Kysymys

kenelle liittymä asennettiin?

  • 19 joulukuu 2009
  • 11 kommenttia
  • 519 katselukerrat

Käyttäjätaso 3
  • Tietolähde
  • 652 kommenttia
Äitee ryhtyi helsinkiläiseksi ja kun Kymen puhelimen adsl ei sinne siirry niin tilattiin uusi liittymä Saunalahdelta. Eilen tultiin muuttokuorman kanssa ja kävin samantien hakemassa postissa odottaneen Elisa kotiboksi-purkin ja kasasin koneen henkiin. Adsl valo syttyi nopeasti ja kun selaimen avasi niin ruutuun putkahti "tervetuloa rekisteröitymään Sonera extra käyttäjäksi".

Soittelin sitten Saunalahden vikapäivystykseen. "joo, luvattu asennusaika oli pari päivää sitten ja tietojen mukaan yhteys pitäisi olla jo kytketty". Sitä ei selvinnyt kenelle se on kytketty eikä myöskään saanut lupausta milloin kytkentä tehdään oikein?

Nyt olisi helppo pankkitunnuksilla avata Sonera ja perua Saunalahti. Kiusaus on suuri kun äitee hyppii seinille kun Skype ei toimi eikä ole tietoa milloin se toimii. Toivottavasti homma hoituu viikonvaihteen aikana. Kyseessä kerrostalo itähelsingissä ja siltaava adsl. Talossa ei kaapelia.

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

11 kommenttia

Sonera Extra on valokaapeliliittymä, eikös? Asunnosta löytynee tällöin eteisestä kaappi jossa kytkennät data/puhelinpistokkeita varten. Kannattaa kokeilla mahdollisia eri rasioita ja kytkentöjä (hoitunee siis vain vaihtamalla lyhen ethernet-piuhan paikkaa, ei mitään rakettitiedettä.)

Kuulostaisi siltä että jostain syystä (tod näk asuntokohtaiset kytkennät) tuo Soneran kaista ajaa ADSL:n "yli," ja täten estää tällä hetkellä liittymäsi toiminnan.
Käyttäjätaso 3
Sonera extra tulee taloyhtiöön ja se jaetaan adsl-tekniikalla asuntoihin. 60-luvun talo, tv toimii yhteisantennilla eikä kaapelitekniikalla ja eteisessä on kolme sulaketta ja pääkytkin peltilevyssä eikä jakokaappeja. Asunnossa yksi puhelinrasia josta pintavetona kaksi sivurasiaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ei takuulla hoidu viikonvaihteen aikana. Tekemättä jätetty asennus vaatii asentajankäynnin talossa, eikä sitä ole kukaan viikonloppuna tekemässä.

Jos Saunalahti olisi oikein nopea, se saattaisi tehdä työtilauksen Elisalle (joka ne puhelinpiuhat Helsingissä omistaa) jo maanantaina. Jos Elisakin vielä toimisi nopeasti, alihankintana tilattu asentaja saattaisi ilmestyä paikalle jo tiistaina. Tuo on siis aika-arvio parhaassa tapauksessa. Pahinta mahdollista en lähde edes arvaamaan.

PS. Kokeilithan ne huoneiston muut pistorasiat läpi, jos siellä olisi Soneran sijaan Saunalahden ADSL?
Käyttäjätaso 3


PS. Kokeilithan ne huoneiston muut pistorasiat läpi, jos siellä olisi Soneran sijaan Saunalahden ADSL?


kokeilin, sama extran kirjautumissivu tulee kaikista. Saunalahdelta tuli jo viesti että vika odottaa vapaata asentajaa. Näin viikonloppunahan niitä vapaita asentajia olisi:)

Pitänee jättää mokkula äiteelle että hän pääsee nettiin odotuspäivinä, onneksi siinä sentään Soneran nettisivut toimivat ilman sopimustakin kun eihän se mokkula win7:ssa toimi ilman päivitystä joka oli ladattavana soneran tukisivulta.
aa, ok. noitakin on ilmeisesti siis eri tekniikoilla toteutettuina. itsellä elisan laajakaista super joka toimii kuvailemallani tavalla mutta sais myös extran.

Soittelin sitten Saunalahden vikapäivystykseen. "joo, luvattu asennusaika oli pari päivää sitten ja tietojen mukaan yhteys pitäisi olla jo kytketty". Sitä ei selvinnyt kenelle se on kytketty eikä myöskään saanut lupausta milloin kytkentä tehdään oikein?


