Kaapelilaajakaista ei toimi

  • 1 maaliskuu 2018
  • 9 kommenttia
  • 951 katselukerrat

Terve,

Olen nyt muutaman päivän joutunut soittelemaan Elisan vikapalveluun, sillä välillä yhteyteni toimii ja välillä ei. Asentajakin on jo käynyt ja ongelma poistui tunniksi. Olen kyllästynyt siihen, että joka aamu on yllätys netin toimimattomuudesta ja voimavarat menee asian kanssa taistelemiseen ja en pysty tekemään oikeita töitäni. Katsotaan saisiko tätä kautta apua ongelman ratkaisemiseen.

Otin Elisalta kaapelilaajakaistaliittymän viikko sitten, ja kokeilin aluksi saada sitä toimimaan vanhan BeWan C5200 modeemini kanssa. Modeemi ei suostunut millään hakemaan taajuuksia. Ajattelin, että vika on varmaan tuossa n. 5v vanhassa modeemissa, ja kävin ostamassa Elisa shopista uuden modeemin (Arriksen kotiboksi). Noh, tämäkään modeemi ei meinannut aluksi onnistua niitä taajuuksia hakemaan mutta antennipiuhaa vähän ulkoiluttamalla sen sai lopulta yhdistämään. Yhteys toimi hyvin melkein 24 tuntia. Modeemi kyllä näytti, että yhteys olisi ok, sillä mikään valo ei vilkkunut. Yhteys ei kuitenkaan toiminut millään tietokoneella tai laitteella. Laitteen uudelleenkäynnistys sai aikaan vaan ikuisen taajuushaun kierteen, jossa välillä modeemi jopa lupailee, että taajudet saadaan ja on jo hakemassa IP-osoitetta, mutta kuitenkin palaa taas koko prosessin alkuun. Useita kertoja annoin modeemin hakea taajuuksia ja IP:tä monia tunteja. Välissä kokeiltu uudelleenkäynnistystä, resetointia ja antennipiuhan ulkoilutusta.

Noh, vikapalvelun kautta saatiin asentaja tänne sitten paikalle seuraavana päivänä. Olin ennen asentajan saapumista saanut yhteyden toimimaan osittain, kokeilemalla uudelleenkäynnistyksiä ja antennijohdon irroituksia yms. Lopulta yhteys alkoi jotenkuten pelittämään, mutta nopeus oli ehkä 4 megan luokkaa 100 megan sijaan. Asentaja tuli paikalle ja hän totesi, että vanha antennipistorasia taloudessa ja matalat upstream-taajuudet ovat heikot. Hän vaihtoi antennipistorasian, ja sen jälkeen joutui resettaamaan tukipisteen tai jonkin vastaavan (ei modeemiani), jotta modeemini sai haettua uuden IP:n. Yhteys toimi nyt ja nettiin pääsi, download nopeus oli haluttu 100 megaa. Asentajakin ihmetteli edelleen upload-nopeuden pieneyttä, sillä testit antoivat noin 2 megaa. Hän epäili, että Elisan verkosta johtuva asia ja hän ei voi tehdä asialle mitään vaan pitää hoitaa Elisan kanssa. Hän oli mitannut että pistorasiaan tulee nyt hyvää signaalia mukamas myös noilla upstream-taajuuksilla.

Yhteys toimi nyt noin tunnin, jonka jälkeen taas modeemi "luuli" että yhteys on ok, mutta mihinkään ei saa yhdistettyä millään laitteella. Samat kikat kuin aikaisemmin, ja modeemi ei saa millään haettua taajuuksia ja noustua takaisin ylös. Soitin taas vikapalveluun, lupasivat taas lähettää asentajan seuraavana päivänä paikalle kun heidän päässään ei mitään vikaa näkynyt. Kuin ihmeen kaupalla modeemi muutama tunti tämän jälkeen kuitenkin taas nousi ylös, ja nyt yhteys oli täysin niin kuin pitäisi, 100/10 megaa. Soitin jopa tyhmänä vikapalveluun takaisin ja pyysin sulkemaan vikatiketin, ettei asentaja tule turhaan aamulla ja minulle tulisi siitä lasku.

