Vastattu

Laajakaista pätkii sekunnilleen tasatunnein

  • 22 joulukuu 2015
  • 32 kommenttia
  • 1878 katselukerrat

Muutin viikko sitten sunnuntaina uuteen kerrostaloasuntoon jossa on Elisan valokuitu. Siitä lähtien on tullut sekunnilleen tasatunnein 1-6 tunnin välein 3-10 sekunnin disconnecti netistä kaikissa kodin laitteissa, myös ilman modeemia otettuna suoraan noususta. Esimerkiksi 09:41:27, 10:41:27 jne... Sitten alkoi tulla toinen disconnectaus sarja 09:42:15, 14:42:15 jne.

Molemmissa sarjoissa tunnit vaihtelevat mutta minuutit ja sekunnit pysyvät samoina (lukuun ottamatta välillä parin sekunnin heittoja).

Tästä on jo tehty vähintään viisi häiriöilmoitusta ja jokaisessa on tullut vastauksena että vika on korjattu.

Löytyyköhän täältä ratkaisua?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Kake1 5 tammikuu 2016, 14:03

  • ? Mä laitoin tästä soittopyynnön sinulle torstaiksi, vikailmoituksesta en näe suoriltaan enää mitään hyötyä. Vastaathan  puhelimeen kun sinua tavoitellaan. 🙂
  • Katso alkuperäinen viesti

    32 kommenttia

    Käyttäjätaso 3
    Yksi mahdollinen syy tällaiseen ongelmaan olisi ulkoinen häiriölähde. Esimerkiksi taloautomaatiojärjestelmän jokin laite käynnistyy aina tiettyyn kellonaikaan ja aiheuttaa häiriötä sähköverkkoon tai säteilemällä ympärilleen. Häiriö vaikuttaa sitten asuntoihin tuleviin kaapeleihin. Tällaista häiriölähdettä on luonnollisesti erittäin vaikea havaita yksittäisillä mittauksilla.

    Koska teleoperaattori ei suomessa omista tai hallinnoi rakennuksen kaapeleita, tapauksesta riippuen, operaattori ei välttämättä voi vaikuttaa kyseiseen toimintaan vaan muutoksia tarvitaan mahdollisesti taloyhtiön toimesta. Ehdottaisin että kyselisit taloyhtiön edustajalta onko rakennuksessa käytössä laitteita, joiden toimintaa on ajastettu kuvaamasi mukaisesti. Ongelman rajaamiseksi voisi olla hyödyllistä tietää myös onko kaikilla tai osalla naapureistasi samaa ongelmaa.

    Häiriölähde voi toki olla myös rakennuksen tai jopa kiinteistön ulkopuolella.
    Kyseessä on niin uusi talo ettei läheskään kaikkiin asunoihin ole vielä muuttanut ketään ja asukaskunta on muutenkin hieman vanhempaa. Tällaisia vikoja ei välttämättä satunnaisessa selainkäytössä huomaa.

    Soitin isännöitsijälle asiasta niin sieltä ohjattiin sinne missä hoidetaan tämän talon verkkoja yms. Kuulema häiriöt muista laitteista nousukaapeleihin ovat erittäin epätodennäköisiä, että paljon todennäköisemmin vika on esim. elisan kytkimessä tai muualla. Soitan ensi viikolla uudestaan isännöitsijälle niin katsotaan mitä asialle voi tehdä täällä päässä, jos ei siihen mennessä ratkaisua löydy elisalta.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? Tarkistin että asia on meillä selvityksen alla vielä. On kyllä todella outo ongelma ja tosiaan paljon jo tutkittu. En usko että sinä pystyt tekemään mitään asialle itse tässä vaiheessa. Tuossa oli mietitty jo ongelmaa nousujohdossa joka tulee asuntoon, mutta joutuu vielä tutkimaan lisää.
  • Aika vaikea uskoa että taloautomaation jännitekuorma olisi niin iso että se säteilee häiriötä tuottavan ssähkökentän modeemille varsinkin kun kaikki taloautomaatio laitteet on maadoitettu suojapotentiaalin kautta maahan.

    Mihin tällainen selitys perustuu? Sitä paitsi Elissan toimittaman modeemin pitää kestää tietty sähkökenttä kuormitus normaalissa käytössä = thats CE- regulations.

    Uskottavampaa on se että Elisan verkko kuormittuu ja purkit lakaa = ei ole investoitu varajärjestelmään eli varapurkkeihin.
    Tälläkertaa oli vaan laitettu viestiä että asentaja ei löytänyt vikaa ja neuvottiin soittamaan omaguruun. Vika kuitenkin jatkuu vieläkin.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki
    Toni_J kirjoitti:
    Tälläkertaa oli vaan laitettu viestiä että asentaja ei löytänyt vikaa ja neuvottiin soittamaan omaguruun. Vika kuitenkin jatkuu vieläkin.

