Keravan kotikuitu ja no internet -ongelmat

  • 4 maaliskuu 2020
  • 39 kommenttia
  • 1361 katselukerrat

Olen muuttanut Keravalle 2019 lopulla ja hankin omakotitalooni Elisalta kaapeli TV:n (ei viihdettä) ja Kotikuitu 1000M:n. Vauhdit ovat sitä mitä lupasivat, eri laitteilla olen mittaillut kaikkea 500-1000m väliltä. Kännykällähän tuo ei ylitä 100 megaa, mutta on todella riittävä normaaliin käyttöön.

Ongelmana on kuitenkin tasaisesti katkeava verkkoyhteys. Joka toinen päivä, joskus kahtena päivänä putkeen, joskus voi olla viiden arkipäivän rako- jos en käytä laitteita. Modeemissa siis palaa valot, mutta laitteet putoavat netistä. Yhdistävä tekijänä ovat olleet mielestäni:

  • katson suoratoistopalvelusta ohjelmaa ja netti pätkäisee ensimmäisen parin minutin aikana
  • vuokraan pelikonsolin kautta elokuvan ja netti pätkäisee kun aloitan katsomisen
  • avaan tietokoneella selaimen, ei väliä kuinka monta kerralla

Minulla on yhdistettynä verkkoon laitteita aika monta, puhutaan n. kymmenestä (soitinta, kodinkonetta, tv:t jne..)

Asiasta olen ollut yhteydessä niin Elisaan, varmaan kymmenisen kertaa, sekä talon rakentajien kanssa pohtinut ongelmaa.

Elisalta paikalle tulee aina paikallinen ulkoistettu asentaja, joka on paikalla noin viisi minuuttia ja mutuilee ongelmaan “ratkaisuja”. Tähän mennessä näitä ratkaisuja ovat olleet mm.

  • Sähköpiikki joka pätkäisee modeemin. EIPÄ OLLUT, testattiin jollain UPS-laitteella joka estäisi tämän ja samana iltana “no internet connection”.
  • “Ongelma on modeemissa, vaihda se”. Ei sekään, modeemeja on tullut testailtua.
  • “Tuon kytkimen valmistaja tekee huonoja laitteita”. Ostin tilalle kalliimman yrityskäyttöön sopivan kytkimen, ei ratkaisua. 
  • “Teillä on varmaan kaapelit asennettu huonosti”. No tämäkin testattu ja mitattu, ei vikaa.
  • Sitten se on varmaan sisäverkossa, laitteissasi on joku asetus..- No en todellakaan lähde vaihtamaan jokaista kodinkonetta tämän arvauksen pohjalta, mutta tietokoneen vaihtaminen ei auttanut ollenkaan.

Hyvä toisaalta, että kaikki vaihtoehdot on käyty läpi, mutta en jaksa enää vastaanottaa Elisalta asentajia pyörittämään peukkuja ja mittailemaan signaalia - joka on luonnollisesti aina hemmetin hyvä.

 

Sain vinkkiä talon rakentamisessa mukana olleelta kaapeliasentajalta, että Elisalla oli näitä samantyyppisiä ongelmia Järvenpäässä 2011. Tuolloin yhdistävä tekijä minun ongelmiini oli tuo kaapeli tv:n kanssa hankittu nettiyhteys. Toki 2011 ei ollut tarjolla tuhatmegaista kotikuitua. Ihmisillä tuolloin katkeili yhteydet yhtä usein kuin minulla. Mainitsin tästä Elisan asentajalle ja hän väitti että ei ole koskaan kuullut koko ongelmasta,- no tuon ongelman voi kaivaa netistä ja mm. Keski-Uusimaan uutisista.

En asiasta jaksa enää soitella Elisalle, koska joudun joka kerta selittämään tämän asian uudelleen ensin uudelle asiakaspalvelijalle, sen jälkeen uudelle teknisen tuen henkilölle ja lopuksi kun lupaavat pahoittelevat “mielipahasta” (siis viisi kuukautta pätkinyt netti on harmauttanut minun ohimot, se mielipaha-vaihe jäi jo aikoja sitten) ja lupaavat hoitaa ongelman, he lähettävät sen asentajan jota ei vähempää homma kiinnosta ja jolla on vain mutukortti mukana. 

