Vastattu

Elisan oman verkon kuitukytkimen vaihto ja Aspa.

  • 31 tammikuu 2019
  • 3 kommenttia
  • 465 katselukerrat

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki
Moi.

Tilasin marraskuun lopuilla kuidun ja tietenkin kylkeen 1000/100 netin ja KTV:n. Maksoi niin että kirpaisi. No sehän kaivettiin ASAP ja kuitu odotti kytkentää jo reilun viikon päästä. (Luvattu kytkentä 30.4.2019, koska talvi, no kaivoivat mielummin heti, koska ei routaa vielä maassa.) No hitsaus saatiin sitten kuitenkin "vasta" 17.12.18.

No heti alkuun speedtestiä tekemään ja 84-90/94 pukkaa. Meinasivat, että kestää nopeusproofilin päivittyminen kuitumuuntimeen. Sitten syytettiin mun routteria, joka kuitenkin toimi 4G:n kanssa +270Mbit nopeuksilla parhaimmillaan ja iperffillä pukkaa 930Mbit lähiverkossa. Sitä syytettiin muuten aika pitkään 😃. Pyysin tarkastamaan kuidun kättelynopeuden -> Asentaja oli tarkastanut aiemmin aamulla, "kaikki kunnossa".

Lopulta xx puhelun jälkeen huomasivat, että "Hei, meillä on 100mbit kytkin teletilassä.", tai ikinä mihin tuo mun kuidun pätkä päättyykään. Nyt on jo YLI kuukausi, kun alunperin jonkun on pitänyt ottaa yhteyttä siitä, koska saadaan kytkin vaihdettua! Sekä kohta pari viikkoa siitä, kun viimeksi otin yhteyttä asian tiimoilta ja tämä henkilö muisti joulukuisen puhelun ja lupasi _henkilökohtaisesti_ selvittää asian ja soittaa takaisin. Ei ole kuulunut. 😑 Eikä ole kuulunut laskutuksestakaan mitään kotitalousvähennykseen liittyen. Piti olla max 4päivän jono laskutuksen puolella...

Toki ei olla lähelläkään luvattua toimistuspäivää huhtikuun lopulla, mutta eniten kismittää se, kun luvataan ottaa yhteyttä, niin ei oteta! Kaikkiin puheluihin on varmaan palanut pari kolme tuntia ja puhelumaksuja (Periaate, teidän vika, minä maksan silti puhelut).

Märkänä rättinä kasvoille vielä KTV:n hinnannousu vaikka kaapeli ei ollut edes kytkettynä kuukautta 😃 LOL. Kyseessä on enemmänkin periaattelinen juttu, mutta silti. Toki sen saa irtisanottua ilman irtisanomisaikaa ja Elisalla on oikeus muuttaa ehtoja jne. jne. Ei nyt kovin realistista. Tuotteen toimittaminen valokuidussa ei varmasti ole yhtä kallista kuin kuparissa.

Toivon ainakin, kun 1000-liittymä aukeaa joskus, se aukeaa nykyisellä 56,9€/kk hinnalla, EIKÄ vanhalla 79,9€/kk! Sentään ei tarvi maksaa nettiliittymästä vielä mitään, ennenkuin asia on korjattu.

Pliis, voisiko joku laittaa asian eteenpäin, soittaminen näyttää olevan aika tyhjän kanssa?!

PS. Laittakaa kytkin muutamalla ylimääräisellä 10Gbit portilla tulevaisuutta varten. ;)

PPS. Toivottavasti se teidän joulukuussa lähettämä palautelinkki "kuinka kuidun asentaminen meni", ei ole vielä vanhentunut!
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Patomiäs 31 tammikuu 2019, 13:46

Pahoittelut nyt heti kärkeen tuosta että hommat ei todellakaan ole mennyt kuten piti! 😞 Selvittelin tuota tilannetta ja sainkin asiaa purettua vähän. Ensinnäkin Pekalta pahoittelut ja terveiset, hän on tuota puhelimitse kanssasi hoitanut ja tehnyt parhaansa edistääkseen tilannetta. Lupasi myös soitella sinulle vielä jos tahdot? :)

Tuo työ itsessään mitä tuolla verkon puolella nyt vaaditaan on etenemässä, aikataulu on näillä tietoa huhtikuun loppuun mennessä. Noista sopimushinnoista voidaa jutella tarkemmin vaikka yksäripuolella jos heität @OmaYhteisö-tiimi'lle viestiä 🙂 Tosta kotitalousvähennyksestä potkaisin vähän vauhtia käsittelyyn, koitetaan saada siitä sinulle nyt myös vastausta ja yhteydenottoa mahdollisimman pian!

Tuossa siis muuten on ihan lupaavalla mallilla nuo työt etenemässä, mutta näemmä unohtui sinulle asian tiimoilta ilmoittaa asioista 😞 Tuo että alkuun syyteltiin sun laitteita johtuu informaatiokatkoksesta meidän puolella, tästä laitoin jo viestiä eteenpäin että jatkosa toivon mukaan vältyttäisiin vastaavalta. Sun kohdalla tuo ei siis lohduta, mutta toivottavasti lohtua tuo edes se että yritetään parantaa toimintaa kiitos sinun aiheellisen palautteesi 🙂
Katso alkuperäinen viesti

3 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Tervetuloa Elisan byrokratian pariin. Kuulostaa hyvin tutulta kun peilaan omiin kokemuksiin. Paljon käyteytetyt ja hyvin tuotteisttetut palvelut toimivat hyvin, ja niihin saa ok tukea.

