Kapasiteetin lisäys
Vielläkin on peleissä ps4sella nat1 kanssa timeout ongelmia.
Ruuhka aikoina nopeus tippuu maksimista eli 94 noin 45-60 ja pingi kasvaa kanssa.
hpguru kirjoitti:Kyllä ihan jokaisen internetyhteys on jaettua kapasiteettia jossain kohtaa verkkoa, tekniikasta riippumatta.
Niihinkin kyllä tulee kapasiteettia. Mutta nekin ovat naapureiden kanssa jaettuja yhteyksiä eli ei kannata varmaa kaistaa odottaa.
hpguru kirjoitti:Tasantarkkaan jokainen toteutettu yhteys on jaettua kaistaa tähän saakka.
Niihinkin kyllä tulee kapasiteettia. Mutta nekin ovat naapureiden kanssa jaettuja yhteyksiä eli ei kannata varmaa kaistaa odottaa.
sakarialanne kirjoitti:Juuri näin, mutta se missä kohtaa jaetaan ja kuinka monta asiakasta on tietyn kokoisen "nielun" varrella vaihtelee hyvin paljon eri operaattorien kesken (jos on vaikka 1G runkoyhteys, niin kuinka monta 100M yhtyettä tähän laitetaan). Vauhtia saa kaapeliverkossa jakamalla verokon pienemiin paloihin ja tuomalla enemmän kapasiteettiä per "köntti". Teoriassa, jotta jokainen saisi omassa segmentissä aina 100M yhteyden voisi 1G runkoon tuoda vain 10kpl asiakkaita. Näihän ei todella ole. Vaan 1Gbits- runkoyhteydessä voi olla kiinnin 50-100 (jopa enemmän asiakkaita). Toki kukaan ei kuluta sitä 100M kaistaa koko ajan. Tähän perustuu, että runkoyhteys ei tarvitse olla 1G/10 asiakasta. Kaapeli(TV) koaksiaali on myös luonteeltaa rajattu luonnonvara. Netillä on tietty kaista kaapelissa (ne TV- ohjelmatkin pitää mahtua kaapelii). Kaistan rajallisuus ei kuitenkaan ole niin paha on "ilmassa" (2/3/4G).
hpguru kirjoitti:Kyllä ihan jokaisen internetyhteys on jaettua kapasiteettia jossain kohtaa verkkoa, tekniikasta riippumatta.
Niihinkin kyllä tulee kapasiteettia. Mutta nekin ovat naapureiden kanssa jaettuja yhteyksiä eli ei kannata varmaa kaistaa odottaa.
Mobiilipuolella tilanne on vielä hitusen hankalampi. Vaikka toisit tukiasemalle rungossa vaikka 1G ja tukiaema ruuhkaituisi. Tässä tapauksessa ruuhkaa ei voi purkaa vaan tuomalla lisää runkokapasiteettiä, koska kyseisen operaattorin taajuusblokki alueella voi olla täynnä. Tästä seuraa, että nopeutta ei voi nostaa vaikka runkoyhteys olisi miten nopea tahansa ja tukiasema ei olis pullokaula (tekniikaltaan). Tämä vain esimerkkinä siitä, että kiinteässä verkossa kapasiteettiä voidaan usein nostaa. Nostamalla runkoyhteyden nopeutta, mutta mobliilissä ei näin voida toimia.
T: Tuokki
Kaapeliverkon rakenteesta/topologiasta riippuen, muutokset ovat toisilla alueilla nopeampia tehdä ja toisilla hitaampia. Tätä parannustyötä tehdään säännöllisesti.
Sitten edelleen on ps4 peleissä nat 1 asetuksella timeout ongelmaa muutamas pelissä ja kun on nat 2 nii ei mitään tämmöstä ongelmaa ole.
En saa tai ehdi ikinä tehdä ping testiä koska kestää noin 1-3sekunttia tää timeout ja porukat sanoo kans että puhe chat ääni menee joko ufon kuuloseks tai pätkii/pätkäsee ettei kuule mitäää mitä puhun.
Elikkä miten toimittais alemman asian kanssa?
tuokki kirjoitti:Operaattorit todennäköisesti käyttävät priorisointia matkapuhelinverkoissa eli tuolla saadan tasattua sitä verkon kuormaa. Yleensä yrityskäyttäjäthän saavat enemmän "kaistaa" käyttöön, joka näkyy heidän parempia nopeuksina kuluttaja-asiakkaaseen nähden.
