastasivat vain että puukota elisan dns osoitteet modeemiin. Nyt sitten meni hermot ja yritin irtisanoa määräaikaisen sopparin kun elisan toimittamat laitteet on täysiä *****oja. Viihdeboksi on koko soppariajan vähänväliä sekasi, avautuu 15 min väliin joka kerta ja nyt sitten pisteenä iin päälle tuo modeemi ongelma.

Ei voi irtisanoa kun linja toimii... Linja on operaattorin vastuulla mutta operaattorin toimittamat *****at laitteet ei, tai ainakaan jos ne ei toimi niin ei ole irtisanomis peruste!!!

Saunalahti ei siis suostunut kohdallani vaihtamaan BEWAN ADSL-modeemia toimivaan merkkiin. Kävin ostamassa verkkokauppa.com:ista ZyXEL AMG1202-T10B ADSL-modeemin hintaan 39,90. Uudella ADSL-modeemilla ei ole ollut kertaakaan DNS-ongelmia Windows 8.1:n kanssa.

Saunalahden toiminnasta tein valituksen Kuluttajariitalautakuntaan. Valituslomakkeet löytyvät täältä (Valitus-palvelusta.pdf):

http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/valituksenteko/valituslomakkeet.html

Valitus on tärkeätä täyttää huolellisesti ja siinä on perusteltava, miksi kyseessä on palvelun virhe sekä liittää Saunalahden Asiakaspalvelun kanssa käyty kirjeenvaihto, jossa Asiakaspalvelu kiistää kyseessä olevan palvelun virheen / kieltäytyy toimittamasta virheetöntöä tuotetta ilmaiseksi / kieltäytyy purkamasta kauppaa.

Kuluttajariitalautakunta lähettää vastinepyynnön Saunalahdelle. Jos Elisa/Saunalahti suostuu vaadittuun korvaukseen, käsittely on nopeasti ohi. Jos ei, käsittely Kuluttajariitalautakunnassa kestää noin vuoden. Vaikka Kuluttajariitalautakunnan päätökset ovat suosituksia, niin käytännössä isommat elinkeinonharjoittajat noudattavat niitä, koska muuten joutuvat "mustalle listalle".

Suosittelen ehdottomasti valituksen tekemistä näissä palveluissa olevissa selvistä virheistä.
Yritin vielä ennen valituksen tekemistä.

Otin yhteyttä asiakas palveluun ja pyysin saada irtisanoa määräaikaisen viihdepalvelun ja sieltä puhelu siirrettiin vikapalveluun. Jonotuksen jälkeen ei irtisanomiseen suostuttu, pyydettiin laittamaan elisan modeemi paikoilleen vuorokaudeksi ja tehtiin vikailmoitus, sanottiin että minuun otetaan vikapuolelta joka tapauksessa yhteyttä.

Muutaman päivän jälkeen meni hermot DNS virheisiin joten vaihdoin modeemia. Odottelin luvattua yhteyden ottoa, sitä ei tullut joten laitoin s.postia asiakaspalveluun, siihen ei toistaiseksi ole vaivauduttu vastaamaan.

Soitin asiakas palveluun. Taas jonotettiin ja siirrettiin vikapalveluun ja jonotettiin. Selvisi että olivat vain mitanneet linjan, ei muuta. No se on tiedossa että linja toimii, elisan omistaman laitteet ei taas toimi. Kerroin tämän sinne, mutta kun he ovat saaneet yhteyden minun laitteisiini netin välityksellä niin ne ovat kunnossa ja ne ei ole *****oja vaikka elisa boksi onkin jumissa jatkivasti ja modeemilla ei pääse nettiin. Siellä vain sanottiin että minun laitteissani on vikaa, vaikka zyxel modeemilla toimi moitteetta toista vuotta, samoin toimii telewell modeemilla mutta se on niin vanha ettei linja toimi kuin 12-13 megasena, samoin toimii nyt käytössä olevalla D-link modeemilla, ongelma vain että d-link toimii vain natattuna ja sinä on reititin perässä nattaamassa joten ei nettikanavat toimi. Siitä huolmatta minun laitteissa on vikaa vaikka muilla modeemeilla toimii ongelmitta ja suosittelivat soittamaan omagurulle??? Olen kerran muussa yhteydessä sinne soittanut ja en sieltä apua saanut, totesin että ovat enemmän pihalla kuin itse, lasku kuitenkin oli puhelinlaskussa liki 70eur. En soita...

Lopputulos

Elisan viihde kaatuilee, jumii yms. Ei vikaa, hyvä laite eikä ollenkaan *****a.

elisan modeemi, DNS virheitä, ei netti toimi, hyvä laite, ei vikaa eikä sekään ollenkaan *****a. HUOM molemmathan on elisan omaisuuttakin.

Näillä perusteilla ei eirisanomisperusteet täyty.

No nyt sitten laitetaan Ilkka666 suosittelema valitus eteenpäin.
Nummika, voisitko laittaa vielä minulle YV:nä asiakasnumerosi niin voisin hieman tutkia tätä tapausta.

Tällaisesta ongelmasta on kuulunut tarinoita maailmalta ja jotkin muutkin modeemit tykkäävät huonoa Windows 8.1. päivityksestä. Selvitämme tätä tapausta että mistä tuo mahtaa johtua. Ilmeisesti kuitenkin TCP pinon tyhjentäminen auttaisi hetkeksi aikaa, taikka sitten DNS:ien määrittely tietokoneelle manuaalisesti.

Osallistu keskusteluun