Mutta auta armias jos on jotain vähän harvinaisempaa (johon valokuitu vielä kuuluu), niin tuntuu että elisa viestää kaikki "pitkästä puusta" aikaa menee paljon, kysymyksiin ei osaa kukaan vastata ja kukaan ei osaa sanoa aikatauluihin mitään !

T: Tuokki
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Pahoittelut nyt heti kärkeen tuosta että hommat ei todellakaan ole mennyt kuten piti! 😞 Selvittelin tuota tilannetta ja sainkin asiaa purettua vähän. Ensinnäkin Pekalta pahoittelut ja terveiset, hän on tuota puhelimitse kanssasi hoitanut ja tehnyt parhaansa edistääkseen tilannetta. Lupasi myös soitella sinulle vielä jos tahdot? :)

Tuo työ itsessään mitä tuolla verkon puolella nyt vaaditaan on etenemässä, aikataulu on näillä tietoa huhtikuun loppuun mennessä. Noista sopimushinnoista voidaa jutella tarkemmin vaikka yksäripuolella jos heität @OmaYhteisö-tiimi'lle viestiä 🙂 Tosta kotitalousvähennyksestä potkaisin vähän vauhtia käsittelyyn, koitetaan saada siitä sinulle nyt myös vastausta ja yhteydenottoa mahdollisimman pian!

Tuossa siis muuten on ihan lupaavalla mallilla nuo työt etenemässä, mutta näemmä unohtui sinulle asian tiimoilta ilmoittaa asioista 😞 Tuo että alkuun syyteltiin sun laitteita johtuu informaatiokatkoksesta meidän puolella, tästä laitoin jo viestiä eteenpäin että jatkosa toivon mukaan vältyttäisiin vastaavalta. Sun kohdalla tuo ei siis lohduta, mutta toivottavasti lohtua tuo edes se että yritetään parantaa toimintaa kiitos sinun aiheellisen palautteesi 🙂
Käyttäjätaso 2
Täällä aika paljon samat tuntemukset sillä erotuksella että palvelu ei anna edes tilata 1000/100 liittymää (FTTH). Kyseessä lähes uusi talo ja liittymä. Tällä hetkellä käytössä 100/100 jota ei uutena enää saa. Markkinointi siis tiputtanut pois liittymän upload nopeutta ilman että tuodaan korvaavaa tilalle saataville. Tälläinen olisi minulle 1000/100 jos sellaisen voisi tilata.

Samaan aikaan jo toistuvasti lyhyen ajan sisään on nostettu kaapeli-TV:n hintaa kuidun yli vedoten laitteiden päivitysten aiheuttamiin kustannuksiin. Missä nämä päivitykset nyt ovat kun niitä tarvitsisin?

Aspan kautta selvitetty monella eri yhteyskerralla missä vika ja asiaa selitellään vain keskuksien etäisyyksillä ja muilla. Pitäisi siellä tietää että kuidussa eivät samat lainalaisuudet päde kuin VDSL2/ADSL ja muussa kuparitekniikassa jossa nopeus tipahtaa nopeasti kun kytkentäkaapista etäisyys kasvaa. Lisäksi mainittiin että toivottavasti joskus tekniikka keskuksessa päivittyisi. Ei siis mitään tietoa tapahtuuko se minun elinaikanani vai kenties vasta perillisille?

Tiedän että liittymän voi irtisanoa mutta kun Elisa omistaa tontillani olevan kuidun eikä tarjoa sitä muille operaattoreille sopuhintaan vuokralle niin kokonaisuus tuntuu mielestäni kohtuuttomalle. Uudella hinnoittelulla 1000/100 on halvempi kuin mitä nyt maksan 100/100. Hinnoitteluakaan ei luvattu tarkistaa kun sitä kyselin.

Niin ja pääkaupunkiseudulla (Vantaalla) ollaan.

Enkä ole edes ainoa. Kaverilla on juuri tänään Tuusulaan kytketty uusi Elisa talokuitu valokuituliittymä aika kovaan kytkentähintaan per talous koko tien osalta ja sielläkin kytkentä uudelle liittymälle saatavissa vain museonopeudella 100/50.

Onneksi tiellämme on käynnissä juuri avoin kuitu projekti tässä samalla niin saa nykyaikaistakin tekniikkaa rinnalle. Telian edustajat kovasti ihmettelivät miten voi olla että ei ole 1G kytkinportteja tarjolla lisähintaan niitä tarvitseville.

Lisäys: Kun nyt vuodenvaihteessa tuo 100/100 FTTH näyttää poistuneen niin miksi sivustolla on saatavilla edelleen vain vanha 2017 päivitetty palvelukuvaus jossa se edelleen on listoilla? Entä miksi sivuilla mainitaan 100M liittymä jos se on vain 100/50? Jos vain toinen yhteysnopeussuunta ilmoitetaan niin eikö se voisi olla todenmukaisemmin heikompaa osapuolta suojellen näistä se pienempi? Missä löytyvät lisätiedot/erilliskuvaukset joista 100/50 yhteysnopeus ilmenee? Nykypäivänä liittymät kuitenkin olisi oltava symmetrisiä lisääntyneiden pilven tallennuspalveluiden takia.

Terveisin,
Tomppa

Osallistu keskusteluun