Kysymys

Laajakaista ei tarpeellinen VASTATKAA HETI JOS TIEDÄTTE! :)

  • 10 marraskuu 2014
  • 12 kommenttia
  • 30631 katselukerrat

Eli kuten otsikko sanoo, en tarvitse kiinteää laajakaista liittymääni. Solmin sopimuksen, johon kuului mobiili laajakaista ja kiinteä laajakaista. Huomasin, että modeemini ei kykene yhdistämään langatonta yhteyttä vaikka kuinka monta kertaa yritin asentaa ohjeiden mukaan. Sen sijaan mobiililaajakaista on toiminut mainioisti ja olen siirtynyt kokonaan käyttämään sitä. Voinko sulkea kiinteän laajakaista yhteyteni, ja jatkaa nettitikun käyttöä? Vai pitääkö minun peruuttaa koko sopimus ja solmia uusi, mikä sisältää vain mobiili laajakaistan? En haluaisi nimittäin maksaa sellaisesta, mitä EN VOI KÄYTTÄÄ.  

12 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei. Tervetuloa foorumeille.

Minkälainen modeemi sinulla on ja mikä on yhteys tyyppi - jos lähdetään siitä liikkeelle eikös vaan ?

Osaan modeemeja voi lisätä netin myös Ethernet-kaapelin kautta. Jos modeemissasi on Wifi, mutta et pääse käyttämään sitä, onko se Wifi päällä modeemissa tai tietokoneessa? Lisäksi onko modeemisi sopiva yhteystyyppiisi?

Tupla Laaja Kaista on tarkoitettu yhteydeksi mallia kiinteä kotona ja mobiili kylillä ;)

Voithan kydyä aspasta onko palautusoikeutta. Kiinteä on kuitenkin toimintavarmin yhteys, joten kantsii kysellä vaikka naapurin nuoria poikia kylään auttamaan limsarahalla. Kyllä jonkun on pakko tulla auttamaan!
Hei kiitos nopeasta vastauksestanne. :)

Eli Modeemi on tuollanen vanhamankeli Siemens SpeedStream 6515 ja yhteys nopeus on 10G vai miten se nyt ilmaistiin 😃

Modeemi pelittää, kun kytkee kaapelilla koneeseen kiinni. Typerää tässä on vielä se, että joudun käyttämään puhelin rasiaa, koska kerrostalossa ei ole muuta keinoa kytkeä modeemia ja kaapelin kanssa ei mitta riitä, että voisin käyttää modeemia muualla kuin lattiallani. (toki voisin hankkia pidemmän kaapelin)

Ja koska elän vielä nihkeällä opiskelija budjetillla tuo 32 euroa/kk kirvelee, jos ei pysty hyödyntämään tupla laajakaistan 100% potentiaalia.

Vielä siitä WiFi yhteyden käytöstä olen koittanut kytkeä sitä seuraamalla modeemin käyttöohjeita, mutta ilmeisesti modeemi on vanhuuttaansa päättänyt, ettei kykene buuttaamaan WiFi yhteyttä lainkaan. En ole sentään niin hönö ettenkö äkkäisi laittaa langatonta verkko hakua päälle omaan koneeseen 😃

Kiitos kun vastasit ja toivottavasti pystyt jeesaamaan näiden tietojen pohjalta edes vähän 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Modeemi voi olla viallinen. Kokeile modeemin resetointia työntämällä esim. hammastikkua RSET-reikään noin 15 sekunnin ajan. Jos ei toimi ja jos et halua sitä päivittää uuteen, niin kannattaa nojautua tuohon palautukseen, jos sellainen on vain mahdollista. Palautus onnistuu ilmeisesti vain, jos tilaus on tehty netin kautta tai etämyynnistä tietyn ajan. Voitko laittaa viestiä moderaattorille http://yhteiso.elisa.fi/t5/user/viewprofilepage/user-id/74451 jossa kerrot hänelle yhteystietosi.

Ilmeisesti yhteys on 10M ja tekniikka ADSL? ADSL-modeemeja Wifillä saa jo 50 euron pintaan, joten kannattaa miettiä asiaa. Jos ADSL muuten toimii luvatusti, nopeuden voit testata www.speedtest.net osoitteesta

Varsinaisesti palautusoikeutta ei suoraan ole, ellei ole netin kautta tilannut tai puhelinmyyjältä. Tuplalaajakaistaa ei kannata muutenkaan ottaa, koska ainakin KAMO-tekniikassa nykyisin pelkkä kiinteä on tuplaa halvempi (näin pitää ollakin) ja mobiiliyhteys on monesti kännykässä 🙂 Jolloin itse en ainakaan erillistä tikkua tarvitse !

Kerro ihmeessä miten pyörä kulkee, kun olet Mosniin yhteydessä. Hän auttaa kyllä 🙂
Hei ja kiitos paljon avusta! :)

Eli voin siis peruuttaa tuon modeemi yhteyden, koska tein tilaukseni netistä. Kiitos myös tuosta linkistä!  (Modeemi on siis omaa perääni)

Ja olen tuhottoman pihi kyllä kuten voi arvata rahattoman insinööri opiskelijan olevan, niin tyydyn kyllä nettitikun käyttöön, koska se ajaa tämän hetkiset tarpeeni netin käyttöön :)

Paljon luottoa irtoaa kyllä sun sanoillesi.  Ei tuo Hpguru kyllä ole yhtään liioiteltu nimi 😉
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Joo, pitäisi olla mahdollista tuo! En voi luvata, mutta jos yhtään ongelmia tulee, Mosni kyllä auttaa.

Mobiiliyhteys riittää perustarpeisiin varmasti. Sen hinta on 14,90 € kk ja joudut ostamaan päätelaitteen sille. Esim. nettitikun tai Wifi-reitittimen.
Juu tupla laajakaistaa tilatessa sain tuon Huawein nettitikun ja sitähän minä olenkin koko ajan käyttänyt 🙂

Aion vielä huomen aamulla soitella asiakaspalveluun, sekä ottaa yhteyttä viestillä Moderaattoriin 🙂.

vielä kerran kiitos! 
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kyllä vain, pitäisi vain se tikku lunastaa sitten kaiketi... Koska jos perut tilauksen, niin sinun on laitettava kaikki takaisin. Mutta kaikenlaista on nähty ja varmiten tosiaan saa asiaan selko soittamalla aspaan. :)

Mukavaa yötä!
Jeps!

Toivottavasti siellä nyt ei sentään mennä tuolle linjalle, että pitäisi kaikki palauttaa. Se tuntuu vähän typerältä ajatukselta, koska jos minulla kerran on jo tikku ja ne todennäköisimmin lähettää ihan saman tikun jota käytän 😃. No on sitä hullumpaakin nähty ja ei se mikään ongelma minulle ole. Paitsi ehkä se, että koska Ammattikorkeakoulussa käytetään lähes 100% sähköistä viestintää (tehtävän jaot, tehtävien palautus, opinto-opas, tentti ja kurssi ilmoittautumiset jne.) niin jopa parin päivän aika ilman nettiä pistää minut pahasti jälkeen töissäni 😛.

Hyvät yöt vain sinnekkin!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

No mitenkä siellä kävi ? Purettiinko sopimus?

Tästä muuten lisätietoa peruutusoikeudesta etäkaupassa. Se alkaa kun on vastaanottanut tuotteen eli jos on alle 14 päivää laajakaistan avaamisesta, saatat olla tarpeeksi onnekas, että peruutus onnistuu.

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/etamyynti-verkkokauppa-posti--ja-puhelinmyynti/peruutusoikeus-etamyynnissa/

Paketit yms. kannattaa säilyttää, esim. mokkulapaketti tarvikkeineen ohjeineen.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Sen verran tähän väliin, että jos sopimus on määräaikainen ei sitä voi valitettavasti perua siitä syystä, että oman modeemin wlan on viallinen.

  • jos laitat minulle asiakasnumerosi yksityisviestinä voidaan kurkata miten tuo liittymä toimii ja onko mitään perusteita mahdollisen määräaikaisuuden purkamiselle olemassa.
  • Tuo peruutusoikeus on nyt 28 vuorokautta, ellei tilausvahvistuksessa ole muuta ilmoitettu. ;)

    Eikä siinä ymmärtääkseni tarvitse olla muuta syytä kuin, ettei ole tarvetta tilatulle liittymälle.

    Tässä tosin olisi kyse osittaisesta peruutuksesta.

    http://asiakastuki.saunalahti.fi/ohje/491/

    Palautuksen syy:
    Tuote ei vastannut odotuksiani
    Tuote ei vastannut myyjän kanssa sovittua
    Minulla ei ole käyttöä tuotteelle
    Tuotteen käyttöönotto ei onnistunut

    Muu syy
    Lisätietoja palautuksen syystä:

    http://esco.elisa.fi/rest/esco/blob/asiakastuki/SL_peruuttamislomake_laitteet.pdf?_ga=1.191100973.60914823.1384970835
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    Yleinen etäkaupan peruustusoikeus ei siis ole automaattisesti 28 päivää vaan max.14 päivää aikaa ilmoittaa peruutuksesta ja siitä max 14 päivää palauttaa se.

    Osallistu keskusteluun