Kysymys

Kun kilpaileva operaattori syö kaapelipalveluntarjoajan paikan

  • 11 tammikuu 2012
  • 12 kommenttia
  • 2402 katselukerrat

Hei

Meidän taloyhtiössä kävi niin surullisesti että Sonera, tuo suuri ja vihainen teleoperaattorivirasto tuli ja otti haltuunsa taloyhtiön kaapeli-tv palvelut. Tässä yhteydessä myös kaapelimodeemi, joka siis oli Saunalahdelta eli Elisalta, katkesi. Asiasta ei informoitu asiakkaita kovinkaan tarkasti, kerrottiin vaan että Sato (vuokrayhtiö) on tehnyt sopimuksen Soneran kanssa ja kaikki talot vaihtuvat heidän hallintaansa. Tarkkoja päivämääriä ei tullut.

Tänään lävähti kaapelimodeemiyhteys poikki ja tuolla se surullisena edelleen vilkuttaa nilkuttaen, yrittää epätoivoisesti yhteyttä saada. Muutaman tunnin päästä ovesta tipahti lappu "Huoneistosi TV-lähetykset tulevat nyt Soneralta". Asiakaspalvelu huipussaan. Koska olen nyt pakotettu vaihtamaan yhteyden palveluntarjoajan, tulee tuo kaapelimodeemin liittymä irtisanoa.

Soitin Saunalahden asiakaspalveluun joka yhä jaksaa väittää että liittymässä on 30 päivän irtisanomisaika. Miten 30 päivän irtisanomisaikaa voidaan perustella jos ette voi tarjota toimivaa tuotetta tästä päivästä eteenpäin? On myös kummallista että asiakkaiden pitää näistä asioista operaattoria informoida kun asiakaspalvelu kokoajan väittää että kaapeliyhteyksiä "ei vain katkaista toisilta operaattoreilta" ilman että tieto on myös operaattorin päässä. En sitten tiedä onko tieto Elisan päässä mutta Saunalahti on yhä autuaan tietämätön koko asiasta.

Myöskään ADSL ei tule kyseeseen koska aikanaan juuri siitä jouduin siirtymään kaapelimodeemin kun Saunalahden laitepäivitysten yhteydessä ADSL lakkasi toimimasta ja parin viikon netittömyyden jälkeen asiakaspalvelu totesi ettei se siitä kuntoon tule, vaihdetaan kaapeliin. Itse en haluaisi Sauniksen suht asiakasystävällisestä Internet-palveluista siirtyä suuren ja vihaisen hoiviin mutta eipä tässä kohtaa enää ole omista valinnoista kiinni.

Soittakaa Soneralle ja kysykää heidän asiakaspalvelustaan, niin vain on elisan johdot kaapeli-tv- ja kaapelimodeemiliittymien osalta revitty irti. Wlan SSID:den mukaan talossa on myös useampia Elisan/Saunalahden kaapelimodeemiasiakkaita, nyt voitte itse tarkistaa ja ihmetellä kun yksikään niistä ei enää toimi.

12.4 Palvelun tuottamisen lopettaminen
Saunalahdella on oikeus lopettaa toistaiseksi voimassa olevan tai määräaikaisen sopimuksen mukaisen palvelun tai palvelun ominaisuuden tuottaminen. Asiakkaalla on tällöin
oikeus irtisanoa sopimus päättymään heti, jos lopettaminen on hänen vahingokseen. Jos kyseessä on olennainen muutos, Saunalahti irtisanoo sopimuksen ilmoittamalla tästä asiakkaalle
kohtuullisessa ajassa etukäteen kuitenkin vähintään kuukautta ennen. Kohtuullinen aika arvioidaan
palvelukohtaisesti.


Käytännössä palvelun tuottaminen on estetty kolmannen osapuolen toimesta. Se että operaattoreiden kesken ei viesti kulje ja Sonera tekee noin ikävästi (paitsi minun, myös toisen operaattorin kannalta) ei voi olla millään muotoa asiakasta rankaiseva tekijä. Mikä on se vastine jota saan tästä päivästä eteenpäin laskutettavalle ajanjaksolle? Se että uusi operaattori on idiootti eikä ilmoita tarkkaa ajankohtaa etukäteen ei ole minun syy. Ei näköjään ilmoittanut Elisallekaan?

12 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Minun mielestä irtisanomisaika on edelleen se 30 vuorokautta, mutta voit saada hyvitystä loppulaskusta koska 3. osapuolesta johtuva katkos on ollut ennalta-arvaamaton.

Se on varmaankin faktaa ettei yhteydenpito yritysliittymäyhtiö Elisan ja teleoperaattovirasto Teliasoneran toimi edes savumerkkien tasolla (köh. nykypäivänäkään).
Ilmoitusvelvollisuus aikatauluista on Teliasoneralla, tästä voisi rokottaa hyvityksiä myös heiltä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Hei

Meidän taloyhtiössä kävi niin surullisesti että Sonera, tuo suuri ja vihainen teleoperaattorivirasto tuli ja otti haltuunsa taloyhtiön kaapeli-tv palvelut. Tässä yhteydessä myös kaapelimodeemi, joka siis oli Saunalahdelta eli Elisalta, katkesi. Asiasta ei informoitu asiakkaita kovinkaan tarkasti, kerrottiin vaan että Sato (vuokrayhtiö) on tehnyt sopimuksen Soneran kanssa ja kaikki talot vaihtuvat heidän hallintaansa. Tarkkoja päivämääriä ei tullut.


Tuo ilmoituksen myöhästyminen näköjään johtuu osaksi myös isännöitsijästä. Kaapeli-TV-palvelujen siirto DNA:lta Soneralle tapahtui meillä jo toissa syksynä marraskuun lopussa. Isännöitsijän toimesta kaikille asukkaille toimitettiin paperilaput pari kuukautta etukäteen tarkkoine päivämäärineen ja tietoinen. Vielä vajaa kuukausi ennen siirtoa Sonera ilmoitti tarjolla olevista tv-kanavapaketeista ja tarjolla olevista nopeuksista.

En tiedä miten paljon on asiasta teillä tiedotettu, mutta käytännössä kaikissa Saton asunnoissa nykyään kuuluu vuokraan perusnopeuksinen VDSL-yhteys. Yleensä siis 2/2 Megaa. Vaikka tuo kuuluu vuokraan, jokaisen asukkaan täytyy tehdä erikseen sopimus Soneran kanssa ja ostettava se pirun kallis VDSL-modeemi mikäli haluaa palvelua käyttää. Kävin muuten Satolla Helsingin Käpylässä yhdessä kokouksessa syksyllä ja siellä varmistettiin muutoksen tapahtuvan kaikissa Saton taloyhtiöissä olikohan se nyt tammikuun vai maaliskuun loppun mennessä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Tuskimpa nyt sentään toinen operaattori noin vaan ottaa ja "kaappaa" mitään. Asiasta on varmaan käyty tarjous kilpailu operaattorien välillä ja joku on sen voittanut, tuo on raakaa bisnesmaailman reaaliteettiä.

Aloittajan kirjoituksesta huokuu tietty ennakkoasenne ja siksi syyttää väärää puuta tilanteesta.
Peiliin katsomalla vois todeta kenen olisi pitänyt aikanaan toimia mutta kai tuo ennakkoasenne sen teki että antoi vain asian olla.
Se että Elisan/saunan taholta ei arvon herraa ole informoitu ei ole Soneran tai Sato-yhtiön vika. Se nyt on aikakin varmaa että siirto on ollut Elisan leirissä tiedossa ja se miksi he eivät ole asiasta asiakkaitaan informoineet saa jokainen tehdä omat johtopäätöksensä.

Tuskimpa nyt sentään toinen operaattori noin vaan ottaa ja "kaappaa" mitään. Asiasta on varmaan käyty tarjous kilpailu operaattorien välillä ja joku on sen voittanut, tuo on raakaa bisnesmaailman reaaliteettiä.

