Vastattu

DN9245W-ohjelmistopäivitys hukassa

  • 28 September 2019
  • 19 kommenttia
  • 1575 katselukerrat

Olen odotellut ohjemistopäivitystä otsikossa mainittuun hybridimodeemiin, koska VDSL2-liittymän "päivittäminen" hybridiin toi mukanaan n. 10% hitaamman nettiyhteyden ja kaatuilevan 4G-yhteyden (kiitos, Elisa!).

Elisan sivuille on ilmestynyt tietoa päivityksistä:

Ohjelmistoversio MuutoksetDN9245W_Elisa2 Mobiiliyhteyden vakautta parannettu.
DN9245W_Elisa1 Ensimmäinen tuotantoversio ohjelmistosta, päivittyy laitteelle automaattisesti, kun laite kytkeytyy verkkoon.


Omassa laitteessani näyttäisi olevan versio DN9245W_Elisa0_V100R019C00SPC109. Tämä ei ole näemmä päivittynyt itsestään useamman kuukauden käytössä.

Laitteen hallintaliittymässä näyttää olevan vain manuaalinen lataustoiminto, mutta mistäs löydän nuo tiedostot?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates 28 September 2019, 15:27

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

19 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Omassa laitteessani näyttäisi olevan versio DN9245W_Elisa0_V100R019C00SPC109. Tämä ei ole näemmä päivittynyt itsestään useamman kuukauden käytössä.

Laitteen hallintaliittymässä näyttää olevan vain manuaalinen lataustoiminto, mutta mistäs löydän nuo tiedostot?

Elisan laitteita yleensä ei voi itse päivittää , vaan aspa tekee sen etänä tai automatiikka.

Laita yksityisviestilla tiedot laitteesta ( MAC ja sarjanumero) @OmaYhteisö-tiimi:lle ja pyydä päivitystä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9
Seurannut tässä hybridimodemien keskusteluja ja tullut siihen tulokseen, että moisten omistajien kannattais aloittaa kalastus. Omistatte jo oivan verkon painon. Luultavasti tuossa kohtaa ainakin verkko löytyy....
Seurannut tässä hybridimodemien keskusteluja ja tullut siihen tulokseen, että moisten omistajien kannattais aloittaa kalastus. Omistatte jo oivan verkon painon. Luultavasti tuossa kohtaa ainakin verkko löytyy....

Valitettavasti on pakko olla samaa mieltä.

Firmware-ongelmani saatiin ratkaistua kun arvon @Sokrates vinkkasi, että laittaa yksityisviestiä ylläpitoon. Ehkä 4G on nyt stabiili, mutta ihmetyttää suuresti, miten Elisalla on voinut pettää arvostelukyky niin pahasti, että tämä teknologia on tuotu surkeasti tuotteistettuna ja täysin raakileena kuluttajien saataville ja vielä näin järkyttävän korkeaan hintaan.

Kun minä hankin keväällä hybridin korkein odotuksin, minulle myytiin ensin vääränlainen modeemi käytössäni olevaan liittymään. Tämä piti minun itse huomata silloin ja kysellä asian perään. Vähäisemmillä IT-taidoilla varustettu kuluttaja olis käyttänyt jo puoli vuotta hybridiä, jossa 4G:n yli ei olisi siirtynyt dataa.

Nyt minun pitää itse käydä tarkkailemassa, että onko uusia firmwareja tarjolla ja päivittyykö ne vai ei. Aiempi Saunalahden/Elisan ei-hybridi laajakaista kävi ja kukkui ongelmitta ilman minkäänlaista huomiota 10+ vuotta.

Liittymäni on yhä n. 10% hitaampi siirtonopeuksiltaan kuin mitä tuo vanha liittymä oli. Ja kun tätäkin palstaa lukee niin tuntuu, että minulla on kuluttajana vastuu ryhtyä tätä asiaa penkomaan ja selvittämään.

Ei tämä ole tätä päivää. Ei meistä kukaan enää käy päivittämässä selaimia, käyttöjärjestelmiä tai appeja - ne tekee sen ihan itse. Varsinkin tämä harmittaa kun kyse on jostain jota voi nykypäivänä verrata kotiin tulevaan sähköön tai veteen - ne vaan tulee jostain kunhan muistaa tehdä sopimuksen ja maksaa laskut.

