Meillä Elisan kaapelin kautta tuleva taloyhtiön laajakaista. Nopeutensa perus 2M, joka on antanut aina tasaisesti sen 1,89M sisäänpäin. Nyt viimeisen reilut kaksi viikkoa yhteys on jatkuvasti hidastellut huomattavasti, sekä keskimäärin kerta päivää. katkennut kokonaan. Yhteyden oltua kokonaan poikki/saavuttamattomissa, on tilanne korjaantunut käyttämällä virrat pois modeemista Cisco EPC3825). Juuri äsken taas jouduin virrat sammuttamaan, ja sen jälkeen yhteys toimii kyllä, mutta nopeudet on taas tasaisesti Ping 60-70ms, DL 0,9-1,40Mbps, UL 1,5-1,9Mbps.
Yksi ongelma asian ratkomisessa on se, etten ymmärrä näistä kiinteistä laajakaistoista ja niiden tekniikoista oikein mitään. Näin ollen en tiedä, onko asialle jotain itse tehtävissä. Muutakin kuin sammutella modeemia jatkuvasti! Toinen ongelma on se, ettei taloudessamme ole tällä hetkellä yhtäkään tietokonetta, jolla voisi (ilmeisesti) päästä vähän tarkemmin katsomaan yhteyden tietoja. Vain kaksi puhelinta käyttää siis täällä tuota yhteyttä. Viime viikolla vierailulla käynyt ystävä yritti läppärillään käyttää meidän wifiä, mutta puolen tunnin säätämisen tuloksena sai ainoastaan viimein "Rajoitetun yhteyden" päälle, sitä ennen tuli aina ilmoitus, että "Yhteyden muodostaminen kestää normaalia pidempään", mutta kuitenkaan koneen oma vian etsintä ei tuottanut mitään ratkaisuja. Ei se tosin löytänyt edes mitään ongelmaakaan..
Joten, kysymys kuuluu; onko jotain, mitä voisin itse yrittää puhelimen avulla yhteydelle tehdä? Jos resetoin modeemin, saanko sen otettua uudestaan käyttöön ilman tietokonetta? Tarvitseeko siihen siis laittaa jotain asetuksia uusiksi, jotka ei kenties enää onnistukaan iPhonella?
P.S. Jos joku innokkaista palstatiimiläisistä haluaa kokeilla taikojaan tuolle yhteydelle, niin se sopimus ei löydy minun asiakasnumerollani, mutta samalla osoitteella kylläkin. Tarvittaessa voin myös antaa oikean asiakasnumeron.
Pääseehän sinne modeemin hallintaan IPhonellakin, jos vaan wlan toimii. Konfigurointi sitten taas voi olla hieman hankalaa mutta mahdollista se on. Kertomasi perusteella vika on modeemin ja internetin välissä ja vika saattaa olla liian hitaasti vastaavissa dns-palvelimissa. Sen takia kannattaakin modeemissa käyttää Googlen dns-palvelimia jolloin sama ongelma ei toistu.
Piampi kirjoitti:Tuo 60-70 ms ping on mielestäni pitkä kun itselläni jopa mobiililaajakaistallakin ping on tyypillisesti 25 ms luokka. Olisin olettanut, että se on kiinteässä yhteydessä tuota lyhyempi eli jotain 10-20 ms luokkaa. Tietysti tuohon voi vaikuttaa, millä laitteella nopeustestiä suoritat, enkä osaa arvioida onko kriittistä tässä tapauksessa.
Juuri äsken taas jouduin virrat sammuttamaan, ja sen jälkeen yhteys toimii kyllä, mutta nopeudet on taas tasaisesti Ping 60-70ms, DL 0,9-1,40Mbps, UL 1,5-1,9Mbps.
Eipä tuossa paljon muita asioita voi olla hajalla kuin joko kaapelimodeemi tai sitten yhteys kotoasi Elisalle. Ehkä lähtisin tekemään tuosta vikailmoitusta ja/tai hankkimaan uutta kaapelimodeemia jommassa kummassa järjestyksessä.
Resetoi modeemi, käynnistä tietokoneet uudelleen. Jos ei auta, kokeile saada jostain Ethernet-laite.
Käyttäjätaso 1
En ymmärrä tätä wifin aliarviointii jos esim testataan aivan laitteen vieressä niin saan samat tulokset 20\20 kuin piuhalla.
Mutta sitten kun on ymmenen metrii väliä ja tajuus 2.4 ja samalla kanavalla vaikka 10-15 modeemii nii silloin tulos SAATTAA HEITELLÄ tämä liittyy täysin käyttö ja kokemukseen mutta harvoin on kymmentä samalla kanavalla.
Tyyliin 3-6 samalla kanavalla on aika karkee totuus.
Nykyaika kun kumminkin uudet laitteet käyttää 5ghz tajuutta nii tätäkään ongelmaa ei ole oikeestaan.
Mutta sitten kun on ymmenen metrii väliä ja tajuus 2.4 ja samalla kanavalla vaikka 10-15 modeemii nii silloin tulos SAATTAA HEITELLÄ tämä liittyy täysin käyttö ja kokemukseen mutta harvoin on kymmentä samalla kanavalla.
Tyyliin 3-6 samalla kanavalla on aika karkee totuus.
Nykyaika kun kumminkin uudet laitteet käyttää 5ghz tajuutta nii tätäkään ongelmaa ei ole oikeestaan.
Osallistu keskusteluun
Tervetuloa OmaYhteisöön!
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
Kirjaudu Elisa Tunnuksella
tai
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi