Vastattu

Elisa viihde -modeemin toistuvat ja pahenevat ongelmat

  • 1 tammikuu 2017
  • 8 kommenttia
  • 2083 katselukerrat

Käyttäjätaso 3
Voisiko joku "Asiantuntija" elisan puolelta ottaa yhteyttä minuun vaikka YV:llä, niin laitetaan tämä ongelma kuntoon.

Eli historia:
Viihde on ollut jo kauan. Joitain vuosia sitten ongelmien kartoituksen yhteydessä nopeutettiin nettiä ja vaihdettiin modeemi myös uuteen. Aiemmin elisan "valkoinen modeemi" toimi käytännössä aina ongelmitta ja varmasti, ei tarvinnut boottailla uusiksi ja langattomat yhteydet toimivat mainiosti. Kantama oli riittävä ja antenneja kääntelemällä sitä sai kohdistettua tarvittaessa.

Mutta kun tämä uusi modeemi tuli meille (Zyxel), kylmä hiki kirposi samantien otsalle. Zyxel on itselle kuin kirosana, koska siitä on paljon huonoja kokemuksia ennestään. Vanha zyxel oli sauna, jota piti boottailla jatkuvasti ja lopulta sen langalliset portit sekoilivat miten sattuu ja vain langattomat pysyivät jotenkuten järjissään. Nyt oli taas Zyxel saapunut taloon.

Heti alkuun havainto, että modeemissa ei ollut antennia. SIjoituspaikkana silti se sama missä on aina ollut. Nyt kuitenkin heti havaintona, että 5G ei toiminut vaan pätki koko ajan. Työkaverit ihmettelivät moista, koska heillä toimii hyvin ja on nopea. EIvät käytä "perinteistä" enää lainkaan, koska tuo on parempi. ITse mietin, että varmaan sijoitus on hankala ja siksi pätkii.. tyydyin käyttämään sitä perinteistä taajuutta. Lopulta myös tuo alkoi pätkiä. Kantama vaikutti huonolta, asunnon nurkissa langaton verkko oli turha, koska yhteys oli mitä sattuu.

Modeemin edestä raivattiin kaikki esineet pois. Ei vaikutusta. WIFI analyzerillä katsottiin mitä langattomia verkkoja on lähellä. Valittiin uudet taajuudet siten, ettei nämä ole päällekkäin. Ei vaikutusta. Sama pätkiminen jatkui yhä. Välillä myös langallinen puoli kyykkäsi, mutta tätä tapahtui melko harvoin.

Sitten muutettiin. Muuton yhteydessä sanottiin, että uudessa kohteessa ei voida niin nopeaa nettiä taata, mutta nopea kuitenkin. Sama ADSL siis käytössä yhä. Modeemikin toimii, vaikka nopeus vähän alenee.

Uudessa kohteessa modeemi sijoitettiin tarkoituksella esteettömään paikkaan lähelle käyttäjiä. NYt ei pitäisi siis olla esteitä langattoman verkon pätkinnälle. Vaan mitä vielä! 5G pätkii ihan samalla tavalla koko ajan. Perinteinen puoli toimii kuten ennenkin, ts. toimii melko vakaasti mutta kantama todella huono. Ihan sama miten säätää ja kikkailee, niin tulos on sama - yksikin ovi väliin tai pidempi välimatka - katkominen alkaa välittömästi. Nyt uutena tullut myös seuraavat ongelmat:

-Langaton verkko hukkuu välillä kokonaan. Laitteet eivät tunnista koko perinteistä puolta enää lainkaan.

-Modeemiin ei pääse kirjautumaan PC:n kautta asetuksia säätämään.

-Modeemin valikot ovat (silloin kun sinne pääsee) jäätävän hitaat

-Modeemi ei vastaa siihen IP osoitteeseen lainkaan, millä sinne pitäisi päästä sisään

-Modeemin restart ei auta

-Modeemin pitäminen irti sähköverkosta 5min korjaa ongelman hetkeksi, mutta kohta ne ongelmat taas alkavat

-5G verkko näkyy, mutta tavallinen ei (tällä hetkellä tilanne)

-Langallinen netti PC-koneeseen toimii kohtalaisen varmasti

-Langaton pätkii ja on ongelmallinen. Vaatii jatkuvasti läppäreissä verkon ongelmien ratkaisua ja virheiden ratkontaa tavalla tai toisella. Yleensä ainoa korjaava tekijä on modeemin boottaus

-Modeemia pitää bootata hyvinä jaksoinea n. kerran viikossa ja välillä jopa 5x päivässä ja siltikään ongelmat eivät tunnu korjautuvan (kuten nyt)

-Uutena nyt myös PS4:n langaton yhteys on muuttunut tuskaksi. Edellisessä asunnossa se toimi kuin unelma, nyt päivitystiedostojen lataus kestää välillä useita päiviä. Samoin kuin playstation storeen kirjautuminen oli välillä mahdoton (muutamat boottailut modeemin päässä korjasivat ongelman taas kerran). Ps4 storen selailu on myös muuttunut uudessa asunnossa niin hitaaksi, että sitä on käytännössä mahdoton käyttää (muistuttaa ensimmäisten hitaiden modeemien aikaa se selailu).


Eli tämä Zyxel on mielipahan aiheuttaja ja hermoja kiristävä tekijä. Ottaisitteko yhteyttä, niin selvitellään mitä tuolle voisi tehdä.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi matiaas 2 tammikuu 2017, 13:19

Sunnuntaisin ei olla päivystämässä täällä ja täällä saapumisjärjestyksessä pyritään näitä lukemaan aina maanantaisin. Laitatko purde75 sinä sen yksityisviestin meille ja mukaan asiakastietojasi niin katsotaan tuota vaivasi ratkaisua tarkemmin, jos halusit ihan yksityisviestein hoidella. 🙂
Katso alkuperäinen viesti

8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Itselläni oli vastaava tilanne puolitoista vuotta sitten. Tuolloin Elisan toimittama Zyxel ei toiminut lainkaan Xbox -pelikonsoleiden kanssa. Kyllästyin tappelemaan laitteen kanssa ja ostin kokonaan oman modeemin. Zyxelin tilalle tullut Telewell on toiminut loistavasti.

ADSL- ja VDSL -yhteyksissä voit käyttää mitä tahansa yhteystyyppiä tukevaa modeemia.
Käyttäjätaso 1
oon ihmetelly jo kauan sitä että asiakkaat sanovat eri laitteista ja niiden ongelmista mutta elisa ei kuuntele eikä tuo parempia laitteita tilalalle.
esim kuinka vanha toi cisco EPC3928AD mitä elisa vielläkin käyttää ja tarjoo oisko jo kohta 5v vanhaa tekniikkaa?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Eli tämä Zyxel on mielipahan aiheuttaja ja hermoja kiristävä tekijä. Ottaisitteko yhteyttä, niin selvitellään mitä tuolle voisi tehdä.

Mikä on tarkka malli? Mikä firmware modeemissa on sisällä? Eivät ole ihan parhaiten onnistuneita nuo Elisa5 ja etenkään Elisa6, mikä on aiheutunut päänvaivaa lukuisille asiakkaille.
Käyttäjätaso 3
http://yritysten-asiakastuki.elisa.fi/ohje/478/

Tuon laitteen näköinen verme se on. Töistä käsin en voi luntata takaa tarkkaa mallinumeroa.
Käyttäjätaso 3
Tällä hetkellä modeemi löytää itsensä verkkoon nätisti, mutta hukkaa 2.4G:n n.10min boottauksesta. 5G jää jäljelle ja toimii suht normaalisti,mitä nyt pätkii kuten aina ennenkin. Eilen illasta myös lankayhteys katkeili, jota sai palautella boottailemalla modeemia. WLAN läppäreille toimi välillä, mutta nyt ei enää tänään päivällä näkynyt ottavan yhteyttä verkkoon. Digiboksille menevää liikennettä en ole tarkistanut. Outoa oli myös se, että yhdessä kännykässä tuli ilmoitus, että ei saa yhteyttä koska "salasana on vaihtunut". Ei ole vaihtunut miksikään ja kaikki muut laitteet ottavat siihen kuitenkin yhteyttä (sen lyhyen ajan mitä boottauksen jälkeen ehtivät).
Käyttäjätaso 3
Ja tässä voi toki suositella myös jotain muuta modeemia, joka on HYVÄ ja TOIMINTAVARMA Elisa viihteessä. ADSL tässä tosiaan on, pitää onnistua se digiboksiin kytky jne perussetit. Ulkoiset suunnattavat antennit on hyviksi havaittu ja plussaa. Saatavuus gigantista, teknisiltä tai powerista on plussaa, koska löytyvät työmatkan varrelta.

Niin mielelläni ottaisin fiskarsin kirveen ja losauttaisin sillä tuolle ZyXelille vähän kärsimystaakkaa osalleen. Alkaa kiristää pantaa pään ympärillä tuon heikko toiminta.

Ja edelleenkin... missä viipyy palstan elisalaiset, jotka voisivat olla yhteyksissä? Ehtisikö joku miettimään tätä asiaa hetken, niin saadaan tätä asiaa eteenpäin.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Sunnuntaisin ei olla päivystämässä täällä ja täällä saapumisjärjestyksessä pyritään näitä lukemaan aina maanantaisin. Laitatko purde75 sinä sen yksityisviestin meille ja mukaan asiakastietojasi niin katsotaan tuota vaivasi ratkaisua tarkemmin, jos halusit ihan yksityisviestein hoidella. 🙂
Käyttäjätaso 3
Tämä tapaus vaikutti jo ratkenneelta tuon Huawei -modeemin myötä. Innostuin oikein kommentoimaan, että modeemin vaihto ratkaisi ongelman. Ja kun en koputtanut puuta, seuraavana päivänä todellisuus iski päin näköä. Koko tämän viikon on netti pätkinyt ja sitä ei korjaa modeemin boottaus napista, johdosta tai klemmarista. Välillä netti menee kokonaan pois, välillä taas palautuu kuin mitään ei olisi koskaan ollutkaan.

Onko jotain vialla verkossa vai missä? Modeemi tosiaan toimi tähän asti ilman mitään ongelmia (3kk sitten tämä aiempi keskustelu tosiaan käyty).

Osallistu keskusteluun