sakarialanne kirjoitti:Juuri näin, mutta se missä kohtaa jaetaan ja kuinka monta asiakasta on tietyn kokoisen "nielun" varrella vaihtelee hyvin paljon eri operaattorien kesken (jos on vaikka 1G runkoyhteys, niin kuinka monta 100M yhtyettä tähän laitetaan). Vauhtia saa kaapeliverkossa jakamalla verokon pienemiin paloihin ja tuomalla enemmän kapasiteettiä per "köntti". Teoriassa, jotta jokainen saisi omassa segmentissä aina 100M yhteyden voisi 1G runkoon tuoda vain 10kpl asiakkaita. Näihän ei todella ole. Vaan 1Gbits- runkoyhteydessä voi olla kiinnin 50-100 (jopa enemmän asiakkaita). Toki kukaan ei kuluta sitä 100M kaistaa koko ajan. Tähän perustuu, että runkoyhteys ei tarvitse olla 1G/10 asiakasta. Kaapeli(TV) koaksiaali on myös luonteeltaa rajattu luonnonvara. Netillä on tietty kaista kaapelissa (ne TV- ohjelmatkin pitää mahtua kaapelii). Kaistan rajallisuus ei kuitenkaan ole niin paha on "ilmassa" (2/3/4G).
hpguru kirjoitti:Kyllä ihan jokaisen internetyhteys on jaettua kapasiteettia jossain kohtaa verkkoa, tekniikasta riippumatta.
Niihinkin kyllä tulee kapasiteettia. Mutta nekin ovat naapureiden kanssa jaettuja yhteyksiä eli ei kannata varmaa kaistaa odottaa.
Mobiilipuolella tilanne on vielä hitusen hankalampi. Vaikka toisit tukiasemalle rungossa vaikka 1G ja tukiaema ruuhkaituisi. Tässä tapauksessa ruuhkaa ei voi purkaa vaan tuomalla lisää runkokapasiteettiä, koska kyseisen operaattorin taajuusblokki alueella voi olla täynnä. Tästä seuraa, että nopeutta ei voi nostaa vaikka runkoyhteys olisi miten nopea tahansa ja tukiasema ei olis pullokaula (tekniikaltaan). Tämä vain esimerkkinä siitä, että kiinteässä verkossa kapasiteettiä voidaan usein nostaa. Nostamalla runkoyhteyden nopeutta, mutta mobliilissä ei näin voida toimia.
T: Tuokki
Ei tuo selitä yksin sitä nopeusongelmaa, yksi iso ongelma on samakanavahäiriö. Ja tuohon vaikuttaa vielä maaston muodot, talot ja sen sellaiset.
Mietitään, että noissa kyläosuuskunnissa saattaa tulla esim. Soneralta vain 1Gbit/s ja tuon perässä on 300-500 asukasta. Jokainen käyttäjän on mahdollista tilata se 100Mbit/s liittymä, parhaimmillaan nopeudet saattavat liikkua iltasella 100-400Mbit/s välillä. Perustuu ihan todennäköisyyslaskentaa.
miklu45 kirjoitti:
Tais palsta tiimiltä katoo viesti kokonaan.
Sitten edelleen on ps4 peleissä nat 1 asetuksella timeout ongelmaa muutamas pelissä ja kun on nat 2 nii ei mitään tämmöstä ongelmaa ole.
En saa tai ehdi ikinä tehdä ping testiä koska kestää noin 1-3sekunttia tää timeout ja porukat sanoo kans että puhe chat ääni menee joko ufon kuuloseks tai pätkii/pätkäsee ettei kuule mitäää mitä puhun.
Elikkä miten toimittais alemman asian kanssa?
Kirjaan tähänkin tiedoksi, että ollaan jo asiasta juteltu toisessa kanavassa ja katsottu mahdollisia korjauskeinoja. Yhteydestä ei ole homma kiinni. Enemmän siitä kyse miten Ciscon modeemin kanssa saa tuon Pleikkarin natin toimimaan ilman ongelmia.
Miksi vuosikymmeniä asiakkaina olleille ei tarjota vähintään samoja etuja, kun uusille tulokkaille.
Elisa Viihdettä kaupataan metissä kuituasiakkaille 1000 Mb nopeudella, ja 3kk ajan vielä alehintaan.
Minulle riittäisi tämä 1000 Mb/s nopeus tällä hinnalla jonka nyt maksan 100 Mb/s siis 39,90 €/kk
Eikö firmassa tajuta, että myös kilpailijoide 5G lähestyy asutuskeskuksia. Sitten otetaan oma kaista, ja entinen asiakas ei enään koskaan palaa takaisin taloon jossa vakiasiakkaat asetetaan huonompaan asemaan. Minäkin olen jo kaukaa viime vuosituhannen puolelta maksanut, ensin Saunalahdelle. Hinnat vaan nousevat, samaan aikaan kun uusille tehdään hyviä tarjouksia. Sama on kännypuolella, siellä voi kuitenkin heittää hyvästit tuollaiselle firmalle. Kuidussa se ei ole mahdollista. Kohta on kun 5G tulee.
Valitin asiasta, vastaukseksi sain pitkän litanian (minulle) tyhjää selittelyä. Yhden palan vaihto keskusessa vain tarvittaisiin, kuituliittymän saattamiseksi ajanmukaiselle tasolle.
Pankaapa hösselisksi ja asiakkaat tasa-arvoisiksi. Kiitos.
Osallistu keskusteluun
Tervetuloa OmaYhteisöön!
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
Kirjaudu Elisa Tunnuksella
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi