Kysymys

Jatkuva yhteyden pätkiminen - käämit rupeavat palamaan jo pikku hiljaa.

  • 17 toukokuu 2012
  • 6 kommenttia
  • 1641 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 1 kommentti
Elikkäs tässä alkoi puolitoista viikkoa sitten yhteys katkeilemaan jatkuvasti ilman mitään syytä, lagspiket ovat sellaisia kivoja 8 sekunnin spikeja, alkavat n. 18.30 joka päivä, muuten esiintyy satunnaisesti 2 sekunnin spikeja. Nyt kun on käyty kaikki laitteet ja asetukset läpi rupeaa neuvot pikku hiljaa loppumaan. Sen vielä hyväksyn että teknisen apinat voivottelevat sitä että muut asiakkaat vievät kaistat kun pudottivat 20 megabitistä yhteyden 15, mutta sitä en hyväksy että nyt rupeaa vielä yhteys pätkimään jatkuvasti. Kysyisinkin onko kenelläkään mitään neuvoa yhteyden pätkimiseen, vikapalveluun en ole vielä saanut yhteyttä. sisäverkon virkaa hoitaa asus rt-n56u. P2P:tä ei talossa käytetä, joten siitä ei johdu ainakaan. Mitään QoS asetuksia ei myöskään löydy.

ADSL2+ yhteys ja 20/1 on yhteyden tyyppi.Off-topiccina mainittakoon että Diablo 3:a olisi kiva päästä hakkaamaan jos vaikka saunalahti lopettaisi sen säätämisen.

6 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Se olen varmaan minä... :smileycheesy: Sori, mutta oli pakko mainita, kun olen mobiilidatan vakiokäyttäjä. :D

Mutta siis sinulla on tosiaan kyseessä verkon ruuhka-aika ja siitä johtuva hidastelu ja toimimattomuus. Nykyään nuo Nopsat taitavat olla tiukemmin rajoitettuja, Elisa-verkko pystyy kyllä 21M-nopeuteen, mutta 15M on kuitenkin ollut jo kauan yläraja - josta joskus voinut saada nopeampaakin.

Sinuna tekisin vikailmoituksen ja jos ei sitä kuuluisaa kapasiteettilisäystä ole tulossa, sanot, että haluat perua sopimuksen. Kovin helpolla ei varmaan pääse, jos toimii edes joskus kunnolla. Mutta aina kannattaa yrittää. Lisäksi voisit hakea hyvitystä toimimattomasta yhteydestä.

Jaa... tämä onkin ADSL-alueella, onko kaapeli? Kaapeliverkossa on mahdollista nopeusvaihtelu.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Sen verran muuten haluan täydentää vielä, että ADSL-liittymän ei tulisi pätkiä ja kapasiteettia pitää olla niin paljon, että yhteys toimii. Yhteyden rajoittaminen ADSL:n puolella operaattorin päästä ei ole käsittääkseni lainmukaista, vaan asiakkaan tulee saada sitä mistä maksaa. Kannattaa tehdä vikailmoitus uusiksi ja jos apua ei tule, haet hyvitystä. Tee myös vikailmoitusta niin kauan, että Elisa suostuu korjaamaan yhteyden tai laittamaan sopimuksen poikki. Sitten kokeilet vaikka mobiiliverkkoa tai jotain muuta operaattoria. Toimimatonta eli käyttökelvotonta yhteyttä ei tarvitse käyttää.

Operaattorin vastuulla on pitää verkko hyvänä ja nopeana kaikille. Se, että alueella on muutama ***** - siis nörde sitten kun toi palsta suttaa nörtin viidellä tähdellä - lataamassa kaistan täydeltä, ei ole syy siihen että operaattori voi vapautua vastuustaan huolehtia verkon toimivuudesta.

Jos Elisa ei suostu tekemään mitään, Kuluttajavirasto auttaa. Lue tästä artikkeli millaisen nettiliittymän kuuluisi saada.

Edit: Mitähän tämä softa nyt suttaa N Ö R T T I -sanan viidellä tähdellä *****? Kenen mielestä tuo on loukkaus?
Tosiaan ADSL yhteys kyseessä, eli ei pitäisi olla mitään. Mietin sitten että olisiko puhelinkaapeli itsessään. Modeemien ja routterien vaihto vain sekoitti koko verkon (kärtsäsi yhden, wlan purkki heittää 169 ip:tä itselleen ja muuta kivaa viikonlopun tekemistä). Pitänee katsoa pitääkö oikeasti asentajan kanssa lähteä juttelemaan. Keinot tässä rupeavat jo loppumaan.

Ja ei ole kaapeli vaan puhelinkaapeleita pitkin taloon tulee.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Erään tuttuni veli oli töissä nimeltä mainitsemattomalla operaattorilla. Käytäntö oli se, että luvataan 100 hyvää ja saat 50.

Nopeuksia luvattiin, mutta ei huomioitu sitä, että kun tuleekin se sadepäivä ja kaikki surffaa koneilla, alkaakin ongelmia tulla.

