Kysymys

Alueelliset nopeusmuutokset

  • 9 joulukuu 2009
  • 15 kommenttia
  • 2264 katselukerrat

Tuleeko minulle mitään ilmoitusta siitä milloin mahdollisesti alueellani tehtävät marras-joulukuun aikana tehdyt nopeudennostot tapahtuvat?

Tarkoitus olisi ilmeisesti nostaa liittymä 24/1 luokkaan. Ongelmanahan on se, että aikaisemmin minulle sanottiin, että en saisi näkyvää muutosta nopeuteen vaikka ottaisin tuon nopeamman liittymän. Jos nopeutta nostetaan ilmoittamatta niin mistä tiedän onko nopeus noussut vai ei? Voin tietty aina mittauttaa nopeutta tietyin väliajoin, mutta jos tuo efektiivinen nopeus ei koskaan nouse niin en haluaisi maksaa tyhjästä.

15 kommenttia

Jos kaikki menee hyvin, niin tuon näkee modeemin ylläpitokäyttöliittymän status-sivulta.

Itselläni se näkyin huomattavasti selkeämmin nopeuden laskuna nollaan, yhteyden olemisena täysin poikki. Taustahan oli se että olin jo pyytänyt että yhteyttä ei nosteta, mutta sitä "nostettiin" silti.  Koko juttu http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,12764.0.html ' TARGET='_blank.
Nopeudenmuutoksen valmistumisia kuitataan asiakkaille mm. tekstiviestinä, sähköpostilla sekä kirjeitse. Jos et vahvistusta saa, on mahdollista, että esim. tiedoissamme oleva yhteyspuhelinnumerosi on vaihtunut, mutta uusi numero ei ole meillä tiedossa. Nopedenmuutokset ovat yhä käynnissä, eli mahdollista on sekin, ettei muutosta ole vielä tehty.

Mikäli nopeudenmuutoksen jälkeen ilmenee, että nopeus ei ole laisinkaan noussut tai että nopeudennosto on haitannut linjan toimintaa, kannattaa asiasta olla yhteydessä vikailmoitusnumeroomme 09 4243 0730 (avoinna vuorokauden ympäri).
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Minulla nousi yhteys noin viikko sitten, joko torstaina tai perjantaina. Mitään asiasta ei tiedotettu ellei ympäripyöreää tekstiviestiä lasketa. Siinä vain todettiin että nopudet nousevat marras-joulukuussa. Luulin tämän yleiseksi tiedotukseksi, koska uuttanopeutta saatika tarkkaa päivämäärää ei kerrottu. Tarkaa kohtaa en osaa sanoa, koska käyttö oli tuolloin sen verran vähäistä. Pertaina illalla kuitenkin huomasin poikkeavan nopeuden ja varmistin linjan uuden nopeuden modeemin hallintasivuilta.

Mitä osoitetietojen vajavaisuuteen tulee, niin katson niiden olevan kunnossa, mikäli laskutustiedot ovat ajantasalla. Näihin tietoihin on myös kytketty adsl:n asennusosoite, niin epäselvää ei pitäisi olla. Hallintasivut (oma Saunalahti) väittävät edelleen että nopeus olisi vanha vaikka nosto on jo tapahtunut.
Kiitos vastauksista. Olen vain skeptinen tuon ilmoituksen osalta kun aikaisemmilla operaattoreilla (Sonera) ei nopeudennostosta tullut mitään ilmoitusta ja usein nostoa ei edes tehty ellei erikseen kytännyt ja soittanut aspaan, että missä se nosto viipyy.

Nyt tosiaan tuo nopeuden nosto ei edes välttämättä näy, joten vainoharhaisuus nostaa rumaa hattuaan.  :)

Nostosta tuli tosiaan vain tuo ilmoitus sähköpostiin, että nopeus nousee. Muuta infoa asiasta ei ainakaan toistaiseksi ole tullut enkä nopeuden lisäystä ole havainnut. Omat sivut ainakin väittävän nopeuden olevan edelleen tuo 8/1.

Aluehan on tosiaan tuo Espoo.

Sen verran vielä yhteystiedoista, että osoite ei ole muuttunut liittymänavauksne jälkeen, puhelinliittymä on myös Saunalahdella ollut niin kauan kuin netti ja sähköpostina tietty tuo Saunalahden posti. Että ilmoitusmahdollisuuksia on, toivoisin tosiaan edes jotain ilmoitusta siinä vaiheessa kun nosto on tehty.
Nostot kyllä varmasti tehdään, kun kyse on kaikkia asiakkaita koskevasta muutoksesta.

Mikäli muutosta ei viimeistään tammikuun alussa olisi havaittavissa, kannattaa asiasta sitten olla yhteydessä asiakaspalveluun. Nyt kun muutokset ovat yhä kesken ja talokohtaista aikataulua ei ole tiedossa, parasta on odotella rauhassa. Yleisesti ottaen tieto muutoksesta päivittyy myös oma.saunalahden tietoihin, joten yksittäisistä epäselvyystapauksista on aina parasta kysyä suoraan asiakaspalvelusta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Espoossa yhden liittymän nopeus nousi 3.12. kello 07:35. Muutosajankohta selvisi ADSL-modeemin lokeista.

