Vastattu

Elisa viihteen laajakaista 100 megaako?? Millähän saatais korjattua toi jatkuva netin pätkiminen?

  • 17 joulukuu 2016
  • 14 kommenttia
  • 865 katselukerrat

  • Kiinnostunut
  • 3 kommenttia
Millähän saatais korjattua toi jatkuva netin pätkiminen? Resetoitu modeemia ja kaikkea kokeiltu. Wlan katkeaa vähän väliä, palautuu kuitenkin jonkin ajan kuluttua. Kokeiltu kahdella eri ipadilla ja kännykällä, kannettavalla läppärillä win 7 käyttiksellä. Pöytäkone Win 10 ethernetissä liitettynä sama juttu.
Pöytäkoneella testattu nopeustestiä soneran testisivulla, 3 peräkkäistä testiä ja selvästi näkyy miten haetaan vauhtia, mutta se ei vain yksinkertaisesti osaa muutakuin kyykkiä. Katso linkki videoon. https://drive.google.com/open?id=0BxuSe8TN6e8eelQzQ3pQeGdkcjQ

Onko tähän vikaan muuta korjausta kuin vaihtaa palvelun tarjoajaa?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 18 joulukuu 2016, 22:25

@kjhx: varmista, että sinulla on asiakasnumero lisättynä omiin tietoihin täällä Palstalla. Näin Palstatiimi pystyy kurkkaamaan linjasi toimivuutta.

Jos linja on kunnossa, voi modeemi olla tämän pätkimisen aiheuttaja. Modeemin vaihto voisi tässä tapauksessa tulla kysymykseen, etenkin, jos modeemissa on takuuta jäljellä.
Katso alkuperäinen viesti

14 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Wlanin katkeiluun ei palveluntarjoajan vaihto vaikuta mitenkään. Wlanin muodostavan reitittimen ja käyttämäsi päätelaitteen välinen yhteys riippuu pääasiassa näistä kahdesta laitteesta sekä jonkun verran myös ympäristöstä (wlan-kanavien ruuhkaisuus ja välissä olevat esteet).

Varsinaisen nettiyhteyden katkeaminen on sitten toinen juttu. Jos ongelma onkin kiinteän laajakaistayhteyden katkeilu, siitä pitää tietysti tehdä vikailmoitus, niin operaattori pääsee selvittämään vian syytä. Ja kolmantena vaihtoehtona on tietysti modeemin/reitittimen viallisuus.

Oleko siis jo selvittänyt, että ongelma on nimenomaan wlan-yhteydessä?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Aloittaja kertoi: Pöytäkone Win 10 ethernetissä liitettynä sama juttu.
Kyllä tässä syyllinen on operaattori.
Käyttäjätaso 7
Jaa kappas niin olikin. Huonosti luettu... Mutta silloinhan vika ei ole wlan-yhteydessä?

Vikailmoitusta kehiin, niin operaattorin puolelta pääsevät tutkimaan missä on vika. Jos kyseessä on vdsl-yhteys, toisen modeemin kokeilulla voisi sulkea modeemiongelman mahdollisuuden pois.

(seuraavaksi todennäköisesti ilmenee, että kyseessä on heikon kuuluvuuden mobiilinetti...)
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Olisi tosiaan hyvä/tärkeä tietää, minkälainen laajakaista on käytössä. Myöskin käytössä oleva modeemi (merkki, malli, firmware -versio) helpottaisi apujen antamista.

Mikäli käytössä on kiinteä laajakaista (VDSL, kaapeli, kuitu tms.) voisi modeemia/reititintä kokeilla resetoida, näin ensimmäisenä toimenpiteenä. Mikä kyseessä on VDSL -yhteys tai esim. datanousulla huoneistoon toteutettu kuitu, voisi testailla toista modeemia/reititintä. Näin voi sulkea pois mahdollisen laitevian. Myös itse modeemin/reitittimen ja pistorasian välistä RJ11/45 -kaapelia voisi kokeilla vaihtaa toiseen.

Jos laitteiden ja kaapeleiden vaihdolla ei ole mitään merkitystä vaan kiinteä laajakaista jatkaa kyykkimistään, kannattaa tehdä tuo vikailmoitus operaattorille, kuten tuossa aiemmin jo ohjeistettiinkin.

Mobiililaajakaistaa käytettäessä voi tuo heikosti toimiva yhteys selittyä pelkästään sillä. Mobiililaajakaista on hyvin altis erilaisille häiriöille. Todelliseen nopeuteen ja yhteyden laatuun vaikuttavat mm. tukiaseman käyttäjämäärä = ruuhka, oma sijainti tukiasemaan nähden = mahdollinen katvealue tms, talon rakenteet, maaston muodot yms. Operaattorin vaihto ei välttämättä tuo tähän apuja. Muiden operaattoreiden yhteyksiä kannattaa kuitenkin testailla käyttämällä prepaid -liittymiä.
Niin. Kyseessähän on siis Elisa viihteen 100M liittymä ja tulee kaapelimodeemin kautta. Ei suinkaan mikään mobiililaajakaista, niin kuin joku näppärä keksi arvailla. MInulla oli aiemmin modeemi joka pätki ja yhteyden katkettua, laitteen joutui boottaamaan aina uudelleen, että yhteys palautui. Sain uuden modeemin joka tomikin ihan hyvin, mutta taas pätkii. Fiksumpi vekotin silti kuitenkin, että ei tarvi uudelleen boottauksia, vaan osaa palautua itseksensä. Josku saattaa mennä pidempiäkin aikoja (päiviä) että on kohtuu hyvä toiminta, mutta sitten kun tuo pätkiminen alkaa. Sitä saa ihmetellä koko ehtoon.
Kaippa tämä on tätä nykyaikaa, että pitää vaan painaa leuka rintaan ja suunnata kohti uusia pettymyksiä.
Olen ollut yhteydessä Elisan vikapalveluun ja sieltähän niitä ohjeita tulee roppakaupalla. Kaiken kukkuraksi kännykkäkään ei ole kotona toiminut 4 päivään kotona. Joka nyt tietty on aivan eri asia, mutta sama firma tarjoaa senkin. Kylillä sitten taas puhelin toimii mainiosti.
Käyttäjätaso 7
Eipä siihen suurta näppäryyttä tarvita, kun noin puolet laajakaistaosastolle tulevista valituksista koskee mobiilinettiä... (ja jos aloituksessa kerrottaisiin heti tuollaiset "pikkujutut" kuten yhteystyyppi, vastauksetkin voisi olla osuvampia)

