Korttelikuitu pätkii

  • 23 kesäkuu 2019
  • 25 kommenttia
  • 1259 katselukerrat

Vaihdoimme vähän aikaa sitten korttelikuituun, joka on enimmäkseen toiminut erinomaisesti. Välillä kuitenkin DSL-yhteys menee tunniksi tai pariksi huonoksi, jolloin se katkeilee kymmenisen minuutin välein ja reitittimen lokissa on tuhansia CRC-erroreita ennen katkeamista. DSL-yhteys myös huononee (max rate ja line attenuation laskevat). Lähiaikoina se on tapahtunut noin yhdeksän tai kymmenen maissa illalla. Netin laatu myös tuntuu huononevan, kun ulkolämpötila on nollan asteen tietämillä, mutta en ole varma, onko näillä mitään yhteyttä. Reitittimen malli on ASUS DSL-AC51 ja sammutamme sen aina yöksi.

Otimme jo kerran aikaisemmin teihin yhteyttä, kun muutaman päivän pätkimisen jälkeen netti lakkasi kokonaan toimimasta. Tällöin syynä oli rikkinäinen kortti alueen keskuksessa.

Tänään jostain syystä netti taas pätkii ja nopeudet ovat päin seiniä. Maksamme 50/10 yhteydestä, mutta reitittimessä näkyy, että se olisi 75/3 (max rate 90/3) ja 50k CRC-erroreita. Speed testikin näyttää netin olevan päin seiniä https://www.speedtest.net/result/8360501960.

Voiko pätkimiselle tehdä jotakin vai meneekö se vain dsl-yhteyksien herkkyyden piikkiin?

25 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Moro @Fredrja Tervetuloa Yhteisöön :)

Toki pätkimistä voidaan tarkemmin tutkia jolloin selviää mikä siinä sen aiheuttaa. Oletko kokellut reitittimelle tehdasasetuksia palautella?

Ja jos laittelet tuonne profiiliin sun asiakasnumeron niin voidaan katsoa vähän miten tuo linja käyttäytyy 🙂
Käyttäjätaso 3
@Fredrja Palataas tähän nyt vähän.

Etämittauksella linja-arvot ihan kohdillaan eli niissä ei mitään hälyyttävää ole.

Oliko modeemia resetoitu? Ja kannatta myös testata toisesta puhelinpistokkeesta, että toimiiko yhtään paremmin? 🙂
@Fredrja Palataas tähän nyt vähän.

Etämittauksella linja-arvot ihan kohdillaan eli niissä ei mitään hälyyttävää ole.

Oliko modeemia resetoitu? Ja kannatta myös testata toisesta puhelinpistokkeesta, että toimiiko yhtään paremmin? :)

Modeemi on resetoitu tehdasasetuksiin samalla, kun päivitettiin siihen uusi firmware. Testasimme eri töpseliä ja johtoa, ei auttanut. Testasimme myös modeemia toisesta huoneesta lähempää "pääpistoketta", mutta mitään merkittävää parannusta ei nähty.

Yleensä yhteys menee huonoksi yhdeksän tai kymmenen maissa, jos se on sinä päivänä huonoksi menossa. Eilen tosin se tapahtui about viiden tai kuuden maissa ja yhdeksän jälkeen netti taas toimi mainiosti. En tiedä voiko tämä periaatteessa johtua modeemin tai jonkin muun komponentin ylikuormittumisesta/kuumenemisesta, sillä sinä päivänä modeemi myös laitettiin päälle paria tuntia normaalia aikaisemmin. Meillä ei kuitenkaan ole toista modeemia, jolla tätä voisi testata.

Modeemi on aina kiinni puhelinpistokkeessa, jonka vieressä on reikä antennikaapeleille ja sähkölle. Yksi antennikaapeli ja yksi sähköpistoke on käytössä. Puhelinpistokkeessa on myös aikoinaan ollut suoraan johdolla vedetty hälytysjärjestelmä, joka on sittemmin poistettu ja korvattu langattomalla versiolla. En sitten tiedä/muista onko asentaja jättänyt sinne jotain roikkumaan, koska aikaisemmin pistokkeelle ei ollut mitään käyttöä.
Käyttäjätaso 3
Joo on kyllä nyt mielenkiintoinen tilanne.

