Kysymys

Arris vs Cisco ja pari muuta kysymystä

  • 21 maaliskuu 2018
  • 9 kommenttia
  • 655 katselukerrat

Minulla on kaapelimodeemina Cisco EPC3928AD, joka toimii muuten periaatteessa hyvin, mutta WiFissä esiintyy seuraavia ongelmia:

- Aika ajoin on vaikea saada iPhoneja (4, 5 ja 6) WiFiin, edes vaikka buuttaisikin puhelimia ja modeemia. Sitten yhtäkkiä taas tämä korjautuu ikäänkuin itsestään.
- Pöydällä vierekkäin olevat ja samassa WiFissä olevat Macit eivät joskus löydä toisiaan tiedon siirtoa varten, vaikka niiden kuvakkeet näkyvät toinen toisissaan. Buuttailut, Wifinn ON/OFF -kytkennät yms. eivät taaskaan auta, vaan parin päivän päästä taas tämäkin ongelma on kadonnut itsestään!
- Windows - koneen (vaimoni tuo joskus työpaikkansa koneen kotiin) kanssa WiFi -ongelma kuuluu kuuluisaan perheesen "WIndowsin ja Ciscon WiFi-ongelmat", joista on satoja ellei tuhansia sivuja netissä!

- WiFi:n kautta toimiviksi tarkoitettuja kodin palveluja varten on jouduttu kytkemään Ciscon perään ZYXEL, koska ne eivät kerta kaikkiaan yritäkään toimia Ciscon kanssa (Palveluntarjoajan suojaamiseksi en kerro lähemmin). Kun kahta WiFiä ei ole suotavaa pitää päällä, kodissa on siis OLTAVA WiFinä tuo ZyXelin WiFi ja Ciscon WiFi pois päältä. Cisco on siis isäntä ja ZyXel renki. ELISA_viihteen boksi tietenkin isännässä Ethernetillä.

Em. ongelmat eivät johdu ZyXelistä, koska ne ilmenevät silloinkin kun ZyXel on poistettu kokonaan pelistä.

Kysymys kuuluu: MIksi ELISA ei yksinkertaisesti lähetä uudempia modeemeja ennen kuin ongelmista on raportoitu on "rukoiltu"? Luulisi Ciscon ongelmien olevan laajemminkin tiedossa.

Pari kaveriani kertoi ARRIS modeemin toimivan hyvin, mutta kun vilkaisin tätä palstaa, sieltä löytyi mm. ongelmia langallisen verkon kanssa.
Voisko joku antaa kompaktin selvityksen? Niinikään minua kiinnostaa, miten Arris toimii jos Ethernetillä vie netin myös muualle taloon tai esim. terassille, toisen langattoman verkon jakamista varten. Nyt minulla on siellä Telewellin ADSL, joka pelittää hyvin.

Älkää nyt sitten vaan luulko, että em. ongelmat johtuvat tuosta. Tottakai olen kokeillut monta kertaa eliminoida tämänkin.

Vielä lisäkysymys: Voiko mitään kaapelimodeemia kytkeä toimivaksi WiFiksi kuten edellä tein ADSL-modeemille?

9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Apple tuotteiden kanssa voi ongelmaksi muodostua esimerkiksi WLAN-kanava millä modeemi liikennöi, pääsääntöisesti kannattaa melkeimpä pitää kanavana 1-10 väliltä jotain jos taloudessa on Applen laitteita. Applen tuotteet muutenkin ovat vähän haasteellisia "tavallisten" WLAN verkkojen kanssa, mitä itse olen kohdannut, yleensä fiksuin ratkaisu on ollut hankkia AirPort käyttöön.

Kahta tai useampaa WLAN verkkoa voi halutessaan pitää päällä, tällöin vain kannattaa tarkistaa ettei noiden kanavat ole päälekkäisillä taajuuksilla tai muutenkaan ruuhkaisilla taajuuksilla. WLAN verkoista ja niiden kanavista löytyy hyvä artikkeli englanniksi täältä, suomeksi tuosta on tietoa esimerkiksi tällä asiakastukisivulla :)