    No nyt on mennyt vianetsintä ja -korjaus todella pitkälle. Ammattiasentaja ei pysty löytämään vikaa, ja asiakasta kehotetaan soittamaan puhelinpalveluun... Mitähän apua sieltä saa. Etävaikutusta laitteisiin telepaattisesti, kaukoparannusta käyttäjän luulotautiin, vai käynnistääkö se puhelimen päässä oleva ihminen siellä toimistolla jonkin manausrituaalin jossa uhrataan vuohia ja neitsyitä?

    Joku mättää aika paljon. Joko ammattiasentaja ei osaa työtään, koska seuraavaksi parempi palvelu on puhelimen päässä oleva ihminen, tai sitten kyse on vaan "rahat pois asiakkaalta" -menetelmä, jossa pyritään vain tulovirran maksimointiin ja menojen minimointiin.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +2
    V12 kirjoitti:
    Toni_J kirjoitti:
    Tälläkertaa oli vaan laitettu viestiä että asentaja ei löytänyt vikaa ja neuvottiin soittamaan omaguruun. Vika kuitenkin jatkuu vieläkin.

    No nyt on mennyt vianetsintä ja -korjaus todella pitkälle. Ammattiasentaja ei pysty löytämään vikaa, ja asiakasta kehotetaan soittamaan puhelinpalveluun... Mitähän apua sieltä saa. Etävaikutusta laitteisiin telepaattisesti, kaukoparannusta käyttäjän luulotautiin, vai käynnistääkö se puhelimen päässä oleva ihminen siellä toimistolla jonkin manausrituaalin jossa uhrataan vuohia ja neitsyitä?

    Joku mättää aika paljon. Joko ammattiasentaja ei osaa työtään, koska seuraavaksi parempi palvelu on puhelimen päässä oleva ihminen, tai sitten kyse on vaan "rahat pois asiakkaalta" -menetelmä, jossa pyritään vain tulovirran maksimointiin ja menojen minimointiin.

    Tyypillinen vastaus. Vika on asiakkaan laitteissa tai "päässä", jos asentaja ei löydä vikaa.
    Onko ongelma vieläkin selvityksessä?
    Käyttäjätaso 5
    Kunniamerkki
    Käy läpi pääteletaiteen asetukset, onko siellä asetusta Client Lease Time, jossa arvona 60. Minulla DNA:n kaapeliliittymässä oli ihan saman ongelma.
    Jos kiinteistöautomatiikka aiheuttaa ongelmia, niin eiköhän tietyillä hetkillä kannattaisi käydä mittareilla mittaamassa. Luulisi sen näyttävän hyvin äkkiä häiriöiden lähteen.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    Toni_J kirjoitti:
    Muutin viikko sitten sunnuntaina uuteen kerrostaloasuntoon jossa on Elisan valokuitu. Siitä lähtien on tullut sekunnilleen tasatunnein 1-6 tunnin välein 3-10 sekunnin disconnecti netistä kaikissa kodin laitteissa, myös ilman modeemia otettuna suoraan noususta.

    Erikoisen tästä tapauksesta tekee, että pätkintä tapahtuu myös ilman modeemia. Jos pätkintä olisi tapahtunut vain modeemissa, olisin veikannut, että modeemista on DHCP palomuurattu umpeen.

    Oletko kokeillut ilman modeemia erilaisia laitteita (eri käyttöjärjestelmä, eri palomuuriohjelmisto)?

    Jos kokeilit vain yhdellä laitteella ja siinäkin sattui olemaan DHCP palomuurattu umpeen, lopputulos on toki sama kuin modeemilla, jonka palomuuri on nyt mahdollisesti väärin säädetty.

    Kannattaa tarkkailla, onko katkoksilla ja Elisalta tulevan DHCP-lainan uusimisella jokin yhteys.

