Elisa, VOAS, Voimatel - vuoden kestänyt kytkimen vaihto

  • 11 December 2019
  • 62 kommenttia
  • 3960 katselukerrat

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +2
  • Aktiivinen keskustelija
  • 56 kommenttia

Terve!

 

Mitä voi loppukäyttäjä enää tehdä, kun talojakamoon on Elisalta tilattu uusi kytkin vuokranantajan toimesta, mutta Elisa/Voimatel ei saa sitä hoidettua, eikä vuokranantajallekkaan enää vastata?!

 

Aikajana menee kutakuinkin näin

  • 2019 alussa luvataan perusnopeuden nosto 100M, ennen sitä kuitenkin kytkimet vaihdetaan
  • 30.1. perusnopeus nostetaan 100M
  • 1.2. “Kytkimet vaihdetaan pikimmiten uusiin”
  • 27.4., 16.5. ja 23.5 laitan viestiä ja kyselen homman edistymisestä, mutta VOAS ei voi antaa vastausta minulle, koska Elisan yhteyshenkilö ei vastaa heille. Samana päivänä tulee vastaus jossa kerrotaan että asentajat ovat hajottaneet valvontayhteyksiä, mutta luvattiin että kohde jossa asun, on ensimmäisenä listalla kytkimen vaihtoa varten
  • Kesällä Elisan yhteyshenkilö piti lomaa.
  • 16.8. VOAS ei taas kerran voi vastata minulle, kun heillekkään ei Elisan puolelta vastata.
  • 16.8. tuli kuitenkin vielä vastaus perään jossa Elisan yhteyshenkilö ihmetteli miten asia ei ollut vieläkään valmis
  • 22.8. “Taivaiden ihme on tapahtunut ja kytkimet on lähdössä asennukseen. Eilen on tilaukset syötetty ja sinne tulee siis kokonaan uudet laitteet vanhojen rinnalle. Rungot ja kaikki muukin päivittyvät samalla. Yliheitto asiakkaille saadaan tehtyä aika nopeasti asennuksen jälkeen ja vanhojen purku loppuun”
  • 27.9. kysyn VOAS:lta täytyykö kääntyä kirkon puoleen jotta taivaiden ihmeeseen saataisiin lisävauhtia, hän on samaa mieltä sillä normaaleista yhteydenotoista ei ole apua.
  • 30.9. kytkimet luvataan asennettavan viimeistään 23.10.
  • 24.10. ei ollut uutta kytkintä asennettu, soitin Elisan asiakaspalveluun ja sieltä kerrottiin että kytkimen asennus on siirretty “näillä näkymin” päivälle 8.11. VOAS:lle ei oltu kerrottu tästä.
  • 14.11. Soitin Elisan (tekniseen) asiakaspalveluun, jossa kerrottiin että alihankkija (Voimatel) on merkannut kytkimen asennuksen valmiiksi 8.11., vaikka näin ei oltu oikeasti tehty. Sama asiakaspalvelija lupasi laittaa henkilökohtaiseen seurantaan tämän tapauksen, koska on venynyt aivan käsittämättömän pitkäksi. Ainut päivitys mitä häneltä sain, oli mikä oli jo tiedossa - asennus on viivästynyt ja tehdään mahdollisimman pian.
  • 21.11. VOAS ilmoittaa kuinka yrittää saada Elisan yhteyshenkilöä kiinni, mutta on kuulemma siirtynyt jo toisen projektin ääreen..
  • 22.11. sain (toiselta) asiakaspalvelijalta viestin, että kytkinvaihtoprojekti käynnistyy ensiviikolla (eli viikolla 48)
  • 2.12. VOAS ei ole vieläkään saanut kiinni Elisan yhteyshenkilöä

 

Nyt kun kirjoitan tätä viestiä, niin ei ole tullut päivitystä miltään suunnalta, ja kytkin on edelleen vaihtamatta. Olen yrittänyt myös asiakaspalvelussa vinkata, että jotain isoa pomoa varmaan kiinnostaisi näin isot munaukset (sekä alihankkijalta että yhteyshenkilöltä), mutta siihen ei sanottu oikein muuta kuin “laitan asian eteenpäin”. Etenisikö tämän foorumin kautta paremmin? Saataisiinko kytkin vaihdettua ennen vuotta 2020, kun alkuperäinen speksi oli kuitenkin vuoden 2019 alussa?


Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

62 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Moro @bindi! Ihan ensimmäisenä anteeksipyyntöni koko sotkusta :( Laitoin tuosta nyt ensimmäiseksi viestiä projektista vastaavalle, edistymistä on kyllä tapahtunut tuon osalta mutta valmistumisen aikataulua en nyt vielä saanut käsiini niin koitetaan nyt tätä kautta saada tietoa aikaiseksi! Palataan asiaan heti kunhan tietoa vain tulee meille!

Täytyy kyllä todeta, että aika kyseenalaista operaattoritoimintaa vuonna 2019. Miten on sisäinen hierarkia noin sekaisin, että kukaan ei Elisan sisällä pysy kärryillä siitä, että koska ja mitä tapahtuu?

Eikö Elisalla ole sopimusvelvoite pysyä aikatauluissaan?

Itse Eltel Networksilla ja Daxtumilla työssä olleena voin vain todeta, että hommat hoidetaan heti kun työtilaus on tullut operaattorilta.

 

Jään siis odottelemaan sitä oikeaa selvitystä (en selitystä) Elisalta, että miksi asiassa on näin kauan mennyt. Tai edes selvittäisivät sen asiakkaalleen, eli VOAS:lle!

 

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Sen verran nyt sain jo tilanteeseen valoa että huomenna tapahtuu töitä minkä myötä päästään etenemään, valitettavasti vielä huomenna ei kuitenkaan valmistu vaan loppuosuutta joudutaan vielä odottamaan :/ Seuraillaan aikataulua ja kysellään perään ja infoillaan toki heti kunhan saadaan tietoa lisää!

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +2

Olisi kiva tietää mikä on syy myöhästymiselle tällä kertaa? Syitä on vuoden mittaan ollut useita erilaisia.

Vaikka myöhästymisiä olisikin oikeista syistä, ei koko prosessi saisi kestää yhtä kokonaista vuotta! On tehty liikaa “selvityksiä” jotka eivät johda mihinkään. Luulisi jonkun joutuvan tästä vastuuseen?

Väittäisin että ilman minun jatkuvaa yhteydenottoa koko kytkin jäisi vaihtamatta, kun kaikki osapuolet luulevat työn olevan valmista - jopa itse urakoitsija, joka kuittasi kytkimen vaihdon suoritetuksi, valheellisesti.

Sen verran nyt sain jo tilanteeseen valoa että huomenna tapahtuu töitä minkä myötä päästään etenemään, valitettavasti vielä huomenna ei kuitenkaan valmistu vaan loppuosuutta joudutaan vielä odottamaan :/ Seuraillaan aikataulua ja kysellään perään ja infoillaan toki heti kunhan saadaan tietoa lisää!

"Joudutaan odottamaan" ja "seuraillaan aikataulua". Olipas paradoksaalista. Mitä aikataulua seuraillaan, kun tässä on jo vuosi seurailtu tätä teidän sekoilua. Mikä nyt oikein mättää? Vieläkään ei ole selvityksiä tullut jatkuville myöhästelyille. Kuitu on kellarissa valmiina.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Nyt tuli infoa että fyysisesti kaikki oli perjantaina valmista, konffauspuoli vasta nyt maanantaina ja kaiken pitäisi olla valmista tämän viikon aikana. Materiaalia olemme joutuneet odottamaan ja siitä johtuu tämä viivästys.

Nyt tuli infoa että fyysisesti kaikki oli perjantaina valmista, konffauspuoli vasta nyt maanantaina ja kaiken pitäisi olla valmista tämän viikon aikana. Materiaalia olemme joutuneet odottamaan ja siitä johtuu tämä viivästys.

Jotta nyt olisitte ihan transparentteja asian suhteen, sillä teidän aikataulu on lipsunut jo niin moneen otteeseen, niin kertoisitteko vielä, että minkä materiaalin tulo kestää 10 kuukautta? 

 

Onko yhteysnopeuksien nosto jo saatavilla Oma Elisasta ko. kohteeseen?