Onneksi Karjaan puhelin ryhtyy vetämään vielä tänä vuonna valokuitua tänne maalle (Siuntioon).

Terveisin,
Koekaniini, joka on täysin k.rpiintynyt Elisan toimintaan
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Seurannut tässä hybridimodemien keskusteluja ja tullut siihen tulokseen, että moisten omistajien kannattais aloittaa kalastus. Omistatte jo oivan verkon painon. Luultavasti tuossa kohtaa ainakin verkko löytyy....Valitettavasti on pakko olla samaa mieltä.

Firmware-ongelmani saatiin ratkaistua kun arvon @Sokrates vinkkasi, että laittaa yksityisviestiä ylläpitoon. Ehkä 4G on nyt stabiili, mutta ihmetyttää suuresti, miten Elisalla on voinut pettää arvostelukyky niin pahasti, että tämä teknologia on tuotu surkeasti tuotteistettuna ja täysin raakileena kuluttajien saataville ja vielä näin järkyttävän korkeaan hintaan.

Kun minä hankin keväällä hybridin korkein odotuksin, minulle myytiin ensin vääränlainen modeemi käytössäni olevaan liittymään. Tämä piti minun itse huomata silloin ja kysellä asian perään. Vähäisemmillä IT-taidoilla varustettu kuluttaja olis käyttänyt jo puoli vuotta hybridiä, jossa 4G:n yli ei olisi siirtynyt dataa.

Nyt minun pitää itse käydä tarkkailemassa, että onko uusia firmwareja tarjolla ja päivittyykö ne vai ei. Aiempi Saunalahden/Elisan ei-hybridi laajakaista kävi ja kukkui ongelmitta ilman minkäänlaista huomiota 10+ vuotta.

Liittymäni on yhä n. 10% hitaampi siirtonopeuksiltaan kuin mitä tuo vanha liittymä oli. Ja kun tätäkin palstaa lukee niin tuntuu, että minulla on kuluttajana vastuu ryhtyä tätä asiaa penkomaan ja selvittämään.

Ei tämä ole tätä päivää. Ei meistä kukaan enää käy päivittämässä selaimia, käyttöjärjestelmiä tai appeja - ne tekee sen ihan itse. Varsinkin tämä harmittaa kun kyse on jostain jota voi nykypäivänä verrata kotiin tulevaan sähköön tai veteen - ne vaan tulee jostain kunhan muistaa tehdä sopimuksen ja maksaa laskut.

Onneksi Karjaan puhelin ryhtyy vetämään vielä tänä vuonna valokuitua tänne maalle (Siuntioon).

Terveisin,
Koekaniini, joka on täysin k.rpiintynyt Elisan toimintaan

Olen pahoillani 😞 Sun kohdalla hommat on mennyt enemmäin kuin riittävästi pieleen monellakin tapaa... Yksittäin noita ongelmia vielä ymmärtäisi, mutta sulla on jo kolme merkittävämpää sattunut kohdalle jolloin todennäköisyydet paukkuu ihan omilla matikoillaan jo.

Toi vääränlainen modeemi, se valitettavasti selittyy ihan inhimillisenä erheenä eli tekijän vikana. Miksi tekijälle sattui moka? Ei onnistuttu heti riittävästi perehdyttämään työntekijöitä noiden tekniikkoihin eli väärä modeemi tuli siksi :(

Firmware ongelma taas menee järjestelmän piikkiin, harvoin näitä kohdalle sattuu mutta sitäkin ikävämpiä sattuessaan, etenkin jos asiakas sattuu olemaan vähemmän teknisesti orientoitunut eikä edes tiedä tarkistella moisia. Jos sallit, niin muotoilen tämän kohdalla näin että "Onneksi sattui sinulle" niin isommalta vahingolta säästyttiin 🙂 Jatkossa pitäisi siis sullakin toimia noi päivitykset automaattisesti eikä käsipelitarkkailulle pitäisi löytyä tarvetta 🙂

