Vastattu

Cloudflare Captcha-sivu

  • 7 huhtikuu 2019
  • 6 kommenttia
  • 523 katselukerrat

Hei,

Meillä käytössä Elisa Viihde VDSL(?) liittymä. Joillekin sivuille mentäessä, sivun sijaan avautuu Cloudflaren Captcha-sivu. Erityisesti tuntuu vaivaavan joitain .com päätteisiä sivuja, mutta ei lähellekään kaikkia. Tämä 'vaiva' tuntuu alkaneen reilu viikko sitten. Haulla oli jossain täällä vinkattu tarkistamaan, ettei käytössä oleva IP ole joutunut ko. palvelun blacklistille, mutta ko. palvelun moiselle listalle ei näyttänyt olevan päässyt. Tämä vaivaa myös muita verkossa olevia clienttejä (tietokone, tabletti, puhelin jos WLAN:ssa kiinni jne), joten laitteesta tai käyttöjärjestelmästä riippuvainen se ei tunnu olevan vaan jotain tästä itse yhteydestä. Olisiko antaa tähän vinkkejä, mistä tarkistaa mistä syystä tuo tulee ja mitä sille pitäisi tehdä?

// Jani
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi irritus 8 huhtikuu 2019, 08:31

Cloudflaren DDOS-protection captcha voi tulla, vaikka omissa yhteyksissä ei olisi mitään vikaa.

Mikäli kohdesivustoon kohdistuu tavallista suurempi kuormitus, joko aidon ruuhkan tai palvelunestohyökkäyksen takia, sivupyynnöt ohjataan captcha:n kautta.

Itsekin olen tuohon joskus törmännyt. Yhden illan aikan yksi sivusto halusi tuota capchaa joka kerta, kun sinne meni uudelleen. Seuraavana päivänä kaikki toimi taas normaalisti.

Oman verkon liikennettä kannattaa toki tarkkailla, jos modeemista löytyy sopivat laskurit. Tai seuraa edes modeemin internet-, activity-, wan- tai dsl-valon vilkkumista. Vertaa valon käyttäytymistä eri tilanteissa. Eli silloin, kun koneet, tabletit ja puhelimet ovat pois päältä, silloin kun laitteet ovat päällä, mutta niitä ei käytetä ja silloin kun aktiivista käyttöä on.

Vilkkumisen määrän pitäisi olla lähes olematonta silloin kun laitteet ovat pois päältä. Laitteiden ollessa päällä muutama välähdys minuutissa on ok. Aktiivisen käytön aikana valo vilkkuu koko ajan.

Huomioi myös laitteiden tekemät automaattiset päivitykset, ne aiheuttavat hetkellisiä aktiviteettijaksoja omia aikojaan.
Katso alkuperäinen viesti

6 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tervetuloa OmaYhteisöön @jkuituni!

Ilmeisestikin tästä aiheesta puhuit? Tuohon aiheeseen oli laitettu linkki, josta pystyi tarkistamaan, onko IP-osoite syystä tai toisesta estolistalla. Ilmeisesti pääsee myös laittamaan pyynnön, että IP-osoite lisättäisiin ns. whitelistille.

Joskus on ollut tilanteita, että esim. Playstation Network on ilmoittanut käyttäjälle, että IP-osoite on bannattu. Syynä voi puhtaasti olla se, että käyttäjän IP-osoite on vaihtunut lennosta toiseen. Tässä voi yrittää korjauksena myös sellaista, että ottaa modeemin vähintään puoleksi tunniksi kokonaan pois linjoilta. On mahdollista, että Elisan DHCP -palvelin arpoo yhteydelle uuden IP-osoitteen kun modeemi kytketään takaisin linjoille.
Hei @Dj_God

Kyllä, juuri tuo samainen keskustelu-ketju osui haulla kun täältä katselin, olisiko jollain muulla ollut samanlaista ongelmaa. Tuolta linkatulta palvelulta tarkistaen IP ei ole blacklistilla. Tein sinne varuilta toissapäivänä whitelist-pyynnön, mutta ei tuo ole vaikuttanut asiaan.

