Vastattu

Liittymän vaihto Soneralta Saunalahteen - Laajakaista Extra -> Huoneistokaista 100M

  • 28 elokuu 2013
  • 10 kommenttia
  • 4445 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
On aikomus vaihtaa nykyinen Soneran Laajakaista Extra Saunalahden Huoneistokaista 100M liittymäksi. Saunalahden liittymä toimisi samalla VDSL2 yhteydellä, millä nykyinenkin toimii, eli minun ei tarvitsisi periaatteessa omille kytkennöille eikä edes modeemin asetuksille (kun ei ole ADSL, ei ole edes niitä VPI/VCI asetuksia) tehdä yhtään mitään.

Varsinainen kysymys on taas siinä, miten hoituu vanhan liittymän irtisanominen uuden kytkennän yhteydessä - tästä aiheesta kun on täällä vaikka mitä toisensa kanssa ristiriidassa olevaa ajatusketjua. Jossain paikassa luki, että Saunalahti sano liittymän irti puolestani, mutta taas oma.saunalahden kautta tehty saatavuuskysely johti siihen, että tuli nopea soitto asiakaspalvelusta (kiitokset ripeästä toiminnasta), jossa pähkinänkuoressa ilmeni, että minun olisi itse irtisanottava se vanha liittymä. Eli hieman epäselväksi se asia vieläkin jää.

Soittelin sitten Soneran asiakaspalveluun (miten ivallista oli irtisanomisen aiheisen soiton joutuminen "soita-myöhemmin-uudestaan" ruuhkaan) ja sieltä kerrottiin, että irtisanomisaika on kaksi viikkoa. Kuuluisiko asian nyt edetä näin, että teen irtisanomisen Soneran puolella ja sitten tilauksen Saunalahdelta, johon määrittelen toimituspäiväksi sen kahden viikon päässä olevan päivän vai käykö homma jollain toisella tavalla?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi sakarialanne 30 elokuu 2013, 11:18

Nykyinen Vaihtotilaus -malli toimii vain ADSL-liittymille. Kun kyseessä on huoneistoliittymä, menee homma niin, että asiakas irtisanoo vanhan ja kun saa irtisanomispäivän tietoonsa, tilaa uudelta operaattorilta uuden samalle päivälle.

Vaihtotilaus-mallia olisi syytä päivittää vastaamaan nykymaailman tarpeita, mutta sitä odotellessa näin.

Toki uuden voi tilata ilman, että irtosanoo vanhaa, mutta silloin tulee päällekkäistä laskutusta.

Katso alkuperäinen viesti

10 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
hpguru kirjoitti:Elisan nopeaa ja kattavaa mobiiliverkkoa käyttävä nettitikku poistaa tämän mahdollisen katkoksen täysin.

Onko gurulle koskaan tullut mieleen, että kaikki ei välttämättä halua Elisan nopeaa ja kattavaa mobiiliverkkoa, jos muitakin vaihtoehtoja on

Miksi ei:

  • Joku voi haluta vakaasti toimivan kiinteän verkon
  • Jotain ei kiinnosta poukkoilla ympäri kämppää antenni kourassa ja tutkia signaalin vahvuutta
  • Jotain ei ehkä kiinnosta syyttää teinejä torrent-imutuksista koulujen alkaessa, kun omat mobiilikaistat tippuu
  • Jotain ei kiinnosta perehtyä mobiilitikun säätäanatomiaan ja pakottaa yhteyttä 1G, 2G, 3G, 4G, DC, LTE jne
  • Jotain ei ehkä kiinnosta fillaroida jossain Pirkkalan puskissa ja kertoa miten verkko toimii tai sitten ei ja pelastaa tai ei pelastaa eksymästä.
Palstoja seuranneena olet varmaan havainnut miten paljon mobiililaajakaistaongelmia on verrattuna kiinteään laajakaistaan.

Kerro pari hyvää syytä miksi minä ottaisin mobiiliverkon kotiin?