Tapana oli nostaa sen pahiten valituksia tehneen nopeuksia ja hippusen laskea sen,joka oli hiljaa ja tyytyi siihen vähän hitaampaan. Näin se varmaan menee vieläkin, bisnes on bisnes,vaikkakin eriarvoisesti meille asiakkaille.:smileyundecided: 
Käyttäjätaso 2
Vaikka tämä Manipennin teoria kuulostaakin kivalta, ei valitettavasti ole olemassa mitään maagista potikkaa, josta kääntämällä säädetään yhdelle lisää ja toiselta pois nopeutta :)

Mutta sitten itse asiaan, eli verkon pätkimiseen. AP ei yksilöinyt sitä, että käytetäänkö yhteyttä vain langattomasti, vaiko myös kiinteästi. Langattoman verkon osalta pätkimisiä aiheuttaa hyvin usein lähistöllä oleva, samaa WLAN-radiokanavaa käyttävä naapuri. Eli mikäli ongelma esiintyy ainoastaan langattomana, suosittelen vaihtamaan WLAN-reitittimen asetuksista radiokanavaa (suositelluimmat ja samalla suosituimmat ovat kanavat 1, 6 ja 11).

Mikäli pätkiminen esiintyy myös käyttäessä yhteyttä kiinteästi, olisi hyvä tarkistaa mitä pätkäisyn aikana modeemin valot kertovat. Mikäli ADSL-valo menee pimeäksi, on yhteys modeemin ja keskuksen väliltä poikki. Mikäli ADSL-valo vilkuttaa (ei päde kaikkiin malleihin), on yhteys pätkäissyt ja modeemi koittaa kätellä yhteyttä uudelleen pystyyn. --> Näissä kahdessa tapauksessa kannatanee suoraan tehdä vikailmoitus, vaikkakin aina mahdollisuuksien mukaan on hyvä testata toisella modeemilla, sillä vika voi tietysti olla modeemin WAN-puolellakin.

Jos ADSL-valo palaa jatkuvasti, olisi hyvä tutkia modeemin asetuksista linja-arvoja. Nyrkkisääntönä voisi pitää, että SNR:n tulisi olla mielellään lähellä 9dB ja minimissäänkin 6dB. Linjavaimennuksen (attenuation) tulisi olla tietenkin mahdollisimman pieni, ~10dB/kuparikilometri. Mikäli linja-arvot seilaavat, suosittelen testaamaan puhelinjohdon vaihtamista (rj11) sekä mahdollisen ylätaajuussuotimen vaihtamista (vaikka käytössä ei edes olisi lankapuhelinta, mutta johto olisi liitetty seinärasiaan suotimella, voi rikkoutunut suodatin aiheuttaa huomattavia ongelmia) ja mikäli tämä ei vaikuta seilaaviin linja-arvoihin, olisi hyvä olla yhteydessä vikailmoituksiin.

Mikäli kaikki yllä mainitut vaikuttaisivat pysyvän kasassa nätisti, olisi hyvä katsella mitä modeemin LAN-porteissa tapahtuu, palaako valo vai meneekö välillä pimeäksi/vilkkuu, joka kertoisi ongelmista sisäverkossa modeemin ja päätteen/reitittimen välillä. Tätä kannattaa alkaa ratkomaan verkkokaapelin vaihdolla.

Kun uudet laitteet on otettu käyttöön ja WLAN-tölkki tarjoaa ainoastaan 169-verkon IP-osoitetta, olisi hyvä varmistaa ettei verkossa ole kahdella laitteella samaa aliverkkoa käytössä ja ettei sekä modeemi että reititin jaa NAT:ssa DHCP:llä IP-osoitteita samasta privaatista IP-aliverkosta. Tietenkin on hyvä myös varmistaa, mikäli WLAN-verkko on uudella laitteella samalla nimellä kuin vanhallakin, että salausasetukset ovat täysin identtiset vanhan verkon kanssa. Windos Vistalla ja uudemmilla kun on paha tapa tallentaa verkot muistiin ja yhdistää saman nimiseen verkkoon kertaalleen tallennetuilla salausasetuksilla, jotka väärin ollesaan eivät laske käyttäjää luonnollisestikaan ko. langattomaan verkkoon.

Mikäli tilanne taasen on se, että kaikki valot ja yo. asiat näyttävät olevan kunnossa, olisi suositeltavaa katsoa vastaako esim. 193.229.0.42 pingiin. Jos ei vastaa, niin tehdä traceroute ko. IP-osoitteeseen. Mikäli tracessa vastaus tulee WLAN-/reitittimeltä muttei tämän jälkeen mistään, jää yhteys todennäköisesti modeemin ja WLAN-reitittimen väliin. Mikäli vastaus taasen tulee modeemilta, mutta ei siitä eteenpäin, jää vika joko operaattorin osuuteen tai modeemin WAN-interfaceen. Mikäli ping vastaa IP-osoitteella, olisi hyvä koittaa pingata DNS-osoitteella, eli esim. www.google.com. Jos DNS-osoitteella ei vastausta tule, tulisi koettaa asettaa nimipalvelinosoitteet joko modeemille tai koneelle käsin (193.229.0.40 ja 193.229.0.42).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
No ei se ihan teoriaa ollu,koska ko henkilö tekk näitä.
Ihan miten vaan,en ala tästä kinaamaan.

Osallistu keskusteluun