Kysymys

BeWan a2100n ongelmista

  • 28 huhtikuu 2013
  • 10 kommenttia
  • 4573 katselukerrat

  • Satunnainen osallistuja
  • 17 kommenttia
Vanhemmilla on ollut tuollainen ADSL-modeemi/reititin/"Kotiboksi" vähän päälle vuoden ajan. Vehje on toiminut hyvin tähän asti, mutta nyt yhteys on ruvennut katkeilemaan säännöllisesti useita kertoja päivässä.

Kun yhteys katkeaa, selain ohjautuu yleensä boksin omalle virhesivulle, joilla annetaan tällaista tietoa:

Troubleshooting

Your Internet connection appears to be down.
Check the connections (ADSL or Ethernet cable + filters) of the Box as shown in the installation guide. or plug a 3G device on one of the availiable USB port to use it as backup.

No IP address obtained!
Your DSL Connection is active but without internet connectivity.
This may be due to wrong PPP identifiers or transient failure and delays in connection setup.
Correct your PPP identifiers, or try again in a few minutes.

Tai:

Connection in progress...
Your DSL connection is activating.
Please wait and retry in a minute.

Jos rämpyttää selaimen päivitä-nappia, tulee joskus myös virheilmoitus:

503 Service Temporarily Overloaded
The requested URL '/' is temporarily overloaded. Please try again later.

Joskus yhteyden katketessa boksin "maapallolla" merkitty valo palaa punaisena, mutta ei aina. Mainittakoon myös, että usein ping-kutsu esim. googlelle menee läpi, vaikka selaaminen ei onnistuisikaan, mutta tätä en ole kovin tarkkaan testaillut.

Katkeilua on esiintynyt ainakin viikon ajan. Ongelma voisi siis olla omassa päässä eikä operaattorin puolella. Liittymä on Saunalahden ADSL, nopeusluokkaa 10/1M, joskin todellinen maksiminopeus jää alemmas.

Onko jollakulla vastaavia kokemuksia tai hyviä arvauksia ongelman syystä? Itse tulee mieleen lähinnä kolme mahdollista vikapaikkaa:

-Laitevika itse boksissa, kondensaattorit hapantuneet tms. Kuinka pitkä takuu näillä vehkeillä on? Liittymä saattaa olla kahden vuoden sopimuksella, mutta tämä pitää vielä selvittää.

-Boksin softassa, jos se on päivittynyt itsekseen johonkin huonoon versioon. Tämänhetkinen softaversio on B13002-Elisa9-73237.

-Operaattorin päässä, tässä tapauksessa pitänee vain kiusata asiakaspalvelua.

Ja ylläpidolle; eikö tämä foorumi tosiaan tue BBCode-muotoiluja?

10 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
ormu711 kirjoitti:.Onko jollakulla vastaavia kokemuksia tai hyviä arvauksia ongelman syystä? Itse tulee mieleen lähinnä kolme mahdollista vikapaikkaa:

-Laitevika itse boksissa, kondensaattorit hapantuneet tms. Kuinka pitkä takuu näillä vehkeillä on? Liittymä saattaa olla kahden vuoden sopimuksella, mutta tämä pitää vielä selvittää.

-Boksin softassa, jos se on päivittynyt itsekseen johonkin huonoon versioon. Tämänhetkinen softaversio on B13002-Elisa9-73237.

-Operaattorin päässä, tässä tapauksessa pitänee vain kiusata asiakaspalvelua.

- Modeemissa on takuu ainakin määräaikaisuuden ajan ja jatkunee sen jälkeenkin.

- Voi olla tietysti viallinen se modeemikin. Selviää kokeilemalla toisella modeemilla.

- Softa näyttäisi olevan se uusin.

Onhan kaikki puhelinkaapelit tarkisteltu ja vaihdettu tarvittaessa. Jos on , niin sitten vain vikailmoitusta Saunalahdelle.

http://www.elisa.fi/saunalahti/asiakaspalvelu/300/yhteystiedot/
Puhelinkaapelia ei ole tarkistettu, mutta samalla kaapelilla on toimittu yli vuosi ilman ongelmia. Täytynee kokeilla toisella, jos löydän sellaisen jostain.

Kaapissa on Zyxelin vanha modeemi, mutta se on niin epäluotettava, että sillä ei välttämättä saa hyvää kuvaa yhteyden toimivuudesta.

Milloin tuo softaversio on mahdettu julkaista? Jos ihan lähiaikoina, kyseessä voisi varmaan olla softabugikin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
ormu711 kirjoitti:
Puhelinkaapelia ei ole tarkistettu, mutta samalla kaapelilla on toimittu yli vuosi ilman ongelmia. Täytynee kokeilla toisella, jos löydän sellaisen jostain.

Kaapissa on Zyxelin vanha modeemi, mutta se on niin epäluotettava, että sillä ei välttämättä saa hyvää kuvaa yhteyden toimivuudesta.

