Vastattu

Kaapelin internet yhteys

  • 20 huhtikuu 2018
  • 22 kommenttia
  • 1648 katselukerrat

  • Satunnainen osallistuja
  • 11 kommenttia
Olen ollut 15-20 vuotta Elisan kaapeliyhteydellä netissä. Alueellamme on verkkoa korjattu harva se vuosi, mutta koskaan se ei tule kuntoon. Joskus toimii ongelmitta viikkoja, sitten alkaa tökkiä. Nyt on taas ollut kaksi päivää on/off joka tunti.
Ei jummarra. Aikanaan ajattelin ettei kaapelia varmempaa voi olla. Nyt uskon että kaapelia huonompaa ei voi olla. Onko muita yhtä masentuneita?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Heppup 18 toukokuu 2018, 13:56

Modeemi nyt vaihdettu kiinalaiseen ihmeeseen Arris. Oli todella helppo vaihtaa kun ohjeet nyt yhdellä sivulla. Edellisellä kerralla ne piti kaivaa sadan sivun manuaalista. Tosin langattoman lähiverkon kohdalla sellainen ohari ohjeessa että väitetään modeemissa olevassa tarrassa lukevan kohta Preshared Key. Ei ole, vaan PSK.
Ensikokemukset parilta päivältä hyvät. Ei vielä yhtään havaittua katkoa.
Katso alkuperäinen viesti

22 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Hei eppup ja tervetuloa Palstalle!

On todella ikävä kuulla, että netti ei toimi odotusten mukaan, ja ongelmaa on kestänyt jo pitkään. 😞 Kerrotko hieman tarkemmin, kuinka tuo vika ilmenee? Esim pätkiikö yhteys niin että modeemin valojakin sammuu, vai tarkoitatko että tökkiminen ilmenee nopeuden hidasteluna? Käytätkö yhteyttä johdolla vai langattomasti, ja koska modeemi on viimeksi resetoitu? Myös antennijohdot ja muut piuhat on hyvä tarkastaa, mielellään toki kokeilla ihan kokonaan toisella piuhalla. Onko tästä yhteydestä tehty aikaisemmin vikailmoitusta teknisen tukemme kanssa?

Jos laitat profiilisi tietoihin asiakasnumerosi, voin myös mittailla linjan tilannetta etänä. Huikkaa täällä, jos tuon asiakasnumeron lisäät, niin tiedän kaivaa mittarit esiin. 🙂 Apua nettiongelmiin saat myös puhelimitse 24/7 numerossa 010190240 sekä Facebook -tilimme kautta.
Sekä hidasteluna että on off. Modeemia on sammutettu ja resetoitu miljoona kertaa.
Yhteys on siis langaton. Modeemi 3-4 vuotta vanha Cisco.
Asikasnro laitettu.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Käykö samaa kaapelilla käytettäessä?
Ja mites nuo valot, mistä ninjatar kysyi?
Tietokoneet ovat vain langattomalla yhteydellä modeemilta. Useimmiten tökkii vaikka kaikki valot palavat, joskus yhteysongelma näkyy valoissa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Suosittelen tekemään yhteydestä vikailmoituksen. Vika selvästi paikantuu verkkoon.
Kun toimimattomuus on täysin satunnaista, joskus päivien ryppäitä ja sitten pari viikkoa ilman ongelmia,
niin löytyykö vika jos tekee vikailmoituksen silloin kun yhteys toimii?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Silloin vaarana tietenkin on, että joudut maksamaan siitä, jos vikaa ei todeta.

Jos olet jo resetoinut päätelaitteen ja testannut laitteita vaikkapa 4G-verkossa ja siellä toimii, on hankala uskoa että vika olisi silloin omissa käsissä. Voit toki olla laittamatta vikailmoitusta, mutta toisaalta aina voi myös äänestää jaloin. Itse näkisin, että yhteyden tulee toimia paremmin kuin nyt. Tietysti kannattaa heti soittaa vikailmoituksiin, kun vikaa seuraavan kerran ilmenee selvästi normaalia pitempään.
Kiitos. Ensi viikolla paremmalla ajalla käännän vikailmoituskortin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
kannattaa laittaa joku 'connectionmanager' pinggamaan verkkoa ja lokia kirjaamaan.
eli muutama pinggaus suoralla ip-osoitteella, muutama pinggaus nimellä ja pingaus myös omaan reitittimeesi, jos siinä on dhcp-palvelu käytössä.
Näin varmistuu mihin jää pingit. Onko oma sisäverkko/modeemi-reititin, dns-palvelu vaiko koko nettiyhteys.