 

Sopimukseni on määräaikainen, mutta näillä perusteilla voisin sen heiltä katkaista- MUTTA alueella ei kukaan muu tarjoa näin nopeaa yhteyttä.

Muita lisätietoja:

  • Modeemini on tällä hetkellä Elisan Arrisin boxi (testattu kahta erilaista), kokeiltu myös Fritzboxia.
  • Kaapelit kaikki cat kutosta
  • Sähkötilassa modeemista lähtee kolme kaapelia laitteisiin, sekä yksi kytkimeen josta lähtee 5-6 kaapelia laitteisiin. Langaton verkko on käytössä ehkä parissa laitteessa, eli suosin suoraa kaapeliyhteyttä.

 

Onko kenelläkään muulla Keravan alueella tätä ongelmaa? Onko tässä kyse jostain suuremmasta kapasiteetin puutteesta? 


39 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Moro @Roadkill ja tervetuloa OmaYhteisöön! :) Jopas nyt onkin ongelman kehittänyt, tuossa mitä lukaisin tuota koostettasi niin tuntuisi että kaikki on jo testattu ja vaihdettu, mutta silti ongelma ilmenee semiaktiivisesti :/ Tota tota, lisäätkö profiilisi vielä asiakasnumeron niin pääsen tarkistamaan tilannetta vielä täältä käsin laajemmin? Jotain siellä nyt vialla on, mutta syypää on kyllä jo kohtuu syvällä piilossaan kun mikään noista ei vielä ole auttanut...

Moro @Patomiäs 

Toimin vasten omia sääntöjäni ja olin taas aspaan yhteydessä. Sain nimittäin työpaikkani IT-tuesta vinkkiä, että kokeillaan hetki mennä pienemmillä tehoilla. Eli laskimme nopeuden 1000>250m pariksi viikoksi ja tuona aikana seuraan kaatuileeko verkko vähemmän, tai jos koko ongelma katoaisi kokonaan.

IT-kaverini idea oli siis se, että jos nopeudet ovat jo niin kovat että siitä voisi kuparille vuotaa jotain häiriötä. Erikoista tosiaan, että tuo kotikuitu on tuotu talooni kuparilla. Satunnaisissa mittauksissa olen saanut jopa 1400m:n vauhteja ja vaikka ne ovatkin vain piikkejä, niin hyvinkin voi aiheuttaa häiriötä.

Jos käy niin, että hitaampi netti fiksaisi ongelman, niin siinähän tietenkin nousee iso liuta uusia kysymyksiä. Mutta olen sen verran varovaisen pessimistinen, että aika varmasti mitään ei tapahdu ja täytyy keksiä uusi ratkaisu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Toi oli yks vaihtoehto mitä tossa jo kerkesin suunnitella, eli että ehdottaisin tota nopeuden laskua testiksi. Eli nyt siellä on jo hyvä lisätesti vetämässä ja sen kautta saadaan lisää dataa tilanteesta :) Auttoi tuo tai ei, niin lopputulos on kuitenkin merkittävä yhtälöä tarkistellessa sillä sen avulla voi rajata yhtälöstä muuttujia hyvin pois :) Eli huikkaile tännekin miten tuossa nyt sitten käy niin voidaan vaikka tätäkin kautta katsoa sitten jatkotemppuja että saadaan yhteys toimimaan kuten pitää!

Itselläni oli vastaavaa ongelmaa Arris TG2492s boxin kanssa ennen uusinta firmwarea ja en ainakaan ole viime aikoina tuota huomannut pätkimistä enää tapahtuneen. 
Toki tuokin ongelma pitäisi olla poissuljettu toisen modeemin kanssa. 🤔
 

Löytyykö modeemien logeista mitään tietoa tippuuko ulkolinja hetkeksi tms?

Terve @Kaapelihemmo 

Kattelen juuri logeja arrisista, mutta täällä on vain tekstiä siitä lähtien kun loggauduin adminina sisään. Eli ei mitään aikaisempaa toimintaa. Alempana tekstissä lisää lokeista.

Eilen (eli päivä nopeuden laskemisesta) pätkäisi netti ekan kerran kun katsoin suoratoistopalvelusta ohjelmaa. Nyt tässä aamusella pätkäisi toisen kerran, kun säätelin modeemin asetuksia:
Kokeilin vaihdella eri channeleita AUTO:lta johonkin toiseen. 1 toimi hyvin, mutta 6 katkaisi yhteyden. Kokeilin rebootin (on muuten todella hidas boottaus tässä) jälkeen jokaisen kanavan läpi ja päädyin jättämään ykköselle. Se kutosen katkaisu oli varmaankin vain se tämän päivän katkaisu, eli kun olen tietokoneella kirjoittamassa tänne.