Josta päästäänkin tähän aamuun; nettiyhteys toimi aamulla jotenkuten, sivut latautuvat hitaasti yms. Teen nopeustestin, joka antaa 100 down, mutta 0 megaa up (upload test error). Sain tehtyä testin vielä puhelimellani Wifin kautta, joka antoi 81 megaa down ja 0 megaa up. Yritin vielä kahdella läppärillä päästä tekemään testiä Wifin kautta tai piuhalla, mutta nyt yhteys oli alhaalla ja sivut eivät enää lataudu. Minkään koneen vianmääritys ei keksi tai korjaa vikaa. Yksi kone sanoo, että primary DNS serveriin ei saada yhteyttä.

Tässä kohtaa modeemi lähti itsestään taas hakemaan taajuuksia (en siis koskenut mitenkään modeemiin). Voipi olla että taas 1-10h päästä nouseekin ylös. Ja toimii 15min-5h. Mutta tällaisella nettiyhteydellä en tee yhtään mitään, tämä aiheuttaa vaan enemmän harmia kuin hyötyä. Vikapalveluun monta kertaa soittaneena jo en jaksa tätä asiaa enää sinne selitellä, kun tuntuu ettei heillä ole edes aikaisempaa tietoa tästä viasta, eli koko homma pitää selittää uudestaan alusta lähtien. Elisan up-yhteyksissä täytyy olla edelleen vikaa, jossei epäillä että neljättä päivää paketista ulkona oleva modeemini on vian lähde. Yhteys toimii kuitenkin välillä, välillä ei. Mikä avuksi??

9 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Moikka Shingo ja tervetuloa Palstalle!

Kiitos todella paljon kattavasta ongelmankuvauksestasi. On selvää, että kaikki ei yhteyden kanssa ole nyt kunnossa, ja asia täytyy saada kuntoon. Tutkin laajakaistan tilannetta etänä, ja huomasin, että tällä hetkellä on vastikään jätetty vikailmoitus avoimena. Tuon myötä siis asentaja tulee linjaa korjaamaan. Sopiiko, että odotellaan asentajan ratkaisua, ja selvitetään sen myötä tarvittaessa asiaa lisää?
Moikka Shingo ja tervetuloa Palstalle!

Kiitos todella paljon kattavasta ongelmankuvauksestasi. On selvää, että kaikki ei yhteyden kanssa ole nyt kunnossa, ja asia täytyy saada kuntoon. Tutkin laajakaistan tilannetta etänä, ja huomasin, että tällä hetkellä on vastikään jätetty vikailmoitus avoimena. Tuon myötä siis asentaja tulee linjaa korjaamaan. Sopiiko, että odotellaan asentajan ratkaisua, ja selvitetään sen myötä tarvittaessa asiaa lisää?