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +2

Nyt on lisänopeudet tilattavissa, mutta omalla kohdallani ainakin näyttää vielä kättelynopeudeksi kellariin 100baseTX.

Tälläinen tieto tuli VOAS:lta/Elisan yhteyshenkilöltä jossain vuoden alussa:

"Tällä hetkellä 250/50M on 19,90€/kk, mutta tulemme sen hinnoittelemaan uudelleen houkuttelevammin, kunhan saamme verkkonne siihen kuntoon, että voimme tarjota sitä kaikkialle. Lähdetään kampanjoimaan aluksi 9,90€ 12kk sopimuksella eli ei määräaikainen, mutta voi ottaa esim. lukukaudeksi. Hinta ei ole paha edes opiskelijalle."

Koska tämä 250M 9,90€/kk on mahdollista tilata?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Sen mitä nyt oon tilanteen tasalla, niin tuolla on vielä pari kohdetta joissa on työt vaiheessa. Näitä painetaan maaliin niin nopeeta kuin vain voidaan, eli uskoisin että kunhan noi on valmiit niin sitten aukeaa tuota uutta hinnoittelua :) 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +2

Kuten kaksi viikkoa sitten mainitsin, on lisänopeudet tilattavissa, mutta kättelynopeus kellariin edelleen 100baseTX. Eli kytkintä ei ole vaihdettu.

Onko jotain erityistä syytä tälle, että lisänopeudet laitettiin tilattaviksi, vaikka niitä ei ole mahdollista tänne toimittaa vielä? Voimatel taas merkannut työt tehdyksi, vaikka näin ei ole?

Venyi nyt yli vuoteen tämä projekti. :-(

Tuli tosiaan tilattua tuo 1000/100M yhteys ja viime viikolla tekstiviestin, että yhteysnopeus on nostettu. Näin ei kuitenkaan ollut, vaan yhteys oli edelleen 100/10. Soitin aspaan, josta ohjasivat minut vikailmoituksien pariin. Siellä (olikohan Pekka) tarkisti asian ja kertoi, että ei pääse edes päätelaitteeseen käsiksi ja on suorastaan ihme, että minulla yhteys vielä toimii. Soitti myös takasin ja ilmeni, että päätelaitetta ei ole vaihdettu (vieläkään).

Tällä viikolla pitäisi kuulemma asia olla hoidettuna, mutta nyt eletään tiistaissa, huomenna on pyhäpäivä joten jälleen pahaa pelkään, sillä “yliheittoja ei tehdä perjantaisin, jos vaikka vikaa ilmenee” © Elisa

Olisiko jo aika laittaa asia kiireellisenä Voimatel tai vaihtaa alihankkijaa? Tämä ei ole edes enää surkuhupaisaa, vaan jotain täysin absurdia säätämistä...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@bindi tilasitko jo tuota lisänopeutta itsellesi? Kun noissa on ainakin joskus ollut niinkin että uus kytkin viedään vanhan rinnalle ja asentajat käy kytkemässä uudelle tilauksen myötä :thinking:

 

@Robin113 lisääkkö profiiliisi asiakasnumeron niin päästään paremmin tarkistamaan tilannettasi?

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +2

En tilannut lisänopeutta, mutta asumme samassa rakennuksessa @Robin113 kanssa. Pitäisi siis riittää minun asiakastiedoista päästä katsomaan, että täällä ei sitä uutta kytkintä tosiaankaan ole..

Odotan henkilökohtaisesti sitä luvattua 9,90€ kampanjaa - mikäs sen mukavempaa kun odotuksen päälle odotella vähän lisää.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Okei, elikkäs joo kun nyt tuolla on jo tuo testattuna niin se on sitten selkeämpää, uusi tieto itselle että ootte samasta talosta :sweat_smile:  Valitettavan rikkonainen tämä loppuvuoden kalenteri on ollut eli toistaiseksi melkein nyt joudun tuudittautumaan tuohon “tämän viikon aikana” tietoon :/ 

Saisko sen epäsymmetrisen 100/10 edes 100/100 (kun ollaan Ethernet-verkossa) siihen asti kun säädätte ja odotellaan? Asunto 14. Pelistriimaus jökkii ja pingit satoja ms sekä lagia kun uppikaista tukossa.