Eli voisin sanoa, että yhteyden hidastamisella ei vaikutusta @Patomiäs 

Kävin toisella ulkomaisella palstalla, jossa suositeltiin käymään http://192.168.100.1 osoitteessa katsomassa tapahtumalokeja. Selailin eiliseen ja tämänaamuiseen kaatumisajankohtaan:

AAMU: TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX;CMTS-MAC=XX:XX:XX:XX:XX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Improper Configuration File CVC Format

EILISILTA: TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=XX:XX:XX:XX:XX;CMTS-MAC=XX:XX:XX:XX:XX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Improper Configuration File CVC Format

 

Tuon sivun downstreamit ja upstreamit eivät kerro minulle mitään, mutta olisiko noissa kahdessa kaatumislokissa jotain perää ongelmaan?

Edit // MACit piiloon -Patomiäs

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Tutkin tota nyt vähän lisää ja en tosta nyt itsekään oikein keksinyt mikä tuota aiheuttaisi :/ Se mikä nyt tossa tuli mieleen, niin aloituksessa puhuit että ongelma ilmenee kun sulla esimerkiksi tietokoneella avautuu nettiselain. Kun siellä on asentaja käynyt tutkimassa ja mittaamassa niin onko siinä yhteydessä demottu tota ongelman tapahtumahetkeä? Eli vaikka mittareilla näyttäisi asentajan käyntihetkellä hyvältä niin onko siinä tehty sitten tota demoefektiä livenä että pääsisi tarkemmin tutkimaan sitten sitä mikä sen vian voisi siinä aiheuttaa kun yhteys räpsäisee poikki?

Itselläni oli vastaavaa ongelmaa Arris TG2492s boxin kanssa ennen uusinta firmwarea ja en ainakaan ole viime aikoina tuota huomannut pätkimistä enää tapahtuneen. 
Toki tuokin ongelma pitäisi olla poissuljettu toisen modeemin kanssa. 🤔
 

Löytyykö modeemien logeista mitään tietoa tippuuko ulkolinja hetkeksi tms?

Tekeeköhän tuo modeemi firmware-päivitykset itse, vai onko tehtävä manuaalisesti? Tuota en nimittäin ole kokeillut. Tosiaan nuo lokipäivitykset eivät ainakaan muiden keskustelupalstojen mukaan tarkoita yhtään mitään, vaikka sopivasti tulevatkin aina yhteyden pätkäistessä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Päivitykset tulee automaattisesti ja me hoidellaan jakelu, eli niistä ei tarvitse huolehtia :) 

 Kun siellä on asentaja käynyt tutkimassa ja mittaamassa niin onko siinä yhteydessä demottu tota ongelman tapahtumahetkeä? Eli vaikka mittareilla näyttäisi asentajan käyntihetkellä hyvältä niin onko siinä tehty sitten tota demoefektiä livenä että pääsisi tarkemmin tutkimaan sitten sitä mikä sen vian voisi siinä aiheuttaa kun yhteys räpsäisee poikki?

Tämä olisi aika hankala demota.. Tuohan voi olla ihan sattumaakin, että juuri sillä hetkellä kun katson suoratoistosta ohjelmaa tai avaan tietokoneella uuden välilehden, netti pätkäisee. Joinain kertoina netti on katkennut ihan vain kännykkää selaten. Eli syy voi oikeasti olla missä tahansa, eikä vain selaimen avauksesta.

 

Harmi että syy ei siis ole firmwaresta, eikä yhteyksien nopeuksista.

 

Sitä mietin tuon puhelun jälkeen, että tuleeko tuo 1000m netti talooni nyt kuparia pitkin, vai tv-kaapelia? 

Olin tänään jälleen puheluyhteydessä teille ja kun pyysin sieltä nostamaan nopeuteni takaisin alkuperäiseen, sieltä sanottiin että sen vauhdin ei pitäisi olla edes mahdollista minun osoitteeseeni. Lopulta minulle soitteli teknisen tuen kaveri joka vahvisti tilauksen mutta hieman oli nyt epävarmuutta ilmassa.

