Kotiboxi A2100N WiFi ei toimi

  • 4 kesäkuu 2016
  • 11 kommenttia
  • 854 katselukerrat

ADSL-lankayhteys toimii. Wifi-verkkoon ei pääse puhelimilla eikä tableteilla (Samsung ja Apple). Ilmoittaa: haetaan ip-osoitetta, verkkoyhteys on poistettu käytöstä. Huono yhteys. verkko ok, modeemin vieressä, Aiheuttaako ongelmaa, jos yhdistettäviä laitteita useampia? Modeemia resetoitu, ei auta. Mikä avuksi?

11 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Laitteen vaihto uuteen taitaa olla ainoa vaihtoehto. Voit toki kokeilla lukita WLAN -kanavaa OmaElisan kautta, mutta se tuskin ratkaisee ongelmaa.

Langattomaan verkkoon saa kytkeä toistakymmentä laitetta, ennen kuin verkko kyykkää.
Vanha ongelma edelleen.
Mitä kautta tarkemmin WLAN-kanavan lukitus tapahtuu?
Näköjään sama ongelma on useilla muillakin.
Lähettääkö Elisa uuden modeemin vai pitääkö mun se ostaa?
Miten pitää toimia?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
A2100N -modeemin etähallinta onnistuu Omaelisasta sekä modeemin paikallisesta hallinnasta.

Omaelisassa: Valitse vasemmassa valikossa oleva laajakaistan sopimuksesi (esim. Elisa Viihde/laajakaista), klikkaa yläreunan valikosta kohtaa "laajakaista". Syötä vapaisiin laatikoihin verkon nimi (SSID) sekä langattoman verkon salasana, jos et ole muuttanut näitä niin tiedot löytyvät modeemin pohjasta. Tämän jälkeen käyttöösi avautuu "langattoman verkon kanava" -valikko josta voi valita sopivan radiokanavan väliltä 1-13 , testaamalla löytää parhaan vaihtoehdon 🙂 !

Ohjeet modeemin paikalliseen hallintaan kirjautumisesta löydät tältä ohjesivulta: http://elisa.to/29voFWk

Wlan -kanavan vaihtaminen auttaa usein langattoman verkon ongelmissa. Jos samalla radiokanavalla on hirmusasti käyttäjiä samaa aikaa niin langaton verkko alkaa tyypillisesti pätkimään/hidastelemaan. Kommentoihan sitten miten tuo radiokanavan vaihtaminen auttoi 🙂
Kotiboksin diaknostiikkasivulla näkyy: Liitynnät Wifi Kanava: 5 ja Valinta: automaattinen
Tarkoittanee, että kanavamuutos on päivittynyt 5:ksi?
Ei vaikutusta puhelimen pääsyyn Wifi-verkkoon. (Ilmoittaa yhdistetään..., mutta jää siihen pyörimään, verkko täydet)
Pitääkö siis kaikki 15 kanavaa käydä kokeilemassa?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Tuota "automaattinen" -valintaa voisi käydä muuttamassa (laite valitsee nyt automaattisesti kanavista jonkun mielensä mukaan), modeemi on tällä hetkellä kanavalla 5. Ensalkuun kannattaa kokeilla kanavia 1-4 , uskoisin että niistä löytyisi jo sopiva vaihtoehto 🙂
Oma Elisaan ei pääse. Ilmoittaa: "Järjestelmässä tapahtui virhe".
Mistä kohdan Valinta muuttaminen onnistuu?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kyllä minä ainakin pääsin ihan ongelmitta.

Langattoman verkon kanavan voi muuttaa seuraavaa polkua pitkin: Valitse vasemmalta oikea sopimus/liittymä (tässä tapauksessa ADSL) -> Valitse Laajakaista (Internetyhteys / Langaton verkko) -välilehti -> Valitse Langattoman verkon kanava ja aseta haluamasi kanava. Se päivittyy modeemille automaattisesti.

Vapaita WLAN -kanavia voi tutkailla käynnistämällä koneelta komentokehtotteen ja kirjoittamalla sinne netsh wlan show all (paina enter), jonka jälkeen listan lopussa on kaikki näkyvät verkot ja niiden käyttämät WLAN -kanavat. Valitse kanava sellaiseksi, jota muut eivät käytä.
OmaElisaan kirjautuneena ei aukea Viihde-valikko (siis kyseessä ElisaViihde) (muut kyllä aukeavat)
Ilmoittaa vain: "Järjestelmässä tapahtui virhe".
(Palstaa lukemalla alkaa vahvistumaan käsitys, että A2100N:llä olisi parempi heittää vesilintua, kuin tapella sen kanssa. Voipi olla, että koko Elisa vaihtuu pian johonkin kilpailijaan.)
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
No jopas! Laitoin eteenpäin tietoa tuosta herjasta ja heti, kun Viihde-välilehti toimii kunnolla, saat tekstiviestillä kuittauksen ja pääset OmaElisassa myös Viihteen välilehdelle. 🙂
OmaElisa saatu toimintaan, mutta Wifi-yhteys puhelimiin ja tabletteihin (Samsung ja Apple) tökkii pahasti edelleen. Läppärillä Wifi-yhteyden saa, mutta sekin pätkii melko usein.
Samsung Galaxy S7 yhdistyi Wifiin toissa yönä, ja toimi kunnes kävin Wifi-verkon kantaman ulkopuolella, eikä sen jälkeen taas ole Wifiin yhdistynyt.
Kokeiltu useammalla langattoman verkon kanavalla, ei havaita vaikuttavan.
ADSL-lankayhteys toimii. Ohjelmistoversio: B13002-Elisa12-94469
Mitä pitäisi tehdä?
Modeemivika? Saako Elisalta uuden modeemin vai pitääkö mun se ostaa?
Miten pitää toimia?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Mä laitoin sulle uuden modeemin tulemaan takuun piikkiin, kuulostaa kyllä siltä että kaikki on kokeiltu ja modeemiin jäisi nyt tuo vika. 🙂 Parin arkipäivän sisään saat tekstarilla saapumisilmoitusta. 🙂

Osallistu keskusteluun