Aloittajan kirjoituksesta huokuu tietty ennakkoasenne ja siksi syyttää väärää puuta tilanteesta.
Peiliin katsomalla vois todeta kenen olisi pitänyt aikanaan toimia mutta kai tuo ennakkoasenne sen teki että antoi vain asian olla.
Se että Elisan/saunan taholta ei arvon herraa ole informoitu ei ole Soneran tai Sato-yhtiön vika. Se nyt on aikakin varmaa että siirto on ollut Elisan leirissä tiedossa ja se miksi he eivät ole asiasta asiakkaitaan informoineet saa jokainen tehdä omat johtopäätöksensä.


Voinet suuressa viisaudessasi kertoa miksi Saunalahti myy edelleen kaapelimodeemia tähän taloon, jos kerran "on ollut tiedossa Elisan leirissä". Eipä tainnut olla tiedossa kun kolmen eri asiakaspalvelijan kanssa puhelimessa asiasta olen puhunut. Totta on että on tullut lappuja joissa kerrottiin siirrosta jo viime vuodesta saakka. Sen sijaan mitään tarkkoja päivämääriä ei tullut Soneran suunnalta asiakaspalveluun soittamallakaan. Minähän en voinut arvata tarkalleen muuttumisen ajankohtaa.

Tilaus otettiin kyllä sisään ja Sonera ilmoitti lähettelevänsä sopimuspaperit yms. Vielä ei mitään ole näkynyt.

Saunalahden puolella sen enempää ei näytetä tietävän moisesta muutoksesta, puhelimessa vaan ihmeteltiin asiakaspalvelun puolesta (kolmesti) että ei toinen operaattori voi "vaan tulla". Että kyllä heillä ensin tieto pitäisi olla. Niin varmasti pitäisi ihannetapauksessa muttei kyllä tässä tapauksessa.

Alkuperäinen kysymykseni olikin lähinnä Saunalahden suuntaan mutteivät näköjään vastaile enää täällä. Kysymys oli siitä pitääkö minun maksella heille edelleen yhteydestä joka teknisesti ei enää ole toteutettavissa eikä rahalle mitään vastinetta tarjota. Koska heidän läsnäolonsa tässä talossa päättyi Soneran toimesta, minua tuskin voi pitää vastuullisena henkilönä tässä asiassa.

Mitäpä itse tekisit jos tiedät kuukausien ajan yhteyden katkeavan, muttei uuden yhdistymisestä ole tarkempaa tietoa? Se on paha mennä katkomaan vanhaa yhteyttä ennen kuin on uusi alla, nyt ei ole mitään yhteyttä 🙂 Sauniksen nettikepillä mennään...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Alkuperäinen kysymykseni olikin lähinnä Saunalahden suuntaan mutteivät näköjään vastaile enää täällä. Kysymys oli siitä pitääkö minun maksella heille edelleen yhteydestä joka teknisesti ei enää ole toteutettavissa eikä rahalle mitään vastinetta tarjota. Koska heidän läsnäolonsa tässä talossa päättyi Soneran toimesta, minua tuskin voi pitää vastuullisena henkilönä tässä asiassa.


Saunalahden vastaukset täällä ovat nimenomaan tarkoitettu yleisluonteiseksi. Yksiselitteisen ja selkeän vastauksen saamiseksi omalle kohdallesi sinun kannattaa mielestäni ottaa yhteyttä Saunalahdelle oma.saunalahden kautta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Taloyhtiösi, tai siis tässä tapauksessa SATO on tehnyt Soneran kanssa sopimuksen laajakaista- ja televisiopalveluiden tarjoamisesta talossanne. Sopimuksen teko on varmasti kestänyt pidemmän aikaa ja lyöty lukkoon jo jokin tovi sitten jolloin SATOn olisi pitänyt sinulle muutoksesta ilmoittaa. Sonera ei ole "ottanut haltuun" taloyhtiönne palveluita vaan kilpailutuksen johdosta SATO on tehnyt sopimuksen uuden operaattorin kanssa palveluiden tarjoamisesta. Kyseessä on aika normaali tilanne markkinataloudessa...

Yleensä näissä tapauksissa taloyhtiö ja operaattori sopivat keskenään millä tavalla asukkaiden informointi hoidetaan, useimmissa tapauksissa molemmat tiedottavat asukkaita ennen muutosta, taloyhtiö tiedotteen muodossa ja teleoperaattori tarjouksella. Asiasta löytyy tietoa myös esimerkiksi http://sato.fi/cps/sato/hs.xsl/-/html/11657.htm ' TARGET='_blank.

Kaiken järjen mukaan Elisan olisi pitänyt kyllä muutoksesta tietää, näin isojen asiakkuuksien kanssa yleensä tiedetään missä mennään. Luulisi SATOnkin irtisanoneen kaapeli-tv:n Elisalta ettei maksa turhasta... Täysin eri asia on sitten se, MISSÄ Elisalla tiedetään tästä asiasta. Kuten tunnettua, se viimeisin ja ajantasaisin tieto kun ei välttämättä siellä asiakaspalvelussa aina ole..

Ja tuota irtisanomisaikaa ei tosiaankaan tarvitse noudattaa tässä yhteydessä kun operaattori ei pysty palvelua enää tarjoamaan, silloin kyseessä on sopimuksen välitön purku. Jos "asiakaspalvelu" ei tuota ymmärrä, pyydä häntä yhdistämään henkilölle joka tietää asiasta. Itselläni oli samankailtainen tilanne (Saunalahden kanssa) muuton yhteydessä ja asiakaspalvelu purki sopimuksen välittömästi kun paljastui ettei yhteyttä voida toimittaa osoitteeseen. Jos ei auta, irtisano normaalisti ja tee sitten reklamaatio.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki


Voinet suuressa viisaudessasi kertoa miksi Saunalahti myy edelleen kaapelimodeemia tähän taloon, jos kerran "on ollut tiedossa Elisan leirissä".

Niin.... ::) mietippä sitä,,,,,, 😉 Mistähän muualta niitä senttejä oikein kiliseekään osakkeenomistajien pohjattomaan kirstuun.
Näin se vaan menee, tilanne tapauksessasi ei ole tietenkään mennyt hyväksyttävällä tavalla mutta tiedonkulku ei ole ennenkään tainnut oikein toimia aspan ja johdon välillä tai sitten se on omaksuttu tapa toimia noin... mene tiedä.... 😎
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki


Mitäpä itse tekisit jos tiedät kuukausien ajan yhteyden katkeavan, muttei uuden yhdistymisestä ole tarkempaa tietoa? Se on paha mennä katkomaan vanhaa yhteyttä ennen kuin on uusi alla, nyt ei ole mitään yhteyttä 🙂 Sauniksen nettikepillä mennään...

Aivan vastaavaa tapausta ei kohdalleni ole osunut.
On tapaus Saunalahden moobiilista vuodelta 2009, hankin kesällä liittymän ja sanoin edellisen kiinteän irti. Testasin sitä ennen kolmen operaattorin nopeudet ja saunalahti tuntui silloin siinä asiassa parhaalta.

Kului muutama kuukausi ja nopeudet oli olosuhteisiini sopivat mutta sitten ne putosivat tasolle DL noin 0.3/UL 0.002. Tein 5 viikon aikana muutaman ilmoituksen nopeuden tippumisesta ilman mitään vastakaikua. Vasta sen jälkeen kun sanoin mobiilin irti kyseltiin asiasta jotain mutta se oli jo myöhäistä, äänestin jaloillani.

