Vastattu

Laajakaistan nopeus

  • 12 elokuu 2014
  • 42 kommenttia
  • 3328 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

42 kommenttia

Summa summarum:

TeleWell TW-EA501 v3 (b)

Lopputulos: toimii kuten Kotiboksi A2100N BeWAN samalla nopedeulla.

ZyXEL P-660R-D1

Lopputulos: toimii kuten Kotiboksi A2100N BeWAN samalla nopedeulla.

Kysymyshän ei ollut tällä keskustelulla siinä, toimivatko em. modeemit Elisan liittymässä. Kysymys oli Elisan liittymän hitaudesta, jonka nopeus on jo pitkään ollut luokkaa 2,2/0.8 mbit/s. Samaan tulokseen päästään TeleWellin ja ZyXELin modeemeilla. Kysymys on edelleen avoin: Miksi liittymään, jonka nopeus on 10/1 mbit/s, tulee vain tuo 2,2/0.8 mbit/s. Missä vika? Modeemit, TeleWell ja ZyXEL antavat samat testitulokset, kuin Kotiboksi A2100N BeWAN . Jos se on operaattorin toimesta pudotettu tahallaan alhaiseksi, niin syytön minä siihen olen. Syyllinen koko juttuun on operaattori, joka sahaa kuluttajaa silmään. Minun tehtävä on huolehtia siitä että pääsen eroon liittymästä, jonka nopeudet eivät toteudu edes vaihteluvälin 5-10 mbit/s puitteissa, vaan jäävät härskisti sen alle. Nyt istutetaan operaattori syytetyn penkille vastaamaan hampaattomista puheistaan ja perusteettomista lupauksistaan.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Sinua jo tuossa tiistaina neuvottiin tekemään asiasta operaattorille häiriöilmoitus. Voit tehdä tämän joko soittamalla asiakaspalveluun, ottamalla yhteyttä oma.saunalahden kautta tai täyttämällä häiriöilmoituslomake.

Asiasta kertominen palstalla ei ole yhtä kuin häiriöilmoitus operaattorille.

Operaattorilla on toimitusehtojensa mukaisesti oikeus yrittää korjata palvelu palvelukuvauksen mukaiseksi. Mikäli tämä ei syystä tai toisesta onnistu, on määräaikainen sopimus mahdollista irtisanoa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Ainakin viidessä viestissä on neuvottu tekemään vika/häiriöilmoitus. Eli tee se ilmoitus, muuten ei asia etene mihinkään.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jos hitausongelma olisi selvitettävissä esim. täältä Palstalta käsin kristallipallosta katsomalla, olisi se tehty jo.

Laitetaan nyt sitten vielä kuudennen kerran kehoitus, että kannattaa se vikailmoitus tehdä.

Asentaja tarvitaan selvittämään, "etäkäyttöisesti" ei onnistu.
Ilmoitus on jo tehty. Nyt vain odotellaan operaattorin seuraavaa siirtoa.Tämä on tylsempää ja puuduttavampaa, kuin shakki-peli.
Nyt ei enää pelata napeilla. Kyllä lähtee!:

Speed Test.png

Ennen piti hyssytellä naurettavilla nopeuksilla:

Speed Test.jpg
Jotta ei touhu menisi ihan kokonaan hyssyttelyksi Saunalahden/Elisan liittymillä,

niin otetaan luulot pois kunnon liittymällä (ei Elisa/Saunalahti)!



Kyllä lähtee!

P.S. Olen löytänyt myös keinon, millä estän Saunalahden tekstiviesti

         pakkomainonnan pääsemästä puhelimeeni. Ilmaiseksi!
Käyttäjätaso 1
Saunalahden 100/10M toimii Kotkassa näin:

4267396193.png

KYMP:llä toimi n. 98/9.8 ja Saunalahdella toimii 94/9.7 paitsi iltaisin, kun nopeus on normaalisti siellä 30/9.7 pinnassa... Näin pääsiäisen kunniaksi Elisa pisti sitten linjat "kuntoon". Toisella modeemilla uppi toimii siellä parin kilotavun tasolla, joten liittymäkään ei käytännössä toimi. Testasin nyt toista modeemia ja tällä toimii kuvan osoittamalla tavalla. Ainakin nettiin pääsee...  Vuoteen ei ole toiminut, eli siitä asti, kun vaihtui KYMP:stä Elisaan ja ei varmaan tuu koskaan toimimaankaan. Hieno putiikki ja hyvää pääsiäistä teillekkin.
Käyttäjätaso 1
No nyt toimii jo "normaalisti": Tämmösiä nopeuksia joka ilta jo vuoden ajan ja mitään ei tapahdu. Eihän tuosta puutu kuin 4/5 mainostetusta nopeudesta. Hyvää pääsiäistä.

4269456842.png
ahintikka kirjoitti:
No mutta eikös liittymä toimi kuten pitääkin?

Ehdoissa lukee että 5 % (riippuu vähän liittymästä, mutta 21 minimi on 0,5, 100 minimi on 5) riittää siihen ettei sinulla ole oikeutta valittaa eikä Elisalla ole velvollisuutta korjata. Nopeushan on 4 kertaa se mitä luvataan.