Kaapelikanavissa minulla ei ole ollut ongelmia. Voiko ongelma olla yhteyden tuomisessa taloon? Eli ihan kaapeliasennuksessa? 

 

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Okei, eli se ei kuitenkaan ihan niin usein tapahdu noissa oloissa kuin mitä olin tuosta aiemmin itse käsittänyt :/ Hankaloittaa kyllä heti jos ei ole  helposti toistettavissa ongelman tapahtuminen :/

 

Toi TV-kaapeli mitä pitkin sulla netti tulee, niin sehän on siis kuparijohdin mikä keskukselta tulee. Tarkistin tilannetta tarkemmin ja tuolla oli vain jostain syystä toi 1G saatavuus osoitteelta tippunut kannasta pois, se korjattiin takaisin ja nyt siis onnistui taas normaalisti toi päivitys sulle :) Siitä ei siis huolta vaikka siellä vähän epäröitiinkin alkuun puhelimessa :) 

 

Mitä kaikkia modeemeja oot muuten tolla yhteydellä jo kerinnyt testaamaan?

 

 

Mitä kaikkia modeemeja oot muuten tolla yhteydellä jo kerinnyt testaamaan?

Kokeilin kahta saman mallin Arrista (mitkä siis Elisa toimittaa vakiona) ja Frizboxin jotain kaapelimodeemia, joka tosin ei suostunut ottamaan yhteyttä kaapelista.  

 

 

Mitä kaikkia modeemeja oot muuten tolla yhteydellä jo kerinnyt testaamaan?

Kokeilin kahta saman mallin Arrista (mitkä siis Elisa toimittaa vakiona) ja Frizboxin jotain kaapelimodeemia, joka tosin ei suostunut ottamaan yhteyttä kaapelista.  

Millä FrizBox mallilla yritit verkkoon, ilmoititko cm mac osoitteen Elisalle?

 

 

 

Mitä kaikkia modeemeja oot muuten tolla yhteydellä jo kerinnyt testaamaan?

Kokeilin kahta saman mallin Arrista (mitkä siis Elisa toimittaa vakiona) ja Frizboxin jotain kaapelimodeemia, joka tosin ei suostunut ottamaan yhteyttä kaapelista.  

Millä FrizBox mallilla yritit verkkoon, ilmoititko cm mac osoitteen Elisalle?

 

FRITZ!Box 6591 Cable. Toki ilmoitin, kuten jokaisesta muustakin. Power-valo vain vilkkui läpi päivän vaikka mitä teki ja odotteli.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

En nyt kyllä suorilta keksi miksei toi Fitzi oo noussut tuolloin testatessa lainkaan linjoille :flushed:  @MasaJussi sulla kokemusta vastaavasta?

En nyt kyllä suorilta keksi miksei toi Fitzi oo noussut tuolloin testatessa lainkaan linjoille :flushed:  @MasaJussi sulla kokemusta vastaavasta?

Itsellä on juuri tuo FRITZ!Box 6591 Cable.  ja pelaa loistavasti, ei tule mitään katkoja ja linjoille on noussut nopeasti. Ostopaikka Jimss.

FRITZ!OS: 07.19-75516 BETA - Version up to date

 

Edit. Eikös modeemia vaihtaessa nuo vanhat mac numerot poistu automaattisesti järjestelmästä ettei sekaannu?

Kannattaisi vikapalvelulta pyytää uudelleen tuon Frizin provisointia.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

Moikka @Roadkill - onko ongelma korjautunut?

Terve @Keinotekoinen 

Netti on viimeksi kaatunut sunnuntai-iltana. Tämän jälkeen olen käyttänyt normaalisti laitteita. Samanlainen n. viikon täydellisesti toimiva putki oli joululomien aikana. En ole tehnyt kotona muutoksia viime kirjoituksieni jälkeen, muuta kuin nostanut taas vauhdit kattoon. Otin varalle yhteyttä muutamiin IT-asiantuntijoihin jotka tarjoaisivat korjausta ja diagnosointia ihan kotonani paikan päällä, mutta vielä yksikään ei ole palannut asiaan.. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Olet kyllä omin voimin aika monipuolisesti testannut. Juuri niitä kohtia joita olisi itsekkin katsonut. Tulkitsen tuosta viestistäsi, että kyseessä on oikea kuitu- liittymä (FTTH) ?

