Kotiboksi P-2812 ja WLAN-katosi

  • 19 tammikuu 2017
  • 9 kommenttia
  • 509 katselukerrat

Moi,

ollut käytössä pari vuotta tuo Kotiboksi P-2812 -modeemi (Zyxel P-2812HNU-F1) ja eilen oli yhteys purkki hyytynyt. Sammutin ja laitoin päälle, mutta WLAN ei enää herää. Joutuu napilla laittaa erikseen päälle että edes valo syttyy mutta ei silti herää näkyville. Itse internetyhteys piuhalla heräsi toimimaan, mutta voisiko joku vetää siihen ajantasaisen firmiksen (jos vanha) jos se auttaisi? Muuten näyttää siltä että WLAN purkista pimahti.

Laite on rmyös resetoitu pariin otteeseen mutta ei apua. En päässyt asetuksia tarkemmin tiirailemaan, kun ei ollut konetta aamulla käytössä missä verkkoportti.

9 kommenttia

Tehty vielä hallinnasta resetti, ei toimi. Jos lähdet muuttaan hallinnasta WLAN-asetuksia niin kaatuu koko toosa. Eli ei tässä siis muu auta, kun laittaa pyyntö uudelle laitteelle.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Olitkin ja saanut laitevaihdon vireille, palaile jos uudella modeemilla vielä onkelmia.
Minulla on jatkuvasti samoja ongelmia Kotiboksi P-2812 -modeemin kanssa. Ilmeisesti se ei kovin hyvin kestä kuorimitusta ollenkaan, kun perheessämme voi olla 10-15 laitetta käytössä. Tänä iltana wlan/netti on pätkinyt niin, ettei läppärit välillä pääse nettiin - väittävät että yhteys on, mutta internet on rajallinen. Tämä pätkiminen on todella ärsyttävää kun lapset haluavat pelata nettipelejä, katsella Netflixiä tai Elisa Viihdettä. Tuntuu, että 100M:n yhteydestä maksetaan ihan turhaan.

Onko P-2812HNUL-F1_Elisa5_VFD2D0 uusin firmware? Onko laitteen prossu ja muisti mistään kotoisin?

Nämä ongelmat ovat viime kuukausina vain lisänneet jatkuvasti, joten harkitsen jo muita operaattoreita. Tai laitteita.
Onko P-2812HNUL-F1_Elisa5_VFD2D0 uusin firmware? Onko laitteen prossu ja muisti mistään kotoisin? Nämä ongelmat ovat viime kuukausina vain lisänneet jatkuvasti, joten harkitsen jo muita operaattoreita. Tai laitteita.

Elisa5 on uusin softaversio kyseiselle laitteelle. Kyseinen laite on tullut myyntiin 2012, prosessorista tai muistin määrästä en osaa sanoa. Helpompaa on kokeilla toisella laitteella, kuin vaihtaa operaattoria.

10-15 samanaikaisen käyttäjän "palveleminen" vaatii jo jonkun verran suorituskykyä laitteelta, jota uudemmissa malleissa varmasti enemmän on.
Kiitos vastauksesta! Näin olen myös hieman aavistanut, että laite ei kestä kuormitusta. Tämän lisäksi pitää vielä sanoa että asunnossamme näkyy myös naapureiden wifi-verkkoja, välillä voi olla jopa 15 verkkoa näkyvillä, mikä luonnollisesti vaikuttaa suoritukseen.

10 laitetta käytössä on nykyään meillä vakiona, jos ei ihan samaan aikaan. Monta lasta, jokaisella kännykkä ja ainakin yksi seuraavista laitteesta käytössä: läppäri, DS, tabletti jne. Ja kerrataan 5 henkilöllä.

Ongelmat esiintyy randomisti ja yleensä kun kuormitus nousee. Uusi perustabletti, jonka hankin ennen joulua, ei pysy verkossa ollenkaan. Se hukkaa koko ajan yhteyttä ja sitten on hankala saada yhteyttä taas (verkko pois, päälle, lentotilaan ja pois jne). Hankin sen kun ajattelin ohjata chromecastin sen avulla, jotta voisi helposti joko katsella Elisa Viihteeltä, Netflixistä sisältöä, tai ohjata Spotifyta. Koska laite hukkaa yhteyden, ohjaaminen ei onnistu. Lapset eivät oikein pysty pelaamaan nettipelejä ilman että katkeaa jne. Tällaiset päivittäiset ongelmat on todella rasittavia, ja ihmettelen miksi maksan a. 100M:n yhteydestä, b. miksi Elisa toimittaa modeemin joka on tarkoitettu lähinnä sähköpostien lukemiseen. :-(

Ilmeisesti minun pitää sijoittaa 150-200 euroa uuteen reitittimeen joka jaksaa pyörittää kunnolla ja jolla voi säätää wifi-verkkoa tarkemmin, kun P-2812-mopolla. 😞
Käyttäjätaso 2
Kyllä tuossa voisi modeemin vaihto olla paikallaan. Uusi modeemi maksaa 90 euroa eli sellaisesta sijoituksesta olisi kyse. Suosittelen kyllä kokeilemaan toisella laitteella. Vanhemmissa Viihde-sopimuksissa voidaan laitevaihto tehdä jopa maksutta. Soittelepa meille päin numeroon 010 190 240 (mpm/pvm) tai laita meille Palstalla yksityisviestiä, jotta voidaan katsoa tuo laitevaihto kuntoon.
Ok, voisin laittaa sen, kun olen nyt yrittänyt pari viikkoa etsiä ratkaisua tähän. Mitä kautta laitan yksityisviestin? Tämä palsta ei ole kovin tuttua toiminnaltaan 🙂
Käyttäjätaso 7
Ok, voisin laittaa sen, kun olen nyt yrittänyt pari viikkoa etsiä ratkaisua tähän. Mitä kautta laitan yksityisviestin? Tämä palsta ei ole kovin tuttua toiminnaltaan :-)

https://palsta.elisa.fi/members/palstatiimi-95702
Kiitos Elisa! Uuden Huawei HG635 -modeemin asennuksen jälkeen (joudun toki säätämään pari iltaa sen kanssa ennen kuin kaikki laitteet saivat yhteyttä nettiin) näyttää nyt siltä että ongelmat ovat taakse. Uudessa purkissa on myös 5 GHz, mikä auttaa ruuhkaisessa kerrostaloympäristössä.

Viikonlopulla uusi purkki pääsee kuormitustestiin kun videot- ja musasuoratoistot ja nettipelit ovat käytössä samaan aikaan 🙂

Osallistu keskusteluun