Siirtonopeudet ovatkin sitten kinkkisempi. Noissa on paljon vaikuttimia taustalla sen suhteen miten tuo tekniikka itsessään toimii. Käytännössä nopeuden pitäisi kyllä nousta aina, mutta esimerkiksi tilanteissa missä mobiilipuolen nopeudet jää heikoksi niin tuo yhteys tuppaa hidastumaan pahimmillaan alle sen kiinteän nopeuden 😕 Valitettavasti tämän suhteen meillä ei ole oikein automatiikkaakaan tarjolla, koitamme toki seurailla miten meidän mobiiliverkot voi ja parannella sen mukaan toimivuuksia, mutta kaikki katveet ja muut kun ei aina näy meillekään niin voi tulla vastaan juurikin näit ongelmaisia yhteyksiä. Periaatteessa tämä on vastaava kuin mitä mobiiliyhteyksissä muutenkin on kohdattavissa, eli ihan uudella maaperällä ei tämän suhteenkaan olla 😕


Seurannut tässä hybridimodemien keskusteluja ja tullut siihen tulokseen, että moisten omistajien kannattais aloittaa kalastus. Omistatte jo oivan verkon painon. Luultavasti tuossa kohtaa ainakin verkko löytyy....Valitettavasti on pakko olla samaa mieltä.
Siirtonopeudet ovatkin sitten kinkkisempi. Noissa on paljon vaikuttimia taustalla sen suhteen miten tuo tekniikka itsessään toimii. Käytännössä nopeuden pitäisi kyllä nousta aina, mutta esimerkiksi tilanteissa missä mobiilipuolen nopeudet jää heikoksi niin tuo yhteys tuppaa hidastumaan pahimmillaan alle sen kiinteän nopeuden 😕 Valitettavasti tämän suhteen meillä ei ole oikein automatiikkaakaan tarjolla, koitamme toki seurailla miten meidän mobiiliverkot voi ja parannella sen mukaan toimivuuksia, mutta kaikki katveet ja muut kun ei aina näy meillekään niin voi tulla vastaan juurikin näit ongelmaisia yhteyksiä. Periaatteessa tämä on vastaava kuin mitä mobiiliyhteyksissä muutenkin on kohdattavissa, eli ihan uudella maaperällä ei tämän suhteenkaan olla :/


Mobiilisignaali on ollut alusta pitäen "excellent" (Huawein mukaan) ja dataa liikkuu mobiiliverkon kautta reilusti piuhaa nopeammin ympäri vuorokauden (ei ole katvetta tai ruuhkaa verkossa). Ongelma syntyy kun mobiili ja piuha laitetaan yhteen - laite ei yksinkertaisesti halua käyttää näitä yhdessä tehokkaasti hyväkseen.

Yhä edelleen, tekniikka on otettu myyntiin puoliksi tuotteistettuna. Siihen tuotteistukseen kuuluu olennaisena osana se, että palvelu on teidän hallinnassanne ja voitte monitoroida ja korjata siihen liittyviä ongelmia.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Hmm... Lisääkkö @Aurala profiiliisi asiakasnumeron niin vilkaisen vähän? Ja joo, toki meillä on tekniikka hallussa yms mutta muuttujia kun löytyy niin kaikkee ei päästä tai huomata testata ennakolta eli yllätyksiä voi myös tulla 😕
Käyttäjätaso 7
Siirtonopeudet ovatkin sitten kinkkisempi. Noissa on paljon vaikuttimia taustalla sen suhteen miten tuo tekniikka itsessään toimii. Käytännössä nopeuden pitäisi kyllä nousta aina, mutta esimerkiksi tilanteissa missä mobiilipuolen nopeudet jää heikoksi niin tuo yhteys tuppaa hidastumaan pahimmillaan alle sen kiinteän nopeuden :/

Ohhoh.

Silloin on konseptissa on jokin paha vika. Vaikka mobiili takkuaisi miten tahansa , mutta kiinteä toimii normaalisti , niin hybridimoodissa kokonaisnopeuden tulee AINA olla suurempi kuin kiinteän nopeus. Ei sen mobiilin ongelmat saa vaikuttaa kiinteän nopeuteen.
Hmm... Lisääkkö @Aurala profiiliisi asiakasnumeron niin vilkaisen vähän? Ja joo, toki meillä on tekniikka hallussa yms mutta muuttujia kun löytyy niin kaikkee ei päästä tai huomata testata ennakolta eli yllätyksiä voi myös tulla :/

Tehty. Kiitos!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Hmm... Lisääkkö @Aurala profiiliisi asiakasnumeron niin vilkaisen vähän? Ja joo, toki meillä on tekniikka hallussa yms mutta muuttujia kun löytyy niin kaikkee ei päästä tai huomata testata ennakolta eli yllätyksiä voi myös tulla :/Tehty. Kiitos!

