Internet yhteys on "Disconnected"

  • 12 kesäkuu 2016
  • 16 kommenttia
  • 805 katselukerrat

Taas adsl- yhteys vaihteeksi poikki. Liittymä on työpaikan kautta, asiakasnumero on profiilissa.
Yhteys poikki tällä hetkellä 21:15 (ja varmaan jo aiemmin). Ja nyt uudestaan 00:45.

Adsl modeemi on TP-LINK Archer VR900.

Dsl status on connected mutta internet yhteys on disconnected.

Tänään noi ongelmat on kadonneet lähes itsestään, samalla kun oon käynyt tuolla käyttöliittymässä seurailemassa tilannetta. Mutta yhteys on ollut IP-tasolla poikki ainakin kahdesti tänä iltana. En osaa sanoa kuinka kauan noi yhteyskatkot on kestäneet kerralla.

Voitteko selvittää missä tuollainen vika voisi olla ja miten siitä pääsisi eroon?

16 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Olisiko sinulla mahdollisuutta testata toista modeemia ja puhelinkaapelia? Jos DSL status on ok, mutta aliverkon suuntaan yhteyttä ei ole, viittaisi ongelma vialliseen modeemiin.
Tuo TP-LINK on hankittu alle pari viikkoa sitten koska samoja ongelmia oli myös aiemmalla ADSL-routterilla (Netgear DGND3700), joka toimi nätisti monta vuotta kunnes alkoi tulemaan juurikin noita samoja ongelmia tämän vuoden puolella. Netgearilla tein lähestulkoon aina power off - power on, jotta sain ongelman ratkaistua.

Oma aliverkko kyllä toimii (192.168.0.x/24), eli siellä ei ole ongelmaa.

Ohessa vielä tuo toinen kuva, josta näkyy että IP yhteys Elisan gateway:n suuntaan ei toimi. Saan tuon korjattua TP-LINK:in käyttöliittymässä helposti siten että teen quick setupin olemassa olevilla asetuksilla, mutta siitä on aina oma vaivansa. Jos tuota ei tee, IP-yhteys pysyy poikki epämääräisen ajan. Yleensä en ole nähnyt milloin se alkaa ja milloin se päättyy jos on päättyäkseen itsekseen. Ja jos olen nähnyt että se on alkanut, niin en ole halunnut antaa sen päättyä itsekseen vaan olen pyrkinyt korjaamaan tilanteen jos olen vain voinut sen tehdä.

Täytyy kokeilla vielä tuo toinen kaapeli (joka tuli tuon TP-LINK:in mukana). Mutta miten sekään pääsisi vaikuttamaan IP-yhteyteen, kun DSL -yhteys toimii?? Tuon perusteella en millään jaksa uskoa, että se olisi tuosta puhelinkaapelista kiinni tuo ongelma. Jos nyt oikein ymmärsin, niin network access toimii, mutta seuraava kerros (internet) ei toimi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Point-to-point_protocol_over_Ethernet

Ekan postauksen kuvassa näkyy myös vialliset paketit, joita on kymmeniä DL-suunnassa. Tuo voi olla syypäänä siihen, että IP-tason yhteys katkeaa.

DL suunnan pakettien viallisuus johtunee gatewaystä (tai häiriöistä linjalla). Suurin osa paketeista kuitenkin on ok, joten mahdolliset yhteensopivuuskysymykset voidaan mun mielestä unohtaa.

Miltä noi SNR ja line attenuation arvot vaikuttaa?

Useimmiten tuo ongelma tulee esiin illalla kello 21 ja 01 välillä. Voi olla että sitä esiintyy muulloinkin, mutta sitä ei vaan sitten huomata, kun käyttö on vähäisempää.

(edit: poistettu viittaukset IP-paketteihin, kun virheelliset paketit on ilmeisesti network access tasolla).
Käyttäjätaso 7


Ekan postauksen kuvassa näkyy myös vialliset paketit, joita on kymmeniä DL-suunnassa. Tuo voi olla syypäänä siihen, että IP-tason yhteys katkeaa.

DL suunnan pakettien viallisuus johtunee gatewaystä (tai häiriöistä linjalla). Suurin osa paketeista kuitenkin on ok, joten mahdolliset yhteensopivuuskysymykset voidaan mun mielestä unohtaa.

Miltä noi SNR ja line attenuation arvot vaikuttaa?



SNR-arvot näyttävät ihan normaaleilta. Linjavaimennuksista voisi päätellä , että etäisyys DSLAM:lle on noin parin kilometrin luokkaa ja siihen nähden SNR ja virheily ovat aika tavanomaisella tasolla.