Näin sinulla on kättä pidempää vikapostiisi ja uskovat paremmin, että vika jossain muualla kuin" käyttäjän korvien välissä".
No nyt katsoin tuota pingaamista kun netti on tökkinyt iltapäivästä pahoin. Nettisoitteeseen jatkuvia parin pulssin timeout rivejä. Se ei vielä näytä kuin hidastavan mutta sitten kun niitä tulee 4 ja enemmän alkaa tökkiä.
Modeemilta tuli ihan ehyttä virtaa.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Heppup, oletko vielä tehnyt vikailmoitusta asiasta? Vikailmoituksen voi jättää esim puhelimitse ympäri vuorokauden https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/ . Olisi hyvä nyt mahdollisimman pikaisesti saada asiaa tutkittua tarkemmin. Jos kerkeät, niin huikkaile myös tänne asian ratkaisua. Olisi mukava tietää, mihin vika rajautui.
Vikailmoitus tehty. Ensikäsittelyssä arveltiin että kaapelista tulee yhteys meidän modeemille väärällä taajuudella. Sitä muutettiin matalammalle. Toinen meilini tilttasi tämän jälkeen ilmeisesti häiriöistä hermostuneena. Katkoja oli monta tuntia muutoksen jälkeen, mutta nyt on eilisillan ja tämän aamun toiminut. Ennuste se, että modeemi menee vaihtoon. Niin se on mennyt ennenkin ja on auttanut, mutta eipä taida tämä kaapeliyhteyden ongelma koskaan kunnolla ratketa.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Hyvä että asia on edennyt ja uusi modeemi lähtenyt Postin matkassa. Kommentoithan vielä tänne keskusteluun, kun saat sen ja ehdit testaamaan yhteyksiä?
Mikäli ongelmaa on edelleen niin asiaa täytyy ehdottomasti selvittää toiselta kantilta, eikä uudella laitteella.

Jos aikaisemman modeemin vaihtamisesta on useampi vuosi aikaa, niin hyvä että se vaihdettiin uudelleen.
Modeemia ei vaihdettu, vaan sitä signaalia viritettiin.
Runsaan viikon kokemukset ovat että homma parani. Kaksi täysstoppia on ollut. Ensin tuli mukavasti kun
teki veroilmoituksen muutostiedot ja kun olisi pitänyt tallentaa, yhteys katkesi. Oikein riemullista tehdä uudelleen.
Tänä aamuna jälleen hetken täyspimeys joka lähti modeemin sammuttamisella.
Onko tämä täyden palveluhinnan palvelutasoa vai voinko vaatia ainakin modeemin vaihtoa?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Kaapelimodeemi, tai muut modeemit, ovat Elisan vastuulla hankittuasi yhteyden modeemin kanssa vain ensimmäiset kaksi vuotta. Sen jälkeen uuden modeeminen saaminen Elisan piikkiin voi olla hankalaa.

Ellei jopa mahdotonta. Mielestäni Elisa toimittaa nykyään Arriksen kaapelimodeemeja, joiden hintaa en tunne, mutta se lienee 100 euron paikkeilla kuten aiemmin Ciscoissa.

Jos vaihdat modeemin itse, täytyy Elisalle ilmoittaa uuden modeemin MAC-osoite. Jos hankit modeemin Elisalta, se voidaan tehdä samalla. Modeemin voi hakea Shopitista jos niitä on tai netistä tilaamalla.

Huomaa myös, että modeemin vaihto ei välttämättä korjaa sitä ongelmaa.
Päivitetään nyt tänne että tänään taas täysi yhteyskatkos ja juuri nyt palautui pätkivä yhteys mikä näkyy pingissä timeout request herjoina koko ajan.
Onko tosiaan niin että modeemin vaihto ei kannata.
Mutta kyrsii kyllä maksaa tällaisesta palvelusta.
Kannattaa pyytää, että antenniverkko tultaisiin mittaamaan eli onko se ongelma sisäverkossa
Sisäverkon wifissä ei ainakaan ping -mittauksella ole ollut kertaakaan ongelmaa.
Ulkoinen pätkii edelleen.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Heppup pistin sulle nyt uuden modeemin takuuvaihtona postiin, testataan se ensin ja jos ongelma ei sillä korjaudu niin pistetään sitten vikailmoitusta 🙂 Tuolla ei etämittauksella mitään selkeää näkynyt, eli voi olla että kyseessä on ihan tuo modeemi mikä nyt oikuttelee
Modeemi nyt vaihdettu kiinalaiseen ihmeeseen Arris. Oli todella helppo vaihtaa kun ohjeet nyt yhdellä sivulla. Edellisellä kerralla ne piti kaivaa sadan sivun manuaalista. Tosin langattoman lähiverkon kohdalla sellainen ohari ohjeessa että väitetään modeemissa olevassa tarrassa lukevan kohta Preshared Key. Ei ole, vaan PSK.
Ensikokemukset parilta päivältä hyvät. Ei vielä yhtään havaittua katkoa.
Käyttäjätaso 5
Jos vielä pätkii kannattaa tuo tv anteennirasia tarkistaa.
Itselläni oli 100/5 kaapeliviihde joka toimi vaihtelevasti 20/2-70/4 nopeudella.
Mutta kun asentaja kävi mittailemassa ja vaihtamassa sen joskus Nooan aikaan asennetun anteennirasian uuteen, rupesi tuo yhteys antamaan tasaista 94/4,7 ja myöhemmin 94/11 nopeutta.
Runsaan kuukauden kokemukset uudesta modeemista ovat hyvät. Kerran on yhdeltä laitteelta hetken tökkinyt.
Toivotaan että kestää kehut eikä vanha sirkus ala uudelleen.

Osallistu keskusteluun