Vastattu

Hybridimodeemi DN9245W ja NAT ongelma PS4

  • 20 elokuu 2019
  • 5 kommenttia
  • 606 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 2 kommenttia
Hommasin juuri uuden hybridilaajakaistan kun myyjä vakuutteli, että nettipelailussa on paljon parempi kuin vanha. No, ei olla päästy varsinaisesti testaamaan kunnolla vaikutusta, koska PS4 pelatessa antaa NAT-virheen, vaikka on käytössä NAT2. Olen yrittänyt kaikenlaista; avasin playstationin kehottamat portit (jos osasin, tämä oli hieman kyseenalaista), asetin UPNP:n sekä DMZ-tilan. Ei auttanut. Ongelma, jota vanhalla zyxelin modeelilla ei ollut, on siis lähinnä chattiryhmään liittyminen (joka poistui tuolla DMZ-asetuksella), ja ryhmän muodostaminen. Eli näissä tilanteissa ilmoittaa NAT-ongelmasta, vaikka käytössä on NAT2.

Millä tavoin tähän voisi vaikuttaa, vai onko niin, että pleikka ei hyväksy hybriditilaa ollenkaan? Hankalinta on, että tuota toimivuutta ei voi testata muuten kuin ryhmää muodostamalla, ja tähän taas joutuu kaivamaan aina jonkun kaverin mukaan testailuun. Eli toinen kysymys on, voiko pleikassa testata jollain muulla tavoin näitä asetuksia, kuin pelin sisällä? Peli, joka nyt on ollut testissä on Firewall, jos tästä tiedosta on jotain hyötyä.

Ajattelin, että voisi vielä testata tuota porttien avaamista uudelleen, jos saisin yksityiskohtaiset ohjeet, kun en asiasta mitään itse ymmärrä. Lisäksi, osaatteko sanoa, pitäisikö kaikki asetusmuutokset tehdä päällekkäin, että toimii (sekä UPNP, DMZ että portit auki?).

Nopeuksiinkaan vaikutus ei ollut niin suuri kun olisi toivonut. PS4 testillä aiemmin nopeudet down 25-35 ja up 4-6. Hybridillä down 30-60 ja up 3-4. Mikä voi olla syynä että upload nopeus tippuu hybridillä, ja eikö tällä ole kuitenkin suurehko merkitys nettipelailussa?

Laite pitää palauttaa puolentoista viikon päästä, jos muutosta ei tule, koska en halua todellakaan sitoutua 3 vuodeksi sopimukseen, jos merkittävää parannusta ei tule, ja itseasiassa tilanne on huonontunut aiemmasta. Nyt käytössä vanha modeemi, jotta pelaaminen onnistuu 😕
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 20 elokuu 2019, 11:12

Tervetuloa OmaYhteisöön @Landir!

Sinulla ilmeisesti on käytössä myös kiinteä laajakaista? Mikäs tämä on laatuaan?

Kiinteä laajakaista on verkkopelaamisessa aina paras vaihtoehto. Mobiililaajakaistassa saattaa tulla näitä NAT -ongelmia eteen, vaikka julkinen IP-osoite olisikin käytössä. Lisäksi mobiililaajakaistassa yhteysnopeus sekä yhteyden laatu saattavat heitellä hurjastikin.

DMZ -tila modeemissa on yleensä sellainen, joka päästää kaiken liikenteen suoraan läpi ulkomaailmasta päätelaitteelle. Tällöin erillisiä porttiohjauksia ei enää tarvita. Tapauksessasi tilannetta voi sotkea tuo hybridilaajakaista, koska modeemi saattaa reitittää pleikkarin liikenteen mobiililaajakaistan kautta kiinteän sijaan.

NAT2 yleensä riittää chatin toimivuuteen, ainakin konsolin puolesta. Toki pelikohtaisia eroja voi olla tässäkin. Pienempien pelitalojen tuotteet eivät välttämättä toimi kunnolla tuon NAT2 -tilan kanssa vaan vaativat NAT1/NAT OPEN -tilan.

Onkos muuten tuo pleikkari langattomassa vai langallisessa verkossa? Tuo upload -nopeus kyllä periaatteessa riittää verkkopelaamiseenkin, jos muuta yhteyttä rasittavaa liikennettä (Netflix tms.) ei ole samaan aikaan. Verkkopelien sujuvuuteen vaikuttaa myös se, missä kyseistä peliä pyörittävä palvelin sijaitsee.
Katso alkuperäinen viesti

5 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tervetuloa OmaYhteisöön @Landir!

Sinulla ilmeisesti on käytössä myös kiinteä laajakaista? Mikäs tämä on laatuaan?

Kiinteä laajakaista on verkkopelaamisessa aina paras vaihtoehto. Mobiililaajakaistassa saattaa tulla näitä NAT -ongelmia eteen, vaikka julkinen IP-osoite olisikin käytössä. Lisäksi mobiililaajakaistassa yhteysnopeus sekä yhteyden laatu saattavat heitellä hurjastikin.

DMZ -tila modeemissa on yleensä sellainen, joka päästää kaiken liikenteen suoraan läpi ulkomaailmasta päätelaitteelle. Tällöin erillisiä porttiohjauksia ei enää tarvita. Tapauksessasi tilannetta voi sotkea tuo hybridilaajakaista, koska modeemi saattaa reitittää pleikkarin liikenteen mobiililaajakaistan kautta kiinteän sijaan.

