Vastattu

Elisan laajakaista hidastelee ja tökkii Vesangassa

  • 13 lokakuu 2018
  • 10 kommenttia
  • 569 katselukerrat

Minun viihteeni luvattu nopeus on 20Mb, vaihteluvälillä 10-20. Tällä hetkellä todellinen nopeus on noin 3Mb. Elisa ei tee asialle mitään. Minulla on ollut tässä yhteydessä jatkuvia ongelmia, mutta Elisalta ei saa mitään apua. Näin voi toimia vain monopoliasemassa. Onko muilla täällä vastaavia ongelmia.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Patomiäs 15 lokakuu 2018, 13:30

Dj_God tuossa jo hyvinkin avasi sitä, mitä kannattaa tehdä. Eli vikailmoitusta vaan vetämään mikäli yhteysnopeus ei vastaa sovittua. Mikäli kyseessä on pitkät ja heikkokuntoiset kuparit joille ei mahdeta mitään (ainakaan ilman että jouduttaisiin isompaa remppaa tekemään mikä aina sitten tapauskohtaisesti arvioidaan), niin ainakin yhteysprofiili pitäisi tuolloin katsoa vastaamaan enemmän toteutuvaa nopeutta vastaavaksi ettei liittymä ailahtele ja pätki. Jos tuo on 12M nopeuksillakin toiminut niin edellytyksiä pitäisi kyllä olla toimivuudelle 🙂 Asiakaspalvelun yhteystiedot löytyy https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/ sivulta, soittele modeemin lähettyviltä niin saadaan vikailmoitus kentälle tarkoilla tiedoilla
Katso alkuperäinen viesti

10 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hei PPPPo ja tervetuloa OmaYhteisöön!

Sinulla on tuosta maksiminopeudesta ja vaihteluvälistä päätellen ADSL -yhteys käytössä.

Kertoisitko tarkemmin, mitä ongelmia yhteyden kanssa on ja miten ne esiintyvät?

Lisäksi olisi hyvä tietää, mitä modeemia käytät. Oletko kokeillut toista modeemia? Oletko kokeillut vaihtaa modeemin ja pistorasian välistä kaapelia uuteen? Kuinka pitkä kaapeli modeemin ja pistorasian välillä on?

Onko tuo 3Mbit/s nopeus mitattu langallisessa verkossa siten, että muut verkkoa käyttävät laitteet on irrotettu verkosta tai sammutettu?

DSL -yhteyksissä todelliseen nopeuteen vaikuttaa käytössä olevien kuparikaapeleiden kunto dslamilta modeemille asti. Myös etäisyys dslamilta käyttökohteeseen vaikuttaa merkittävästi toteutuviin nopeuksiin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

20 Mb DSL kannattaa vaihtaa 4G-yhteyteen, jos se toimisi paremmin, kun nyt saat vaan 3M.

Toki alkuun kannattaa soittaa vikailmoituksin ja kysellä voisiko linjaa fiksata vastaamaan lupauksia. Kiinteän tulisi lähtökohtaisesti olla toimintavarma peli kaikkina aikoina.

Mukavaa jatkoa!
Vesankaan saa tällä hetkellä Elisalta kiinteän internet yhteyden vain ADSL:n avulla järjelliseen hintaa. Olen kokeillut neljää eri modeemia. Tällä hetkellä minulla on käytössä Asus:en DSL-AC68U laite.

Yhteys on pätkinyt pahasti neljä vuotta, välillä enemmän välillä vähemmän. Häiriöt ja nopeusvaihtelut ovat olleet suuria. 3 Mb nopeus on mitattu kiinteällä Ethernet yhteydellä, 2m kaapelilla Dellin teholäppärillä Speedtest palvelua käyttäen Telian Helsingissä olevalle palvelimelle, kun kaikki muut laitteet ovat olleet sammutettuina. Eilisen ja tämän päivän aikana nopeudet ovat vaihdelleet 3-12MB välillä ja vaihtelua on paljon myös yksittäisen mittauksen sisällä erityisesti lähetyssuunnassa. Olen ottanut mittaustuloksista kuvaruutukaappauksia.