Kiitos 🙂 Tein tohon nyt vähän viilausta, testaa onko apua nopeuksiin 🙂 Mikäli suoraan ei muutosta näy niin kokeile resetoida reititin vielä kertaalleen 🙂
Hei,

Minulla on DN9245W-reititin. "mode" ja "bonding" ledit palavat sinisenä, bonding-valo tosin vaikuttaa hieman enemmän turkoosilta. Ohjelmistoversio on DN9245W_Elisa0_V100R019C00SPC109. Yhteysnopeudet eivät ole paljoa parempia kuin pelkällä VDSL2-yhteydellä oli, voisiko olla että laite käyttää 3G:tä? Voitteko päivittää laitteeni ohjelmiston jos se auttaisi? Tiedoissani on elisan asiakasnumeroni, mac-osoite ja reitittimen sarjanumero.
Käyttäjätaso 7
Täältä löytyy valojen selitykset ja vähän muutakin.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/ohje/4g-hybridimodeemi-dn9245w/


Hmm... Lisääkkö @Aurala profiiliisi asiakasnumeron niin vilkaisen vähän? Ja joo, toki meillä on tekniikka hallussa yms mutta muuttujia kun löytyy niin kaikkee ei päästä tai huomata testata ennakolta eli yllätyksiä voi myös tulla :/Tehty. Kiitos!
Kiitos 🙂 Tein tohon nyt vähän viilausta, testaa onko apua nopeuksiin 🙂 Mikäli suoraan ei muutosta näy niin kokeile resetoida reititin vielä kertaalleen :)


Tässä on pitkä varmuuskopiointiprosessi menossa, joten en pääse testaamaan "puhtaalta pöydältä", mutta ensivaikutelma on hyvä. Asus ROG AC5300 -reititin, joka hoitaa sisäverkkoa näyttää arviolta 1,5-kertaista WAN-nopeutta (DL) entiseen verrattuna. Vaikka nyt liikkuu dataa pilveen ja takaisin, Fingbox ja Ookla molemmat raportoi silti korkeampia DL-nopeuksia kuin ennen. UL-kaistasta suhteen en ole kyllä varma, että onko mitään muutosta. Joka tapauksessa kiitos tästä, @Patomiäs.
Ihan hyvä viestiketju, laitoin nyt itsekin viestiä tuonne Omayhteisötiimille. Mullakin on modeemissa firmisversio Elisa0 eikä näy päivittyvän itsekseen. Eikä muuten todellakaan kulje data maailmalle, kun härveli osaa paketoida 50Mbps VDSL:n ja erittäin hyvin kuuluvan mobiilin yhdeksi yhteydeksi josta tulee läpi 10-20Mbps ja sekin tosi epävakaasti.

On kyllä Elisalta melkoinen huumoriyritys lähetellä asiakkaille laitteita jotka toimivat näin huonosti, eivätkä päivity ilman erillistä mankumista aspan kanssa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
@mtl laitakko @OmaYhteisö-tiimi'lle YV:tä ni päästään setvimään tuota päivityksen kohtaloa paremmin? 🙂

Pakotetun firmware-päivityksen jälkeen ei ole ole ollut tarvetta aamu-rebootteihin… Ennen kuin tänään taas. Parannusta on tapahtunut.

 

Mobiiliyhteys on pätkäissyt klo 04:30:00 ja tunneli oli DOWN sekä ledien että hallintaliittymän mukaan vielä kasilta aamulla.

