Vastattu

ADSL yhteys pätkii

  • 7 joulukuu 2015
  • 8 kommenttia
  • 1690 katselukerrat

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Viimeiset pari viikkoa ADSL-yhteys on pätkinyt satunnaisesti. Yhteys palautuu yleensä muutaman minuutin sisällä, mutta lyhyt katkos toki riittää siihen, että tallenteiden katsominen katkeaa jne. Modeemi on Bewan A2110N.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi jusbe 7 huhtikuu 2016, 08:56

Kirjaanpa tähän nyt ratkaisun, kun tämä näyttää kiinnostaneen muutamaa ihmistä. Asia jäi telakalle joksikin aikaa, kunnes elisalta soitettiin omatoimisesti, että ovat havainneet linjassa virheilyä. Tämä jälkeen sain kysymyspatterin, johon vastasin ja testailin modeemia myös toisessa puhelinpistokkeessa. Tästä ei ollut apua.

Muutaman päivän päästä soitteli asentaja, että ovat vaihdelleet johtimia runkolinjalla ja tilanne näyttää siellä paremmalta. Kävivät myös mittaamassa kotona yhteyttä ja se näytti sillä hetkellä ihan hyvältä. Virheily kuitenkin jatkui.

Viimeisenä toimenpiteenä vaihdettiin modeemi Bewan A2110N --> Zyxel VMG3925. Linjan pätkiminen loppui tähän. Myös modeemin wlan on huomattavasti parempi, kuin Bewanissa, jonka kanssa Netgem ei oikein meinannut saada langatonta yhteyttä muodostettua. Nyt yhteys muodostuu hetkessä ja joka kerta. Myös kaikki muut kodin päätelaitteet toimivat Zyxelillä paremmin. Case closed.

Johtopäätös on, että a) linja on huono ja etäisyys jakamoon on tolkuton (yli kolme kilometriä) mutta b) parempi modeemi parantaa tilannetta kummasti. Lisäksi c) Bewan on kyllä luokattoman huono modeemi.
Katso alkuperäinen viesti

8 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Pientä pätkimistä tuolla on havaittavissa! Ilmeisesti modeemissa lähtee dsl-valo vilkuttelemaan pätkimisen yhteydessä? Pystyisitkö kokeilemaan modeemia varmuuden vuoksi vielä toisessa puhelinpistorasiassa ja varmistathan ettei puhelinjohdon mitta ole yli 2 metriä 😉
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
En ole havainnoinut DSL-valoa, mutta Internet-valo on punaisena. En oikein ymmärrä näitä pistorasian vaihtoja ja kaapelin pituuksia, koska lähes järjestäen ongelma on jossain muualla, kuin asiakkaan johdoissa. Varsinkin, kun kaapelointi ei ole mihinkään muuttunut tilantesta, jossa kaikki on toiminut.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Hyvä nuo pistorasiat ja puhelinjohdot on kuitenkin tarkistaa, sillä niiden toimintaan operaattori ei pysty millään lailla vaikuttamaan. Kumpikin vaikuttaa liittymän toimintaan, joten ennen kuin laitetaan vikailmoitusta eteenpäin tai laitetaan modeemia vaihtoon ne kannattaa testailla.
Käyttäjätaso 1
Samalla periaatteella asiakas voi ilmeisesti vaatia Elisaa tarkastamaan vuosikymmeniä vanhojen piuhojensa kunnon.
Käyttäjätaso 4
Kupari hapettuu = suurempi vastus, heikentää yhteyttä. Meinaan, että jos on 40-luvun kaapelointia tai vanhempaa.. Ukkonen saattaa tehdä hallaa rasioille mitä ei näe muuten kuin tarkistamalla, sama pätee tökkelin ja modeemin välistä johtoa, ei turhaan sanota, että tökkelit irti ukkosella, tämän näkee yleensä ilman suurennuslasia.

Puhelinrasia kuin sähkörasiakin kuluu käytössä, jos paikalla on se 40-luvun pistoke, sen voi vaihtaa, uusi ei maksa montaa euroa. Omakotitalossa samalla helposti uusii sen töpön ulkoseinän ja pistokkeen välin, ei sekään maksa montaa euroa. Jos ei itse osaa (ei taida laillisesti saadakkaan), voi tilata asentajan tarkistamaan, se on alle satasen keikka, vähän toista sataa jos joutuu tekemään aiemmin mainitut.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
No happaman johdo luulisi aiheuttavan ongelmia jatkuvasti? Jos ongelmat esiintyvät jaksoittain (1-2 päivää kerrallaan) 1-2 kertaa kuukaudessa, en oikein jaksa uskoa, että tuossa kaapelissa olisi mitään vikaa. Ainakaan noi äkkiseltään.

Tasutaksi vielä sen verran, että asun paikassa, jossa ollaan kyllä etäisyyden puolesta niillä rajoilla, että kaapelin välityskyky riittää. 300 metrin päässä olevaan uuteen taloon ei riitä kaistaa kuin 5 megaa.... Minulla tahdistusnopeus on ollut siinä 10-11 megan välissä.

Tästä tapauksesta on tehty vikailmoitus toisessa yhteydessä.
Käyttäjätaso 4
Pienestä se tosiaan on usein kiinni..

Se kuparin hapettuminen ilmenee useimmiten ensimmäisenä juuri pätkimisenä ns. ruuhka-aikaan jolloin häiriöt suurimmillaan, sitä voi tee-se-itse helpottaa taajuussuotimilla vaikka se ei nopeuteen juuri vaikutane muuten kuin juuri reuna-alueilla. Jos pätkiminen loppuu tuolla suotimella, kupari joutaa vaihtoon yleensä, ja silloin se menee vaihtoon useimmiten jo pitemmältä matkalta..

Välikaapeleita ja sitten rasioita edelleen lähtisin ensimmäiseksi tarkastamaan, varsinkin jos on ilmajohdot..
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Kirjaanpa tähän nyt ratkaisun, kun tämä näyttää kiinnostaneen muutamaa ihmistä. Asia jäi telakalle joksikin aikaa, kunnes elisalta soitettiin omatoimisesti, että ovat havainneet linjassa virheilyä. Tämä jälkeen sain kysymyspatterin, johon vastasin ja testailin modeemia myös toisessa puhelinpistokkeessa. Tästä ei ollut apua.

Muutaman päivän päästä soitteli asentaja, että ovat vaihdelleet johtimia runkolinjalla ja tilanne näyttää siellä paremmalta. Kävivät myös mittaamassa kotona yhteyttä ja se näytti sillä hetkellä ihan hyvältä. Virheily kuitenkin jatkui.

Viimeisenä toimenpiteenä vaihdettiin modeemi Bewan A2110N --> Zyxel VMG3925. Linjan pätkiminen loppui tähän. Myös modeemin wlan on huomattavasti parempi, kuin Bewanissa, jonka kanssa Netgem ei oikein meinannut saada langatonta yhteyttä muodostettua. Nyt yhteys muodostuu hetkessä ja joka kerta. Myös kaikki muut kodin päätelaitteet toimivat Zyxelillä paremmin. Case closed.

Johtopäätös on, että a) linja on huono ja etäisyys jakamoon on tolkuton (yli kolme kilometriä) mutta b) parempi modeemi parantaa tilannetta kummasti. Lisäksi c) Bewan on kyllä luokattoman huono modeemi.

Osallistu keskusteluun