Vastattu

Erittäin merkillinen laajakaistaongelma

  • 24 tammikuu 2018
  • 3 kommenttia
  • 455 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
Toimistossamme on langaton laajakaista (VDSL) verkkopäätteenä VMG3925.
Se toimi moitteettomasti pari kuukautta viime viikkon lopulle saakka.
Sen jälkeen laajakaistayhteys alkoi hylkimään vain omaa domainiamme (urheiluseura.fi).
Virheilmoitus on muotoa: "Sivustoon ei saada yhteyttä".
Yhteys selaimella kaikkialle muualle näyttäisi toimivan moitteettomasti, muttei omaan domainiin.
Jos yhteys luodaan samoista koneista samoilla selaimilla mobiililaajakaistan kautta, kaikki toimii hienosti.
Myös kotoa (toisesta laajakaistasta) yhteys toimii hyvin.
Resetoin VMG3925:n Elisan ohjeiden mukaisesti. Tämä ei auttanut mitään.
Yhteyttä on testattu kahdella eri tietokoneella ja kolmella selaimella samanlaisin tuloksin.

Mielikuvitukseni loppuu kesken, mistä ongelma saattaisi johtua.
Siitä mieleni pahoitin, ettei Elisa myönnä, että vika voisi olla heidän verkossaan. Omagurua en haluaisi sotkea tähän, kun en koe itse töpeksineeni.

Jos joku tietää ratkaisun ongelmaan, tarjoan oluet (kotikaupungissani).
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Rauturitari 25 tammikuu 2018, 10:03

Arvaukseni osui oikeaan - olimme joutuneet IP-estolistalle.
Saa nähdä, koska meille arvotaan seuraava estetty IP-numero.

Ongelma on siis ratkaistu, joten taidanpa poistua oluelle.
Katso alkuperäinen viesti

3 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +4
Tai sitten vika ei olekkaan modeemissa vaan selaimessa/domainin ohjauksissa.

Huomasin, että jos menee Chromella suoraan http://urheiluseura.fi tulee tuo vikailmoitus. Kun lisää tuonne eteen www.urheiluseura.fi niin sivu löytyykin. Ehkä jotkin selaimet saattaa kokeilla sivua tuolla www. lisällä vaikka sitä ei sinne kirjoitakkaan?

Osoite ei myöskään vastaa pingiin ilman www. liitettä. Ehkä vain alidomaini "www.urheiluseura.fi" on ohjattu oikeaan sivustoon?



Vai eikö sivu aukea myöskään tuon www:n kanssa?
Käyttäjätaso 1
Ei, tuosta ei ole kysymys. Onko kokeiltu www:llä ja ilman ja on toiminutkin parin kuukauden ajan.

Tämän hetken potentiaalisin arvaus on, että jossakin pitkän siirtotien varrella ennen webbihotellin serveriä on laite/palomuuri, joka blokkaa pois tietyt IP-numerot, joita toimiston koneet käyttävät. Loppukäyttäjän on kuitenkin erittäin vaikea tietää, millä tahoilla näitä mustia listoja on ja miten listalta pääsisi pois. Ja käsittääkseni DHCP arpoo jokaiselle istunnolle uuden IP-numeron, joten mustalla listalla lienee isompi sarja. Tämän selvittely on haasteellista, kun Elisa ei tee mitään ilman lisälunnaita.

Yhteys toimii mobiililaajakaistan yli moitteitta samoilla koneilla, mutta silloin ovatkin ilmeisesti käytössä ihan eri IP-numerot.

Ping-kyselystä ei ole apua, koska webbihotellin palomuuri estää kyselyt.
Käyttäjätaso 1
Arvaukseni osui oikeaan - olimme joutuneet IP-estolistalle.
Saa nähdä, koska meille arvotaan seuraava estetty IP-numero.

Ongelma on siis ratkaistu, joten taidanpa poistua oluelle.

Osallistu keskusteluun