Katkeileva yhteys

  • 26 marraskuu 2019
  • 49 kommenttia
  • 1888 katselukerrat

Korttelikuitu 50M yhteys on nyt pätkinyt reilun viikon. Yhteyden nopeus on hyvä ( nyt 46,4/10,4), kun yhteys on päällä. Pätkimisen väli on muutamasta minuutista useisiin tunteihin. Testattu kolmella erilaisella modeemilla ja tulos on aina samanlainen. Itse epäilen DHCP:tä koska löysin modeemin logista usein toistuvan tekstin Recv no OFFER, DHCP Service unavailable.  Katkeilu alkoi 18.11 ja oli huomattu myös Elisalla, ja minulle soitettiinkin, mutta mikään ei ole korjaantunut. Vaatii usein modeemin uudelleen käynnistämisen yhteyden palauttamiseksi ( jota en osaa/pysty tekemään kännykällä etänä ,,,valvontakameroiden kuvat/ääni tulee kännykkään). Vielä kesällä yhteys toimi useita viikkoja/kuukausia ilman katkoja.


49 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

@masa1952 olitkin laittanut asiakasnumeroa profiiliisi :) Olitko tuota toimivuutta testannut useammassa talon puhelinpistokkeessa?

 

Korttelikuitu 50M yhteys on nyt pätkinyt reilun viikon. Yhteyden nopeus on hyvä ( nyt 46,4/10,4), kun yhteys on päällä. Pätkimisen väli on muutamasta minuutista useisiin tunteihin. Testattu kolmella erilaisella modeemilla ja tulos on aina samanlainen. Itse epäilen DHCP:tä koska löysin modeemin logista usein toistuvan tekstin Recv no OFFER, DHCP Service unavailable.  Katkeilu alkoi 18.11 ja oli huomattu myös Elisalla, ja minulle soitettiinkin, mutta mikään ei ole korjaantunut. Vaatii usein modeemin uudelleen käynnistämisen yhteyden palauttamiseksi ( jota en osaa/pysty tekemään kännykällä etänä ,,,valvontakameroiden kuvat/ääni tulee kännykkään). Vielä kesällä yhteys toimi useita viikkoja/kuukausia ilman katkoja.

 

Talossa vain yksi puhelinpistorasia johon johto tulee suoraan kytkentärasialta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Talossa vain yksi puhelinpistorasia johon johto tulee suoraan kytkentärasialta.

 

Laittaisitko vielä yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi :lle, käydään siellä puolella muutama asia läpi vikailmoitusta varten? :)

Talossa vain yksi puhelinpistorasia johon johto tulee suoraan kytkentärasialta.

 

Laittaisitko vielä yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi :lle, käydään siellä puolella muutama asia läpi vikailmoitusta varten? :)

Käsittääkseni vikailmoitus on tehty, kun viime viikolla “Elisanmies” soitti havaitusta katkeilusta ja juttelimme melko pitkään. Varmistin vielä tämän jälkeen ettei vikaa ole modeemissa kahdella eri lainamodeemilla. Nyt yhteys on toiminut muutaman tunnin modeemin uudelleenkäynnistyksen jälkeen pätkimättä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Talossa vain yksi puhelinpistorasia johon johto tulee suoraan kytkentärasialta.

 

Laittaisitko vielä yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi :lle, käydään siellä puolella muutama asia läpi vikailmoitusta varten? :)

Käsittääkseni vikailmoitus on tehty, kun viime viikolla “Elisanmies” soitti havaitusta katkeilusta ja juttelimme melko pitkään. Varmistin vielä tämän jälkeen ettei vikaa ole modeemissa kahdella eri lainamodeemilla. Nyt yhteys on toiminut muutaman tunnin modeemin uudelleenkäynnistyksen jälkeen pätkimättä.

Aivan! Seuraile toki toimivuutta vielä, miten tuo pelittää :)

Ilmeisesti mitään korjauksia ei ole tehty, kun katkeilu jatkuu (tänään erityisen pahana jo kymmeniä kertoja). Vaatii usein modeemin käynnistyksen yhteyden palauttamiseksi.

Käyttäjätaso 2

Ilmeisesti mitään korjauksia ei ole tehty, kun katkeilu jatkuu (tänään erityisen pahana jo kymmeniä kertoja). Vaatii usein modeemin käynnistyksen yhteyden palauttamiseksi.


Ähhh onpas ikävä tilanne että vieläkin jatkuu :frowning2: Saitko vikailmoituksesta aikanaan kumminkin kuittauksen tekstiviestillä että korjauksia olisi tehty vai? Auttaako tuo modeemin käynnistys uudelleen aina?

Ilmeisesti mitään korjauksia ei ole tehty, kun katkeilu jatkuu (tänään erityisen pahana jo kymmeniä kertoja). Vaatii usein modeemin käynnistyksen yhteyden palauttamiseksi.


Ähhh onpas ikävä tilanne että vieläkin jatkuu :frowning2: Saitko vikailmoituksesta aikanaan kumminkin kuittauksen tekstiviestillä että korjauksia olisi tehty vai? Auttaako tuo modeemin käynnistys uudelleen aina?

En ole saanut mitään tekstiviestiä, että olisi korjattu. Modeemin käynnistys kyllä auttaa aina, mutta yhteys voi katketa samantien, tätä on testattu 3 erilaisella modeemilla ja tulos aina sama. Kuten aiemmin kirjoitin katkeilu alkoi jo 18.11 ja oli huomattu myös Elisalla.

Nyt tuo modeemiyhteys ei pysy enää päällä lainkaan (kostea ilma ja kova tuuli)

Oliskohan jo aika korjata linja??

 

Laitoin “noottia” asiakaspalveluun,,, tapahtuukohan mitään parannusta???

Vikoja korjailtukin, mutta varsinainen vika johdossa  (mahtaneeko korjautua koskaan ???)  huono liitos tai katkos (puuskainen tuuli katkoo yhteyden)…..

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

Vikoja korjailtukin, mutta varsinainen vika johdossa  (mahtaneeko korjautua koskaan ???)  huono liitos tai katkos (puuskainen tuuli katkoo yhteyden)…..

 

Ilmeisesti ilmajohdosta kyse, jos tuulen tuivertaessa yhteys pätkäisee kokonaan? Kyllähän tuon korjaaminen kuuluu operaattorille. Tuo ongelma saattaa heijastua myös muille alueella asuville asiakkaille.

 

Jos alkaa tuntua siltä, että Elisa ei saa asiaa korjattua, voit vaatia Elisalta hyvitystä asiasta. Tapauksessasi tuo vakiohyvitys 20€/alkava viikko voisi tulla kysymykseen. Tuosta vaan reklamaatiota Elisalle ja tuo hyvitystä voi vaatia ensimmäisestä vikailmoituksesta lähtien, jos vika ei ole edelleenkään korjaantunut. Hyvitys kohdistetaan Elisalla kyseisen sopimuksen laskuihin, eli voipi olla, että saat kuukauden tai pari elellä ilman nettilaskuja. Itsekin olen kerran joutunut hakemaan hyvistystä (ja sain sen) kun Elisalla oli aluettamme palveleva tukiasema alhaalla, eikä puhelut toimineet lainkaan.

 

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/liittymat/toimintaongelmat-ja-kayttokatkokset/

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Vikoja korjailtukin, mutta varsinainen vika johdossa  (mahtaneeko korjautua koskaan ???)  huono liitos tai katkos (puuskainen tuuli katkoo yhteyden)…..

Kuulostaa tosiaan johtovialle :/ Tarkistin että tuolla oli tiketti auki tämän tiimoilta, kirjasin vähän lisätarkennuksia täältä puolen joten pidetään peukkuja että tuon myötä saadaan nyt ongelmaa vihdoin kuntoon!

Jokohan viimeinkin korjautuisi ??? Ja miten kauan korjaus kestää??

Jokohan viimeinkin korjautuisi ??? Ja miten kauan korjaus kestää??

Tuo kaapeliviankorjaustyö on kuitattu valmiiksi tänään 2.1 klo 14:34. Ilmakaapelia uusittu 50 metrin matkalta.

 

 

Varmaan kaapelia on korjattu, koska puuskainen tuuli ei enää katko yhteyttä, mutta minulle ei ole tullut tietoa korjauksen valmistumisesta. 

Katkeilu jatkuu edelleen päivittäin

3.1 n. 8.50 ja n. 12.53  yhteys palautui ilman toimia

4.1 n.8.13  vaati modeemin uudelleen käynnistyksen (DSL link down)

5.1 n. 8.35  yhteys palautui

6.1 n. 9.05 yhteys palautui

7.1 n. 8.40 vaati modeemin uudelleen käynnistyksen (DSL link down)

(muutin modeemilla ip-osoitteen “päivitysväliäkin” ,mutta ei vaikuttanut katkeilun aikaan, joka näyttää olevan aamulla n. k.lo 8-9)

Modeemin lokiin tulee tulee tuhansia virheitä silloin kun yhteys pätkäisee, muuten virheiden määrä on vain muutama jos lainkaan tuossa noin vuorokaudessa.

Tämä alkaa olla melko mystistä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Hmm… Eipä tuo enää kaapeliin kyllä jää jos tuo noin kellontarkkaan oireilee, ellei siellä joka aamu samaan aikaan sitten joku rekka tölväise tolppaa tai vastaavaa :/ Ootko ton testannu vielä toisella modeemilla että toistuuko siten? 