VASTAUS kysymykseesi "Mitäpä itse tekisit jos....":.... olisi edellä kerrotun mukainen riippumatta kenestä operaattorista silloin olisi kyse. Jos kyse olisi asuinkiinteistön sisäinen asia niin siinä tapauksessa tietenkin otan yhteyttä ja kyselen kiinteistön omistajalta tai sitä ylläpitävältä taholta, tosin tässä tapauksessa se jaloilla äänestäminen jo tuottaa vaikeuksia,,, 😃
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Kysymys oli siitä pitääkö minun maksella heille edelleen yhteydestä joka teknisesti ei enää ole toteutettavissa eikä rahalle mitään vastinetta tarjota.


Kokeilepa tätä:

1) Tee välittömästi vikailmoitus Saunalahdelle, ettei yhteys toimi.
2) Kun vikailmoitus on tehty, irtisano yhteys. Irtisanomisaika on 2 viikkoa plus laskutuskauden loppuun, eli toimimalla nopeasti ehdit irtisanoa sopimuksesi päättymään vielä 29.2.2012.
3) Kun lasku toimimattomasta yhteydestä saapuu, vaadit hyvitystä vikailmoituspäivästä alkaen helmikuun loppuun 20 alkavalta viikolta.


Kysymys oli siitä pitääkö minun maksella heille edelleen yhteydestä joka teknisesti ei enää ole toteutettavissa eikä rahalle mitään vastinetta tarjota.


Kokeilepa tätä:

1) Tee välittömästi vikailmoitus Saunalahdelle, ettei yhteys toimi.
2) Kun vikailmoitus on tehty, irtisano yhteys. Irtisanomisaika on 2 viikkoa plus laskutuskauden loppuun, eli toimimalla nopeasti ehdit irtisanoa sopimuksesi päättymään vielä 29.2.2012.
3) Kun lasku toimimattomasta yhteydestä saapuu, vaadit hyvitystä vikailmoituspäivästä alkaen helmikuun loppuun 20 alkavalta viikolta.


Loppu hyvin ja kaikki Saunalahdesti. Asiakaspalvelu ilmoitti ettei Tammikuulta laskuteta, joka on ihan hyvä näin koska ehdin kymmenen päivää nauttia siitä Internetin kanssa. Tuo myös vähentää pätkivän nettikepin aiheuttamaa tuskaa kun syystä tai toisesta asun jossakin kolmannessa ulottuvuudessa katveessa jossa ilmeisesti Tampereen ainoa piste löytyy mihin 3G ei tahdo toimia. Mitään pahaa sanottavaa Saunalahden intternetin ihmepalveluista ei ole, olen ollut asiakkaana suunnilleen vuodesta 2003. Alkujaankin syy oli operaattorin nuorekkuus näillä markkinoilla joissa operaattori päättää mitä saat katsoa ja asiakas on vain väline. Tosin nyt oikeus näyttää pakottavan myös Sauniksen tuohon ruotuun ja käskyttää sensuroimaan.

Pakon sanelemana yhteys vaihtuu nyt isoon paholaiseen.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki


Pakon sanelemana yhteys vaihtuu nyt isoon paholaiseen.


Jospa se osoittautuukin sinulle positiiviseksi yllätykseksi ja voit jatkossa elää sen ison paholaisen kanssa,,,, 😎
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Mikähän lieneen tilanne aloittajan kohdalla. Vieläköhän makselee Elisalle liittymästä mitä ei voi käyttää ja kuinka onnettomaksi on mennyt sen SUUREN ja VIHAISEN operaattorin netin toiminta hänen kohdallaan.

Minä en vielä näiden kahdeksan vuoden jälkeenkään oikein pääse sinuiksi Elisan SUURESTI mainostaman nopean verkkonsa kanssa mitä olen testaillut kaikki nämä vuodet prepaid liittymällä koska en kertakaikkiaan uskalla mennä tekemään sopimusta tuollaisen VALTAVAN ja AHNEEN operaattorin kanssa jolla on vain suuret puheet ja mahtavat mainokset verkkonsa ainutlaatuisesta nopeudesta ja antaa ymmärtää että VAIN heidän liittymänsä toimivat ilman määräaikaisia sopimuksia. heheeeee...

Osallistu keskusteluun