    Onko modeemin / tietokoneen lokissa tarkempaa erittelyä katkoksen syystä, esim. wan0 link down tai wan0 dhcp renew failed? Vai raportoivatko ne pelkästään disconnected?
    On kokeiltu eri laitteilla, käyttiksillä ja ilman palomuuriakin, kaikki putoaa samaan aikaan netistä. Kun ottaa piuhalla suoraan noususta ja katsoo ipconfig /all niin lease ajat on 30 minuuttia eikä muutenkaan niihin aikoihin kun disconnectit tulee. Modeemina on Zyxelin VMG3926-B10A, enkä siitä löytänyt mitään logeja mitä pääsee katsomaan. Windowsin toimintalokeista DHCP-client polusta ei löytynyt mitään ihmeellistä, enkä muualtakaan löytänyt, ehkä katsoin väärästä paikasta? Paitsi jos samaan aikaan olen vaikka nettisivua yrittänyt avata niin siitä on tullut esim: "Nimen eu.battle.net nimenselvitys aikakatkaistiin sen jälkeen, kun mikään määritetyistä DNS-palvelimista ei vastannut."
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? Katsoin niin viimeksi olimme yrittäneet vielä soitella sinulle tähän liittyen, mutta emme saaneet sinua kiinni. Ihme ongelmahan tuo on. Meiltä ei olla vikaa löydetty ja melkein kaikki mahdollinen liittymälle jo tehty. Muilta ei ole myöskään taloyhtiössä tullut tällaista ilmoitusta. Elisan kytkin on tutkittu ja siinä ei vikaa ole. Ilmoitus oli laitettu meiltä sitten kiinni kun ei saatu yhteyttä. Tuen kautta oli katsottu, että reititin ollut katkoksetta linjoilla yli 15 tuntia ainakin. Kait tuosta voi vieläkin tehdä uuden vikailmoituksen, mutta en tiedä löytyykö sieltä jatkossakaan mitään. Asunnon sisäpuolta emme tutki tosiaan jonka varmaan tiesitkin jo.
  • Kaverilla oli ollut täysin samanlainen ongelma Tampereen Puhelimen kanssa, mutta muutaman kuukauden väännön jälkeen Tampereen Puhelin sai vian korjattua. Kysyin asiasta kaverilta niin ei tiennyt mitä Tampereen Puhelin oli tehnyt että vika korjaantui. Ei tässä kai muu auta kun jatkaa vikailmoitusten tekoa ja odottaa että vika lopulta löytyy.
    Kunniamerkki +3
  • ? Mä laitoin tästä soittopyynnön sinulle torstaiksi, vikailmoituksesta en näe suoriltaan enää mitään hyötyä. Vastaathan  puhelimeen kun sinua tavoitellaan. 🙂
  • Juu olen tavoitettavissa silloin. Soitin vielä isännöitsijälle joka laittaa tästä ilmoituksen YIT:lle jos sitä kautta löytyisi vika. Latasin vielä koneelle ohjelman jolla saan sekunnilleen tarkat ajat ja pituudet disconnecteille, niin voi niitäkin ehkä käyttää vian selvittämiseen. Modeemissa ja kaikissa pysyy kuitenkin valot päällä disconnectin ajan, täysi mysteeri mistä se sitten johtuu.
    Urakoitsija kävi mittaamassa kaapelit yms. ja kaikki on talon sisällä kunnossa, eikä automaatiolaitteista voi tulla sijainnin puolesta häiriöitä kaapeleihin.

    Vielä yhteenvetoa viasta:

    - Pätkäisee netin tiettyinä aikoina (tasatunnein) 10-30 sekunnin ajaksi, joskus jopa 2 kertaa peräkkäin.

    - Vaikka ottaa yhteyden suoraan noususta ja jättää modeemin pois välistä, pätkiminen jatkuu

    - Vaikka jakaa yhteyden modeemilla eri laitteisiin (tietokoneet, puhelimet, televisio), pätkiminen tapahtuu kaikissa laitteissa. Kännykällä ei sinä hetkenä (10s-30s) pääse verkkosivuille, jos katsoo videota youtubesta se pätkäisee, jos pelaa pelejä niin kaikissa tulee disconnect tai jos pitää yllä serveriä niin se putoaa verkosta.

    Kyllä tämä vika jää vahvasti elisan puolelle. Kunhan vaan löytyy joku joka tietää mistä vika aiheutuu niin voi sitä lähteä sitten korjaamaan.

    Tässä vielä listaa disconnectien ajankohdista:

    5.1.2016 15:41:10 --> 15:41:26 16s
    5.1.2016 17:41:11 --> 17:41:25 14s
    5.1.2016 18:41:57 --> 18:42:13 16s
    5.1.2016 21:41:58 --> 21:42:13 15s
    6.1.2016 00:41:11 --> 00:41:21 10s
    6.1.2016 00:41:58 --> 00:42:13 11s
    6.1.2016 01:41:09 --> 01:41:19 10s
    6.1.2016 01:41:58 --> 01:42:15 17s
    ...
    6.1.2016 13:41:23 --> 13:41:39 16s
    6.1.2016 14:41:12 --> 14:41:20 8s
    6.1.2016 14:41:57 --> 14:42:18 20s
    6.1.2016 18:41:10 --> 18:41:31 21s
    6.1.2016 18:41:58 --> 18:42:19 21s

    jne.
    Soitin asiakaspalveluun ja tein vikailmoituksen vajaa pari tuntia sitten ja nyt tuli jo vastaus ettei tätä edes selvitetä ja voin ottaa omaguruun yhteyttä jos haluan apua, vaikka teknisessä tuessakin sanottiin että täytyyhän tätä selvittää niin kauan että vika löytyy.

