Olen muuttanut Keravalle 2019 lopulla ja hankin omakotitalooni Elisalta kaapeli TV:n (ei viihdettä) ja Kotikuitu 1000M:n. Vauhdit ovat sitä mitä lupasivat, eri laitteilla olen mittaillut kaikkea 500-1000m väliltä. Kännykällähän tuo ei ylitä 100 megaa, mutta on todella riittävä normaaliin käyttöön.
Ongelmana on kuitenkin tasaisesti katkeava verkkoyhteys. Joka toinen päivä, joskus kahtena päivänä putkeen, joskus voi olla viiden arkipäivän rako- jos en käytä laitteita. Modeemissa siis palaa valot, mutta laitteet putoavat netistä. Yhdistävä tekijänä ovat olleet mielestäni:
- katson suoratoistopalvelusta ohjelmaa ja netti pätkäisee ensimmäisen parin minutin aikana
- vuokraan pelikonsolin kautta elokuvan ja netti pätkäisee kun aloitan katsomisen
- avaan tietokoneella selaimen, ei väliä kuinka monta kerralla
Minulla on yhdistettynä verkkoon laitteita aika monta, puhutaan n. kymmenestä (soitinta, kodinkonetta, tv:t jne..)
Asiasta olen ollut yhteydessä niin Elisaan, varmaan kymmenisen kertaa, sekä talon rakentajien kanssa pohtinut ongelmaa.
Elisalta paikalle tulee aina paikallinen ulkoistettu asentaja, joka on paikalla noin viisi minuuttia ja mutuilee ongelmaan “ratkaisuja”. Tähän mennessä näitä ratkaisuja ovat olleet mm.
- Sähköpiikki joka pätkäisee modeemin. EIPÄ OLLUT, testattiin jollain UPS-laitteella joka estäisi tämän ja samana iltana “no internet connection”.
- “Ongelma on modeemissa, vaihda se”. Ei sekään, modeemeja on tullut testailtua.
- “Tuon kytkimen valmistaja tekee huonoja laitteita”. Ostin tilalle kalliimman yrityskäyttöön sopivan kytkimen, ei ratkaisua.
- “Teillä on varmaan kaapelit asennettu huonosti”. No tämäkin testattu ja mitattu, ei vikaa.
- Sitten se on varmaan sisäverkossa, laitteissasi on joku asetus..- No en todellakaan lähde vaihtamaan jokaista kodinkonetta tämän arvauksen pohjalta, mutta tietokoneen vaihtaminen ei auttanut ollenkaan.
Hyvä toisaalta, että kaikki vaihtoehdot on käyty läpi, mutta en jaksa enää vastaanottaa Elisalta asentajia pyörittämään peukkuja ja mittailemaan signaalia - joka on luonnollisesti aina hemmetin hyvä.
Sain vinkkiä talon rakentamisessa mukana olleelta kaapeliasentajalta, että Elisalla oli näitä samantyyppisiä ongelmia Järvenpäässä 2011. Tuolloin yhdistävä tekijä minun ongelmiini oli tuo kaapeli tv:n kanssa hankittu nettiyhteys. Toki 2011 ei ollut tarjolla tuhatmegaista kotikuitua. Ihmisillä tuolloin katkeili yhteydet yhtä usein kuin minulla. Mainitsin tästä Elisan asentajalle ja hän väitti että ei ole koskaan kuullut koko ongelmasta,- no tuon ongelman voi kaivaa netistä ja mm. Keski-Uusimaan uutisista.
En asiasta jaksa enää soitella Elisalle, koska joudun joka kerta selittämään tämän asian uudelleen ensin uudelle asiakaspalvelijalle, sen jälkeen uudelle teknisen tuen henkilölle ja lopuksi kun lupaavat pahoittelevat “mielipahasta” (siis viisi kuukautta pätkinyt netti on harmauttanut minun ohimot, se mielipaha-vaihe jäi jo aikoja sitten) ja lupaavat hoitaa ongelman, he lähettävät sen asentajan jota ei vähempää homma kiinnosta ja jolla on vain mutukortti mukana.
Sopimukseni on määräaikainen, mutta näillä perusteilla voisin sen heiltä katkaista- MUTTA alueella ei kukaan muu tarjoa näin nopeaa yhteyttä.
Muita lisätietoja:
- Modeemini on tällä hetkellä Elisan Arrisin boxi (testattu kahta erilaista), kokeiltu myös Fritzboxia.
- Kaapelit kaikki cat kutosta
- Sähkötilassa modeemista lähtee kolme kaapelia laitteisiin, sekä yksi kytkimeen josta lähtee 5-6 kaapelia laitteisiin. Langaton verkko on käytössä ehkä parissa laitteessa, eli suosin suoraa kaapeliyhteyttä.
Onko kenelläkään muulla Keravan alueella tätä ongelmaa? Onko tässä kyse jostain suuremmasta kapasiteetin puutteesta?