Kiitos vastauksesta. Päädyin kyllä taas jonottelemaan melkein puoli tuntia vikalinjalle (vaikka mehut alkaa loppua tähän hommaan) ja avattiin uusi tiketti tosiaan. Mainitsinkin puhelimessa, että tiedän että vika on varmaan joko modeemissa tai Elisan yhteydessä (upstream??), ja minulle luvattiin "koittaa" laittaa niin ettei vianrajausmaksua tulisi jos modeemi on viallinen. Modeemi kun siis on Elisalta hommattu reilu 3 päivää sitten. Voiko siis olla, että asentaja tulee ja toteaa, että modeemi on viallinen, ja minulle napsahtaa vianrajausmaksu 80e vaikka olen Elisalle selittänyt tämän asian? Toivottavasti ei. Minulla nimittäin kyllä sopisi, että lähetätte uuden modeemin ja se on sitten teidän päätös jos haluatte ensin lähteä tarkastelemaan onko kaapelinne rikki tms. Se nyt olisi aivan röyhkeää jos minulle myydään toimimattomia tuotteita ja/tai palveluita ja laskutetaan vielä niiden päälle asian korjauksesta. Toivottavasti voit selventää tätä asiaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tuo vianrajausmaksu on vähän sellainen asia mistä pitää mainita kun vikailmoitus jätetään. 🙂 Mutta jos sulle sellainen tulee niin voimme keskustella tarkemmin yksityisviestien kautta (elisa.to/viestipalstatiimille) tilanteesta.
Toistaiseksi odotellaan nyt, että vikailmoitus käsitellään.
Asentajan mukaan vika täytyy olla modeemissa, hänen ei tarvinut käydä uudestaan paikan päällä. Käyn sen siis vaihtamassa Elisa-liikkeessä ja toivottavasti sitten toimii.
Eipä tuo modeemin vaihto varsinaisesti ongelmaa ratkaissut. Ensin modeemi ei millään löytänyt taajuuksia pariin tuntiin ja vikailmoitusta tehdessä tekninen aspa sanoi, ettei saa modeemiin edes etänä yhteyttä. Näin oli sanonut myös asentaja vanhasta modeemista. Puhelun aikana kuitenkin yhteys alkoi itsestään pelittämään, mutta speedtestit kahdella laitteella antoi 96/0.00 megaa ja 41/0.2 megaa (WiFi). Uppi edelleenkin minun tietotaidolla aika käsittämätön. Uus vikarihan tästä tehtiin olisikohan neljättä kertaa vasta ja katsotaan jos joku päivä saisi tämän netin toimimaan.
Tuo kyllä vaikuttaa verkkovialta eli talojakamossa mahdollisesti vahvistinvika, liitinvikaa tai muuta vastaavaa. Joskus se ongelma saattaa löytyä myös katujakamosta ja nämä ongelmat ovat joskus mielenkiintoisia. Eli haetaan niin kauan sitä vikapaikkaa, kun sellainen löytyy.
Modeemi alkoi seuraavana päivänä pelittämään, ja asentaja oli käynyt myös vaihtamassa jotain ilmeisesti talojakamossa. Nyt yhteys toimii, mutta minullehan tästä pistettiin vianrajausmaksu laskussa, vaikka minulle se ei todellakaan kuulu. Asentaja on kodissani kerran käynyt ja silloin hän sanoi puhelimessa, että jos antennipistorasia joudutaan vaihtamaan, lasku ei tule minulle. Lisäksi helmikuun lopulta (liittymä ostettu helmikuun lopuilla), on laskutettu, vaikka tuo yhteys ei ole helmikuussa yhtään toiminut ja olen saanut käyttää tunteja aikaani Elisan aspassa töiden tekemisen sijaan.

Elisa chat ei näytä (taaskaan) olevan auki, minulle ei sitä nappia OmaElisassa nytkään ilmesty. Pistinpä asiasta siis viestiä OmaElisan kautta, aspapuhelimeen en todellakaan lähde noin kymmenettä kertaa tämän asian takia enää jonottamaan. Huoh. :?
Modeemi alkoi seuraavana päivänä pelittämään, ja asentaja oli käynyt myös vaihtamassa jotain ilmeisesti talojakamossa. Nyt yhteys toimii, mutta minullehan tästä pistettiin vianrajausmaksu laskussa, vaikka minulle se ei todellakaan kuulu. Asentaja on kodissani kerran käynyt ja silloin hän sanoi puhelimessa, että jos antennipistorasia joudutaan vaihtamaan, lasku ei tule minulle. Lisäksi helmikuun lopulta (liittymä ostettu helmikuun lopuilla), on laskutettu, vaikka tuo yhteys ei ole helmikuussa yhtään toiminut ja olen saanut käyttää tunteja aikaani Elisan aspassa töiden tekemisen sijaan.

Elisa chat ei näytä (taaskaan) olevan auki, minulle ei sitä nappia OmaElisassa nytkään ilmesty. Pistinpä asiasta siis viestiä OmaElisan kautta, aspapuhelimeen en todellakaan lähde noin kymmenettä kertaa tämän asian takia enää jonottamaan. Huoh. :?


Se vianrajausmaksu saattaa silti tulla, vaikka se asentaja ei olisikaan käynyt huoneistossa. Ja jos taloyhtiöön on vaihdettu esim. pelkkä antennivahvistin, niin tästä ei kuuluisi veloittaa sinulta yhtään mitään vaan lasku menee taloyhtiölle. Suosittelen ottamaan yhteyttä palstatiimiin ja kysymään heiltä tarkemmin tästä asiasta.

Antennipistorasia menee ainakin taloyhtiön piikkiin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Elisa chat ei näytä (taaskaan) olevan auki, minulle ei sitä nappia OmaElisassa nytkään ilmesty. Pistinpä asiasta siis viestiä OmaElisan kautta, aspapuhelimeen en todellakaan lähde noin kymmenettä kertaa tämän asian takia enää jonottamaan. Huoh. :?
Tarkistin tilannetta ja ilmeisesti nyt kaikki on kunnossa tuolta osin eli sait yhteyden? Myös linja näytti tällä hetkellä hyvältä etämittauksessa 🙂

Osallistu keskusteluun