Kaapelinetissä jonkinlainen pätkiminen taitaa kuulua "ominaisuuksiin", ainakin kun vertaa muihin kiinteisiin vaihtoehtoihin. Onko kyseessä taloyhtiö, vai kärsitkö yksin tuon ongelman kanssa?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
@kjhx: varmista, että sinulla on asiakasnumero lisättynä omiin tietoihin täällä Palstalla. Näin Palstatiimi pystyy kurkkaamaan linjasi toimivuutta.

Jos linja on kunnossa, voi modeemi olla tämän pätkimisen aiheuttaja. Modeemin vaihto voisi tässä tapauksessa tulla kysymykseen, etenkin, jos modeemissa on takuuta jäljellä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
E

Kaapelinetissä jonkinlainen pätkiminen taitaa kuulua "ominaisuuksiin", ainakin kun vertaa muihin kiinteisiin vaihtoehtoihin. Onko kyseessä taloyhtiö, vai kärsitkö yksin tuon ongelman kanssa?


Tuo termo kaapelinetti on sinänsä hämäävä, että ns. kaapelinetti voidaan totetuttaa ainakin kolmella hyvin erilasella menetelmällä + näiden variaatioilla. Myös "koasiaalikaapelin "lenkin pituudella on väliä. Toteutus voi olla myös tähtimäinen.

Se millaisia nopeuksia (ja ruukaisuutta/ruuhkattomuutta) saa kaapelinetistä riipuu hyvin paljon sitä, miten toteutus on tehty.

T: Tuokki
Tervehdys.
Mulla on samanlaista vikaa tuon laajakaistapaketin kanssa, melko usein katkoo tuo netti jostain syystä, joka kerta resetoin modeemin ja homma jatkuu pienen väännön jälkeen. Ja kaapelinetti siis kyseessä. Kaikki laitteet johdolla kiinni.

Ihmetyttää vain kun alunperin ei ole tuollaista vikaa ollut ja nyt tuo tapahtuu melkein joka ilta. Voikohan tuo modeemi olla rikkoutumassa?
Taitaa olla hyvinkin ominaista toi netin katkeilu. Nyt kun juuri testasin useamman kerran tällä ethernetissä kiinni olevalla win 10 koneella latausnopeus 95Mb/s ja lähetys 5Mb/s.
Hyvin siis toimii.
Mutta eilen vaimo valitti, että taas tää katkeilee ja itsekkin tsekkasin you tubesta jotain videeo, niin loppuu striimaaminen, hyrrä vain pyörii kunnes taas jatkuu jonkin ajan kuluttua.

Ei tiedä mikä tohon auttaa. Pitääkö koettaa jotain toista palvelun tarjoajaa vai mikä olisi se paras vaihtoehto..... Jos toin netti ei palaudu muuten kuin resetoimalla laitetta, niin onkohan se sama vanhempi purkki joka minulla oli aiemmin. Piti olla resetoimassa yhtenään. Tällä uudemmalla purkilla yhteys sentään palautuu reasetoimattakin, kunhan vain jaksaa odotella kärsivällisesti. Lehmän hermothan näiden vehkeiden kanssa näköjään pitää ollaa. Se vaan harmittaa, kun kuitenkin tästä lystistä maksaa täyden rahan ja tuskin mitään hyvityksiä saisi jollei sitten nostaisi ihan mahdotonta hulabaloota.....
Täällä myös viime aikoina esiintynyt wlan ongelmaa, mitä ei aiemmin ole ollut.

Miltei kaikkea mahdollista on kokeiltu, paitsi modeemin resetointia.

Jos resetoin niin häviääkö asetukset? Eli verkon nimi ja salasana? Ei nimittäin hajuakaan miten ne taas muutetaan

Voiko modeemi olla menossa rikki? Eikö riitä potku enää kun yksi laite (ps4) lisää?
Modeemina VMG3326-D20A

Telkkari joka on piuhalla kiinni, toimii moitteettomasti.
Täällä myös viime aikoina esiintynyt wlan ongelmaa, mitä ei aiemmin ole ollut.

Miltei kaikkea mahdollista on kokeiltu, paitsi modeemin resetointia.

Jos resetoin niin häviääkö asetukset? Eli verkon nimi ja salasana? Ei nimittäin hajuakaan miten ne taas muutetaan

Voiko modeemi olla menossa rikki? Eikö riitä potku enää kun yksi laite (ps4) lisää?
Modeemina VMG3326-D20A

Telkkari joka on piuhalla kiinni, toimii moitteettomasti.


Ei resetointi hukkaa asetuksia modeemista...
Elisan asiakaspalvelun mukaan hukkaa, joten en ole sitä uskaltanut tehdä...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Kyllä se resetointi hukkaa kaikki itse tekemäsi muutokset modeemista.

Osallistu keskusteluun