Sen vielä varmistelen, että onko kaikki laitteet kytketty langattomasti tuohon verkkoon? Jos mitenkään mahdollista esimerkiksi laittaa modeemista piuha tietokoneeseen ja kokeilla sen jälkeen tuota nopeustestiä, että minkälaisia nopeuksia sitten tulee?

Ja kuinka paljon muuten niitä laitteita samanaikaisesti on tuohon verkkoon kytkettynä?
Jos käytössä Win 10 langattomasti se voi tehdä tuota (sopimattomat ajurit) ,,itse käytän Win 10 langallisesti ja muut win 7, Linux sekä Android langattomasti. Tosin minulla on win 10 pro Insider (testiversio) jolla yritetään löytää mahdolliset ongelmat ennen varsinaisen version julkaisua. Vielä langattomasta sellainen,että joudun määrittelemään kanavan sellaiseksi ettei naapurit toimi samalla kanavalla.
Joo on kyllä nyt mielenkiintoinen tilanne.

Sen vielä varmistelen, että onko kaikki laitteet kytketty langattomasti tuohon verkkoon? Jos mitenkään mahdollista esimerkiksi laittaa modeemista piuha tietokoneeseen ja kokeilla sen jälkeen tuota nopeustestiä, että minkälaisia nopeuksia sitten tulee?

Ja kuinka paljon muuten niitä laitteita samanaikaisesti on tuohon verkkoon kytkettynä?

Verkossa on maksimissaan 4-6 laitetta, joista kaksi on aina kiinni johdolla. Pätkimistä tosin tapahtuu myös silloin, kun verkkoon on kytketty yksi laite johdolla.

Ongelmana ei ole netin nopeus vaan lähinnä se, että yhteys katkeilee huonoina hetkinä pahimmillaan muutaman minuutin välein. Koko modeemi menettää yhteyden, dsl-valo sammuu ja alkaa välkkyä. Joskus tosin yhteyden nopeuskin laskee.
Käyttäjätaso 7
Ongelmana ei ole netin nopeus vaan lähinnä se, että yhteys katkeilee huonoina hetkinä pahimmillaan muutaman minuutin välein. Koko modeemi menettää yhteyden, dsl-valo sammuu ja alkaa välkkyä. Joskus tosin yhteyden nopeuskin laskee.
Hmmmm....

Jos modeemin DSL-valo sammuu ja sen jälkeen modeemi kättelee uudestaan , niin jokin xDSL-linjassa pätkii. Vaihtoehtoja on ainakin kolme:

  • Keskittimen lähtö on viallinen
  • Modeemin DSL-portti / softa on viallinen
  • Keskittimen ja modeemin välinen kaapelointi pätkii
Ensimmäisen vian voi korjata vain Elisa. Toisen vian voi selvittää toisella modeemilla. Kolmas tapaus onkin sitten kimurantimpi ja voi vaatia myös taloyhtiön toimia mikäli kyse on taloyhtiöstä. Toki Elisan vastuulla on kaapelointi keskittimeltä kiinteistöön ellei keskitin ole kiinteistön tiloissa. Asiakas voi ainakin vaihtaa puhelinrasiasta modeemin DSL-porttiin tulevan kaapelin.
Käyttäjätaso 3
Vikailmoituksen aukaisu on aina toki mahdollista, mutta koska pienenä riskinä on tuo modeemin osuus myös niin hyvä olisi kokeilla toista modeemia jotta ei vianrajausmaksua tulisi vikailmoituksen myötä. Olisiko sinun mahdollista käydä kysymässä myymälästä lainamodeemia? Kirjoitin myös tietoihisi että näin olemme pyytäneet 🙂

Halutessasi voidaan myös vikailmoitus aukaista suoraan. Mikäli haluat aukaista vikailmoituksen, niin laitatko meille yksityisviestiä täältä niin saadaan vähä tarkempia tietoja paremmin kysyttyä.
Käytiin hakemassa muutama päivä sitten liikkeestä lainamodeemi ja näyttäisi siltä, että modeemi on ongelma. Tämän hetkinen modeemi tiputtaa paketteja ja on muutenkin epävakaa, mutta heti kun laittaa lainamodeemin seinään, niin ongelmat katoavat kokonaan. Lainamodeemi on myös tänään ollut koko päivän päällä täysin ongelmitta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Käytiin hakemassa muutama päivä sitten liikkeestä lainamodeemi ja näyttäisi siltä, että modeemi on ongelma.