Kaapelimodeemin käyttäminen erillisenä WLAN-tukiasemana riippuu ihan käytössä olevasta laitteesta, näissä harvemmin tuota löytyy 😞
Käyttäjätaso 2
Nyt kyllä tuli aika paksua Elisan edustajan kirjoittamana. Itselläni on ollut Ciscon 3925 ja nyt on 3928. Tuon ensimmäisen Ciscon modeemin wifi oli täysin luokaton. Siinä ei pelannut kunnolla mikään, ei iphone, ei ipad, ei android, ei kotiteatterivahvistin. Läppäri pelasi jollakin lailla. Ostin Asus reitittimen ja wifiin liittyvät ongelmat katosi kerralla. Iphone ja ipad toimivat tässä verkossa suorastaan loistavasti. Tuota ipad: iä olen käyttänyt useissa erilaisissa wifi-verkoissa ilman ongelmia. Cisco 3928 wifiä en ole edes kokeillut. Kai nuo kaapelimodeemit on niin kilpailtuja ja niin halvalla tehtyjä, että wifissä ja suorituskyvyssä on säästetty. Käyttäjä joko kärsii heikosta toteutuksesta ja syyttää huonosti toimivaa nettiä tai sitten käyttäjä ostaa kunnollisen reitittimen modeemin perään.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Itsellä ei ole ollut mitään ongelmia tuon cisco3928 + win10 koneen wlan yhteyden kanssa. Applen tuotteista ei ole kokemusta ja luureissa kun on rajattomat netit niin eipä ole tarve tukkia Wi-Fiä puhelimilla.

Tuolla meidän kaupassa on kyllä noita tehokkaita Wi-Fi ratkaisujakin jos modeemin oma ei riitä.

https://elisa.fi/kauppa/?link=fromsaunalahti.fi#!/tuote/Asus-LYRA-WLAN-vahvistin?paymentOption=36&deviceVariant=LYRA%20Lyra%20AC2200%20WiFi%20MESH%20

https://elisa.fi/kauppa/?link=fromsaunalahti.fi#!/tuote/Netgear-Orbi-WLAN-vahvistin?paymentOption=36&deviceVariant=Orbi%20WiFi%20vahvistin
Käyttäjätaso 2
Edullisempiakin vaihtoehtoja on noihin "ryöstöhintoihin" verrattuna. Itse maksoin noin 150 € toimivasta ratkaisusta.
Jos kerran taloon tulee kaapelinetti, mielestäni operaattorin pitää turvata toimivat perusratkaisut ilman että asiakas tarvitsee investoida omiin lisälaitteisiinsa. Toinen vaihtoehto on pudottaa liittymän hintaa, mikäli asiakas hankkii omat modeeminsa ja boksinsa ! Tässä taitaisi olla aihetta kysyä valtakunnan ylimmän kuluttajaviranomaisen kantaa.
Mainittakoon tässä yhteydessä luultavasti vielä monissa talouksissa olevat Pace-modeemit, joita ei edes pääsyt hallinnoimaan. Monen "rukoilun" jälkeen sain ensin yhden Ciscon, sitten toisen, joka lopulta toimi Pace-digiboksin kanssa ongelmitta (halusin nimittäin viimeiseen saakka tallentaa Eurosportia!). "Palvelu" siis toimi, sikäli kuin jatkuvia yhteensä kymmenien minuuttien pituisia odottamisia puhelimen päässä ja samojen vikaongelmien selvittämistä aina ja aina uudelle tyypille ei lasketa. :@:@:@:@:@
Edelleenkään en ole muuten saanut vastausta ARRIS -kysymykseeni. 😞
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Talojen ja asuntojen sisäverkkoratkaisuihin tarjoamme kyllä palvelua:

https://elisa.fi/kotiverkko/

Arriksissa ei ole mitään yleistä vikaa tiedossa. Kaverisi ovat siis kertoneet ettei ole ongelmia?
Käyttäjätaso 2
Jos kerran taloon tulee kaapelinetti, mielestäni operaattorin pitää turvata toimivat perusratkaisut ilman että asiakas tarvitsee investoida omiin lisälaitteisiinsa. Toinen vaihtoehto on pudottaa liittymän hintaa, mikäli asiakas hankkii omat modeeminsa ja boksinsa ! Tässä taitaisi olla aihetta kysyä valtakunnan ylimmän kuluttajaviranomaisen kantaa.
Mainittakoon tässä yhteydessä luultavasti vielä monissa talouksissa olevat Pace-modeemit, joita ei edes pääsyt hallinnoimaan. Monen "rukoilun" jälkeen sain ensin yhden Ciscon, sitten toisen, joka lopulta toimi Pace-digiboksin kanssa ongelmitta (halusin nimittäin viimeiseen saakka tallentaa Eurosportia!). "Palvelu" siis toimi, sikäli kuin jatkuvia yhteensä kymmenien minuuttien pituisia odottamisia puhelimen päässä ja samojen vikaongelmien selvittämistä aina ja aina uudelle tyypille ei lasketa. :@:@:@:@:@
Edelleenkään en ole muuten saanut vastausta ARRIS -kysymykseeni. :(


