Kysymys

Kotiboxi (Zyxel) WMG3925-B10B ongelmat

  • 24 syyskuu 2016
  • 7 kommenttia
  • 1143 katselukerrat

Moi,

Meinaa mennä hermo tämän kotiboxin kanssa.
Laitteessa on ruvennut ilmenemään kahta isompaa ongelmaa:
1. yhteys pätkii satunnaisesti ja vain laitteen restart auttaa.
- häiriöitä on etenkin jos käyttää 5Ghz wlan verkkoa, mutta myös 2.4Ghz verkon kanssa
- ongelma on toistettu kannettavalla, pöytäkoneella sekä mobiililaitteilla, joten päätelaitteen wlan -kortin vika on poissuljettu. Lisäksi ongelma toistuu sekä Win, linux, että Android -laitteilla, joten ei pitäisi johtua käyttöjärjestelmästäkään.
- Boxin resetointi (hard reset, wlan reset, restart) tai antennien / kanavien disable / enable (= wlanien uudelleen asentaminen) ei auta siihen, että vika ei toistuisi.
- Myöskään asetusten vaihtaminen ei auta. Harmillisesti purkin lokeihin ei taida päästä käsiksi hallintapaneelin kautta? Ikäänkuin nuo antennit sammuisivat ja heräävät vasta restartissa.
- Tosin vika tulee sekä käytön, että idlauksen aikana, joten voi olla ettei liity tuohon mitenkään.

2. DNS ongelmat
- Etenkin uuden päivityksen (Elisa6) jälkeen on ollut isoja ongelmia DNS:n kanssa.
- Ei auta vaikka vaihtaa DNSn asetukset joko manuaalisesti vaikka OpenDNS:n tai sitten hakee automaattisesti ISP:ltä
- Ei auta myöskään se, että määrittelee työasemassa erillisen DNS:n sen sijaan, että käyttäisi routeria DNS -proxynä.
- Toistuu satunnaisesti, mutta yleensä muutamia kertoja päivän aikana.

Kieltämättä syö käyttäjää. Mielellään nauttisi tämän 100/10 kuituliittymän kapasiteetista myös wlanin kautta (router toimii käytännössä nattaavana Wlan reitittimenä ja siinä on kiinni vain kaksi työasemaa + 3 mobiililaitetta. IPTV, pelikonsolit yms. menevät eri reittiä.)

Ajatuksia mitä kannattaa tehdä?

7 kommenttia

Hei! Ensinnä pahoittelut, että menee ohi aiheesta. Laite kuitenkin on sama, joten kysytään tyhmiä. Mielestäni laite tekee melko heikon verkon, joten pystyykö sitä parantamaan näillä verkonlaajentimillä tai muilla konsteilla? Mieluiten siis juuri langatonta verkkoa. Omakotitalo kyseessä ja joka huoneeseen ei verkko yllä vaikka ollaan yhdessä tasossa ja ei todella satoja neliöitä! Kiitos lukeneille ja Tupla Kiitos vastanneille!!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
@aleksilu: Modeemi vaihtoon, jos WLAN -yhteys ei resetoinneista huolimatta suostu pysymään ylhäällä.

Itse kyllästyin myös taistelemaan Elisan toimittaman modeemin kanssa ja ostin oman. Nyt ei tarvitse enää taistella.

@RasvaMursu: Voit toki. Langatonta verkkoa voi laajentaa esim. erillisen reitittimen avulla. Myös modeemin siirto keskeisemmälle paikalle voi auttaa ongelmassa.

Itse kyllästyin myös taistelemaan Elisan toimittaman modeemin kanssa ja ostin oman. Nyt ei tarvitse enää taistella.

No tämä käynyt itsellä mielessä useamman kerran - varmaan joku Asuksen Wlan reititin pitää hankkia kun tuota modeemia ei kuituliittymässä (ethernet) tarvitse.

Hieman ärsyttää toki, mutta toisaalta - eipä tässä mitään uutta ole 😃
Täällä myös sama laite. Viimeisimmän päivityksen jälkeen ongelmat pahenivat ja purkki kaatuu vähintään kerran päivässä ja kestää aikansa, että herää taas henkiin.

On tässä mietitty jo operaattorin vaihtoa, kun näillä pakko päivityksillä modeemiin ja digiboksiin heikennetään palvelun toiminnallisuutta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Viimeisimmän päivityksen jälkeen täälläkin on tullut outouksia vastaan. Mainittakoon se että en kerennyt käyttää laitetta aiemmalla versiolla kuin 4-5 päivää, jolloin tosiaan ei ollut mitään valittamista.

Uudella versiolla pari laitetta on kertaalleen pudonnut langattomasta verkosta, eli ei ainakaan vielä suurempi ongelma. Digiboksi joutuu latailemaan tallennetta entistä useammin kesken katselun, kuvanlaatu heikkenee myös useammin. Ongelmaa ei ilmennyt aiemmalla versiolla. Yhdistetty siis WLANilla. Modeemin status sivu myös kertoo WLAN nopeudeksi 2,4Ghz verkossa 65Mbit/s ja 5Ghz verkon nopeudeksi 400Mbit/s. Molemmat luvut olivat huomattavasti suuremmat entisellä versiolla, tällä ei muuten olisi merkitystä, mutta nuo tallenne ja HD kanavien ongelmat alkoivat päivityksen jälkeen jolloin nuo nopeudet putosivat joten kaiketi mainitsemisen arvoinen seikka.

Vedin toissapäivänä resetin digiboksille ja modeemille, joka näin alkuun vaikuttaisi auttaneen hieman.

Ps. Palstatiimiltä voi pyytää palautusta edelliseen versioon yksityisviestillä. Ajattelin vielä seurailla tilannetta hetken ja jos ongelmia vielä ilmenee pyydän edellistä versiota palautettavaksi, ainakin testiksi koska en tosiaan kerennyt montaa päivää laitetta käyttää ennen kuin päivittyi. Eli jos kngelmat ei korjaannu kokeilkaa vanhalla versiolla uudelleen 🙂
Hmm, Palstatiimi/Elisa voisi hiukan valoitta minkä tason tietoturvamuutoksia tuossa sauna5-sauna6 päivityksessä tuli ennen kuin tarjoilee downgradeausta. Erityisesti etähallinnan yhteydessä toivoisi että modeemissa on tietoturva koko ajan riittävällä tasolla.
Ostin tilalle huawei HG632 on eri planeetalta kyllä pelaa jopa cromecast !!!

Osallistu keskusteluun