Nyt:

  • Kiinteä laajakaista 100/10, joka toimii kelistä ja kävyistä huolimatta 91/9
  • Langaton sisäverkko
  • Puhelimissa Saunalahden 3G, joka toimii täällä 2,1, jota voi käyttää wlanina
  • Böndelle mennessä ihan sama mikä yhteys, toimii ehkä jollain nopeudella, jos toimii
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
No kun se Elsan mobiilikaista toimii Pirkanmaalla niin hienosti ja on tosi halpa! Sen vuoksi sitä pitää kaikkien käyttää missä tahansa päin Suomea, kiinteä yhteys on tosi kallis ja hidas.
Käyttäjätaso 1
Nyt voi lopulta vain kiittää siitä, miten sujuvasti asia hoitui. 

Tuli se Soneran irtisanominen tehtyä ja sen jälkeen valittu halutuksi kytkentäpäiväksi irtisanomispäivää seuraava päivä. Ilmoittelin sitten Saunalahdelle senkin, että irtisanominen on tehty...

Tuli sitten ilmoitukset siitä, että kytketään käyttöön 18. syyskuuta (irtisanomispäivä oli 17. syyskuuta).

Mutta... sitten viikonloppuna tuli tekstari, että liittymä kytketään jo maanantaina eli 16. päivä. Olin sitten jo valmis, että ehkä soitellaan siitä, että "täällä on jo jotain kytketty" tai silleen, mutta kun illalla pääsi kotiin, niin kaikki toimii kuin aamullakin. Ulkoinen IP osoite oli vaan täysin toinen eli yhteys olikin jo vaihtunut.

Saumattomampaa toimintaa olisi vaikeaa toivoa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Nykyinen Vaihtotilaus -malli toimii vain ADSL-liittymille. Kun kyseessä on huoneistoliittymä, menee homma niin, että asiakas irtisanoo vanhan ja kun saa irtisanomispäivän tietoonsa, tilaa uudelta operaattorilta uuden samalle päivälle.

Vaihtotilaus-mallia olisi syytä päivittää vastaamaan nykymaailman tarpeita, mutta sitä odotellessa näin.

Toki uuden voi tilata ilman, että irtosanoo vanhaa, mutta silloin tulee päällekkäistä laskutusta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
hpguru kirjoitti:
Arska kirjoitti:
sakarialanne kirjoitti:
Kun kyseessä on huoneistoliittymä, menee homma niin, että asiakas irtisanoo vanhan ja kun saa irtisanomispäivän tietoonsa, tilaa uudelta operaattorilta uuden samalle päivälle.

 

nmt1900:n kannattaa varautua myös siihen vaihtoehtoon, että netissä onkin yli 12 tunnin katkos.

Elisan nopeaa ja kattavaa mobiiliverkkoa käyttävä nettitikku poistaa tämän mahdollisen katkoksen täysin.

Kyllä se oli katkoksen aikana ihan yhtä hidas kuin kotona tavallisestikin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
sakarialanne kirjoitti:
Yksi yleinen syy, että asennusaika muuttuu sovitusta/luvatusta on, että asentajalla on haasteita päästä talojakamoon, kun taloyhtiö onkin vaihtanut lukot ja avain pitää noutaa huoltoyhtiöstä/kiinteistöhuollosta/isännöitsijältä tai sitten oven avaus ei onnistukaan enää samana päivänä huoltoyhtiön toimesta kun on esim. "paljon lumitöitä". Vanhat putkilukot on poistettu lukkojen uusimisen yhteydessä.

Toinen yleinen syy on se, että taloyhtiön vastuulla olevat nousuparikuvat eivät pidä paikkaansa ja liittymän toimitus vaatiikin asiakkaan läsnäoloa. Asiakasta ei tavoiteta ajan sopimista varten (aika harva mielellään vastaa "tuntemattomaan numeroon") tai sitten hänelle ei vain sovi kyseisenä päivänä tulla paikalle, koska on esim. töissä.

Kumpikin näistä haasteista havaitaan yleensä vasta toimituspäivänä, niihin ei aina pysty ennakkoon varautumaan vaikka kovasti yritetään.

