Vastattu

Kotiboksi VMG3925 pätkii

  • 5 tammikuu 2017
  • 18 kommenttia
  • 2998 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 2 kommenttia
Tein reilu vuosi sitten sopimuksen Saunalahden 50/10 VDSL-yhteydestä. Yhteyden mukana tuli Kotiboksi VMG3925. Nyt alkusyksystä soittelivat Elisalta, että mitäs jos vaihdettaisiin tuo Elisa Viihteeseen ja tähän sitten päädyinkin. Yhteys piti kuitenkin pysyä samana. Muutos tehtiin syys-lokakuussa.

Ilmeisesti laitteeseen vaihdettiin tässä yhteydessä firmware tms ja sen jälkeen kotiboxi on säännöllisen epäsäännöllisesti jumahdellut. Se lakkaa reitittämästä liikennettä, ei jaa DHCP:llä osoitteita ja siihen ei myöskään pääse webillä kiinni.

Ongelma on koko liikenteessä, ei yksittäisissä porteissa. WLANia en tuosta laitteesta juurikaan käytä.

Olisiko mitään vinkkejä? Olen tehnyt tehdasresetin kertaalleen tuon vaihdoksen jälkeen, mutta tähän jumitteluun tuo ei auttanut.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Prinsessaponi 5 tammikuu 2017, 12:57

Hei KaniVee ja tervetuloa Palstalle!

Kerroit aloitusviestissäsi että modeemi on resetoitu kertaalleen, voisitko tehdä sen vielä uudestaan? 🙂 Ohjelmistopäivitys jää joskus looppiin (ei päivity kunnolla/oikein) ja saattaa siksi aiheuttaa pätkimisiä. Yhteyden tulisi alkaa toimimaan normaalisti parin resetin jälkeen. Jos tämä ei kuitenkaan auttaisi ongelmaan niin asiaa voidaan selvittää lisää yksityisviestillä + tarkemmilla asiakastiedoillasi: http://elisa.fi/palstatiimi
Katso alkuperäinen viesti

18 kommenttia

...no justiinsa juu mulla kans 3925 joka ei suostu yhteistyöhö ja kuumenee myös tosi paljon(kättä melkee poltti)..oli vaa käyttämättä yli vuoden...eli ei varmaa takuuta...mut eipä mitää vanha 3326 toimii paremmin...taitaa olla enemmänkin niit mondag versioita..että sillai...:?
Päivitystä... eli linjoissa ei mitään vikaa. Yhteys otettu puhelimitse vikapalveluun ja saan takuun piikkiin uuden kotiboxin ensi viikolla. Täytyis vielä sinnitellä ja koitella vielä toi firmiksen päivitys seiskaan. Jos auttaisi edes vähän toimivuuteen. Ja laitoin palstalle pyyntöä asiaan liittyvään keskusteluun. Joten vikapalvelun kanssa toistaiseks CASE IS CLOSED! 🙂
Moro. Viime päivinä ollut itellä melko vilkasta toi pätkiminen. Normaalisti viime syksystä asti 5 kertaa päivässä suunnilleen. Eilen elisan vikapalvelusta lähettivät huoltomiehen tutkiin linjoja, kun oli vuorokauden aikana pätkiny vdsl 53 kertaa. Eipä toimenpiteet auttanu ei.. sama tahti jatkunu tänäänkin pätkii..pätkii..mallilla..kyl tässä alkaa lämmöt nouseen kun ei netti pelitä niin ku pitäisi. Voisko täällä ASPA tutkia? noi mun linjat ku ei jaksaisi soitella ja jonotella vikapalveluun saman asian vuoksi taas. Elisa6 on firmis versio että jos sen 5:n koittaisitte palautella jos on toteamus että modeemissa on se ongelma.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
VMG3925 ja VMG3926 kotibokseille olisi nyt tarjolla uusin ohjelmistopäivitys ennakkotestattavaksi halukkaille. Tämä päivitys parantaa boksin vakautta ja suorituskykyä, joten jos testausinnokkuutta löytyy, niin täältäpä tarkempaa ohjetta, kuinka pääset mukaan:

https://palsta.elisa.fi/laajakaistaliittymat-10/tervetuloa-testaamaan-uusin-ohjelmistopaivitys-vmg3925-ja-vmg3926-kotibokseille-506088
Itsellähän oli Elisan kautta hommattuna tää VMG3925, mutta itsellähän ei ollut ostettaessa modeemi millään tavalla Elisan hallintatyökalussa kiinni ja tähän todennäköisesti vaikutti, kun tuo ei ollut samaan aikaan hommattu Viihteen kanssa.
Huvittava yksityiskohta on se, että kun viestittelin tälle palstalle ongelmasta, ei yhteys ole tipahtanut sen jälkeen kertaakaan. Tosin nyt ei modeemin webikäyttöliittymään taas pääse kiinni, joten noinkohan tuo lähipäivinä taas kaatuisi... :o)