Onko siis niin, että oma modeemisi on Asus ja lainaan saamasi modeemi on Zyxel ?

Käytiin hakemassa muutama päivä sitten liikkeestä lainamodeemi ja näyttäisi siltä, että modeemi on ongelma.Onko siis niin, että oma modeemisi on Asus ja lainaan saamasi modeemi on Zyxel ?

Kyllä, oma modeemi on Asus ja liikkeestä saatu lainamodeemi on Zyxel.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Onko nopeudet ollu myös paremmalla tolalla nyt lainamodeemin myötä? 🙂
Onko nopeudet ollu myös paremmalla tolalla nyt lainamodeemin myötä? :)

Joo, ei ole tippunut tuosta 50/10 nopeudesta muutamaa megabittiä enempää.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Onko nopeudet ollu myös paremmalla tolalla nyt lainamodeemin myötä? :)Joo, ei ole tippunut tuosta 50/10 nopeudesta muutamaa megabittiä enempää.


Hyvä homma, että aiheuttaja löytyi! Noita modeemeja voi meidän kautta tilata esimerkiksi vaikkapa osoitteesta https://elisa.fi/kauppa/tuote/Kotiboksi-VMG3925?paymentOption=36&deviceTypeId=527&deviceVariant=VMG3925 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Onko nopeudet ollu myös paremmalla tolalla nyt lainamodeemin myötä? :)Joo, ei ole tippunut tuosta 50/10 nopeudesta muutamaa megabittiä enempää.
Hyvä homma, että aiheuttaja löytyi! Noita modeemeja voi meidän kautta tilata esimerkiksi vaikkapa osoitteesta https://elisa.fi/kauppa/tuote/Kotiboksi-VMG3925?paymentOption=36&deviceTypeId=527&deviceVariant=VMG3925 :)


Enpä kyllä itse koskisi noihin Zyxelin modeemeihin pitkällä tikullakaan. Jos Elisalta pitää laite ostaa, kannattaa mieluummin hankkia tuo Huawei HG635 -modeemi. Sen kanssa ei ole läheskään yhtä paljon ongelmia kuin noiden Zyxelin laitteiden kanssa. Ainakaan täällä OmaYhteisössä ei ongelmista tuon Huawein kanssa ole juurikaan raportoitu, Zyxelistä sitten senkin edestä.

Jos haluat operaattorista riippumattoman laitteen, suosittelen hankkimaan Telewell TW-EAV510AC-B -modeemin. Itselläni oli Elisan VDSL -linjan päässä vanhempi versio ja nykyään tuo laite on anopilla. Toimii kuin unelma, vaikka ikää onkin jo useampi vuosi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Enpä kyllä itse koskisi noihin Zyxelin modeemeihin pitkällä tikullakaan. Jos Elisalta pitää laite ostaa, kannattaa mieluummin hankkia tuo Huawei HG635 -modeemi. Sen kanssa ei ole läheskään yhtä paljon ongelmia kuin noiden Zyxelin laitteiden kanssa. Ainakaan täällä OmaYhteisössä ei ongelmista tuon Huawein kanssa ole juurikaan raportoitu, Zyxelistä sitten senkin edestä.


Ei ne Zyxelit sen huonompia ole kuin muutkaan. Viallisten laitteiden määrä on ihan samaa luokkaa kuin missä tahansa muussa merkissä. Toki kappalemääräisesti niitä ongelmia enemmän tulee vastaan kun toimitusvolyymi on satoja tuhansia.

Jos ne oikeasti olisivat "ihan kuraa", emme me sellaisia toimittaisi, ei siitä kukaan hyötyisi.
Käyttäjätaso 7
Ei ne Zyxelit sen huonompia ole kuin muutkaan. Viallisten laitteiden määrä on ihan samaa luokkaa kuin missä tahansa muussa merkissä. Toki kappalemääräisesti niitä ongelmia enemmän tulee vastaan kun toimitusvolyymi on satoja tuhansia.

Jos ne oikeasti olisivat "ihan kuraa", emme me sellaisia toimittaisi, ei siitä kukaan hyötyisi.

Että silleen.

Oman kokemukseni valossa sanoisin kyllä , että vaikka ne ZyXEL:it ja Huaweit eivät lähtökohtaisesti olisikaan ihan täyttä kuraa , niin sen jälkeen , kun niihin tungetaan Elisalle brändätty firmis , niin laatu muuttuu oleellisesti.

Vai miksi täällä ihmiset valittavat jos vaikka minkälaisista ongelmista modeemeissa?? Itselläni on ollut kohta kymmenen vuotta TeleWellejä ja ne vain toimii eikä ole tarvinnut ensiasennuksen jälkeen tehdä niille oikein mitään. Ja varmasti toimivat paremmin myös muutkin kuin TeleWellit kunhan niissä on valmistajan oma softa.

Valmistajan softa on tarkoitettu laitteisiin ympäri maailmaa ja myös testattu paremmin kuin vain Elisalle brändätty , jota ei kokemukseni mukaan testaa juuri kukaan muu kuin me loppukäyttäjät.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Ei ne Zyxelit sen huonompia ole kuin muutkaan. Viallisten laitteiden määrä on ihan samaa luokkaa kuin missä tahansa muussa merkissä. Toki kappalemääräisesti niitä ongelmia enemmän tulee vastaan kun toimitusvolyymi on satoja tuhansia.

Jos ne oikeasti olisivat "ihan kuraa", emme me sellaisia toimittaisi, ei siitä kukaan hyötyisi.
Että silleen.

Oman kokemukseni valossa sanoisin kyllä , että vaikka ne ZyXEL:it ja Huaweit eivät lähtökohtaisesti olisikaan ihan täyttä kuraa , niin sen jälkeen , kun niihin tungetaan Elisalle brändätty firmis , niin laatu muuttuu oleellisesti.

Vai miksi täällä ihmiset valittavat jos vaikka minkälaisista ongelmista modeemeissa?? Itselläni on ollut kohta kymmenen vuotta TeleWellejä ja ne vain toimii eikä ole tarvinnut ensiasennuksen jälkeen tehdä niille oikein mitään. Ja varmasti toimivat paremmin myös muutkin kuin TeleWellit kunhan niissä on valmistajan oma softa.

Valmistajan softa on tarkoitettu laitteisiin ympäri maailmaa ja myös testattu paremmin kuin vain Elisalle brändätty , jota ei kokemukseni mukaan testaa juuri kukaan muu kuin me loppukäyttäjät.


Omassa duunissa tulee myytyä myös noita Zyxelin laitteita ihan laitevalmistajan omalla firmiksellä. Ei niitä kovin paljoa kaupaksi mene, ei niitä kyllä juurikaan myöskään takaisin tule. Tässä ehkä yksi suurin syy on juurikin tuo firmis. Elisa toimitti meikäläiselle aikoinaan muutamankin eri Zyxelin laitteen. Kaikki olivat enemmän tai vähemmän käyttökelvottomia pelejä. Viimeisimpänä laitteena oli VMG3926, joka oli fyysisenä laitteena lupaava, mutta (lähes täydellisesti ryssitty) firmis pakotti poistamaan laitteen käytöstä lähes välittömästi sen saavuttua.

Anopilla oli käytössä tuo uudempi VMG3925 -malli, jonka kanssa Elisa Viihteen digiboksi temppuili tavalla tai toisella lähes jatkuvalla syötöllä. Anopilla langaton verkko käytössä, koska kaapelin vetäminen ei ole hänen huoneistossaan fiksua. Veinpä sitten itseltäni vapautuneen Telewellin testiin ja kaikki ongelmat katosivat samantien. Anoppikin joutui resetoimaan ja boottailemaan tuota Zyxeliään vähän väliä, sama juttu digiboksille. Telewelliin hän on koskenut ainoastaan siivotessa, eikä digiboksinkaan kanssa ole tarvinnut enää pahemmin jumppailla.

Elisan mielestä heidän toimittamat Zyxelit eivät ole "täyttä kuraa" - veikkaan, että aika monella asiakkaalla on tähän eriävä mielipide.
Käyttäjätaso 7
Elisan mielestä heidän toimittamat Zyxelit eivät ole "täyttä kuraa" - veikkaan, että aika monella asiakkaalla on tähän eriävä mielipide.
On ihan selvää , että Elisan työntekijoiden on virkansa puolesta puolustettava firmansa toimintaa ja ei siinä mitään pahaa. Ymmärrän.