 

2019-10-15 04:30:29 User Level Notice UMTS connection success!
2019-10-15 04:30:29 System Notice WAN connection Mobile:IPv6 connected.
2019-10-15 04:30:28 User Level Notice UMTS connection success!
2019-10-15 04:30:28 System Notice WAN connection Mobile:IPv4 connected.
2019-10-15 04:30:28 User Level Notice UMTS connection exception:PPP dial fail!
2019-10-15 04:30:27 System Notice SNTP sync success,server ip:193.66.253.102,date:Tue Oct 15 04:30:27 2019,time zone:GMT+02:00.
2019-10-15 04:30:27 System Notice SNTP start sync.
2019-10-15 04:30:27 System Notice WAN connection Mobile:IPv4 disconnected.(ERROR_UNKNOWN)
2019-10-15 04:30:26 User Level Notice UMTS connection success!
2019-10-15 04:30:26 System Notice WAN connection Mobile:IPv4 connected.
2019-10-15 04:30:25 System Notice WAN connection Mobile:IPv6 disconnected.(ERROR_UNKNOWN)
2019-10-15 04:30:24 System Notice WAN connection Mobile:IPv4 disconnected.(ERROR_UNKNOWN)
2019-10-15 04:30:21 User Level Notice Release PIN success.
2019-10-15 04:30:21 System Error Process [device] run excepition: [device][ERROR]: Simcard state is [0].
2019-10-15 04:30:21 System Error Process [device] run excepition: [device][ERROR]: Simcard state is PIN.
2019-10-15 04:30:00 System Error LTE Tunnel DOWN.

Ja nyt tänä iltana on tunneli hajonnut jälleen. Oheiset virheilmoitukset ovat toistuneet viimeiset kaksi tuntia logissa ja yhteys ei tunnu toimivan kunnolla rebootin jälkeenkään. Luuisi, että LTE:n pettäessä bitit osaisivat kulkea luotettavasti VDSL:ää pitkin.

Aamulla klo 8.00 pitäisi jotenkin yrittää tehdä etätöitä taas. Elisan hybridillä se ei tunnu taaskaan onnistuvan.

 

2019-10-16 23:18:59 System Error LTE Tunnel Request do not receive respond.
2019-10-16 23:18:47 System Error LTE Tunnel Request do not receive respond.
2019-10-16 23:18:40 System Error LTE Tunnel Request do not receive respond.
2019-10-16 23:18:28 System Error LTE network error <407>.
2019-10-16 23:18:25 System Error LTE Tunnel Request do not receive respond.
2019-10-16 23:18:13 System Error LTE Tunnel Request do not receive respond.
2019-10-16 23:18:04 System Error LTE Tunnel Request do not receive respond.
2019-10-16 23:17:57 System Error LTE network error <407>.
2019-10-16 23:17:51 System Error LTE Tunnel Request do not receive respond.
2019-10-16 23:17:42 System Error LTE Tunnel Request do not receive respond.
2019-10-16 23:17:33 System Error LTE Tunnel Request do not receive respond.
2019-10-16 23:17:26 System Error LTE Tunnel DOWN.

Niin sitä tosiaan luulisi, että VDSL toimisi vaikka mobiili tökkii. Siinä harhauskossa minäkin tuon liittymän otin. Eilen kun tosiaan illalla katkesi hybriditunneli kokonaan (ehkä oli yleinenkin ongelma?) niin samalla katkesi myös kamelin selkä ja vehje lähti asiakaspalautuksena takaisin elisalle.

 

Ilman tuota tunnelin katkeamistakin homma meni niin, että joka ilta kun mobiilissa oli enemmän käyttäjiä, niin linja hidastui johonkin 10-20Mbps lukemiin. Ei tuommoisella vehkeellä mitään tee, kun pelkkä VDSL antaa tasaisesti 50Mbps ympäri vuorokauden.

Eilen kun tosiaan illalla katkesi hybriditunneli kokonaan (ehkä oli yleinenkin ongelma?) niin samalla katkesi myös kamelin selkä ja vehje lähti asiakaspalautuksena takaisin elisalle.

Mulla on ollut tämä liittymä jo useamman kuukauden, joten se on varmaan Elisasta kiinni, että myöntävätkö virheensä ja palauttavat rahat. Mutta laitan myös asian vireille - ei tälläistä roskaa saisi myydä kenellekään.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

No jopas on! Laitatko @Aurala @OmaYhteisö-tiimille yksityisviestiä niin tutkaillaan tuota yhteyttä tarkemmin läpi :blush: