Kysymys

Kotiboksi A2100N factory reset

  • 6 lokakuu 2014
  • 5 kommenttia
  • 2910 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 1 kommentti
Saunalahden kotiboksi rupesi tuossa pari viikkoa sitten reistailemaan tuon tuostakin (modeemi näytti punaista valoa ja diagnostiikka sanoi, että ADSL toimii, mutta PPP identifierit pitää tsekata), kunnes lopulta viimeisten kolmen päivän aikana yhteyttä ei ollut koskaan pidempään kuin max. kymmenen minuuttia putkeen ja taas mennään punaiselle. Reset-napin painaminen tai laitteen uudelleen käynnistäminen ei vaikuttanut asiaan yhtään millään tavalla.

Lopulta tänään sitten menin tietokoneen kautta katsomaan boksin asetuksia, ja valitsin sieltä "Reset"-toiminnon. Tämän jälkeen kaikki valot ovat näyttäneet vihreää kuten kuuluukin, ja ethernetin kautta yhteys toimii moitteettomasti. Ongelma kuitenkin on, että tämän tehdasresetoimisen jälkeen boksin nimi ja wlan-salasana ovat muuttuneet (se on nyt vain geneerisesti "ElisaKoti"), enkä siis pysty käyttämään langatonta verkkoa.

Onko mitenkään mahdollista selvittää mikä näiden laitteiden ns. tehdassalasana on? Pystyykö wlan-salasanan muuttamaan OmaSaunalahdessa? Liittymä ei ole minun nimissäni, vaan asunnon entisen vuokralaisen (kahden vuoden sopimus), eli en pääse nyt tähän hätään OmaSaunalahteen katsomaan, kun tunnukset ovat tietenkin liittymän omistajalla.

5 kommenttia

Käyttäjätaso 1
worufu kirjoitti:
 Onko mitenkään mahdollista selvittää mikä näiden laitteiden ns. tehdassalasana on? Pystyykö wlan-salasanan muuttamaan OmaSaunalahdessa? Liittymä ei ole minun nimissäni, vaan asunnon entisen vuokralaisen (kahden vuoden sopimus), eli en pääse nyt tähän hätään OmaSaunalahteen katsomaan, kun tunnukset ovat tietenkin liittymän omistajalla.

Oletussalasana ja SSID löytyvät tosiaan laitteen pohjasta, mutta jos niitä on muutettu OmaSaunalahdesta laite mahdollisesti ottaa ne muutokset käyttöön yhdistyessään.
Etsin vastausta toisaalta ja vanhan wlan-salasanan ja boksin nimen sai takaisin resetoimalla laitteen reset-painikkeella (vrt. aiemmin tekemäni etähallinta-reset, jonka tuloksena siis laitteen kyljessä lukevat tunnukset eivät enää toimineet). Vanha ongelma tosin palasi saman tien, eli jälleen yhteys menee poikki muutaman minuutin välein ilman mitään järkevää syytä. Nyt taas kun laitoin koneen ethernetillä kiinni ja postin wifin käytöstä, on yhteys toiminut pidempään. Ikään kuin laitteen langattoman signaalin käyttö kaataisi koko yhteyden... Kerrassaan kummallista.

Tietokoneen asetukset ovat olleet samat koko boksin käyttöajan, ja ensimmäiset puolitoista kuukautta sen kanssa menivät ilman minkäänlaisia ongelmia. Taitaa siis olla tullut laitteeseen joku vika. Pitää vissiin soittaa asiakaspalveluun ja pyytää lähettämään uusi.
Uusimmassa  Elisa11-ohjelmistoversiossa on ollut ongelmia WLAN-yhteyksissä.

Jos se on modeemissasi, niin kannattaa pyytää palauttamaan Elisa9-versio ja katsoa auttaisiko se.

Pyynnön voit tehdä myös Palstalla tässä ketjussa tai yksityisviestillä moderaattorille.
Voiskohan mun etäyhteyksien _jatkuva_ pätkiminen ja yhteyden takkuilu johtua nimenomaan tuosta 11-ohjelmistoversiosta? Takkuilu alkoi noin viikko sitten, sitä ennen ei ollu juurikaan ongelmia. Ssh-yhteys on tätäkin tekstiä kirjoittaessa katkennut jo neljä kertaa, viidettä odotellessa...

Mitenkähän tuon vanhemman version saisi takaisin purkkiin? Jos sais sillä takkuilun loppumaan. 
Moderaattorit ovat hoitaneet tuon version vaihdon pyydettäessä täällä Palstalla.

Asian hoitamista nopeuttaa se, että asiakasnumero on lisätty Omien asetusten tietoihin.

Asiakaspalveluun voi myös soittaa ja vikapalvelukin usein voi sen hoitaa myös viikonloppujen aikana samassa numerossa. Asiakaspalvelun ollessa suljettuna tarvitsee vain odottaa automaattivastaus loppuun, niin pääsee vikapalveluun.

Puh. 01019 0230 (mpm/pvm)

Avoinna Ma-Pe 8-19, La 10-16.30.

Häiriöilmoitukset, PUK-kyselyt ja ilmoitukset kadonneista laitteista Ma-Su 24 h.

Osallistu keskusteluun