Okei, elikkäs joo kun nyt tuolla on jo tuo testattuna niin se on sitten selkeämpää, uusi tieto itselle että ootte samasta talosta :sweat_smile:  Valitettavan rikkonainen tämä loppuvuoden kalenteri on ollut eli toistaiseksi melkein nyt joudun tuudittautumaan tuohon “tämän viikon aikana” tietoon :/ 

Mulle soittikin tekniikan puolen mies eilen. Puhuttiin tästä 100/100 nostosta kunnes 1000/100 on tilalla, mutta näin 26h puhelun jälkeen, vieläkin yhteys on 100/10...

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

No jopas on :/ Laitatko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimille, niin katsotaan tuota hieman tarkemmin läpi :) 

No jopas on 😕 Laitatko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimille, niin katsotaan tuota hieman tarkemmin läpi :) 

YV laitettu. Yhteys on siis vieläkin 100/10.

No jopas on 😕 Laitatko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimille, niin katsotaan tuota hieman tarkemmin läpi :) 

Muillekin tiedoksi, että vastaus saatiin. Eivät nosta yhteyttä 100/100, koska symmetriset yhteydet eivät kuulu “kuluttajapuolen valikoimaan”. Ehdotin 1000/100 profiilin aktivoimista, mutta kait siinäkin joutuu muutama rivi shelliin kirjoittamaan. Siis tämä 1000/100 profiili piti olla jo aktiivinen viikko sitten ja siitä tuli myös vahvistusviesti.

Taas kyllä tehdään rankalla kädellä asiakkaan eteen myönnytyksiä. Vuosi, hei cmoon, VUOSI odoteltu ja ei edes 100/100? Minä en kyllä yhtään pidä siitä, että teillä on ainoana operaattorina kuitu tuola kellarissa. 

OT: Kuka ihme nämä epäsymmetriset on edes markkinoille tuonut (btw)? Ruotsissa sai vuonna 1999 100/100M kuidun 20 euroon ja täällä leikittiin 2/1 ADSL:llä. Nyt Ruotsissa 1000/1000 kuuluu melkein vuokraan ja täällä hypetetään jotain 5G:tä 250M uploadeilla, mutta kuidusta ei saa räittyä kuin 10M tai 100M uploadeja. Joksenkin paradoksaalista.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

No jopas on 😕 Laitatko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimille, niin katsotaan tuota hieman tarkemmin läpi :) 

Muillekin tiedoksi, että vastaus saatiin. Eivät nosta yhteyttä 100/100, koska symmetriset yhteydet eivät kuulu “kuluttajapuolen valikoimaan”. Ehdotin 1000/100 profiilin aktivoimista, mutta kait siinäkin joutuu muutama rivi shelliin kirjoittamaan. Siis tämä 1000/100 profiili piti olla jo aktiivinen viikko sitten ja siitä tuli myös vahvistusviesti.

Taas kyllä tehdään rankalla kädellä asiakkaan eteen myönnytyksiä. Vuosi, hei cmoon, VUOSI odoteltu ja ei edes 100/100? Minä en kyllä yhtään pidä siitä, että teillä on ainoana operaattorina kuitu tuola kellarissa. 

OT: Kuka ihme nämä epäsymmetriset on edes markkinoille tuonut (btw)? Ruotsissa sai vuonna 1999 100/100M kuidun 20 euroon ja täällä leikittiin 2/1 ADSL:llä. Nyt Ruotsissa 1000/1000 kuuluu melkein vuokraan ja täällä hypetetään jotain 5G:tä 250M uploadeilla, mutta kuidusta ei saa räittyä kuin 10M tai 100M uploadeja. Joksenkin paradoksaalista.

Tervetuloa elisalaiseen maailmaan. Ei mitään uutta taivaan alla.

Asiakkaat ovat vain aasiakkaita valitettavasti...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Ruotsissa sai vuonna 1999 100/100M kuidun 20 euroon ja täällä leikittiin 2/1 ADSL:llä. Nyt Ruotsissa 1000/1000 kuuluu melkein vuokraan 

Täytyy muistaa, että Ruotsissa valtio on tukenut kuidun rakentamista merkittävästi. Aika olennainen ero Suomen tilanteeseen, ei siis kannata suoraan verrata.

