Vastattu

Laajakaista katkos

  • 4 elokuu 2015
  • 7 kommenttia
  • 1365 katselukerrat

Pitkä laajakaista katkos ja normaali lasku seuraavana kuussa. Eikö tämmöisissä tapauksissa pitäisi kuten sähkölaitokset sähkökatkon yhteydessä hyvittämään asiakasta pitkästä katkoksesta tarjoamaansa palveluun? 
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 5 elokuu 2015, 09:04

Elisan yleiset sopimusehdot sanovat seuraavaa:

5.6 Verkon rakennus- ja kunnossapitotyö

Teleyritys saa tilapäisesti ilman asiakkaan suostumusta keskeyttää palveluiden tarjonnan tai rajoittaa niiden käyttöä, jos toimenpide on välttämätön verkon rakentamisen, kunnossapitotöiden tai tietoturvan vuoksi. Tällaisia toimenpiteitä ovat esimerkiksi viestintäverkon laajennustyöt, tukiasemien kunnossapito ja palveluoperaattorijärjestelmien huoltotyöt. Teleyritys tekee keskeytyksen asiakasta mahdollisimman vähän haittaavalla tavalla ja mahdollisimman vähän haittaavana ajankohtana sekä tiedottaa asiakkaalle keskeytyksestä tehokkaasti etukäteen. Tällainen keskeytys ei ole virhe viestintäpalvelun toimituksessa, jos keskeytys kestää enintään 24 tuntia kalenterikuukaudessa.

 

Eli jos katkos tulee täysin puun takaa ilman ennakkoilmoitusta ja kestää vähintään 24h/kk, on palvelussa virhe. Tällöin operaattorilla on vastuu hyvittää asiakkaalle aiheutunut haitta. Tämä kuitenkin pätee vain silloin kun vika on huoneistosi ulkopuolella eli ei ns. sisäverkossa oleva vika.

 

Olethan lisännyt profiiliisi asiakasnumerosi, jotta Palstatiimi pystyy tsekkaamaan linjaasi? Voit myös laittaa heille yksityisviestiä asiasta ja kertomaan mahdollisimman tarkasti, milloin tällainen katkos on viimeksi ollut ja kuinka kauan se on kestänyt.

Katso alkuperäinen viesti

7 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Kuinka pitkä laajakaistakatkos? 24h? 
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
https://www.viestintavirasto.fi/internetpuhelin/puhelin-jalaajakaistaliittymantoimivuus.html
Joka kuukausi vähintään päivän netti ei toiminnassa...
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Taitaa olla muistakseni niin että jokaisessa kuukaudessa saa olla 24h toimimaton netti.. siitä tuli muutos tossa 1.7.2015 alkaen. Ennen oli 48h... 

Kannattaa toki valittaa edelleenkin koska ei tuo ole normaalia. Onkos naapureilla samanlaisia vikoja. Tällöin paljon helpompi valittaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Elisan yleiset sopimusehdot sanovat seuraavaa:

5.6 Verkon rakennus- ja kunnossapitotyö

Teleyritys saa tilapäisesti ilman asiakkaan suostumusta keskeyttää palveluiden tarjonnan tai rajoittaa niiden käyttöä, jos toimenpide on välttämätön verkon rakentamisen, kunnossapitotöiden tai tietoturvan vuoksi. Tällaisia toimenpiteitä ovat esimerkiksi viestintäverkon laajennustyöt, tukiasemien kunnossapito ja palveluoperaattorijärjestelmien huoltotyöt. Teleyritys tekee keskeytyksen asiakasta mahdollisimman vähän haittaavalla tavalla ja mahdollisimman vähän haittaavana ajankohtana sekä tiedottaa asiakkaalle keskeytyksestä tehokkaasti etukäteen. Tällainen keskeytys ei ole virhe viestintäpalvelun toimituksessa, jos keskeytys kestää enintään 24 tuntia kalenterikuukaudessa.

 

Eli jos katkos tulee täysin puun takaa ilman ennakkoilmoitusta ja kestää vähintään 24h/kk, on palvelussa virhe. Tällöin operaattorilla on vastuu hyvittää asiakkaalle aiheutunut haitta. Tämä kuitenkin pätee vain silloin kun vika on huoneistosi ulkopuolella eli ei ns. sisäverkossa oleva vika.

 

Olethan lisännyt profiiliisi asiakasnumerosi, jotta Palstatiimi pystyy tsekkaamaan linjaasi? Voit myös laittaa heille yksityisviestiä asiasta ja kertomaan mahdollisimman tarkasti, milloin tällainen katkos on viimeksi ollut ja kuinka kauan se on kestänyt.
Katkos on tullut puun takaa ja koski useampaa taloutta tällä aluella. Elisa on tietoinen tästä katkoksesta mutta ilmeisesti ei hyvitä mitään ilman valituksia, vaikka tietää katkoksen keston ja laajuuden.  Testiviesti ilmoitus tuli vikailmoitukseni tehtyä ja

ilmoitus korjauksen päätymisestä myös.Eli katkoksen pituus on operaatorin tiedossa. Sähkölaitos korvaa suoraan ilman valituksia katkoksista vaikka itse et sitä tiedä (kesämökillä) .
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mikäli vika on operaattorin verkossa ja operaattori on tietoinen asiasta, kannattaa ottaa yhteys operaattorin asiakaspalveluun ja vaatia hyvityksiä. Mahdolliset hyvitykset tulevat seuraaviin laskuihin -> maksat vähemmän kuin normaalisti.

Osallistu keskusteluun