Keravan kotikuitu ja no internet -ongelmat

  • 4 maaliskuu 2020
  • 39 kommenttia
  • 1361 katselukerrat

Olen muuttanut Keravalle 2019 lopulla ja hankin omakotitalooni Elisalta kaapeli TV:n (ei viihdettä) ja Kotikuitu 1000M:n. Vauhdit ovat sitä mitä lupasivat, eri laitteilla olen mittaillut kaikkea 500-1000m väliltä. Kännykällähän tuo ei ylitä 100 megaa, mutta on todella riittävä normaaliin käyttöön.

Ongelmana on kuitenkin tasaisesti katkeava verkkoyhteys. Joka toinen päivä, joskus kahtena päivänä putkeen, joskus voi olla viiden arkipäivän rako- jos en käytä laitteita. Modeemissa siis palaa valot, mutta laitteet putoavat netistä. Yhdistävä tekijänä ovat olleet mielestäni:

  • katson suoratoistopalvelusta ohjelmaa ja netti pätkäisee ensimmäisen parin minutin aikana
  • vuokraan pelikonsolin kautta elokuvan ja netti pätkäisee kun aloitan katsomisen
  • avaan tietokoneella selaimen, ei väliä kuinka monta kerralla

Minulla on yhdistettynä verkkoon laitteita aika monta, puhutaan n. kymmenestä (soitinta, kodinkonetta, tv:t jne..)

Asiasta olen ollut yhteydessä niin Elisaan, varmaan kymmenisen kertaa, sekä talon rakentajien kanssa pohtinut ongelmaa.

Elisalta paikalle tulee aina paikallinen ulkoistettu asentaja, joka on paikalla noin viisi minuuttia ja mutuilee ongelmaan “ratkaisuja”. Tähän mennessä näitä ratkaisuja ovat olleet mm.

  • Sähköpiikki joka pätkäisee modeemin. EIPÄ OLLUT, testattiin jollain UPS-laitteella joka estäisi tämän ja samana iltana “no internet connection”.
  • “Ongelma on modeemissa, vaihda se”. Ei sekään, modeemeja on tullut testailtua.
  • “Tuon kytkimen valmistaja tekee huonoja laitteita”. Ostin tilalle kalliimman yrityskäyttöön sopivan kytkimen, ei ratkaisua. 
  • “Teillä on varmaan kaapelit asennettu huonosti”. No tämäkin testattu ja mitattu, ei vikaa.
  • Sitten se on varmaan sisäverkossa, laitteissasi on joku asetus..- No en todellakaan lähde vaihtamaan jokaista kodinkonetta tämän arvauksen pohjalta, mutta tietokoneen vaihtaminen ei auttanut ollenkaan.

Hyvä toisaalta, että kaikki vaihtoehdot on käyty läpi, mutta en jaksa enää vastaanottaa Elisalta asentajia pyörittämään peukkuja ja mittailemaan signaalia - joka on luonnollisesti aina hemmetin hyvä.

 

Sain vinkkiä talon rakentamisessa mukana olleelta kaapeliasentajalta, että Elisalla oli näitä samantyyppisiä ongelmia Järvenpäässä 2011. Tuolloin yhdistävä tekijä minun ongelmiini oli tuo kaapeli tv:n kanssa hankittu nettiyhteys. Toki 2011 ei ollut tarjolla tuhatmegaista kotikuitua. Ihmisillä tuolloin katkeili yhteydet yhtä usein kuin minulla. Mainitsin tästä Elisan asentajalle ja hän väitti että ei ole koskaan kuullut koko ongelmasta,- no tuon ongelman voi kaivaa netistä ja mm. Keski-Uusimaan uutisista.

En asiasta jaksa enää soitella Elisalle, koska joudun joka kerta selittämään tämän asian uudelleen ensin uudelle asiakaspalvelijalle, sen jälkeen uudelle teknisen tuen henkilölle ja lopuksi kun lupaavat pahoittelevat “mielipahasta” (siis viisi kuukautta pätkinyt netti on harmauttanut minun ohimot, se mielipaha-vaihe jäi jo aikoja sitten) ja lupaavat hoitaa ongelman, he lähettävät sen asentajan jota ei vähempää homma kiinnosta ja jolla on vain mutukortti mukana. 

 

Sopimukseni on määräaikainen, mutta näillä perusteilla voisin sen heiltä katkaista- MUTTA alueella ei kukaan muu tarjoa näin nopeaa yhteyttä.

Muita lisätietoja:

  • Modeemini on tällä hetkellä Elisan Arrisin boxi (testattu kahta erilaista), kokeiltu myös Fritzboxia.
  • Kaapelit kaikki cat kutosta
  • Sähkötilassa modeemista lähtee kolme kaapelia laitteisiin, sekä yksi kytkimeen josta lähtee 5-6 kaapelia laitteisiin. Langaton verkko on käytössä ehkä parissa laitteessa, eli suosin suoraa kaapeliyhteyttä.