Onko rakenne oheisen kuvan mukainen ?

Olen myös laittanut kuvaan kohtia, jotka saattavat vaikuttaa katkoksiin ja mistä kohdista voi ongelmaa debugata. 

 

T: Tuokki

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Tulkitsen tuosta viestistäsi, että kyseessä on oikea kuitu- liittymä (FTTH) ?

Ei, kyseessä on tekokuituliittymä.

Arriksen modeemin lokeissa vilisevät CM-MAC ja CMTS-MAC kertovat, että kyseessä on oikeasti kaapelimodeemiliittymä.

Samoin AVM Fritz!box 6591 Cable on kaapelimodeemi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Tulkitsen tuosta viestistäsi, että kyseessä on oikea kuitu- liittymä (FTTH) ?

Ei, kyseessä on tekokuituliittymä.

Arriksen modeemin lokeissa vilisevät CM-MAC ja CMTS-MAC kertovat, että kyseessä on oikeasti kaapelimodeemiliittymä.

Samoin AVM Fritz!box 6591 Cable on kaapelimodeemi.

 

Ok no selittääkin. Ihmettelin kun tuossa ei puhuttu kuitupäätteestä. Vaan ihan jostain muista “modeemeista”. VDSL:llä ei kyllä päästää 1000Mbit/s nopeuksiin kuten viestinketjun aloittaja viestissää kirjoitti vaan korkeintaan 100Mbit/s nopeuksiin.

@Roadkill

T: Tuokki

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Kysyjällä ei ole VDSL, vaan kaapelimodeemi. Kaapelimodeemilla on mahdollista saavuttaa 1000 Mbit/s nopeus, mutta silloin kuun täytyy loistaa juuri oikeasta suunnasta ja naapurin antennirasian ruuvien kireyden tulee olla optimaalinen.

Kysyjällä ei ole VDSL, vaan kaapelimodeemi. Kaapelimodeemilla on mahdollista saavuttaa 1000 Mbit/s nopeus, mutta silloin kuun täytyy loistaa juuri oikeasta suunnasta ja naapurin antennirasian ruuvien kireyden tulee olla optimaalinen.

Juuri noin.  AVM Fritz!box 6591 Cable : Elisa 1000/50

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Kysyjällä ei ole VDSL, vaan kaapelimodeemi. Kaapelimodeemilla on mahdollista saavuttaa 1000 Mbit/s nopeus, mutta silloin kuun täytyy loistaa juuri oikeasta suunnasta ja naapurin antennirasian ruuvien kireyden tulee olla optimaalinen.

 

Hohjoijaa.. Anteeksi :) Olisin toki voinut lukea aijemmat viestit tarkemmin !

Ok.. kaapelimodeemin “debuggaaminen” ei ole minulle tuttua, mutta useinhan tuo (voi) liittyä sitten juuri  fyysiseen kaapeliverkkoon ja sen rakenteeseen ketju vai tähtimäinen. Koaksiaali voi ottaa häiriöitä, jos koaksiaalin kuori ei ole kunnolla maadoitettu. Olen kuullut jopa tapauksia, että jokin rikkinäinen digiboxi, modeemi tai TV on työntänyt koaksiaalin jotain häiriöitä, jotka ovat sitten näkyneen muille saman talon käyttäjille. 

Tuossa operaattori vain helposti sanoo, että sisäverkko on kiinteistön / talonyhtiön vastuulla. 

Tuleeko netti todellakin tässä tapauksessa omakotitaloon koaksiaalikaapelia pitkin ?

T: Tuokki

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +4

Keravalla on tiheästi myös omakotitaloja kaapeliTV verkossa ja 1000/50M kaapelimodeemiyhteyksien päässä.

Omassa taloyhtiössä itsellä tuo 1000M liittymä pyörii 800-850 välillä.

tällä hetkellä https://www.speedtest.net/result/9147666373.png

Arris modeemi ja yläkerrassa tuntuisi olevan netflix auki samalla.

Ok, eli olen nyt seurannut viikon tätä verkkoni lokia. Viimeisenä kolmena päivänä (to-la) netti kaatunut päivittäin. Lokissa aina sillä hetkellä viesti:

“Improper Configuration File CVC Format “

Pakkohan tuon on jotain meinata?

Osallistu keskusteluun