Onko liittymän omistajalle mahtanut tulla tekstiviestillä vahvistusta siitä, että Saunalahden yhteyden kytkentä on valmis? Vahvistusviesti lähetetään puhelinnumeroon, joka tilaukseen on ilmoitettu yhteystiedoksi.

Karkeasti jako on tämä: jos asennuksen valmistumisviesti on tullut mutta yhteys ei toimi, oikea paikka kysellä asiasta on vikailmoituspalvelu (09 4243 0730). Jos taas ei valmistumiskuittausta ole saapunut (eli on tullut viesti ainoastaan arvioidusta asennusajasta), asiasta kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluun (09 4243 0456).
Käyttäjätaso 3


Onko liittymän omistajalle mahtanut tulla tekstiviestillä vahvistusta siitä, että Saunalahden yhteyden kytkentä on valmis? Vahvistusviesti lähetetään puhelinnumeroon, joka tilaukseen on ilmoitettu yhteystiedoksi.

Karkeasti jako on tämä: jos asennuksen valmistumisviesti on tullut mutta yhteys ei toimi, oikea paikka kysellä asiasta on vikailmoituspalvelu (09 4243 0730). Jos taas ei valmistumiskuittausta ole saapunut (eli on tullut viesti ainoastaan arvioidusta asennusajasta), asiasta kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluun (09 4243 0456).


tilauksen yhteydessä ei taidettu antaa puhelinnumeroa. Menimme asuntoon muuttokuorman kanssa 18. päivä ja postiluukussa oli odottamassa homeboxin noutolappu ja Saunalahden tilausvahvistus jossa asennuspäiväksi kerrottiin 16. päivä.
Arvioitu asennuspäivä ei aina ole sama kuin varsinainen asennuspäivä, joten asennuksen valmistuminen olisi hyvä tarkastaa asiakaspalvelusta. Vikapäivystys ei pysty tekemään vianselvitystä, ellei ole ensin varmaa, että itse asennus on valmis (eikä esim. myöhässä).
Käyttäjätaso 3

Arvioitu asennuspäivä ei aina ole sama kuin varsinainen asennuspäivä, joten asennuksen valmistuminen olisi hyvä tarkastaa asiakaspalvelusta. Vikapäivystys ei pysty tekemään vianselvitystä, ellei ole ensin varmaa, että itse asennus on valmis (eikä esim. myöhässä).


Vikailmoituksen yhteydessä annettiin puhelinnumero, ja siihen tuli jo viesti, että asennus odottaa vapaata asentajaa.
Käyttäjätaso 3
Nyt näyttäisi äiteen oma.saunalahdessa lukevan adsl-asetuksissa että laite on havaittu verkossa, joten yhteys on lienee kytketty. Pitää illemmalla soitella ja kysyä toimiiko.
Käyttäjätaso 3

Karkeasti jako on tämä: jos asennuksen valmistumisviesti on tullut mutta yhteys ei toimi, oikea paikka kysellä asiasta on vikailmoituspalvelu (09 4243 0730). Jos taas ei valmistumiskuittausta ole saapunut (eli on tullut viesti ainoastaan arvioidusta asennusajasta), asiasta kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluun (09 4243 0456).


Minun logiikkani on huomattavasti yksinkertaisempi:
1. yhteys ei toimi
2. papereiden mukaan kytkentäpäivä toissapäivänä
==> liittymässä on vika ja oikea paikka on soitto vikapäivystykseen.

Eikäpä asiakaspalvelu loppuillasta enää vastaakaan.

Ehkä mielipiteeseeni vaikuttaa kokemukseni Soneran alueelta (kun muuta ei ole ollut tarjolla) muutamasta kytkennästä (silloin ennen ennen ulkoistuksia) jolloin kytkentä tehtiin ilmoitettuna päivänä, kerran asentaja soitti että voiko kytkeä linjan ilmoitettua aikaisemmin ja kerran laittoi sähköpostia ja soitti perään kun ei tiennyt voinko lukea sähköpostini, kun asennus myöhästyi vuorokaudella ilmoitetusta ajasta.

Muori kertoi, että linja toimii ja hän otti mokkulani pois koneesta. Hyvä.