Katkeileva yhteys

  • 26 marraskuu 2019
  • 49 kommenttia
  • 1888 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

49 kommenttia

     Pätkäisyt n. 4.20    ja n. 9.20   

   DSL ja Internet valot hetken pimeänä sitten dsl vilkkui ja internet punainen

   Dsl valo jäi palamaan (vihreänä) ja internet valo vilkkui vielä hetken. ja toimii taas

   (silloin kun modeemi vaatii uudelleen käynnistyksen niin sieltä puuttuu ip-osoitteet)

  yhteys on nyt palautunut muutaman kerran ilman modeemin käynnistystä

  

Ilmeisesti kyseessä on omakotitalo? Vaikuttaa että fyysisessä kaapeloinnissa on jotain vikaa modeemin ja DSLAMin välillä, tai jokin ulkopuolinen häiriö vaikuttaa kaapeliin.

 

Kannattaa ensimmäisenä toimenpiteenä varmistaa, että talokaapelipäätteeltä asti kaikki kaapelointi modeemille on parikierrettyä. Jo esimerkiksi perinteinen harmaa parin metrin lapamatoliitosjohto voi häiriöisessä ympäristössä pudottaa modeemin linjalta vaikka yhteyden SNR marginit olisivat reiluksi jätetty.

 

Minulla oli ADSL-liittymässä ajoittainen ongelma muutama vuosi sitten, modeemi putosi ajoittain linjalta ja säännöllisesti tuli runsaasti CRC erroreita vaikkei varsinaista linjaltaputoamista tapahtunut. Ongelma korjaantui lopulta vaihtamalla modeemin liitosjohto parikierrettyyn, ennen sitä vaihdoin perinteisen puhelinpistokkeen RJ45 rasiaksi ja kokeilin useampaa, perinteistä liitosjohtoa jotka eivät korjanneet ongelmaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Ilmeisesti kyseessä on omakotitalo? Vaikuttaa että fyysisessä kaapeloinnissa on jotain vikaa modeemin ja DSLAMin välillä, tai jokin ulkopuolinen häiriö vaikuttaa kaapeliin.

 

 

Aikoinaan, kun ADSL oli käytössä, niin sain lisää nopeutta (omakotitalossa) ohittamalla sisäpuhelinverkon kokonaan. Juotin laadukkaan (paksuhkoa kuparia) olevan kaapelin kiinnin suoraan (mustaan) ilmajohtoon ulkoseinän rasiassa. Sisäverkon puhelinkohdot olivat todella ohut “lankaista” johtoa. 

ADSL:n nopeus nousi 10/0,3/Mbit/s > 16/1,5Mbit/s nopeuteen. Tämän toimenpiteen jälkeen. VDSL:n nopeuteen vaikutuksista ei ole tietoa (mutta epäilen että auttaisi). Minulle ADSL:n jälkeen tuli suoraan kuitu (FTTH) 2011. 


T: Tuokki

 

Kytkentä rasialta lähtee vain yksi kaapeli CAT-6 UTP joka kytkettynä RJ45 rasiaan ja rj11 piuhalla modeemiin.  Yhteyden nopeudet on kyllä aivan kunnossa  n. 49,4/10,3M . ( vanhat puhelinverkon johdot irroitettu jo vuosia sitten)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Onko toi yhä nyt siis ollut joka aamu ja satunnaisesti puolen päivän seutuja kun toi yhteys menee poikki? Tää alkaa olla jo todella mysteerinen homma, mietin että tosta vois olla vielä hyvä tehdä kertaalleen vikailmoitus jälleen täydennetymmilä tiedoilla, josko pikkuhiljaa tohon alkais sitten löytymään syy ja selvyys :sweat_smile:

Kyllä yhteys on pätkäissyt joka päivä, mutta palautunut ilman modeemin käynnistystä.

13.1  n. 7.10

14.1 n. 8.30  ja 17.10

15.1 n. 7.50

16.1 n. 8.50

17.1 n. 8.05

18.1 n. 8.25

19.1 n. 9.25

20.1 n. 8.20       (muut katkot itse aiheutettuja)

21.1 n. 7.25        (modeemin vaihto = toinen katko n. 9.50)

22.1 n.7.45

Näistä pätkäisyistä ei ole pahemmin haittaa, kun ne tapahtuu aamusta ja yhteys on palautunut ilman toimia. 

Muuten yhteys toimii aivan mainiosti vaikka on useampi tietokone ja Elisa Viihde yhtäaikaa päällä.

Tosiaan modeemien vaihdoilla ei ole mitään vaikutusta pätkäisyihin eikä yhteyden nopeuteen.

Olisi todella mukava tietää mikä tuon DSL-linjan pätkäisee päivittäin.

Nytkin nopeus 46.4/7.6 Mbps  vaikka viihdekin on päällä,, tämä on mielestäni erittäin hyvä.

23.1  vaati modeemin uudelleen käynnistyksen  ( modeemilta puuttui ip pätkäisyn jälkeen), pätkäisy n. 8.10 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

On kyllä mystinen homma… Jos sulle on siis OK, niin laitellaan tuosta vikailmoitusta vetämään ja tutkitaan jos saataisiin vihdoin kiinni aiheuttajasta? Mikäli sisäverkkoon jäisi, niin sitten on se vianrajausmaksun mahdollisuus olemassa

Tutkitaan ihmeessä !! En kyllä lainkaan usko, että vika olisi sisäverkossa joka voisi pätkäistä DSL-yhteyden varsinkin kun vika rajoittuu miltei yksinomaan aamuihin jolloin tietokoneet ja viihteen boxi on miltei aina lepotilassa.

Mielestäni tuo virheiden määrä linjalla on tänään ollut hyvin “maltillinen”.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Pistin tuosta vikailmoituksen nyt eteenpäin :) Saat tekstarilla infoa etenemisestä ja tarvittaessa soitellaan jos tarvitaan lisäinfoja tai tarvii päästä mittailemaan pistorasialta tjms :) 

Kiitos

Seurataan mitä selviää, eilen ja tänään katko aivan samaan aikaan k.lo 8.10 ja logiin tullut runsaati virheitä  ( Errors     33/12892) . Tänään yhteys palautui ilman toimia.

Keskuslaitteen liittymäpaikka vaihdettu.   (tuli viesti)

Käynnistelin modeemin uudelleen ja tyhjensin logit.

Nyt jännityksellä odotan loppuiko katkeilu/virheily . ( ainakin vielä errors 0/0 )

Katkeilu jatkuu edelleen!

25.1 k.lo 19.00  , 26.1  k.lo 7.55  ja tänään 8.32 

Mielestäni modeemin ip-uusinta epäonnistuu josta seuraa katko ( asiaa tuntevat voivat sanoa onko tulkintani logista oikea)  yhteys on palautunut itsekseen pienen katkon jälkeen.

Vielä syksyllä logeissa ei ollut tuota DSL G.994 Non-Standard info Received.

Yhteys toimii loistavasti noita pikku katkoja lukuunottamatta.

Ilmeisesti katko olisi “huomaamaton” jos saisin modeemin pakotettua käyttämään G.993:a, mutta en ole löytänyt sellaista säätöä vaikka niitä on melko paljon.

Logissa näyttäisi olevan noita “lease time”  merkintöjä tunnin välein, mutta pätkäisy tapahtuu nyt miltei minuutilleen aamulla kello 8.00 ( myös virheiden määrä kasvaa samalla).

Korjauksista on kyllä ollut huomattava apu, kun modeemia ei ole tarvinnut uudelleen käynnistellä.

Kytkentäpaikan muutoksen jälkeen tuo katko on tapahtunut siis miltei minuutilleen kello 8.00.

Katkot oli pois yli 2 vuorokautta, kunnes taas tänään (31.1) tuli pätkäisy kello 12.24  ja tämän jälkeen tuo ip:n uusinta on tapahtunut tunnin välein (minuutilla 24) ,,,

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Katkeeko sulla nyt siis kerta tuntiin toi linja vai uusiiko se vain IP:n tunneittain ja yhteys sentään pysyy aktiivisena?

Käyttäjätaso 7

Katkeeko sulla nyt siis kerta tuntiin toi linja vai uusiiko se vain IP:n tunneittain ja yhteys sentään pysyy aktiivisena?


Reilu vuosi sitten oli Elisan DHCP:ssä ongelmana se , että jotkut modeemit eivät osanneet uusia IP-leasea ja yhteys pätkäisi sen vuoksi (modeemi buuttasi). Syyksi selvisi semmoinen seikka , että osa modeemeista käyttää IP:n uusintaan multicast-viestiä ja osa unicast-viestiä , joista toinen ei toiminut palvelimen kanssa. Sitä en muista kumpi temppuili.

Olisikohan samasta kyse?

Modeemi käynnistetty 3.2 kello 11.55 ,jonka jälkeen logista löytyy 

3.2    15.55 lease time  ja 16.48 DSL Link Down   

4.2     7.49  lease time  ja 8.13    DSL Link Down

4.2     12.13 lease time ja 12.49  DSL Link Down

 Nyt nuo ajat ei sovi lainkaan yhteen  ja yhteys on palautunut joka kerta ilman toimia

DSL.n pätkäisyn jälkeen,  edellisessä seurannassa taisi olla vain sattumaa, että  lease time ja link down osuivat yksiin.  Kyllä näyttäisi uusivan ip:n  noin tunnin välein, mutta yhteys säilyy.

Tällaiset pätkäisyt, jotka eivät vaadi toimenpiteitä ovat miltei harmittomia

Käyttäjätaso 7

Tällaiset pätkäisyt, jotka eivät vaadi toimenpiteitä ovat miltei harmittomia

Joo eiväthän ne pätkäisyt yleensä aiheuta ongelmia . No jos sattuu olemaan vaikkapa pankkiyhteys juuri silloin auki , niin sitten ongelmia tulee.

Itselläni ei modeemi ole buutannut vuosiin itsekseen.

5.2  katko 7.29

6.2 katko 7.28    7.30      11.20   ja 17.01

7.2  katko 8.02

8.2  ei katkoa

9.2 katko 9.00

10.2 katko 9.01

 11.2 ei katkoa

12.2 katko 8.06

13.2 katko  7.03

14.2 katko 7.13

15.2 katko 8.27

16.2 katko 9.13

Aina katko lisää virheitä “laskuriin”   Errors (pkts)    1207 Up  ja 179753 Down = näiden katkojen virheet.  muuten yksittäisiä virheitä tulee muutamia jos lainkaan katkojen välillä.

Modeemi ei buuttaa katkon jälkeen vaan hakee yhteyden uudelleen, joka kestää n. minuutin (virhelaskuri nollautuu buutissa), 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Nyt oon ite jo entisstä hämmästyneempi tuosta kun tuolla 11.2 ei tullut katkoa siis lainkaan? Eli sulla rullas 10.2-12.2 välin yhtenäisenä?

Myös 8.2  meni ilman katkoa.  Tämä on kyllä aivan käsittämätöntä, kun muuten yhteys toimii aivan loistavasti. 

 

Jotain on “korjattu” ?? Nyt jo viides vuorokausi menossa ilman yhtään DSL linjan pätkäisyä.

Toivottavasti jatkuukin näin.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Jotain on “korjattu” ?? Nyt jo viides vuorokausi menossa ilman yhtään DSL linjan pätkäisyä.

Toivottavasti jatkuukin näin.



Mahtava homma, että pätkäisyjä ei ole tapahtunut :thumbsup: Jos tuo ongelma palailee, niin ole ihmeessä yhteydessä niin tutkitaan tarvittaessa lisää, mutta toivotaan tosiaan että enää ei pätkäisyä tapahtuisi :relaxed:

Osallistu keskusteluun