Vastattu

Netin välityspalvelinasetusten ongelma

  • 21 August 2016
  • 17 kommenttia
  • 15536 katselukerrat

Kone on nyt pari päivää sitten alkanut valittamaan tätä ongelmaa "Windows ei pystynyt tunnistamaan tämän verkon välityspalvelinasetuksia automaattisesti" kun olen yritän käyttää modeemin lanka- että wifi-yhteyttä. Kun ongelma alkoi niin netti ei toiminut alussa ollenkaan ja chromessa sivut valittivat DNS ongelmaa. Testatessani nettiä verkon diagnostiikalla huomasin kyseisen välityspalveluasetus ongelman ensi kertaa.

Sammutettuani ja käynnistettyäni modeemin uudestaan pääsin taas nettiin mutta netti oli epänormaalin hidas sekä muutaman kerran pistänyt yhteyden katki n. 5-15 sekunniksi vaikka yhteyden nopeudessa ei ole tapahtunut muutosta. Esimerkiksi youtube sekä muut (mp4upload/videonest yms.) videot latasivat normaalia hitaammin ja videot pysähtyivät useasti lataamaan ja videon laatu tipahti automaattisesta 1080p:stä alas 720p:hen. Myös Steam tuntuu kärsivän latausnopeuden tipahtamisesta, etenkin jos teen mitään muuta netissä samaan aikaan voi nopeus tipahtaa 0-1mb/s (normaali 9-10mb/s).

Netti oli myös vaihtunut yksityisestä verkosta julkiseen. Sain tämän korjattua Kotiryhmän kautta taas yksityiseksi verkoksi.

Olen jo tarkastanut tietokoneesta lähiverkkoasetukset, kokeillut erilaisia cmd komentoja adminina kuten netsh winsock reset, netsh int ipv4 reset ja netsh int ip reset resetlog.txt, poistanut virustorjunnan ja palauttanut järjestelmän aikaisempaan versioon mutta ei näistä mikään näytänyt toimivan.

Kokeilin myös resetoida modeemin, mikä ei myöskään auttanut tilannetta, sekä kokeillut omasta puhelimesta USB kautta jaettua verkkoa ja tällä ongelmaa ei kuitenkaan ilmene kun testasin sitä.

Ainoa ratkaisu mikä tällä hetkellä on auttanut tilannetta on ollut välityspalvelimen manuaalinen laitto elisan oman välistyspalvelun osoitteeseen ja porttiin verkkoasetuksissa. Tämä on palauttanut netin toimivuuden normaaliksi mutta ei kuitenkaan ilman pieniä haittoja. Netti tuntuu vielä pikkaisen hitaalta joillakin sivustoilla joita normaalisti käytän ja en pysty katsomaan videoita tietyillä videosoittimilla kuten mp4upload/videonest yms. koska sivustot eivät pysty lähettämään dataa ja ovat ilmeisesti jotenkin estettyjä.

Vaikka nyt netti toimii melkein normaalisti olisi kiva saada selvyyttä tähän ongelmaan. Toivottavasti täältä löytyisi apua että selviäsi missä vika voisi piileskellä jotta saisi tämän korjattua lopullisesti 😃
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Prinsessaponi 19 September 2016, 08:56

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

17 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Tervetuloa Palstalle Deathy :$

Ompa kurjaa kuulla ongelmasta! Ilmeneekö herja "Windows ei pystynyt tunnistamaan tämän verkon välityspalvelinasetuksia automaattisesti" millään muulla laitteella tai onko niillä havaittavissa samoja katkomisia kuin tällä yhdellä koneella? Mitä modeemia käytät? Voisitko lisätä profiilitietoihin asiakasnumerosi niin pääsemme mittailemaan laajakaistan toimintaa hieman tarkemmin?
Täällä samaa ongelmaa eli yhtäkkiä viime viikon lopulla ei enää ole päässyt pöytäkoneella nettiin, herjaa juurikin tuota samaa kun tekee vianmäärityksen. Olen koittanut manuaalisesti määrittää DNS osoitetta jne, mutta ei ole ollut apua.

Puhelimessa wlan toimii normaalisti. Viihde on jo pidemmän aikaa harvakseltaan jumittanut siten, että esimerkiksi leffa tai jokin tallenne katkeaa, jonka jälkeen herjaa yhteysvirhettä joka korjaantuu välillä kun käy starttaamassa modeemin uudelleen, välillä korjautuu ainoastaan itsestään seuraavana päivänä. Modeemi muutaman kuukauden vanha Zyxel VMG3925-B10B.