Milloin tuo softaversio on mahdettu julkaista? Jos ihan lähiaikoina, kyseessä voisi varmaan olla softabugikin.
Joskus tammikuussa 2013

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Tiedotteet/A2100n-ADSL-modeemin-ohjelmistop%C3%A4ivitykset/m-p/254290#M4794
Modeemille kannattaa tehdä tehdasasetusten palautus eli resetointi takana olevasta reset-reiästä.
Onko resetoinnille tiedossa jotain erityistä perustetta? Modeemin asetuksiin ei ole tehty muutoksia pitkään aikaan ja jos päivitys on tammikuussa tullut, vehje on myös sen jälkeen toiminut hyvin (tähän asti). Toki resetointia voin kokeilla, mutta tämän modeemin uudelleenkonffaus on melko ikävä toimenpide, kun osan asetuksista joutuu säätämään Saunalahden sivujen kautta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
ormu711 kirjoitti:
Onko resetoinnille tiedossa jotain erityistä perustetta? Modeemin asetuksiin ei ole tehty muutoksia pitkään aikaan ja jos päivitys on tammikuussa tullut, vehje on myös sen jälkeen toiminut hyvin (tähän asti). Toki resetointia voin kokeilla, mutta tämän modeemin uudelleenkonffaus on melko ikävä toimenpide, kun osan asetuksista joutuu säätämään Saunalahden sivujen kautta.
Resetoinnin jälkeen , kun modeemi muodostaa yhteyden , niin se hakee automaattisesti Oma Saunalahdesta sinne tehdyt asetukset. Siis ei niille tarvitse tehdä mitään.

Modeemeilla on taipumus joskus mennä osittain "jumiin". Resetointi purkaa jumin.
Ok, täytyy tuotakin kokeilla. Nyt on testissä Zyxelin raato, katsotaan, toimiiko yhteys yhtään vakaammin sillä.
Noniin, palataanpa tähän.

Testasin tuolloin liittymää vähän aikaa vanhalla Zyxelillä enkä huomannut katkeilua. Kovin rankasta testistä ei ollut kyse, mutta aika oli ainakin pidempi kuin silloin katkeamisten välillä yleensä.

Resetoin modeemin, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.

Otin asiakaspalveluun yhteyttä, ja sieltä tarjouduttiin heti lähettämään uusi laite tilalle. Samalla vaihdoin kaapelin laadukkaampaan:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/46871/dbssn/Belkin-Hi-Speed-Internet-modeemikaapeli-1-8-m

Yhteys kuitenkin katkeili vaihdon jälkeen ja katkeilee edelleen, joskin ehkä hieman harvemmin.

Mistähän vikaa kannattaisi seuraavaksi hakea? Jatkanko asiakaspalvelun kiusaamista vai pitäisikö vain hylätä Bewanin lelu ja ostaa kunnolliset vehkeet tilalle? Tuo ei ole koskaan oikein miellyttänyt, vaikka toimiikin vakaammin kuin Zyxel. Ärsyttävänä lisänä mainittakoon, että modeemi näyttää ohjaavan yhteyden palauduttuakin virhesivulle sen sivun, jolle yritti yhdistää yhteyden katketessa.

Olisiko tuossa modeemissa joku toiminto, joka ottaa säännöllisesti yhteyttä Saunalahden hallintapalvelimeen, ja jos tämä ei jostain syystä onnistu, päättelee linjan olevan poikki, vaikka muualle yhdistäminen onnistuisikin, ja aloittaa yhteyden uudelleenmuodostuksen? Modeemin "maapallolla" merkitty valo, joka siis kaiketi ilmaisee palvelinyhteyden tilan, palaa yleensä punaisena, kun yhteys katkeaa.

Tuossa ADSL-linjan arvoja, jos niistä pystyisi joku jotain päättelemään. Itse en huomannut muuta ihmeellistä kuin runsaat virhemäärät.

Uptime00J23H26m11s
Time connected00J00H09m24s
Modulation typeG.992.5-A
Actual rate (up)1019 kbps
Actual rate (down)7446 kbps
Data transfered (sent)1103 kB
Data transfered (received)2209 kB
Output power (up)124 dBm
Output power (downstream)0 dBm
Line attenuation (up)14.3 dBm
Line attenuation (downstream)32 dB
Noise margin (up)12.5 dB
Noise margin (downstream)12.1 dB
Manufacturer ID (local)BDCM
Manufacturer ID (remote)IFTN
Loss of frames (local)0
Loss of frames (remote)0
Error seconds (local)36
Error seconds (remote)0
FEC Errors (up)83153
FEC Errors (down)0
CRC Errors (up)1862
CRC Errors (down)0
HEC Errors (up)0
HEC Errors (down)0
Ja taas mennään Zyxelillä. Jos vaikka viikon testissä saisi vähän enemmän selvyyttä asiaan...
Noniin, Zyxelillä menty tähän asti, ja yhteys ei ole kertaakaan katkennut "kunnolla". Välillä yhteys hidastelee, mutta se menee ohi yleensä alle puolessa minuutissa. Bewanin suunnittelu kenties mennyt puihin?

Osallistu keskusteluun