Kun kuitenkin kissa on nostettu pöydälle , niin kysyisin vielä elisalaisilta , että miksi teidän omilla tukisivuilla aika usean laitteen kohdalla on merkintä , että sitä tai tätä päivitystä ei jaella asiakkaille kuin pyynnöstä? Jos syy on se , että olette itsekin todenneet ne kelvottomiksi bugikasoiksi ettekä tohdi niitä työntää asiakkaille automaattisesti , niin ymmärrän.

Mikä on Elisan kanta siihen , että luvattoman monta asiakasta täällä pyytää laitteeseensa vanhemman ohjelmiston palautusta , kun päivitys on sotkenut laitteen. Onko vika päivityksessä vai sen jakelussa?

Henkilökohtaisena mielipiteenäni sanoisin , että tämä softien brändäys ja etänä tapahtuva pakkopäivittäminen on täysin p:stä. Kaiken lisäksi olette vielä lukinneet laitteenne , ettei asiakas voi asentaa niihin mitään muuta softaa. Pidättekö te asiakkaitanne ihan ääliöinä , jotka eivät itse osaa tehdä yhtään mitään? Laitevalmistajilla on ihan omat portaalit päivityksille useimmiten ja ne jopa toimivat.

No itse olen jo vuosia sitten heittänyt operaattorin laitteet romukoppaan ja käytän vain valmistajalta suoraan ostamiani.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Elisan mielestä heidän toimittamat Zyxelit eivät ole "täyttä kuraa" - veikkaan, että aika monella asiakkaalla on tähän eriävä mielipide.On ihan selvää , että Elisan työntekijoiden on virkansa puolesta puolustettava firmansa toimintaa ja ei siinä mitään pahaa. Ymmärrän.

Kun kuitenkin kissa on nostettu pöydälle , niin kysyisin vielä elisalaisilta , että miksi teidän omilla tukisivuilla aika usean laitteen kohdalla on merkintä , että sitä tai tätä päivitystä ei jaella asiakkaille kuin pyynnöstä? Jos syy on se , että olette itsekin todenneet ne kelvottomiksi bugikasoiksi ettekä tohdi niitä työntää asiakkaille automaattisesti , niin ymmärrän.

Mikä on Elisan kanta siihen , että luvattoman monta asiakasta täällä pyytää laitteeseensa vanhemman ohjelmiston palautusta , kun päivitys on sotkenut laitteen. Onko vika päivityksessä vai sen jakelussa?

Henkilökohtaisena mielipiteenäni sanoisin , että tämä softien brändäys ja etänä tapahtuva pakkopäivittäminen on täysin p:stä. Kaiken lisäksi olette vielä lukinneet laitteenne , ettei asiakas voi asentaa niihin mitään muuta softaa. Pidättekö te asiakkaitanne ihan ääliöinä , jotka eivät itse osaa tehdä yhtään mitään? Laitevalmistajilla on ihan omat portaalit päivityksille useimmiten ja ne jopa toimivat.

No itse olen jo vuosia sitten heittänyt operaattorin laitteet romukoppaan ja käytän vain valmistajalta suoraan ostamiani.


Juu.. Ei oman yrityksen myymiä tuotteita saa lähteä haukkumaan tai mollaamaan. Ei ainakaan julkisesti. Siinä saattaa huonolla tuurilla lähteä työsopimus pysyvästi katkolle.

Mitä tuohon asiakkaiden tietotaitoon tulee, meitä on moneen junaan ja osa jää vielä laiturille. Luulenpa, että huomattava osa asiakkaista on sellaisia, jotka eivät itse osaa päivittää laitteen firmwarea, osalla asiakkaista voi tulla pupu pöksyyn ja firmis jää sen takia päivittämättä. Sitten on myös niitä asiakkaita, jotka eivät välttämättä ymmärrä, että firmis olisi hyvä päivitellä silloin tällöin. Varsinkin, jos laitteen toiminnan kanssa on jonkinlaisia ongelmia. Kaikki eivät ole samanlaisia "guruja" tietotekniikan kanssa, kuin esim. iso osa Yhteisön aktiivikäyttäjistä.

Näissä tapauksissa on hyvä, että operaattori hoitaa laitteen päivittämisen. Ongelma tulee siinä kohtaa kun se operaattorin tuottama firmware on toimivuudeltaan luokattoman huono. Nämä edellä mainitut asiakkaat saattavat äkkiä luulla, että modeemi on rikki. No, periaatteessa se luulo on oikea, vaikka vika ei fyysisessä laitteistossa olekaan.