Tiedän, että aina kaikki ei aina suju kuin Stromsössä, oli syy sitten sysissä tai sepissä ja sitä sen enempää kommentoimatta. Laitoin tämän "vakavan varoituksen sanan" ;) jos on esim. netin käytölle päivittäistä tarvetta, niin voi ottaa suunnitelmissaan huomioon.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Ainakin aikoinaan Saunalahti ei pystynyt Soneran liittymää irtisanomaan, vaikka tälläistä palvelua mainostikin. En tiedä onko tianne muuttunut.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
sakarialanne kirjoitti:
Kun kyseessä on huoneistoliittymä, menee homma niin, että asiakas irtisanoo vanhan ja kun saa irtisanomispäivän tietoonsa, tilaa uudelta operaattorilta uuden samalle päivälle.

 

Irtisanomispäivä, milloin nykyinen operaattori katkaisee yhteyden, pitää varmasti paikkansa, mutta saako Elisa/Saunalahti uuden toimimaan juuri silloin samana päivänä?

Minulla on päivämäärät pitäneet Elisan ilmoituksen mukaisesti, kun yhteystyyppiä on vaihdettu, mutta näillä palstoilla on myös muunlaisia kommentteja sovitusta asennuspäivämäärästä kontra milloin yhteys on lopulta toiminut.

nmt1900:n kannattaa varautua myös siihen vaihtoehtoon, että netissä onkin yli 12 tunnin katkos.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Arska kirjoitti:
sakarialanne kirjoitti:
Kun kyseessä on huoneistoliittymä, menee homma niin, että asiakas irtisanoo vanhan ja kun saa irtisanomispäivän tietoonsa, tilaa uudelta operaattorilta uuden samalle päivälle.

 

nmt1900:n kannattaa varautua myös siihen vaihtoehtoon, että netissä onkin yli 12 tunnin katkos.

Elisan nopeaa ja kattavaa mobiiliverkkoa käyttävä nettitikku poistaa tämän mahdollisen katkoksen täysin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Arska kirjoitti:
sakarialanne kirjoitti:
Kun kyseessä on huoneistoliittymä, menee homma niin, että asiakas irtisanoo vanhan ja kun saa irtisanomispäivän tietoonsa, tilaa uudelta operaattorilta uuden samalle päivälle.

 

Irtisanomispäivä, milloin nykyinen operaattori katkaisee yhteyden, pitää varmasti paikkansa, mutta saako Elisa/Saunalahti uuden toimimaan juuri silloin samana päivänä?

Minulla on päivämäärät pitäneet Elisan ilmoituksen mukaisesti, kun yhteystyyppiä on vaihdettu, mutta näillä palstoilla on myös muunlaisia kommentteja sovitusta asennuspäivämäärästä kontra milloin yhteys on lopulta toiminut.

nmt1900:n kannattaa varautua myös siihen vaihtoehtoon, että netissä onkin yli 12 tunnin katkos.

Yksi yleinen syy, että asennusaika muuttuu sovitusta/luvatusta on, että asentajalla on haasteita päästä talojakamoon, kun taloyhtiö onkin vaihtanut lukot ja avain pitää noutaa huoltoyhtiöstä/kiinteistöhuollosta/isännöitsijältä tai sitten oven avaus ei onnistukaan enää samana päivänä huoltoyhtiön toimesta kun on esim. "paljon lumitöitä". Vanhat putkilukot on poistettu lukkojen uusimisen yhteydessä.

Toinen yleinen syy on se, että taloyhtiön vastuulla olevat nousuparikuvat eivät pidä paikkaansa ja liittymän toimitus vaatiikin asiakkaan läsnäoloa. Asiakasta ei tavoiteta ajan sopimista varten (aika harva mielellään vastaa "tuntemattomaan numeroon") tai sitten hänelle ei vain sovi kyseisenä päivänä tulla paikalle, koska on esim. töissä.

Kumpikin näistä haasteista havaitaan yleensä vasta toimituspäivänä, niihin ei aina pysty ennakkoon varautumaan vaikka kovasti yritetään.

Osallistu keskusteluun