OT: Ainahan sitä voi naapuriin muuttaa jos nettiyhteyden upstream-suunnan nopeus on elämässä asioiden tärkeysjärjestyksen kärjessä. Lycka till.

 

Ruotsissa sai vuonna 1999 100/100M kuidun 20 euroon ja täällä leikittiin 2/1 ADSL:llä. Nyt Ruotsissa 1000/1000 kuuluu melkein vuokraan 

Täytyy muistaa, että Ruotsissa valtio on tukenut kuidun rakentamista merkittävästi. Aika olennainen ero Suomen tilanteeseen, ei siis kannata suoraan verrata.

OT: Ainahan sitä voi naapuriin muuttaa jos nettiyhteyden upstream-suunnan nopeus on elämässä asioiden tärkeysjärjestyksen kärjessä. Lycka till.

 

Miten valtio ja infran rakentaminen liittyy operaatrorin myymään upload-nopeuteen? ADSL pystyi 8M ja 24M nopeuksiin, mutta hinnoittelu oli 100M ja 1/1M liittymillä sama. Tekniikka ja infra on jo ollut samoihin aikoihin esim. tässä kohteessa jossa asun. Kuitenkin kuluttajalle asetetut rajoitteet saada edes rahaa vastaan tahtomaansa palvelua ovat käytännössä mitättömät - ja tämä perustuu täysin suomalaiseen kulttuuriin. Se, mitä täällä otetaan käyttöön, vaatii ensin onnistuneet vuodet Ruotsissa - oli sitten kyse televisiosarjoista, muodista yms.

 

Ja pysytään nyt muissa kuin OT:eissa. Tässä nyt on yli vuosi odoteltu, että saadaan päivitettyä laitteisto ja aikataulutus on suomeksi kussut. Edes tilaajaa (VOAS) ei ole informoitu viivästyksistä ja kommunikaatio on ollut yksisuuntaista. Välillä ollaan oltu jopa lomalla ilman sijaista.

Ja mitä se on sinulta pois jos minun elämäni tärkeysjärjestykseen kuuluu yli 10M hankkiminen? Naapuritalosta muutin, jossa 1000/100M Telian kuitu ja sen sai käyttöön viikossa. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Ei kai siinä kiirettä tarvi pitää, kun kuukausimaksut kirstuun kuitenkin kilahtaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1


OT: Kuka ihme nämä epäsymmetriset on edes markkinoille tuonut (btw)? Ruotsissa sai vuonna 1999 100/100M kuidun 20 euroon ja täällä leikittiin 2/1 ADSL:llä. Nyt Ruotsissa 1000/1000 kuuluu melkein vuokraan ja täällä hypetetään jotain 5G:tä 250M uploadeilla, mutta kuidusta ei saa räittyä kuin 10M tai 100M uploadeja. Joksenkin paradoksaalista.

Tuo että symmetrinen nopeus ei kuulu kuluttajaliittymiin on vain “kauppapoliittinen” päätös Elisan (ja itseasiassa Telialla ja DNA:ssakin), että kuluttajaliittymiä erotetaan tällä ei symmetrisyydellä yritysliittymistä. Välillä myös tuntuu, että tonen motiivi on se, että vaikka kuidulle (FTTH/FTTB-ETH) ei haluta antaa liian selkeää etua verrattuna kaapelimodeemi,- VDSL ja mobiiliittymiin.  Jotka teknisistä syistä ovat epäsymmetrisiä.  

Kuitenkin kun kilpailutilanne pakottaa, niin Elisaltakin saa symmetrisiä kuluttajaliittymä. Kuten on tilenne vaikka ns. seutuliittymittä. Joissa Elisa joutuu kilpailemaan muiden operaattorien kanssa kuidussa tuotavista palveluista. 

https://elisa.fi/seutuverkko/

T: Tuokki

Päivittäisin vielä tilannetta, eli vieläkin ollaan 100/10 nopeuksissa. Kellariin pääsy ja kytkimen vaihto näyttää olevan ongelmallista.