Katkeaako yhteys suurin piirtein tasavälein? Jos niin, niin mahdollisesti ongelma liittyy joko IP-osoitteen uusintaan tai DNS-osoitteiden katoamisen. Jos modeemin asetukset sen sallivat , niin kokeile laittaa modeemiin kiinteät DNS-osoitteet. Edellisen viestin kuvan perusteella siellä on nyt vähän sekalainen setup eli toinen osoite on Saunalahden ja toinen Elisan. No ei sillä pitäisi mitään väliä olla , jos vain yhteys palvelimille toimii.

Voit kokeilla esim. seuraavia palvelimia:

Elisa

DNS1 193.229.0.40
DNS2 193.229.0.42

Saunalahti

DNS1 195.197.54.100
DNS2 195.74.0.47

Google

DNS1 8.8.8.8
DNS2 8.8.4.4

Jos kiinteistä DNS-osoitteista ei ole apua , niin sitten vain vikailmoitusta Elisalle.

PS. Jos modeemin asetuksesta löytyy kohta SNR:lle , niin sitä kannattaa kokeilla suurentaa , jolloin nopeudet hieman laskevat , mutta virheily vähenee.
Omien havaintojen perusteella yhteys on yleensä katkeillut illalla yhdeksän jälkeen. Eli periaatteessa voi olla tasavälein (noin vuorokausi tai joku sopivasti jaollinen tuntimäärä (1,2,4,6,8,12), mutta mitään varmaa havaintoa ei ole enkä ole logeista nähnyt.
SNR:lle ei löyty TP-LINK:stä eikä muistaakseni Netgearistäkään asetusta.

Laitoin noi Elisan DNS-osoitteet 0.0.0.0 -osoitteiden sijaan. Katotaan miten käyttäytyy. Jos vieläkin pätkii, niin laitan Saunalahden DNS:t. Ja jos vieläkin pätkii, niin laitain Googlen DNS:t. Ja sitten jatkan vikailmoituksen kautta eteenpäin, jos täällä ei tule muita vinkkejä.

Kiitoksia tähänastisista vinkeistä.
Määrittelin aiemmin päivällä primary ja secondary DNS:t Elisalta ja ongelma tuli päälle noin kahdeksalta illalla.

Päivitin kyseiset parametrit Saunalahden DNS osoitteisiin ja käynnistin laitteen käyttöliittymästä. Käynnistyksen jälkeen alkoi tulla internal erroria vähän joka puolella TP-LINK:in käyttöliittymää. Ja logiin tulee tällaista:

"V2 igmp router occured! Not matching ours V3."

Tuossa yhteydessä oli niin paljon ongelmia että sammutin sen ja nyt käynnistyksen jälkeen annan Saunalahden DNS-osoitteiden olla vielä hetken.
On aika mielenkiintoista, että vaikka muutin noi DNS asetukset ja sammutin laitteen hetkeksi, niin DSL-statuksessa noi LAN settingeissä asetetut DNS -asetukset ei näy mitenkään. Siellä on edelleen primary dns 195 alkuinen ja secondary 193 alkuinen. Ikäänkuin ne tulisivat network access tasolta gateway:ltä...
Käyttäjätaso 7
On aika mielenkiintoista, että vaikka muutin noi DNS asetukset ja sammutin laitteen hetkeksi, niin DSL-statuksessa noi LAN settingeissä asetetut DNS -asetukset ei näy mitenkään. Siellä on edelleen primary dns 195 alkuinen ja secondary 193 alkuinen. Ikäänkuin ne tulisivat network access tasolta gateway:ltä...

Nähtävästi laite ei ihan oikeasti tue kiinteitä DNS-asetuksia , vaan WAN-liitännän ollessa automaatilla laite ylikirjoittaa manuaalisesti kirjoitetut asetukset.
Äsken noin 21:00 huomasin että nettiyhteys on taas pois.
Routterin logeista löytyi seuraavat logit:

2016-06-15 20:04:27 [5] DHCPC: Send REQUEST to server 193.229.28.21 with request ip 91.157.79.xx
2016-06-15 20:04:28 [5] DHCPC: Recv ACK from server 193.229.28.21 with ip 91.157.79.xx lease time 7200
..
2016-06-15 21:04:28 [5] DHCPC: Send REQUEST to server 193.229.28.21 with request ip 91.157.79.xx
2016-06-15 21:04:33 [5] DHCPC: Recv ACK from server 193.229.28.21 with ip 91.157.79.xx lease time 7200
..
2016-06-15 21:07:37 [5] DHCPC: Recv OFFER from server 193.229.28.21 with ip 91.157.79.xx
2016-06-15 21:07:38 [5] DHCPC: Send REQUEST to server 193.229.28.21 with request ip 91.157.79.xx
2016-06-15 21:07:38 [5] DHCPC: Recv ACK from server 193.229.28.21 with ip 91.157.79.xx lease time 7200

Noiden perusteella ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Routteri kyselee osoitetta kerran tunnissa ja lease time on 2 tuntia. Mutta... Kun havaitsin ongelman, kello oli aika tasan 21:00. Oman käsityksen mukaan se yhteys oli kadonnut (epäilen DHCP leasen expiroitumista) jo ennen yhdeksää.