Sonera osti ilmaa. Nyt kaikki operaattorin myyvät ilmaa...

Taisi mennä sekaisin kiinteä ja mobiili. :smileyazn:

100/10M   Lataus   50-100   Lähetys   5-10

https://saunalahti.fi/attachment/content/Kiinteat_laajakaistapalvelut_palvelukuvaus.pdf
Käyttäjätaso 1
Joo ei tosiaankaan ole sitä mitä luvataan ja Elisalla todellakin on velvollisuus se korjata. Reilu vuosi vaan mennyt ja ei ole tapahtunut mitään. Viimeaikoina on vaan hidastunu entisestään ja eilen toimi liittymä ajoittain 5-10M tasolla.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei, minkälaisesta liittymästä on kysymys?

Jos on kaapelimodeemi, niin siinä nopeus voi vaihdella vuorokauden aikojen kuormituksen mukaan.

Tuskin tule nopeaa parannusta, koska maksaa kapasiteetin harventaminen vähemmälle porukalle segmenttejä pienentämällä.

Olethan tietoinen, että jos nopeus ei ole yli 50 % kiinteässä, saat purkaa sopimuksen, kunhan asia hoidetaan vikailmoituksella. Vaihtoehtoja voi olla 4G esimerkiksi.
hpguru kirjoitti:
Hei, minkälaisesta liittymästä on kysymys?

Jos on kaapelimodeemi, niin siinä nopeus voi vaihdella vuorokauden aikojen kuormituksen mukaan.

Tuskin tule nopeaa parannusta, koska maksaa kapasiteetin harventaminen vähemmälle porukalle segmenttejä pienentämällä.

Olethan tietoinen, että jos nopeus ei ole yli 50 % kiinteässä, saat purkaa sopimuksen, kunhan asia hoidetaan vikailmoituksella. Vaihtoehtoja voi olla 4G esimerkiksi.

Kaapelimodeemissa vaihteluväli downloadissa on 40-100.

 

Edit:

Korjattu virhe.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
antero kirjoitti:
hpguru kirjoitti:
Hei, minkälaisesta liittymästä on kysymys?

Jos on kaapelimodeemi, niin siinä nopeus voi vaihdella vuorokauden aikojen kuormituksen mukaan.

Tuskin tule nopeaa parannusta, koska maksaa kapasiteetin harventaminen vähemmälle porukalle segmenttejä pienentämällä.

Olethan tietoinen, että jos nopeus ei ole yli 50 % kiinteässä, saat purkaa sopimuksen, kunhan asia hoidetaan vikailmoituksella. Vaihtoehtoja voi olla 4G esimerkiksi.

Kaapelimodeemissa vaihteluväli upissa on 40-100.

Tarkoitit varmaan downloadia? ;)
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
antero kirjoitti:
hpguru kirjoitti:
Hei, minkälaisesta liittymästä on kysymys?

Jos on kaapelimodeemi, niin siinä nopeus voi vaihdella vuorokauden aikojen kuormituksen mukaan.

Tuskin tule nopeaa parannusta, koska maksaa kapasiteetin harventaminen vähemmälle porukalle segmenttejä pienentämällä.

Olethan tietoinen, että jos nopeus ei ole yli 50 % kiinteässä, saat purkaa sopimuksen, kunhan asia hoidetaan vikailmoituksella. Vaihtoehtoja voi olla 4G esimerkiksi.

Kaapelimodeemissa vaihteluväli downloadissa on 40-100.

 

Edit:

Korjattu virhe.

Ei ole. Vaan 50-100 ;)

Kuvakaappaus 2015-04-10 16:46:31.png
Tässä palvelukuvauksessa on vielä Lataus 40-100, joten riippuu siitä millä ehdoilla on tilannut.

Voi tietysti olla, että Saunalahti on muuttanut tuon nopeuden, mutta ei ole päivittänyt palvelukuvausta, kun siinä on vielä nopeusluokkana 100/5 M

Uusi tarjous ei koske vanhoja sopimuksia.

https://saunalahti.fi/attachment/content/Kiinteat_laajakaistapalvelut_palvelukuvaus.pdf
Käyttäjätaso 1
Tiedän kyllä, että kaapeliverkossa nopeus saattaa vaihdella kuormituksen mukaan, mutta kun se nopeuden vaihtelu väli on tällä hetkellä noin 90M.

Sopimuksessa on vaihteluväliksi ilmoitettu 50-100M. Ja liittymä hidastelee siis joka ikinen ilta 365 iltaa vuodessa 5-30M tasolle. Tiedän myös, että minulla olisi oikeis sopimus purkaa, mutta kun en toisaalta halua mobiilikaistan viiveitä saati NAT:a. Tosin jos minä mobiiliin vaihdankin, niin en sitä kyllä tule ikimaailmassa Elisalta/Saunalahdelta ottamaan ja kilpailijoilla ei taida 4G olla NATin takana.

KYMP:llä toimi liittymä vuosikausia ilman kapasiteettiongelmia, joten kyllä v*tuttaa tämä KYMP:n sulauttaminen tähän surkeaan Elisaan. Erinomainen palvelutaso muuttui yhdessä yössä ala-arvoiseksi.

Osallistu keskusteluun