 

Onko kenelläkään muulla Keravan alueella tätä ongelmaa? Onko tässä kyse jostain suuremmasta kapasiteetin puutteesta? 


39 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

@Roadkill onko ongelma vielä jatkunut? Tutkailtiin verkon puolelta jälleen ja varsin vakaalta näyttää viimeisten päivien osalta. Jos pätkintä jatkuu, niin tutkimista auttaisi todella kovasti ihan tarkat päivämäärät ja kellonajat, kun olet katkon huomannut. 

roopeg

Kuten edellisessä viestissäni luki, joka toinen/kolmas päivä kaatuilee. Eli en nyt ihan vakaaksi sanoisi.

Viimeksi tänään n. klo 13-13:20 välisenä aikana kaatui verkko. Ja jälleen teksti Improper Configuration File CVC Format tasan siinä kohdassa.

Sitä ennen torstaina 26.3 n. klo 10:00.. Tapahtumaloki touchstonessa ei näytä pidemmälle, joten jos jotain yhtenäisyyksiä näkyy, niin ne varmasti löytyy vertailemalla noita kahta.

roopeg

Kuten edellisessä viestissäni luki, joka toinen/kolmas päivä kaatuilee. Eli en nyt ihan vakaaksi sanoisi.

Viimeksi tänään n. klo 13-13:20 välisenä aikana kaatui verkko. Ja jälleen teksti Improper Configuration File CVC Format tasan siinä kohdassa.

Sitä ennen torstaina 26.3 n. klo 10:00.. Tapahtumaloki touchstonessa ei näytä pidemmälle, joten jos jotain yhtenäisyyksiä näkyy, niin ne varmasti löytyy vertailemalla noita kahta.


Ja tähän vielä, samaan lokiin tulee kaatumishetkellä myös “ No Ranging Response received - T3 time-out” ja jotain CM:Mac-numeroita.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

  

roopeg

Kuten edellisessä viestissäni luki, joka toinen/kolmas päivä kaatuilee. Eli en nyt ihan vakaaksi sanoisi.

Viimeksi tänään n. klo 13-13:20 välisenä aikana kaatui verkko. Ja jälleen teksti Improper Configuration File CVC Format tasan siinä kohdassa.

Sitä ennen torstaina 26.3 n. klo 10:00.. Tapahtumaloki touchstonessa ei näytä pidemmälle, joten jos jotain yhtenäisyyksiä näkyy, niin ne varmasti löytyy vertailemalla noita kahta.


Kiitoksia lisätiedoista. Olikos sulla muuten tuo modeemi sillattuna? Montako laitetta sulla on kerrallaan linjalla?

@Keinotekoinen 

Siltauksesta en ole varma. Mistä näkisin tämän tarkemmin? Voisiko ongelma olla siinä, jos IP-osoitteet eivät riitä? Eli jos on sillattu.

Laitteita voi parhaimmillaan olla online 5-6, eli pari läppäriä, puhelin, hälytin, kodinhallintalaitteisto ja vaikka astianpesukone. Lepotilassahan laitteita on vielä lisää, mutta ei esim. kaikki soittimet ja telkkarit ole koskaan samaan aikaan päällä. Silti kuvittelisin, että tällä kaistan määrällä kyse ei olisi ylikuormittumisestakaan,- varsinkaan jos netti voi katketa silloinkin kun vaikka läppärin laitan aamukymmeneltä sunnuntai-aamuna päälle ja kaikki muut laitteet poissa käytöstä.

Laitan vielä loputkin näistä eventeistä tähän. En ole varma onko normaalia, että täällä on näitä näin paljon:

Event levelit pyörii 3-6 välissä.

No Ranging Response received - T3 time-out “ > Näitä on paljon. Lopussa noita mac-numeroita ym, mutta eivät ole samoja mitä koneiden ja laitteiden ovat.

DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option; “ >  About yhtä monta kertaa. Näissäkin nuo samat koodit.

Näitä tulee päivässä pari-kolme sekalaisina aikoina.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

@Keinotekoinen

Siltauksesta en ole varma. Mistä näkisin tämän tarkemmin? Voisiko ongelma olla siinä, jos IP-osoitteet eivät riitä? Eli jos on sillattu.

Laitteita voi parhaimmillaan olla online 5-6, eli pari läppäriä, puhelin, hälytin, kodinhallintalaitteisto ja vaikka astianpesukone. Lepotilassahan laitteita on vielä lisää, mutta ei esim. kaikki soittimet ja telkkarit ole koskaan samaan aikaan päällä. Silti kuvittelisin, että tällä kaistan määrällä kyse ei olisi ylikuormittumisestakaan,- varsinkaan jos netti voi katketa silloinkin kun vaikka läppärin laitan aamukymmeneltä sunnuntai-aamuna päälle ja kaikki muut laitteet poissa käytöstä.


