Kysymys

Laajakaistayhteyden pätkiminen

  • 20 huhtikuu 2015
  • 4 kommenttia
  • 1042 katselukerrat

  • Satunnainen osallistuja
  • 15 kommenttia
Laajakaistayhteyteni on alkanut pätkiä ärsyttävästi. Jo pitkään on satunnaisesti tullut lyhyitä katkoksia, jolloin yhteys ei toimi lainkaan. Modeemissa palaa tällöin oranssi valo siinä kohdassa, missä on jonkinlainen maapallon kuva, ja ADSL-valo saattaa vilkkua, tosin näiden valojen toiminta vaihtelee, joskus vilkkuu ja joskus ei, joskus näkyy pelkkää vihreää, mutta joka tapauksessa yhteydet katkeavat, ei toimi laajakaista tietokoneella tai muillakaan laitteilla, jotka olen langattomaan verkkoon kytkenyt. Katkosten kesto on yleensä lyhyt, alle minuutin. Tähän asti katkoksia on ollut sen verran harvoin, ettei ärsytä, mutta eilen ja tänään näitä on ollut jo häiritsevässä väärin, pahimmillaan parin minuutin välein tulee taas uusi katkos.

Näitä perinteisiä modeemin johtojen irrotuksia ja vastaavia olen jo kokeillut, mutta ei niillä ole vaikutusta asiaan.

Mistähän sitä sitten tietäisi, onko vika modeemissa, jos ei ole mitään toista modeemia kokeiltavaksi? Ja jos modeemi (Saunalahdelta 2012 saatu Kotiboksi) on rikki, mikä avuksi?

4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
elsa32 kirjoitti:
Laajakaistayhteyteni on alkanut pätkiä ärsyttävästi. Jo pitkään on satunnaisesti tullut lyhyitä katkoksia, jolloin yhteys ei toimi lainkaan. Modeemissa palaa tällöin oranssi valo siinä kohdassa, missä on jonkinlainen maapallon kuva, ja ADSL-valo saattaa vilkkua, tosin näiden valojen toiminta vaihtelee, joskus vilkkuu ja joskus ei, joskus näkyy pelkkää vihreää, mutta joka tapauksessa yhteydet katkeavat, ei toimi laajakaista tietokoneella tai muillakaan laitteilla, jotka olen langattomaan verkkoon kytkenyt. Katkosten kesto on yleensä lyhyt, alle minuutin. Tähän asti katkoksia on ollut sen verran harvoin, ettei ärsytä, mutta eilen ja tänään näitä on ollut jo häiritsevässä väärin, pahimmillaan parin minuutin välein tulee taas uusi katkos.

Vikailmoitus kannattaa tehdä, jos räpsyjä häiritsevän usein. Tulee netti taloon ilmakaapeleilla vai maan alta ?

Itselläni aikoinaan (ADLS- aikaan) oli seuraavia häiriöitä (5 vuoden sisällä)

a) Netin pätkimistä (muuntaja rikki)

b) Modeemi pimeenä (salama rikkoi modeemin > Tuli ilmaaapeli puhelinlinjaa pitkin)

c) Netin pätkimistä kun tuulee / sataa (löysä / kastunut liitin ilmakaapelissa)

d) Netti kokonaan pimeenä (DSLA:n) puolella vika / asiakasyhteys portin sekoaminen

T: Tuokki
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
elsa32 kirjoitti:
Laajakaistayhteyteni on alkanut pätkiä ärsyttävästi. Jo pitkään on satunnaisesti tullut lyhyitä katkoksia, jolloin yhteys ei toimi lainkaan. Modeemissa palaa tällöin oranssi valo siinä kohdassa, missä on jonkinlainen maapallon kuva, ja ADSL-valo saattaa vilkkua, tosin näiden valojen toiminta vaihtelee, joskus vilkkuu ja joskus ei, joskus näkyy pelkkää vihreää, mutta joka tapauksessa yhteydet katkeavat, ei toimi laajakaista tietokoneella tai muillakaan laitteilla, jotka olen langattomaan verkkoon kytkenyt. Katkosten kesto on yleensä lyhyt, alle minuutin. Tähän asti katkoksia on ollut sen verran harvoin, ettei ärsytä, mutta eilen ja tänään näitä on ollut jo häiritsevässä väärin, pahimmillaan parin minuutin välein tulee taas uusi katkos.