Nyt kytketty toinen modeemi (VMG3926-B10A),,, seurataan tilannetta. ( katsotaan löydänkö tästä modeemista samat tiedot, kun tuo lontoo ei ole kunnolla hallussa)  lataus/lähetys nopeudet on yhtenevät kaikilla testaamillani modeemeilla ja ne ovat oikein hyvät.

8.1 katko n. 6.50 ja 9.1 katko n. 8.20  nämä ilmeni modeemin tiedoista, yhteys oli palautunut ilman toimenpiteitä. Ihmetyttää nää aamuiset “katkot”, kun muun ajan vuorokaudesta yhteys näyttäisi toimivan ilman mitään ongelmia, vaikka nyt on tuulikin ollut melko voimakasta/puuskaista.  (joskus kauan sitten oli vastaavaa ja syyksi ilmeni jonkun firman suorittama “tietokoneajo” mutta silloin taisi olla vielä analogiset keskukset)

Nyt ilmeni katko myös k.lo 12.50 ,kuten oli myös 3.1 ????

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Tutkailtiin tota linjaa nyt täältä mittauksilla ja logeilla vielä syvemmin ja mystinen on, pakko sanoa. Melkein tosta tarvitsisi nyt seuraavana laittaa jälleen vikailmoitusta liikkelle, vois melkein pyytää jos kävisivät pistorasialla asti mittareilla tutkimassa keksivätkö mitään. Tätä ennen kuitenkin tuli tuossa vain mieleen, kun noin kellontarkkaa tuppaa olemaan, että onko sulla mahdollisesti mitään kodin/talon laitetta mikä aktivoituisi tuolloin aamuisin ja mahdollisesti myös päivisin? Ja ajatuksena siis ihan mikä vain liesituulettimen huippuimurista ja lämminvesivaraajan boilerista ihan NAS-palvelimiin ja muihin. Kun tuossa voi nyt olla että sieltä jokin laite myös sisäverkon puolelta aktivoituu, eikä välttämättä ole edes pakko olla nettiin kytketty laite, mikä sitten voisi myös tuota ongelmaa aiheuttaa :thinking:

Kotona ei ole mitään ajastettuja laitteita, kun autojenlämmityksestäkin kellokytkimet ollut pois jo vuosia.

Eikä ole myöskään NAS-palvelimia ,, ei edes modeemilla verkkolevyä.

Nämä pätkäisyt jotka eivät vaadi modeemin uudelleen käynnistystä ei pahasti haittaa (tv-kuva pysähtyy hetkeksi tai tietokoneella voi joutua päivittämään sivun ), mutta olisi kyllä kiva saada vika selville.

Vielä kesällä yhteys saattoi toimia viikkoja ilman ainuttakaan pätkäisyä. Nämä verkkojutut on minulle kovin outoja, vaikka tietokoneita olenkin kokoillut/korjannut ja asentanut ja testaillut eri käyttöjärjestelmiä, tässäkin koneessa on win 10 pro insider (testiversio)  myös Linux Mint on käytössä . 

Käyttäjätaso 3

Kotona ei ole mitään ajastettuja laitteita, kun autojenlämmityksestäkin kellokytkimet ollut pois jo vuosia.

Eikä ole myöskään NAS-palvelimia ,, ei edes modeemilla verkkolevyä.

Nämä pätkäisyt jotka eivät vaadi modeemin uudelleen käynnistystä ei pahasti haittaa (tv-kuva pysähtyy hetkeksi tai tietokoneella voi joutua päivittämään sivun ), mutta olisi kyllä kiva saada vika selville.

Vielä kesällä yhteys saattoi toimia viikkoja ilman ainuttakaan pätkäisyä. Nämä verkkojutut on minulle kovin outoja, vaikka tietokoneita olenkin kokoillut/korjannut ja asentanut ja testaillut eri käyttöjärjestelmiä, tässäkin koneessa on win 10 pro insider (testiversio)  myös Linux Mint on käytössä . 

Ootkos nyt huomannut, että kun noita katkoksia tulee (esim. eilen päivällä) niin sammuiko modeemissa internet tai dsl valot?

En ole huomannut valojen toimintaa, kun osa laitteista on eri huoneessa kuin modeemi.

Nyt yhteys toiminut jo lähes 28 tuntia ilman pätkimistä ( oliskohan säälläkin vaikutusta, kun nyt on aivan tyyni kuiva pakkaskeli).

yhteys ollut päällä (katkon jälkeen)Link Uptime:   1 day: 3 hours: 58 minutes

modeemi ollut käynnissä System Up Time :  3days: 0hours: 7minutes

Taas DSL-linja pätkäissyt n. k.lo 7.58 .

Osallistu keskusteluun