Kysymys

Elisa viihde pätkäisee samaan aikaan jokapäivä.

  • 12 tammikuu 2016
  • 24 kommenttia
  • 2119 katselukerrat

  • Satunnainen osallistuja
  • 11 kommenttia
Eli yhteys pätkäisee jokapäivä about samoihin aikoihin noin klo. 19.05. Juuri tänään äsken teki tuon saman. Modeemissa vikaa?

24 kommenttia

Jos avaat cmd:n ja kirjoitat sinne ipconfig /all

Sieltä katsot rivit

Lease Obtained. . . . . . . . . . : tiistaina 12. tammikuuta 2016 18.31.00
Lease Expires . . . . . . . . . . : keskiviikkona 13. tammikuuta 2016 18.31.00

Jos lease expires rivi on sama kun disconnecti aika, voi modeemin asetuksista DHCP lease ajan nostaminen auttaa asiaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ei DHCP-leasen uudistaminen yhteyden katkeamista aiheuta, muutenhan kaikki asiakkaat valittaisivat, että yhteys pätkii jokaikinen päivä useamman kerran (default leaseaika on 1 h ja osoite uudistetaan puolessa välissä).
Ongelma jatkuu vieläkin, mutta pätkiminen on nykyään epäsäännöllistä eikä kellontarkkaa.. Ongelma poistuu windowsin troubleshootilla ja tämän jälkeen yhteys on vakaa. Kyseessä siis näköjään modeemin ja tietokoneen välinen ongelma, koska netti muuten toimi normaalisti (mm. viihde ja puhelin wlanin kautta). Tietokone on johdolla kiinni modeemissa.
Willeeh kirjoitti:

Eli yhteys pätkäisee jokapäivä about samoihin aikoihin noin klo. 19.05. Juuri tänään äsken teki tuon saman. Modeemissa vikaa?

Minulla tekee täsmälleen samaa aikalailla samoihin kellonaikoihinkin ihan joka päivä. 19:00-20:30 katkeaa internet-yhteys Elisa Viihde kaapelimodeemista mallia Cisco EPC3928AD. Yhteys katkeaa kokonaan kaikilta koneilta Internettiin ja myös langallisessa LAN-verkossa jos piuhat kulkevat kaapelimodeemin kautta. 

Kaapelimodeemia jos menee katsomaan katkoksen alkaessa, niin se vilkuttaa kaikkia valoja, eli käynnistyy itsestään uusiksi. Hetken päästä katkoksen alettua pääsee selainliittymällä kiinni kaapelimodeemiin (alussa ei pääse edes selainliittymällä), ja silloin kaapeliyhteyden tila on "Scanning". Ja noin 5 minuutin sisään normaali yhteys palautuu.

Yksi tietokone on langallisesti kiinni erillisessä WLAN-laitteessa, ja yksi tietokone on langattomasti samassa WLAN-laitteessa. WLAN-laite on verkkopiuhalla kiinni Elisa Kaapelimodeemissa. Yhteys tietokoneiden välillä WLANin kautta toimii normaalisti katkoksen aikana, mutta millään laitteella ei toimi internet.

Kaapelimodeemin selainyhteyden tiedot katkoksen ollessa päällä:

Model:Cisco EPC3928AD
Vendor:Cisco
Hardware Revision:2.0
MAC Address:2c🆎a4:07:34:ca
Bootloader Revision:2.4.0beta3_R8
Current Software Revision:e3928A-E15-5-c5110r55111-141217c
Firmware Name:e3928A-E15-5-c5110r55111-141217c.bin
Firmware Build Time:Dec 17 17:23:50 2014
Cable Modem Status:Scanning
Yhteystiedot katkoksen ollessa päällä:

 

Windows IP Configuration

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . : elisa-laajakaista.fi
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::450c:5cb1:49ff:9a9a%18
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.0.13
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1

Tunnel adapter isatap.elisa-laajakaista.fi:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . : elisa-laajakaista.fi

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :

Tunnel adapter isatap.{B2E3291A-7E99-4D36-97A9-0ACFD7204A70}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :

Ja tältä tiedot näyttävät kun yhteys toimii normaalisti:

Windows IP Configuration

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . : elisa-laajakaista.fi
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::450c:5cb1:49ff:9a9a%18
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.0.13
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1

