Kysymys

DNS-palvelin ei vastaa

  • 29 November 2017
  • 4 kommenttia
  • 18785 katselukerrat

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3
Muuton vuoksi verkkoteknologia vaihtui ADSL:stä VDSL:ään, mutta yhteyden luotettavuus huononi selvästi.
Häiritsevän usein Internet-yhteys ei muodostu, vaikka gatewayn (ZyXEL VMG3925) Internet-valo näyttää vihreää. Verkko- ja jakamiskeskus ilmoittaa viaksi ”DNS-palvelin ei vastaa”. Mistähän oikein mahtaa kiikastaa, kun yhteys kuitenkin toisinaan toimii ja toisinaan ei?

Langattoman verkon IPv4 DNS-palvelimeksi ilmoitetaan 192.168.1.1. Tämä lienee kuitenkin ihan eri asia kuin Elisan ilmoittamat DNS-palvelimet (nimipalvelimet) 193.229.0.40 ja 193.229.0.42.
ZyXEL:n oletusavaruus oli määritelty alueelle 192.168.10.xx. Jouduin kuitenkin muuttamaan tuon alueeksi 192.168.1.xx, koska sisäverkkoon piti saada liitetyksi monitoimilaite, joka käyttää kiinteää IP-numeroa (192.168.1.40). Ei kai tämä voi sotkea DNS-palveluita?

Mitähän kautta ongelmanratkaisua kannattaisi kelata eteenpäin?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

4 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Kokeile määrittää verkkolaitteille (tai modeemiin jos siinä on sellainen mahdollisuus) vaikkapa googlen dns-palvelimet 8.8.8.8 ja 8.8.4.4.
Langattomissa laitteissa puhelin, läppäri tai mikä wlan verkossa onkin kiinni ottaa yhteyden modeemiin, ei suoraan dns palvelimeen. eli todennäköisesti tuo 192.168.1.1 on modeemin ip osoite. modeemi sitten ottaa yhteyttä dns palvelimeen ja välittää oikeat paketit oikealle laitteelle. DNS palvelinhan ei periaatteessa tee muuta, kun muuttaa ip osoitteen sivuksi. esim 64.233.164.94 muutetaan osoitteeksi www.google.fi . Tietysti yksi vaihtoehto on tarkastaa modeemin asetukset. laittamalla selaimeen 192.168.1.1 jokaisella modeemilla on sitten kyllä oma käyttäjänimi / salasana. jos sitä ei ole vaihtanut, ja katsoa onko dns asetukset oikein. Toinen vaihtoehto on soittaa elisan asiakaspalveluun, jossa todennäköisesti osaavat auttaa tai lähettävät uuden modeemin
Mutta niinkun day1 mainitsi googlen dns palvelimet ovat melko luotettavia, mutta ensimmäisenä kannattaa kokeilla pystytkö kirjoittamaan osoitekenttään esim tuon google.fi ip osoitteen.. 64.233.164.94. jos ei onnistu, niin todennäköisesti ei ole kyse dns palvelin ongelmasta vaan jostain muusta.
Tai (käyttöjärjestelmästä riippuen) esim windows paina tuota käynnistä nappia ja kirjota siihen cmd. se avaa consolin. johon voit sitten kirjottaa ping 64.233.164.94. Jos ei toimi niin vika on jossain muussa kun dns palvelimessa