Yksilöityä tiedotetta asiasta ei tullut, ei ennen eikä jälkeen muutosta. Yleinen "marras- joulukuun aikana" tuli kyllä joskus.

Oma Saunalahti näyttää liittymälle edelleen vanhaa nopeutta (https://oma.saunalahti.fi/settings/ADSLList ' TARGET='_blank).
Tarkennusta eiliseen vastaukseeni: pääasiallinen ilmotuskanava nopeudennostosta on asiakkaalle lähetettävä sähköposti, ja viesti lähtee aina muutoksen toteutumisen jälkeen - ei siis sitä ennen. Yleinen aikataulu muutosten jatkamisesta ja loppuun saattamisesta joulukuun aikana on yhä voimassa.
Modeemini on sen verran vanha, että hallintaohjelmistosta ei ole 64 bittistä versiota, joten en pääse tarkistamaan linjan nopeutta modeemin tiedoista. Ei kai siinä muu auta kun odottaa.
Kävi niinkuin arvelinkin, nopeudennosto on tehty, ilmoitusta asiasta ei ole tullut, eikä nopeus ole oikeasti noussut juuri mihinkään. Taisin saada nopeuden nostosta huimat 50kt/s noston.

Toisaalta mitään uuttahan tämä ei operaattoreiden puolelta ole.
Käyttäjätaso 5

Kävi niinkuin arvelinkin, nopeudennosto on tehty, ilmoitusta asiasta ei ole tullut, eikä nopeus ole oikeasti noussut juuri mihinkään. Taisin saada nopeuden nostosta huimat 50kt/s noston.

Toisaalta mitään uuttahan tämä ei operaattoreiden puolelta ole.
Sama homma mulla. Huomasin oma.saunalahdesta nopeuden muuttuneen, mutta nopeudessa ei näy mitään muutosta. Laitoin asiasta eilen viestiä oma.saunalahden kautta ja odottelen maanantaita. En jaksanut soittaa vikailmoituksiin, kun asialla ei niin hätä ole. Kivahan nopeus olisi saada luvatulle tasolle, mutta ehkäpä sitten ensi viikolla...
Käyttäjätaso 3
Mikäli nopeus on nostettu eikä eroa nopeudessa kuitenkaan näy, kannattaa aivan ensin buutata modeemi. Mikäli modeemi on ollut nostohetkellä ja siitä eteenpäin yhtäjaksoisesti päällä, yhteys useimmiten jää vanhalle nopeudelle "jumiin."

Toinen potentiaalinen syy on se, että liittymä sijaitsee paikassa jossa etäisyys jakokeskukseen on niin pitkä, että vaikkapa 8 Mbit/s-liittymää merkittävästi nopeampaa yhteyttä ei vain saada muodostettua.
Millaisessa järjestyksessä muutokset käytännössä tehdään, mennäänkö keskus kerrallaan vai alueittain? Olisi kiva tietää missä kohtaa ollaan menossa 🙂

Millaisessa järjestyksessä muutokset käytännössä tehdään, mennäänkö keskus kerrallaan vai alueittain? Olisi kiva tietää missä kohtaa ollaan menossa :)


Asiakaspalvelun puolella tiedämme muutosjärjestyksestä sen verran, että SA-alkuisella linjatunnisteella varustetut yhteydet muutettiin ensin. Kaikkien SA-tunnisteisten liittymien nopeudennostot ovat jo valmiit.

Seuraavana vuoroon tulivat sitten YH-linjatunnisteiset yhteydet, ja nämä nostot ovat edelleen kesken.

Jos oma linjatunniste ei ole tiedossa, se löytyy mm. laskuista sekä oma.saunalahti.fi -sivustolta.
Olisiko asian tiimoilta tilannepäivitystä, mitä liittymiä tällä hetkellä tehdään/mitkä ovat valmiina? Mistä nuo lyhenteet muuten tulevat, SA kenties "saunaverkko"?

Olisiko asian tiimoilta tilannepäivitystä, mitä liittymiä tällä hetkellä tehdään/mitkä ovat valmiina? Mistä nuo lyhenteet muuten tulevat, SA kenties "saunaverkko"?


Tässä vaiheessa nopeudennostot ovat niin loppusuoralla, että mikäli oman yhteyden nopeus ei ole muuttunut, kannattaa asiasta ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Vaihtoehtoisesti nopeudennoston voi tilata itse suoraan oma.saunalahti.fi -palvelun kautta kohdasta Internet yhteydet ja sähköposti -> ADSL -> Palvelumuutokset -> Nopeuden muutos. Työkalu antaa suoraan uuden hinnaston mukaiset hinnat noston yhteydessä, joten noston tilaaminen oma.saunalahden kautta on käytännössä sama kuin jos se tehtäisiin asiakaspalvelun kautta.

Lyhenteiden merkitys tai alkuperä ei ole minulla tiedossa, mutta koska SA-tunnisteiset ovat uudempia yhteyksiä kuin YH-liittymät, ei SA ainakaan Saunaverkkoa tarkoita  🙂

Osallistu keskusteluun