    "Hyvä asiakkaamme, ilmoittamasi häiriöilmoitus on ratkaistu.

    Elisan osuus on kunnossa. Linja ei pätki kuvatunlaisesti, pysynyt jopa 11 vuorokautta yhtäjaksoisesti ylhäällä. Dhcp:llä ip osoite haut sekä uudistuminen tapahtuu normaalisti. Sisäverkon ongelmiin saat apua mm. Omagurusta. Tutustu palveluun www.omaguru.fi tai soita 0600 900 500 (2,19 eur/min + pvm/mpm).

    Terveisin Elisa
    www.elisa.fi/hairiotiedotteet"
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    Millä ohjelmalla/tekniikalla tuota pätkimistä nyt tutkinut?

    Voitko laittaa jotain muuta infoa kuin nuo ajankohdat.

    Elisa väittää että heidän puoli kunnossa, viittaisi sekin siihen että ei siis ns. katkaise yhteyttä, mutta ongelma on että data ei liiku perille saakka, eli siis jokin laite jossakin ei päästä dataa läpi noina hetkinä. Tätä voisi tutkia lisää.
    Tuolla net uptime monitorilla olen ottanut ajat talteen. Se pingaa 1 sekunnin välein mm. googlen julkista dns ip:tä ( 8.8.8.8 ) Level 3 ( 4.2.2.2 ) ja open dns ( 208.67.222.222 ). Kaikki ohjelmat tosiaan putoaa netistä eikä mitkään verkkosivutkaan lataudu, eli olen uptime monitoria käyttänyt vaan tarkkojen aikojen saamikseksi. Sanokaa vaan jos tarvitaan jotain lisätietoa niin kyllä sitä parhaani mukaan hankin.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    Kokeilisin vaikka winmtr ohjelmalla (http://winmtr.net/download-winmtr/)

    Eli tuo yhdistää traceroute ja ping työkalut, joten sillä voi mahdollisesti nähdä jos pätkäsee jossakin koneesi ja kohde palvelimen välissä.

    Mutta voihan vika olla aina jossakin Elisan runkoverkon kytkimissä ym. jotka eivät näy näillä työkaluilla.
    Elisalta tuli puhelu missä painotettiin ettei asiaa tutkita enään koska vika ei ole elisan verkossa.

    Luovutan ja jätän asian tähän, helpompi vaihtaa liittymää.
    Tuossa vielä tiedot ehdottamallasi ohjelmalla. Modeemin jälkeen ei saa vastausta varmaankin palomuurin takia, niin ei voi sen tarkemmin rajata missä kohtaa ei päästä paketteja läpi:

    |------------------------------------------------------------------------------------------|
    | WinMTR statistics |
    | Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
    |------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
    | 192.168.10.1 - 0 | 7834 | 7834 | 0 | 0 | 10 | 0 |
    | No response from host - 100 | 1570 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
    | 213.192.186.82 - 1 | 7822 | 7818 | 5 | 6 | 40 | 7 |
    | 213.192.186.81 - 1 | 7822 | 7818 | 5 | 7 | 118 | 6 |
    | 213.192.184.65 - 1 | 7822 | 7818 | 11 | 12 | 52 | 12 |
    | 74.125.50.145 - 1 | 7822 | 7818 | 11 | 12 | 57 | 12 |
    | 216.239.40.27 - 1 | 7822 | 7818 | 11 | 11 | 18 | 12 |
    | 72.14.234.89 - 1 | 7822 | 7818 | 12 | 12 | 151 | 13 |
    | google-public-dns-a.google.com - 1 | 7819 | 7815 | 12 | 12 | 27 | 12 |
    |________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
    WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    Ei siis osunut tähän mittaukseen sitä ongelma katkoa, eli nuo muutama hävinnyt paketti vain normaalia hävikkiä...?
    Mittasin pitemmältä ajalta, tuossa oli 1 sekunnin välein traderoute. Kaikki hävinneet paketit oli sen 1 disconnectin aikana. Noiden perusteella disconnecti oli 16 sekunnin luokkaa tälläkertaa.

    Osallistu keskusteluun