Tällä foorumilla on jo useamman vuoden aikana voitu todeta noiden firmisten kehno laatu. Etenkin nämä VMG3926 ja VMG3925 ovat olleet varsinaisia ongelmatapauksia, nimenomaan tuon firmwaren osalta. Ilmeisesti Elisalla on vielä luottoa omaan porukkaan niin paljon, että "vielä joskus tehdään toimiva firmware" -periaate antaa syyn jatkaa näiden laitteiden kauppaamista ja ylläpitoa. Joku muu toimija olisi saattanut jo lopettaa laitteiden elinkaaren ylläpitämisen pysyvästi ja siirtynyt kokonaan toisen valmistajan laitteiden piiriin. Onhan toki Elisallakin tuo aiemmin mainittu Huawei tarjolla. Kysymys kuuluukin, pitäisikö se ottaa nyt päälaitteeksi ja alkaa pikkuhiljaa lopettelemaan noiden Zyxeleiden toimituksia asiakkaille ja ohjata asiakkaat toisen laitevalmistajan laitteisiin?
Käyttäjätaso 7
Mitä tuohon asiakkaiden tietotaitoon tulee, meitä on moneen junaan ja osa jää vielä laiturille. Luulenpa, että huomattava osa asiakkaista on sellaisia, jotka eivät itse osaa päivittää laitteen firmwarea, osalla asiakkaista voi tulla pupu pöksyyn ja firmis jää sen takia päivittämättä. Sitten on myös niitä asiakkaita, jotka eivät välttämättä ymmärrä, että firmis olisi hyvä päivitellä silloin tällöin. Varsinkin, jos laitteen toiminnan kanssa on jonkinlaisia ongelmia. Kaikki eivät ole samanlaisia "guruja" tietotekniikan kanssa, kuin esim. iso osa Yhteisön aktiivikäyttäjistä.

No joo on se tuokin ihan validi pointti. 😊

Nostaisin vielä yhden asian esille noista brändätyistä ja softalukituista laitteista.

Siis Elisa myy niitä asiakkaille ja useimmiten aika rasvaiseen hintaan. Käsittääkseni siinä vaiheessa , kun asiakas on sen maksanut , niin laitteen omistaa asiakas ja hän voi tehdä sillä mitä haluaa eikä se kuulu Elisalle pennin vertaa. No takuuasiat ovat poikkeus , mutta asiakas toki omalla vastuullaan saa omistamalleen laitteelle tehdä mitä vaan. Nyt ei esim. softan muuttaminen muuksi onnistu tai onnistuu , mutta vaatii jo aika huomattavia tietoja ja taitoja sekä laitteen avausta ja roottaamista.

Elisan vähintääkin tulisi tarjota asiakkaalle mahdollisuus sen softalukituksen purkuun , koska laite ei enää ole Elisan. Eri asia on , jos Elisa tarjoaa jonkun muun palvelun kylkiäisenä veloituksetta modeemin asiakkaalle , niin silloin voidaan katsoa , että laitteen omistaa Elisa.
Käyttäjätaso 4
Käsittääkseni siinä vaiheessa , kun asiakas on sen maksanut , niin laitteen omistaa asiakas ja hän voi tehdä sillä mitä haluaa eikä se kuulu Elisalle pennin vertaa. No takuuasiat ovat poikkeus , mutta asiakas toki omalla vastuullaan saa omistamalleen laitteelle tehdä mitä vaan. Nyt ei esim. softan muuttaminen muuksi onnistu tai onnistuu , mutta vaatii jo aika huomattavia tietoja ja taitoja sekä laitteen avausta ja roottaamista.

Elisan vähintääkin tulisi tarjota asiakkaalle mahdollisuus sen softalukituksen purkuun , koska laite ei enää ole Elisan. Eri asia on , jos Elisa tarjoaa jonkun muun palvelun kylkiäisenä veloituksetta modeemin asiakkaalle , niin silloin voidaan katsoa , että laitteen omistaa Elisa.

Sopimusten mukaan laitteen omistus siirtyy asiakkaalle välittömästi, vaikka olisikin osamaksulla. Siitä olen täysin samaa mieltä, että Elisan pitäisi tarjota mahdollisuus tehdä laitteesta sellainen kuin valmistaja on tarkoittanut ilman Elisan purkkavirityksiä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Todellakin! Elisa puolestani saa käyttää omaa firmistään laitteissaan, mutta se että laite lukitaan siten ettei se huoli valmistajan omaa firmistä on suoraa v*ttuilua asiakkaille.