Tarkkaillaan tliannetta!
Huvittavinta tässä on se että Elisa tietoisesti poistaa firmiksistä osia, jotka antaisivat asiakkaille kontrollin tämmöisten ongelmien ratkaisuun kuten juurikin tuo remote management sivu josta löytyy täpät erityyppisten etäyhteyksien päälle ja pois laittoon. Luultavasti zyxelin omassa firmiksessä löytyy myös optio tallentaa firmis jolla saisi toimivasta firmiksestä varmuuskopion jonka vois sitten länttää takaisin modeemiin jos ja kun siihen tungetaan firmis joka ei toimi kunnolla. Mutta eihän me asiakkaat tiedetä mitään tai olla kykeneväisiä tekemään itsenäisiä päätöksiä..
Kanivee, kannattaa pyytää firmwaren päivitys takaisin 5 versioon ja rollbackin jälkeen blockata etäyhteys portit modeemin palomuurilla niin pysyy paskeet poissa. Jos ja kun elisalta ilmestyy uutta firmistä joka _toimii_ niin blockit vaa pois. Kutonen ei toimi sanoivat mitä tahansa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Voidaan kokeilla tiedustella asiaa kyllä. Mitään en nyt suoraa uskalla sulle tästä lupailla. Palaillaan 🙂
Käyttäjätaso 1
Olisi hienoa jos saisit kaivettua teiltä jostain tietoa oman päivityksenne aikataulusta. Esimerkiksi itse olen odottanut näihin täällä palstallakin useammassa viestiketjussa käsiteltyihin modeemin ongelmiin korjauksia nyt jo syyskuulta asti...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Meidän kautta tulee omat päivitykset, jotka voi poiketa noista yleismallisista.
Käyttäjätaso 1

Olisi kauhean kiva kuulla Elisalta tilannetietoa, että missä mennään sen seuraavan toivottavasti ongelmat korjaavan "elisa7"-version testauksen / julkaisuaikataulun suhteen?


Lisäys: Zyxelin kotisivuilla tosiaan jaetaan nykyään tuoreehkoa 17.11. tarjolle laitettua versiota. Onko Elisa testannut tuota / paketoimassa tuosta muokattua versiota asiakkailleen? Vai onko tuo julkinen versio mahdollista asentaa omaan modeemiin?
Käyttäjätaso 1
Jos ja kun resetointi ei auta, niin tosiaan ainakin minun tapauksessani palstatiimin avulla tehty paluu elisa5-firmwareen poisti jumittamistaipumuksen, vaikka siinäkin wifi-puolella omat ongelmansa on. Tälläkin hetkellä modeemin uptime on yli 40 päivää, mutta tuolla uudemmalla elisa6:lla harvoin pääsi yli kolmen päivän kunnes modeemin virtanappia tarvittiin.

Olisi kauhean kiva kuulla Elisalta tilannetietoa, että missä mennään sen seuraavan toivottavasti ongelmat korjaavan "elisa7"-version testauksen / julkaisuaikataulun suhteen?
Pitääpä tänään kokeilla vielä tuota resetointia, kiitokset!

Tuntuu, että tuo jumittelu on nyt esiintynyt koko ajan tiheämmin, nyt viime päivinä on joutunut laitetta käynnistelemään uudelleen melkein joka päivä.

Ensimmäisen vuoden tuo ZyXEL toimi hienosti ja olin yhteyteen kovasti tyytyväinen. Nytkin kuvittelen näiden tuskien liittyvän nimenomaan tuohon modeemiin eikä niinkään yhteyteen. Vaan kun data ei kulje, niin ei se tietysti kauheasti lohduta...
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Hei KaniVee ja tervetuloa Palstalle!

Kerroit aloitusviestissäsi että modeemi on resetoitu kertaalleen, voisitko tehdä sen vielä uudestaan? 🙂 Ohjelmistopäivitys jää joskus looppiin (ei päivity kunnolla/oikein) ja saattaa siksi aiheuttaa pätkimisiä. Yhteyden tulisi alkaa toimimaan normaalisti parin resetin jälkeen. Jos tämä ei kuitenkaan auttaisi ongelmaan niin asiaa voidaan selvittää lisää yksityisviestillä + tarkemmilla asiakastiedoillasi: http://elisa.fi/palstatiimi
Käyttäjätaso 7
Toinen suosittu malli (mallisarja) on tuo telehellin vastaava
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/93834/tw-eav510v2-6/telewell-tw-eav510-vdsl2-adsl2-modeemi-300-mbps
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/75663/2012002357/avm-fritz-box-7360-vdsl-adsl-modeemi-punainen-hopea

Olisiko tuossa ratkaisu ongelmiin, itse käytän Frizin kaapelimodeemia eikä koskaan ole tarvinnut mitään käynnistyksiä ja resetointeja tehdä.
Käyttäjätaso 7
Ilmeisesti laitteeseen vaihdettiin tässä yhteydessä firmware tms ja sen jälkeen kotiboxi on säännöllisen epäsäännöllisesti jumahdellut.

Päivitys on ajettu laitteeseen ihan tuosta muutoksesta riippumatta. Laite kun on Elisan etähallinnassa, niin voivat tehdä sille mitä tahansa, kuten ajaa päivityksiä kysymättä sinulta mitään.

Aiheesta on aika monta keskustelua palstalla jo ennestään. Valittajille on lähetetty vanha firmisversio takaisin, mutta monilla se on päivittynyt jo uudestaan tuohon elisa6-versioon. Ja elisalaisten mielestä 6-version ongelmat on korjattu...

Jos haluat antaa Elisalle mahdollisuuden, kinua palstatiimiltä "toimiva" firmis. Jos haluat valmistajan oman firmiksen ja haluat päättää itse milloin se päivitetään, hae kaupasta (ei elisakaupasta) operaattorivapaa modeemi.

Osallistu keskusteluun