Miten tuo voisi olla mahdollista?

JOS DHCP serveri toimii niin, että se antaa osoitteen klo 19:00 kahdeksi tunniksi ja siltä kysellään osoitetta klo 19:04 ja 20:04 ja se kertoo antavansa osoitteen kahdeksi tunniksi, mutta se aloitusaika ei päivity DHCP serverille, vaan on edelleen alkuperäinen 19:00. Jolloin lease loppuu 21:00. Routteri kuvittelee että se kahden tunnin lease alkaisi siitä kuittauksesta klo 19:04 (jolloin expiry pitäisi olla 21:04) ja klo 20:04 (jolloin expiry pitäisi olla 22:04). Tuo aiheuttaisi näillä oletuksilla 3,3% - 6,3% olevan jatkuvan ja pysyvän haitan (4 minuuttia tai 7 minuuttia yli tasatunnin).

Noh, tuo on tietysti "vain" valistunut veikkaus. Tuosta vaan on kotikonstein aika vaikea saada mitään tracea (wiresharkkia ei saa tuohon väliin ellei satu olemaan adsl routteria josta olis joku port mirror toiminto).

JOS DHCP-serveri päivittäisi leasen alkamisajan aina requestista (tai ACK:ista), tuollaista ongelmaa ei pitäisi syntyä tällaisessa tapauksessa kun osoite kysytään kerran tunnissa. Tai sitten se ongelma olisi jotain muuta kuin IP-osoitteen hukkuminen.
Yhteys katosi juuri nyt 18:40 tai hetki ennen sitä.

Ping osoitteeseen 193.229.28.21 joko expiroituu (10 sekuntia) tai vastaus tulee max noin 4 sekunnin viiveellä. Tracertr näyttää että viiveet tulee heti routterin jälkeen ja ovat max noin 4 sekuntia. Aivan ilmiselvästi viiveet syntyvät routterin ja gatewayn cälillä ja 4 sekunnin viive on aivan varmasti myrkkyä yhteydelle.

Odottelin klo 19:08 asti ja logiin ilmestui tutut 2 logia jotka kertoo että routteri kysyi uutta osoitetta gatewayltä ja sen jäleen ping arvot palasivat normaaliin noin 12 millisekuntiin.

28 minuuttia.. koko ajan tuntuu kasvavan tuo aika milloin yhteys ei peliitä. Pahimmillaan tuo voisi olla 59 minuuttia kahden tunnin aikana jos tuo ongelma tulisi juuri sen jälkeen kun routteri on kysynyt osoitteen uusiksi.
Elisalta tuli lauantaina tekstari, että vikailmoitus on laitettu paikalliselle teknikolle ja että pitäisi vastata tuntemattomasta numerosta mahdollisesti tulevaan soittoon ja että oletettu korjausaika on 24 tuntia.

Ei kuulunut soittoa, mutta just äsken tuli tekstari, että vika olisi korjattu. Sähköpostiin ei ollut tullut mitään kuittausta eikä tekstarissa oltu kerrottu että mitä siellä oli korjattu tai olivatko löytäneet mitään ongelmaa.

Täytyy tutkia ja seurailla tilannetta illemmalla kun pääsee kotiin.
Toistaiseksi näyttää hyvältä.
Laitoin omalta koneelta scriptin pyörimään, joka pingaa 50 kertaa, echottaa ajan ja aloittaa alusta ja kopioi webbiserverille. Nyt se on pyörinyt siellä kolmisen tuntia eikä RTT ole juuri vaihdellut.
10 peräkkäistä pingiä noin 14:37 näytti kehnolta, yksi ping hukkui ja maksimissaan 2,7 sekunnin vasteaika, mutta tilanne korjaantui itse suhteellisen pian. Kunhan näkee tulokset illemmalta, niin sitten voi päätellä enemmän. Mutta aika ennustettavissa paikoissa noi ongelmat esiintyy. Aiempi ongelma oli 18:40 (20 minuuttia ennen paritonta tuntia) ja nyt tämä (23 minuuttia ennen paritonta tuntia). Mutta ei kuitenkaan jokaista paritonta tuntia ennen.