Jos elisa toimittaisi purkkinsa omilla firmiksillään, mutta ei lukitsisi niitä niin tilanne olisi oikein loistava. Arkikäyttäjät saisivat päivityksensä edelleen elisan kautta kuten tähänkin asti, mutta asioista jotain ymmärtävät voisivat asentaa laitteeseen laitevalmistajan oman firmiksen.

En ole Zyxeleitä muilla kuin elisan firmiksillä käyttänyt, joista kokemukset seuraavia:
VMG3326 (Se valkoinen purkki, sinisellä painikkeella kulmassa) - Laite sekosi uusimmasta päivityksestä ja yhteyden latausnopeus rajoittui 10M. Vanhemman päivityksen pyytämällä vauhti palasi 100M nopeuteen.
VMG3925 - Laitteen Wifi oli vaikeuksissa paikassa jossa niitä oli ympärillä kymmeniä (taloyhtiökohde, joten kaikilla vielä samanlaisia Zyxeleitä). Nykyisin sama purkki toisaalla käytössä ja toimii OK, kun verkkoja on vain pari hassua samalla kantoalueella. Yksi firmiksistä boottaili laitetta, yksi taas katkoi langatonta. Se firmis millä homma toimi jokseenkin tyydyttävästi ei pysynyt laitteessa kun automatiikka puski koko ajan uudempaa. Tilalle lähetettiin Huawei ja ongelmia ei ollut.
Käyttäjätaso 7
Sopimusten mukaan laitteen omistus siirtyy asiakkaalle välittömästi, vaikka olisikin osamaksulla. Siitä olen täysin samaa mieltä, että Elisan pitäisi tarjota mahdollisuus tehdä laitteesta sellainen kuin valmistaja on tarkoittanut ilman Elisan purkkavirityksiä.
Juu ei sillä ole väliä maksaako kerralla vai osissa. Maksu mikä maksu ja sillä hyvä. Omistaja on ostaja.
Käyttäjätaso 7
Todellakin! Elisa puolestani saa käyttää omaa firmistään laitteissaan, mutta se että laite lukitaan siten ettei se huoli valmistajan omaa firmistä on suoraa v*ttuilua asiakkaille.

Jos elisa toimittaisi purkkinsa omilla firmiksillään, mutta ei lukitsisi niitä niin tilanne olisi oikein loistava. Arkikäyttäjät saisivat päivityksensä edelleen elisan kautta kuten tähänkin asti, mutta asioista jotain ymmärtävät voisivat asentaa laitteeseen laitevalmistajan oman firmiksen.

En ole Zyxeleitä muilla kuin elisan firmiksillä käyttänyt, joista kokemukset seuraavia:
VMG3326 (Se valkoinen purkki, sinisellä painikkeella kulmassa) - Laite sekosi uusimmasta päivityksestä ja yhteyden latausnopeus rajoittui 10M. Vanhemman päivityksen pyytämällä vauhti palasi 100M nopeuteen.
VMG3925 - Laitteen Wifi oli vaikeuksissa paikassa jossa niitä oli ympärillä kymmeniä (taloyhtiökohde, joten kaikilla vielä samanlaisia Zyxeleitä). Nykyisin sama purkki toisaalla käytössä ja toimii OK, kun verkkoja on vain pari hassua samalla kantoalueella. Yksi firmiksistä boottaili laitetta, yksi taas katkoi langatonta. Se firmis millä homma toimi jokseenkin tyydyttävästi ei pysynyt laitteessa kun automatiikka puski koko ajan uudempaa. Tilalle lähetettiin Huawei ja ongelmia ei ollut.

Joopa joo. Mitä me tästä opimme.

No varmaankin sen , että jos vähänkään itse jotakin asiasta tajuaa , niin ei kannata ostaa Elisan modeemia , vaan hankkia jokin muu ihan valmistajan softalla. Silloin homma on omassa hanskassa ja useimmiten tulee vieläpä halvemmaksi , kun Elisa ottaa samoista laitteista myös oman siivunsa hinnassa.

https://elisa.fi/kauppa/tuote/Kotiboksi-VMG3925

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/25270/gstgb/ZyXEL-VMG3925-B10B-Dual-band-ADSL2-VDSL2-modeemi

Osallistu keskusteluun