Tunnel adapter isatap.elisa-laajakaista.fi:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . : elisa-laajakaista.fi

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Connection-specific DNS Suffix . :
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:0:9d38:6ab8:1428:1748:a461:cf13
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::1428:1748:a461:cf13%10
Default Gateway . . . . . . . . . : ::

Tunnel adapter isatap.{B2E3291A-7E99-4D36-97A9-0ACFD7204A70}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :

 Eli jollain tavalla ainakin tuo "Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:" yhteys ei ole toiminnassa katkoksen aikana, olettaisin sen takia kun modeemi on käytännössä pois päältä hyvän tovin verran.
Juuri pätkäs mulla taas, ja samanlaiselta näyttää ipconfig mulla hyvin pitkälti.. Outo homma, eipä ollut ongelmaa vanhassa asunnossa, tosin eri operaattorin tekeleitä oli yhteyskin.. 🙂
Willeeh kirjoitti:
Juuri pätkäs mulla taas, ja samanlaiselta näyttää ipconfig mulla hyvin pitkälti.. Outo homma, eipä ollut ongelmaa vanhassa asunnossa, tosin eri operaattorin tekeleitä oli yhteyskin.. :)

Tiedoksi Willeeh:lle, soitin Elisa tukeen ja käytiin tuota ongelmaa läpi, niin epäilivät laitevikaa ja pistivät minulle postiin uuden kaapelimodeemin kun on takuun piirissä. 

Kaapelointiin tai muuhun liittyvä ongelma tuo ei luultavasti ole, kun koko laite sammuu tosiaan. Ja samassa sähköpistokkeessakin on jatkojohdolla jaettuna pari laitetta mitkä toimivat normaalisti.
Täytynee soitella itse tuonne myös, kiitos! 🙂
Pah, uusi kaapelimodeemi tuli, ja täsmälleen sama ongelma jatkuu.

Olen tutkinut tuota laitetta, ja siitä saa tietyllä uudelleenkäynnistyksen hetkellä auki laitteen lokitiedostot, missä näkyy virhe mikä varmaan kertoo jotain Elisalaisille. Erikoista kyllä, että laitteesta ei muuten saa lokeja, mutta uudelleenkäynnistymisen alkuvaiheissa jos on nopea niin kerkeää näkemään ihan erilaisen käyttöliittymän missä on laitteen virheilmoitukset piilotettuna.

Jonkun verran asiasta tietävänä sanoisin, että asia liittyy DHCP lease aikaan tai johonkin vastaavaan kaapelimodeemin tapauksessa. Eli vika on jossain paikallisessa Elisan yhteyslaitteessa, DSLAMia vastaavassa mikä sitten onkaan kaapeliliittymässä. Talon edellinen omistaja sanoi, että kyseiseen yhteyslaitteeseen kadunkulmassa oli tehty korjauksia, kun hän oli valitellut ongelmista. 

Tässä on näitä lokeja, jos täällä vaikka sattuisi jotain virallista tukea saamaan:

1 Thu Feb 04 17:29:03 2016 82000400 Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=48:1d:70:89:88:8a;CMTS-MAC=00:05:31:f8:bd:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

1 68000100 DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=48:1d:70:89:88:8a;CMTS-MAC=00:05:31:f8:bd:6f;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

1 68000301 DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=48:1d:70:89:88:8a;CMTS-MAC=00:05:31:f8:bd:6f;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

1 68000100 DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=48:1d:70:89:88:8a;CMTS-MAC=00:05:31:f8:bd:6f;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

1 68000301 DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=48:1d:70:89:88:8a;CMTS-MAC=00:05:31:f8:bd:6f;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

1 68000100 DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=48:1d:70:89:88:8a;CMTS-MAC=00:05:31:f8:bd:6f;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