Modeemin virta-resettiä koitin myös jo, mutta voihan sitä tietysti koittaa myös tuota pidempää tai sitten voisin toki koittaa release/renew combinaatiota modeemin hallinta-liittymästä jos saisin toisen julkisen IP:n. Tietysti tämähän on vain workaround jos se toimii (eikä esim Elisan dhcpd:tä ole conffattu antamaan staattisesti aina sama IP:tä tietylle MAC-osoitteelle) ja olisi erittäin hyvä keksiä se varsinainen ongelman aiheuttaja ettei olla pian saman edessä uudelleen.

// Jani
Valitettavasti sekä release/renew sekä puolen tunnin virtakatkos antoi modeemille edelleen saman julkisen IP osoitteen, joten ainakaan nämä temput eivät auttaneet tähän.

// Jani
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tuossa pikkaisen googlettelin tätä ongelmaa ja sen mahdollisia aiheuttajia. Yksi syy saattaa olla se, että tietokoneelle tai muulle verkkoon kytketylle laitteelle on pesiytynyt jokin virus tai haittaohjelma. Eli kannattaa varmistaa, että kaikki verkkoon kytketyt laitteet ovat puhtaita mahdollisista haitakeista.

Itse käytän F-Securen rinnalla ilmaista Malvarebytesin Anti-Malvarea, joka on kyennyt löytämään sellaisiakin haitakkeita, joita F-Secure ei ole löytänyt.

Joillain on auttanut se, että he ovat olleet yhteydessä operaattoriinsa ja operaattori on tehnyt omat taikansa tuon IP-osoitteen vaihtamiseksi ja ongelma on korjaantunut välittömästi.

Mitä modeemia käytät? Onko siinä tuorein firmware sisällä? Se saattaa myös aiheuttaa tämän ongelman. Myös mahdolliset IoT -laitteet tulisi olla päivitettynä. Jos modeemi on joutunut hyökkäyksen kohteeksi, kannattaa modeemi resetoida.
Hei,

Tuota samaa joissain myös arveltiin. Tässä on sisäverkossa pari Linux konetta ja OS X kone sekä puhelin ja tabletti kummastakin, iOS ja Android, maailmasta, joten jonkinlaisen pöpön mahdollisuus on pieni, mutta toki aina olemassa.

Modeemi on tuo Elisan antama Zyxeli VMG3925-B10B_Elisa10_V513AARB8D1 firmiksellä. Voisi tietysti kokeilla factory resettiä modeemille jos siihen on joku pesiytynyt.

// Jani
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Cloudflaren DDOS-protection captcha voi tulla, vaikka omissa yhteyksissä ei olisi mitään vikaa.

Mikäli kohdesivustoon kohdistuu tavallista suurempi kuormitus, joko aidon ruuhkan tai palvelunestohyökkäyksen takia, sivupyynnöt ohjataan captcha:n kautta.

Itsekin olen tuohon joskus törmännyt. Yhden illan aikan yksi sivusto halusi tuota capchaa joka kerta, kun sinne meni uudelleen. Seuraavana päivänä kaikki toimi taas normaalisti.

Oman verkon liikennettä kannattaa toki tarkkailla, jos modeemista löytyy sopivat laskurit. Tai seuraa edes modeemin internet-, activity-, wan- tai dsl-valon vilkkumista. Vertaa valon käyttäytymistä eri tilanteissa. Eli silloin, kun koneet, tabletit ja puhelimet ovat pois päältä, silloin kun laitteet ovat päällä, mutta niitä ei käytetä ja silloin kun aktiivista käyttöä on.

Vilkkumisen määrän pitäisi olla lähes olematonta silloin kun laitteet ovat pois päältä. Laitteiden ollessa päällä muutama välähdys minuutissa on ok. Aktiivisen käytön aikana valo vilkkuu koko ajan.

Huomioi myös laitteiden tekemät automaattiset päivitykset, ne aiheuttavat hetkellisiä aktiviteettijaksoja omia aikojaan.

Osallistu keskusteluun