NAT2 yleensä riittää chatin toimivuuteen, ainakin konsolin puolesta. Toki pelikohtaisia eroja voi olla tässäkin. Pienempien pelitalojen tuotteet eivät välttämättä toimi kunnolla tuon NAT2 -tilan kanssa vaan vaativat NAT1/NAT OPEN -tilan.

Onkos muuten tuo pleikkari langattomassa vai langallisessa verkossa? Tuo upload -nopeus kyllä periaatteessa riittää verkkopelaamiseenkin, jos muuta yhteyttä rasittavaa liikennettä (Netflix tms.) ei ole samaan aikaan. Verkkopelien sujuvuuteen vaikuttaa myös se, missä kyseistä peliä pyörittävä palvelin sijaitsee.
Kiitos vastauksesta Dj_God.
On siis kiinteä laajakaista, Korttelikuitu 50 M. Pleikkari on suoraan kaapelilla kiinni modeemissa.

Tuon DMZ:n ja porttiohjauksen suhteen mietinkin, että ei tarvitsisi molempia, mutta hyvä tietää.

Kysymys siis kuuluu, onko niin, että tuo hybridilaajakaistan mobiili itsessään sekoittaa pleikkapelaamisen, joka tulkitsee liittymän mobiiliksi, ja tämä sekoittaa NAT-tilan? Meillä siis NAT oli aiemminkin 2, ja aina on toiminut ilman mitään ongelmia, kunnes tosiaan otettiin käyttöön tämä hieno uusi hybridimodeemi. Myyjä lupaili, että yhteys nopeutuisi ja muuttuisi stabiilimmaksi, mutta nyt meidän käytössä näyttää entistä epästabiilimmalta ja vaikka download on nopeutunut niin uploadi on hidastunut merkittävästi.

Onko muilla kokemusta, että onko hybridi tuonut merkittävää parannusta nopeuksiin tai yhteyden stabiilisuuteen?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kiitos vastauksesta Dj_God.
On siis kiinteä laajakaista, Korttelikuitu 50 M. Pleikkari on suoraan kaapelilla kiinni modeemissa.

Tuon DMZ:n ja porttiohjauksen suhteen mietinkin, että ei tarvitsisi molempia, mutta hyvä tietää.

Kysymys siis kuuluu, onko niin, että tuo hybridilaajakaistan mobiili itsessään sekoittaa pleikkapelaamisen, joka tulkitsee liittymän mobiiliksi, ja tämä sekoittaa NAT-tilan? Meillä siis NAT oli aiemminkin 2, ja aina on toiminut ilman mitään ongelmia, kunnes tosiaan otettiin käyttöön tämä hieno uusi hybridimodeemi. Myyjä lupaili, että yhteys nopeutuisi ja muuttuisi stabiilimmaksi, mutta nyt meidän käytössä näyttää entistä epästabiilimmalta ja vaikka download on nopeutunut niin uploadi on hidastunut merkittävästi.

Onko muilla kokemusta, että onko hybridi tuonut merkittävää parannusta nopeuksiin tai yhteyden stabiilisuuteen?


Itselläni ei ole henkilökohtaisia kokemuksia tuosta hybridilaajakaistasta, mutta on täysin mahdollista, että tuo mobiililaajakaista tuossa sekoittaa pakkaa. Pelkällä kiinteällä laajakaistalla pleikkarin pitäisi saada NAT1 -tila itselleen. Jos ei saa, on todennäköisesti modeemissa jotain häikkää.

Tuo 50M korttelikuitu kyllä riittää yksinään verkkopelaamiseen vallan mainiosti, siitä on itsellänikin kokemusta, joskin Xboxin puolelta. Oma modeemi oli Telewellin laite, ja NAT -tila oli "open" kokoajan. Eli veikkaan, että tuo aiemmin käyttämä modeemisi, mikä se sitten ikinä olikaan, on aiheuttanut tuon NAT2 -tilan.

Voit toki testata tuota hybridimodeemia myös siten, että poistat tuon mobiililaajakaistan yhtälöstä, resetoit modeemin ja määrität verkkoyhteyden pleikkarilla uudestaan. Mikäli NAT2 on ja pysyy ilman DMZ -asetusta, porttiohjausten luulisi auttavan asiaan. Kannattaa myös kokeilla tuon chatin toimivuutta ilman mobiililaajakaistaa.
Osaatko kertoa miten käytännössä NAT1 saa aikaiseksi? Entä onko tästä jotain haittaa, esim. tietoturvan osalta?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Pelkällä kiinteällä laajakaistalla luulisi onnistuvan suoraan. Jos ei, DMZ käyttöön ja pleikkarille verkkoasetusten nollaus / uudelleen määritys. Voit toki kokeilla myös sillata tuon PS4:n käyttämän LAN-portin.

NAT1 -tilalla ei ole mitään vaikutusta tietoturvaan. Enkä ole kuullut, että PS4 -konsoleita kohtaan olisi hirveästi hyökkäyksiä verkon kautta tehty, joten melko huolettomasti voit noita määrityksiä tehdä ja käyttää.

Osallistu keskusteluun