Talon kaapelit on vaihdettu uusiksi vuosi sitten. Kaapeli rasian ja modeemin välillä on 1,5 metriä. Näitä samoja kysymyksiä on käyty toistuvasti läpi Elisan ihmisten kanssa. Noin 2 vuotta sitten, kun tämä lista oli läpi käyty taas kerran sain kysyttyä, että onko alueelta muita virheilmoituksia ja vastaukseksi tuli kuusi. Kuinka todennäköistä on että samaan aikaan nämä asiat vikaantuvat samalla kertaa 7:ssä kohteessa.

Olen selvittämässä muiden palvelun tarjoajien 4G nopeuksia kotiini. Elisaa en voi suositella edes vihamiehelle. He ovat suoraan valehdelleet ja jättäneet vastaamatta minulle valokaapeliasioita liittyviin kysymyksiini. Talon nurkalla kulkee läntisen Keski-Suomen valokaapeliyhteyksiä.
Lapset ovat myös siirtyneet jo kännyköiden käyttöön peliyhteyksien järjestämisessä, toisen operaattorin 4G yhteyksillä, jotka pelaavat paremmin. Itse tarvitsen Webex-yhteyksiä työhön ja olisin halunnut säilyttää kiinteän linjan mutta nyt tämä on mahdotonta.

Elisa sahaa täällä Vesangassa yhteyksillään omaan jalkaansa, kun Elisa Viihteen palveluita on mahdotonta käyttää. Elisan Viihteen myynti-ihmiselle on hyvä vastata, että ei voi ostaa kun ei voi käyttää.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jos alueella on aiemminkin ollut vastaavia ongelmia, useammissa eri talouksissa, on ongelmien aiheuttaja todennäköisesti joko kuparit tai viallinen komponentti aluetta palvelevassa jakamossa.

Vikailmoitusta Elisalle asiasta, eihän tuossa juuri muukaan auta. Jos ja kun Elisa kuittaa vian korjatuksi, kannattaa tehdä useampia testejä ja jos näyttää siltä, että ongelmia on edelleen, kannattaa tuohon tekstarikysymykseen "toimiiko nyt" vastata "ei toimi".

Jakamossa olevat ongelmat luulisi olevan suhteellisen helppoja korjata. Jos vika on kuitenkin maahan kaivetuissa kupareissa, onkin edessä oleva projekti sellainen, että siihen ei välttämättä edes lähdetä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Dj_God tuossa jo hyvinkin avasi sitä, mitä kannattaa tehdä. Eli vikailmoitusta vaan vetämään mikäli yhteysnopeus ei vastaa sovittua. Mikäli kyseessä on pitkät ja heikkokuntoiset kuparit joille ei mahdeta mitään (ainakaan ilman että jouduttaisiin isompaa remppaa tekemään mikä aina sitten tapauskohtaisesti arvioidaan), niin ainakin yhteysprofiili pitäisi tuolloin katsoa vastaamaan enemmän toteutuvaa nopeutta vastaavaksi ettei liittymä ailahtele ja pätki. Jos tuo on 12M nopeuksillakin toiminut niin edellytyksiä pitäisi kyllä olla toimivuudelle 🙂 Asiakaspalvelun yhteystiedot löytyy https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/ sivulta, soittele modeemin lähettyviltä niin saadaan vikailmoitus kentälle tarkoilla tiedoilla
Useampia vikailmoituksia on tehty ilman mitään apua. Viimeisimmän tein lauantaina. Luvattiin olla yhteydessä tiistaina. Kuluttajaviranomaisiin en ole ollut vielä yhteydessä, mutta sen teen seuraavaksi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Laitatko profiiliisi asiakasnumerosi sille varattuun kenttään niin vilkaistaan vähän että mistä on kyse?
Asiakasnumero lisätty profiiliin vaikkei tästä taida mitään hyötyä olla Elisan tarnionoita vastaan. Pahin ongelma edelleen on paha pätkimen. Tänään torstaina taas netti tökkäsi, kun katsoin uutisia ja urheiluruutua areenesta. Tämä on täysin käyttökelvoton viihteen käyttöön.
Käyttäjätaso 1
Kiitos! 🙂 Linjaa on tutkittu häriöilmoituksen kautta ja taisitkin saada tiedon siihen liittyen?

Osallistu keskusteluun