The current time is: 14.36.03,08
Enter the new time:

Pinging 193.229.28.21 with 32 bytes of data:
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=11ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=13ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=11ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=13ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=11ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=230ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=149ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=323ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=328ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=336ms TTL=251
Request timed out.
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=1268ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=2785ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=475ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=349ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=69ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=11ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=52ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=57ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=56ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=62ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=11ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=11ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251
Reply from 193.229.28.21: bytes=32 time=12ms TTL=251

Ping statistics for 193.229.28.21:
Packets: Sent = 50, Received = 49, Lost = 1 (2% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 11ms, Maximum = 2785ms, Average = 141ms
Tilanne on paljon parempi, mutta nyt on 8 päivän ajalta vartin välein minuutin pingaustuloksia (60 pingiä, 14 minuuttia odottelua, teoriassa tuo toistuu 4 kertaa tunnissa). Tässä huonoinpia tuloksia:

Ti 21.6. 22:17:03: 35 pingiä (alussa, ongelma varmasti ollut päällä tuota aiemminkin, pingaus alkoi 22:17:03), viimeiset 25 pingiä 11ms. Maximum = 2503ms, Average = 380ms
Ma 27.6. 09:31:33. 75% pingeistä hukkui, Maximum = 2772ms, Average = 1132ms
Ma 27.6. 09:46:43 1 vastaus 2,7 sekuntia, toinen 91ms, loput ok. --> Mahdollisesti ongelmaa ajalla 9:31 - 9:46
Ma 27.6.22:01:49, 6% pingeistä hukkui, Maximum = 2948ms, Average = 910ms
Ma 27.6. 22:16:51, Kaikki pingit vastattu, Maximum = 2010ms, Average = 333ms
Ke 29.6. 14:44:27, kaikki pingit vastattu, Maximum = 1626ms, Average = 953ms
Ke 29.6. 14:59:45, kaikki pingit vastattu, Minimum = 924ms, Maximum = 1331ms, Average = 1294ms

8 päivän aikana 4 sellaista ajanjaksoa, jolloin tuo ongelma on voinut olla päällä. Jos ongelma on kestänyt alle vartin ja se on korjaantunut itsestään, niin sitä ei välttämättä ole havaittu. Oikea-aikaiset tai yli vartin kestävät ongelmat pitäisi näkyä.

Tuolla oli paljonkin sellaisia tilanteita, joissa muutama vastaus oli sekunnin tai sen yli peräkkäin, mutta ne ei olleet kiinnostavia. Vain nuo neljä ajankohtaa vaikuttivat sellaisilta, joissa tuo nettiyhteys on niin kehno että sitä ei käytännössä ole IP-tasolla (vaikka dsl-yhteys pelittäisikin).

Tilanne on siis paljon parempi kuin aiemmin, oli se sitten jonkin korjauksen tulosta tai sattumaa. Mutta ei se noiden tulosten valossa välttämättä ole vielä kokonaan korjaantunut :-(

Itse en ole ollut niin usein netin ääressä, että olisin huomannut mitään vikaa. Puolet noista oli sellaisia ajankohtia jolloin en todennäköisesti olisi ollut netin äärellä.

Täytyy tietysti olla tyytyväinen siihen, että en ole huomannut tuota samaa ongelmaa enää.
Mutta tyytymätön siihen, että muut havainnot ei vielä tue sitä että ongelma olisi oikeasti kokonaan poistunut.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Vilkaisin tuota linjaasi ja siellähän oli viime korjauksessa vaihdettu laitepaikka liittymälle kokonaan toiseen. Kumma homma kyllä kun linja ei ollut aiemmin virheillyt ollenkaan eikä se kyllä virheile vieläkään ja kaikki arvot on hyvät tai erinomaiset. Voi tuosta tietenkin yhä avata uuden vikailmoituksen tarvittaessa. Kuitenkin parilla laitteella tuota testattu jne. joten hyvin vähän tai ei mitään mitä itse voi tehdä.
Kiitti, nyt tietää ainakin mitä on tehty :)

Viimeiseen viikkoon muutkaan tässä taloudessa ei ole huomanneet omakohtaisesti netin pätkimistä, joten aika hyvinhän tuo toimii (suurimman osan aikaa) ja jos ongelmia on, niin ne tuntuu ratkeavan pienellä odottelulla, kun aiemmin vaikutti siltä ettei pelkkä odottelu (tunneista päiviin, jos en sattunut itse olemaan paikalla) auttanut mitään. Kyllä tämän tiketin voi sulkea mun puolestani. Noi pahimmat oireet ei tosiaan ole osuneet sille ajalle että itseltä olisi surffaaminen loppunut. Jos tuo alkaa uusimaan, niin avataan sitten uusi tiketti ja tutkitaan mikä sitten mättää. Tuon korjauksen jälkeen ei ole tarvinnut sammutella adsl-modemia tai tehdä quick setuppia kertaakaan, joten parannus on joka tapauksessa merkittävä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Hyvä homma! Laita viestiä tulemaan jos tilanne tuosta muuttuu tai asia rupeaa vaivaamaan niin katsotaan yhteyttä vielä uudelleen 🙂

Osallistu keskusteluun