Jos kokeilet tuon https://yhteiso.elisa.fi/laajakaista-70/kotiboxi-arris-tg249s-kaapelimodeemin-siltaus-509360 ketjun ohjeen mukaisesti mennä laitteen hallintasivulle, näkyykö tuolla LAN Settings → NAT Mode kohdassa Bridged? :thinking:

Laitatko myös yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle, voitaisiin tuota vielä tarkemmin sitä kautta tutkia mahdollista vikailmoitusta varten? 

@Keinotekoinen

Ok menin ja se ei ollut sillattu. Laitoin siltauksen päälle ja sen jälkeen yhteys katkesi, eikä ole enää palannut takaisin. Olen nyt odottanut sen paluuta 15min ja välissä buuttasin myös modeemin. 

Signaali löytyy, mutta ei internet - yhteyttä. 

Eli nyt en pääse edes takaisin arrisin sivulle laittamaan edellisiä asetuksia päälle. 

 

EDIT: Nyt on mielenkiintoista. Langaton netti ei toimi, mutta tietokoneen kaapeliyhteys toimii. MUTTA, iso osa verkkoa käyttävistä laitteista (TV, konsoli) ei pääse nettiin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Kyllä mulla ainakin tuo hallinta vastaa http://192.168.100.1:8080/ osoitteesta ihan normaalisti vaikka Bridged tilassa itselläni tuo on :O Tosin tuo ei heti uudelleenkäynnistyksen jälkeen vastaile vaan sitä tarvitsee jonkin aikaa odotella, yleensä siinä kohtaa oon saanut tuon aukeamaan kun linja löytynyt. Toimiiko sulla http://192.168.100.1/ osoite myöskään? Siellä ainakin pitäisi näkyä miten ja millä arvoilla modeemi on linjoille päässyt kiipeämään

Käyttäjätaso 3

@Keinotekoinen

Ok menin ja se ei ollut sillattu. Laitoin siltauksen päälle ja sen jälkeen yhteys katkesi, eikä ole enää palannut takaisin. Olen nyt odottanut sen paluuta 15min ja välissä buuttasin myös modeemin. 

Signaali löytyy, mutta ei internet - yhteyttä. 

Eli nyt en pääse edes takaisin arrisin sivulle laittamaan edellisiä asetuksia päälle. 

Sinun pitää laittaa tietokoneelle kiinteä ip-osoite 192.168.100.10 verkkomaski 255.255.255.0. Gatewayta ja dns-palvelimia ei tarvitse määrittää. Tämän jälkeen pääset selaimella http://192.168.100.1 osoitteen kautta modeemin hallintaan takaisin ottamaan siltauksen pois. Kun siltaus on pois käytöstä laita tietokone takaisin hakemaan osoite dhcp:llä.

@Patomiäs OK nyt rupesi pelittämään. En ole muuten ollenkaan kärsivällinen henkilö, joten parin minuutin odottelut laittavat välillä kireäksi. Tosin, tämän saamista toimintakuntoon olen odotellut 6kk joten tässähän oppii olemaan..

@helento1 Ei tarvinnut ruveta kikkailemaan, oli vain jotain viivettä.

Mutta, kuten tuossa ylempänä kirjoitin, nyt ei toimi langaton ja vain osa laitteista pääsee verkkoon.

http://192.168.100.1/ Tänne pääsen myös, tässä voisi antaa osviittaa mistä nuo arvot kaivan?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Noista signaaliarvoista löytyy esim https://arris.secure.force.com/consumers/articles/General_FAQs/TG862G-NA-Cable-Signal-Levels/ sivulta koostettuna noi raja-arvot :) 

Käyttäjätaso 3

Sillatussa tilassa elisa jakaa 5:lle laitteelle julkisen ip-osoitteen. Myös kaapelimodeemi käyttää yhden, joten jäljelle jää 4 osoitetta. Mikäli haluat pitää modeemin sillattuna tarvitset erillisen purkin joka hoitaa nattauksen. Useimmat wlan-reitittimet pystyvät tämän tekemään.

@PatomiäsNo ihan hyviltä nuo ds-signaalit kait näyttää jos “  -15 dBmV to + 15 dBmV  “ on raja. Tuolla on alin -0.50 dBmV   ja ylin 5.40 dBmV . Näitä muuten on täällä 24 downstreamiä, uppeja sitten vain 4 jossa luvut 42-44, eli nämä ovat suosituksia alempia (min 45). Voisiko tässä olla se ongelma?

 Tuon sillatun tilan poistan päältä, koska @helento1 en halua taas lähteä purkkiostoksille.

Eli ollaanko back to square one @Keinotekoinen

 

 

Osallistu keskusteluun