Näitä perinteisiä modeemin johtojen irrotuksia ja vastaavia olen jo kokeillut, mutta ei niillä ole vaikutusta asiaan.

Mistähän sitä sitten tietäisi, onko vika modeemissa, jos ei ole mitään toista modeemia kokeiltavaksi? Ja jos modeemi (Saunalahdelta 2012 saatu Kotiboksi) on rikki, mikä avuksi?

Jos resetointikaan ei auta niin sitten vikailmoitusta tekemään.

Vian aiheuttajaa on hankala sanoa, jos ei ole toista modeemia, jota testata. Vian kuvaus viittaisi siihen, että modeemi on tulossa tiensä päähän, mutta vika voi hyvinkin olla myös linjassa.

Mikäli jollain ystävälläsi, tuttavallasi, perheenjäsenellä tai vaikkapa naapurilla sattuu olemaan Elisan/Saunalahden ADSL -yhteys, kannattaa kysyä, voisivatko he hetkeksi lainata modeemiaan testikäyttöön.

Mikäli sinulla on pelkkä ADSL -yhteys (ei Elisa Viihdettä) on modeemeilla yleensä kahden vuoden takuu. Takuuaikana modeemi vaihdetaan operaattorin toimesta uuteen, mikäli vika on takuunpiiriin kuuluva. Muussa tapauksessa uuden modeemin hankinta jäänee asiakkaan vastuulle.
Kiitos vastauksista!

Tämä testaaminenhan näissä juuri on hankalaa. Ei tule mieleen ketään, jolla olisi vastaavaa modeemia tai vaikka tietäisinkin jonkun, vika ilmenee sen verran satunnaisesti, että hetken modeemilaina ei todistaisi mitään (nykymaailmassa ketään voi tuskin pyytää olemaan ilman modeemiaan kovinkaan pitkään...). Tänään ja eilen en ole juurikaan katkoksia huomannut, saa nähdä koska niitä taas ilmaantuu. Täytyy tehdä vikailmoitus viimeistään seuraavan katkoksen ilmetessä.

Siitä ei ole kyllä mitään käsitystä mistä netti taloon tulee, mutta luulisin, että maan alta. Kyseessä on kuitenkin kerrostalo kaupungin keskustassa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
elsa32 kirjoitti:
Kiitos vastauksista!

Tämä testaaminenhan näissä juuri on hankalaa. Ei tule mieleen ketään, jolla olisi vastaavaa modeemia tai vaikka tietäisinkin jonkun, vika ilmenee sen verran satunnaisesti, että hetken modeemilaina ei todistaisi mitään (nykymaailmassa ketään voi tuskin pyytää olemaan ilman modeemiaan kovinkaan pitkään...). Tänään ja eilen en ole juurikaan katkoksia huomannut, saa nähdä koska niitä taas ilmaantuu. Täytyy tehdä vikailmoitus viimeistään seuraavan katkoksen ilmetessä.

Siitä ei ole kyllä mitään käsitystä mistä netti taloon tulee, mutta luulisin, että maan alta. Kyseessä on kuitenkin kerrostalo kaupungin keskustassa.

Modeemin ei tarvitse olla edes vastaava/samaa mallia. Riittää, että se toimii Elisan ADSL -verkossa ja on ADSL2+ -tuella varustettu, eli tukee nopeampiakin yhteyksiä. Itselläni on parikin modeemia tuolla kaapin perukoilla. Ovat ajan myötä vaihtuneet uuteen erinäisistä syistä. Eli on täysin mahdollista, että joltain löytyy nurkista sopiva modeemi, joka ei ole aktiivisessa käytössä. ;)

Kaupunkialueilla käytetään pääsääntöisesti maahan upotettuja kaapeleita.

Osallistu keskusteluun