1 68000301 DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=48:1d:70:89:88:8a;CMTS-MAC=00:05:31:f8:bd:6f;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
Käyttäjätaso 5
Täällä sama ciscon purnukka ja täällä modeemi kyykkäsi aina kun laitoin ethernet piuhalla yhdistetyn kannettavani päälle, katkos tuli aina noin 5-15 minuuttia koneen käynnistyksen jälkeen.
Kumma kyllä koskaan ei katkosta tapahtunun kun käytin kännykällä tai tabletilla wlanin päässä tuota nettiä, nyt on tuo pätkivä 6928ad vaihdettu uuteen samanlaiseen, mutta koska käyttöä takana on vasta yhden päivän verran niin en voi sanoa onko vika korjaantunun vai ei.
Sama ongelma ja tuo lease endin ja yhteyden katkeamisen välinen yhteys ei liene sattumaa. Ei varmaankaan merkityksellistä, mutta kaapeliliittymä ilman tuota viihdepakettia. Jos Elisalta ei löydy ratkaisua niin workaroundina varmasti kävisi vaikka kahden viikon lease?
Joo, mulla täsmälleen sama, kun koneen avaa niin pätkäisy tulee yleensä hyvin pian käynnistyksen jälkeen. Nyt tosin myös alkanut modeemi itsekseen boottailemaan, eli ilmeisesti siinäkin jotakin häikkää. Voiko tuon kanssa kävellä vaan  Elisan myymälään ja pyytää uutta, vai miten tuon kanssa toimitaan?
Kunniamerkki +3
  • ? Laitatko sun asiakasnumeron profiiliisi, niin voisin tarkistella tilannetta lähemmin. 🙂
  • Lisätty! Eilen ja tänään modeemi resettasi itse itsensä noin klo 18.30 aikoihin. Tämän huomasin kun katselin liigapelejä niin pari minuuttia jäi näkemättä.
    Tämä vieläkin ongelmana.. Mistä tuon uuden modeemin voisi saada? Vai mistä tuota vikaa lähtisi etsimään? Koneessa ei vikaa, koitettu muillakin tietokoneilla langallisella yhteydellä.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
  • ? Tuolla modeemilla EPC3928AD on yleisesti ollut vastaavaa ongelmaa, eikä vaihto samaiseen vehkeeseen ratkaise tilannetta. Tuo ongelma on ihan tutkinnassa. :) 
  • Ei teillä olisi sitten antaa jotakin muuta modeemimallia tilalle?
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? No tämäpä juuri kun ei ole tiedossa muita modeemimalleja 😞 Saa nyt nähdä miten tämä kehittyy. Tietenkään loputtomiin ei voida tässä tilanteessa olla ja silloin varmaan harkitaan vaihtoehtoja. Onko sitten vaihto toiseen malliin sitten mahdollista niin en osaa sanoa tässä vaiheessa.
  • Katos, kohtalotovereitakin alkaa ilmestyä!

    Tähän ei taida löytyä ratkaisua edes Ciscon suunnalta? Hölmöä maksaa melkein 40€ joka kuukaus siitä, että purkki temppuilee monta kertaa päivässä.

    3 modeemia jo vaihdettu ja ei mitään auta...
    Juu, eipä tämä kyllä vastaa mun odotuksia toimivasta laajakaistaliittymästä. Jotenkin outo homma, ettei tuolle ole tehty mitään nopeasti jos vika on ollut tiedossa.
    Hei,

    Soitin Elisan tukeen itse tästä asiasta uudestaan tuon modeemivaihdon jälkeen, ja sieltä sain kiinni teknisen tuen mikä ymmärsi tuon ongelman kun selitin että katkaisee säännöllisesti kerran päivässä samaan aikaan. Selitin tuosta DHCP-virheestä ja yritin vähän spekuloida. He tekivät vikailmoituksen siitä ja sanoivat että korjaavat lähiaikoina. 

    Nyt yhteys ei ole katkennut enää ollenkaan, ja kaikki toimii niinkuin pitää. Tuo oli käsittääkseni jonkunlainen ongelma lähialueen yhteyslaitteessa kaapelimodeemeille.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? Hyvä homma!

    Mites muilla mm. 
  • ?? Onko korjaantunut jo vai jatkuuko ongelma?
  • Pätkintää täällä ainakin esiintynyt ihan entiseen malliin..
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? Kannattanee tuosta sinunkin ongelmasta tehdä oma vikailmoitus, laita vaikka minulle yksityisviestillä numero josta sinut tavoittaa niin saadaan se kasaan.
  • Aiemmissa viesteissä kuvattua yhteyden katkomista samalla modeemilla tapahtuu päivittäin... onko jotain kerralla kuntoon -päivitystä tiedossa?

    Osallistu keskusteluun