Aikoinaan Anvia tarjosi perus-Ciscoa ja lisärahalla sai ostaa Fritzbox-modeemin. Ilmeisesti tuo Fritzbox on oikeasti ollut hyvä modeemi. Itselläni ei ole kokemusta. Mutta tässä modeemiasiassakin taitaa markkinavoimat jyllätä. Operaattorin hankintaosasto kilpailuttaa modeemit ja sitten valitaan joku paska. Ongelmatilanteissa aina pyritään löytämään vika asiakkaan laitteista, rahastetaan omaguruilla yms. Operaattoreilla ei ole haluja tuoda kunnon rautaa myyntiin, koska volyymit taitaa kuitenkin olla niin pienet.
Toisaalta oman wifi-reitittimen käyttöä puoltaa sellainenkin tosiseikka, että modeemin vaihtuessa riittää verkkopiuhan vaihto uuteen modeemiin ja säätämistä ei tarvi. Kokeilin tässä viikolla laittaa kaapelimodeemin tilalle 4G-reitittimen ja piuhaan vaihtamalla yhteys alkoi heti toimimaan. Lisäksi omalla wifi-reitittimellä voi tehdä vierasverkkoja ja muuta "säätöä"
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Jos kerran taloon tulee kaapelinetti, mielestäni operaattorin pitää turvata toimivat perusratkaisut ilman että asiakas tarvitsee investoida omiin lisälaitteisiinsa. Toinen vaihtoehto on pudottaa liittymän hintaa, mikäli asiakas hankkii omat modeeminsa ja boksinsa ! Tässä taitaisi olla aihetta kysyä valtakunnan ylimmän kuluttajaviranomaisen kantaa.
Mainittakoon tässä yhteydessä luultavasti vielä monissa talouksissa olevat Pace-modeemit, joita ei edes pääsyt hallinnoimaan. Monen "rukoilun" jälkeen sain ensin yhden Ciscon, sitten toisen, joka lopulta toimi Pace-digiboksin kanssa ongelmitta (halusin nimittäin viimeiseen saakka tallentaa Eurosportia!). "Palvelu" siis toimi, sikäli kuin jatkuvia yhteensä kymmenien minuuttien pituisia odottamisia puhelimen päässä ja samojen vikaongelmien selvittämistä aina ja aina uudelle tyypille ei lasketa. :@:@:@:@:@
Edelleenkään en ole muuten saanut vastausta ARRIS -kysymykseeni. :(


Aikoinaan Anvia tarjosi perus-Ciscoa ja lisärahalla sai ostaa Fritzbox-modeemin. Ilmeisesti tuo Fritzbox on oikeasti ollut hyvä modeemi. Itselläni ei ole kokemusta. Mutta tässä modeemiasiassakin taitaa markkinavoimat jyllätä. Operaattorin hankintaosasto kilpailuttaa modeemit ja sitten valitaan joku paska. Ongelmatilanteissa aina pyritään löytämään vika asiakkaan laitteista, rahastetaan omaguruilla yms. Operaattoreilla ei ole haluja tuoda kunnon rautaa myyntiin, koska volyymit taitaa kuitenkin olla niin pienet.
Toisaalta oman wifi-reitittimen käyttöä puoltaa sellainenkin tosiseikka, että modeemin vaihtuessa riittää verkkopiuhan vaihto uuteen modeemiin ja säätämistä ei tarvi. Kokeilin tässä viikolla laittaa kaapelimodeemin tilalle 4G-reitittimen ja piuhaan vaihtamalla yhteys alkoi heti toimimaan. Lisäksi omalla wifi-reitittimellä voi tehdä vierasverkkoja ja muuta "säätöä"


Itse ostin 2v sitten tuon Frizboxsin asiakashinnalla puoleenhintaan (jotain 70e) kun Anvia toi kuidun taloyhtiöön.
Boxi on kyllä hyvä ja on toiminut moitteetta ilman pätkimisiä ja omaa todella hyvän Wlanin. Siinä on paljon lisäominaisuuksia
jos on tarve esim tv viritin ja yms.:)
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Muutaman kuukauden käytössä Elisalta hankittu Arris kaapelimodeemissa.

+ Toimii aina, viikkoja putkeen, ei mitään hidastelua.
+ Joskus aiemmin kokeilussa ollut kamoyhteys joutui pois talosta, koska Pace-modeemi pätki ja hukkasi netin, etenkin rasituksessa. Tätä modeemia voi rasittaa runsaasti, eikä jumittele yms.
+ Musta boksi on tyylikäs ja saa pystyasentoon (säästää tilaa).
+ 2.4G ja 5G Wifi-taajuudet ovat hyvät - käytän puhelimessa ja läppärissä 2.4G ja 5G:n saa halutessaan pois.
+ Kaapeliverkkoon yhdistyminen buuttauksen/sähkökatkon jälkeen 2 min 22 sek.
+ Muuntaja ei ole pistokkeessa, nätimpi kokonaisuus.
-- Hieman kallis verrattuna esim. VDSL2-modeemeihin.
-- Liian pitkä virtajohto.

Cisco-modeemeista ei kokemusta, mutta tutuilla oli sellainen taloyhtiölaajakaistassa, ei kuulemma ollut mitään vikaa Elisan verkossa. Malli oli joku EPCenmuistamikä.

Osallistu keskusteluun