Itseltä loppuu konstit tämän netin kanssa...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Moro olsma!

Kuulostaapa kyllä mielenkiintoiselle oireilulle. Jos kännykällä WLAN toimii normaalisti, ei linjoissa todennäköisesti ole mitään häikkää. Tämä voidaan vielä varmistaa jos kerrot meille yksärillä nimesi ja kotiosoitteesi, pääsemme näillä tiedoilla etsimään yhteyden tiedot ja mittaamaan linjan. Varmistaisin vielä myös, että olethan resetoinut modeemin jo?

Toinen mitä tuossa mietin, että voi vaikuttaa, on verkkokortin ajurit. Mahdollisesti verkkokortilla ja modeemilla on jotain yhteensopivuusongelmia josta ongelmat juontavat juurensa. Kannattaakin siis nämä tarkistaa, että onko ajureille tullut päivitystä ja asentaa ne.

Mikäli ajureista ei ole apua, testaa vielä toista DNS palvelinta. Esimerkiksi Googlen tarjoamat DNS palvelimet ovat 8.8.8.8 ja 8.8.4.4 osoitteilla. Tämän avulla saadaan varmistettua, onko liikennöinnissä meidän DNS:lle jotain ongelmaa vai lymyääkö ongelma jossain muualla.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13
Välityspalvelimia ei käytännössä ole käytetty enää vuosikausiin, joten ilmoituksen voi jättää huomiotta. Jos se estää yhteyden www- selaimen toiminnan, niin kanttaa mennä kyseisen selaimen asetuksiin (vähän eri paikassa eri selaimilla) ja poistaa välityspalvelin kokonaan pois käytöstä.

T: Tuokki

Ps. Historiapläjäys.. Ennen kun Internetin yhteydet olivat hitaita oli monen organisaation ja operaattorin verkon reunalla näitä välityspalvelimia. Niiden tarkoitus oli ottaa suosituimmat sivut välimuistiin ja vastata näin nopammin käyttäjän sivunpyyntöön, kun mitä se netistä suoraan ladattuna olisi tullut. Välimuistialvelimet olivat myös aika fiksuja. Ne osasivat ladata ja päivittää suosituimmat sivut netistä, kun ei ollut ruuhkaa.
Moro,
sama ongelma täällä windows 10 -kone, ja arpapeliä, milloin pääsee nettiin ja milloin ei.
Ilmoittaa syyksi, että "Windows ei pystynyt tunnistamaan tämän verkon välityspalvelinasetuksia automaattisesti". Minkä verkkosovittimen kanssa netti sitten toimisi?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13
Tuleeko ilmoitus nimenomaan Windowsilta (siis käyttikseltä). Ei esimerkiksi selaimelta ?

Tuossa kannattaa mennä katsomaan, että verkkokortin. Oli sitten Wlan tai ethernet asetukset ovat siten, että osoite tulee DHCP:ltä

Network and Sharing Center > Change Adapter Setting > Hiiri adapterin kohtaan ja Properties > kelaa listaa alas ja tuplaklikkaa Internet Protokol version 4 ja sitten oheisen kuvan mukaan.



T: Tuokki
Kunniamerkki
Eipä aauttanut minua. Asetukset ovat juuri nuo kuvassa näkyvät. Verkko toimii välillä oikein reippaasti, mutta sitten äkkiä tökkää ja ilmoittaa, että internet-yhteyttä ei ole. Joskus auttaa, kun vaihtaa 5 GHz-yhteydeltä 2 GHz-yhteydelle tai päinvastoin, mutta välillä sekään ei auta. Joskus auttaa tietokoneen buuttaaminen, mutta välillä sekään ei auta.
Käyttäjätaso 3
No jopas kuulostaa erikoiselta. Lisäiletkö myös tuonne profiilitietoihisi asiakasnumerosi niin voitaisiin vilkaista asiaa vähän tarkemmin täältä käsin. Tapahtuuko tuota verkon tökkäämistä/katoamista usealla laitteella vai vain tällä yhdellä tietyllä tietokoneella?
Kunniamerkki
Lisäsin asiakasnumeron profiiliin. Tökkiminen tapahtuu välillä läppärillä, välillä pöytäkoneella. Koneen vaihtaminen yleensä auttaa, mutta sitä ei ole mukava tehdä, jos on joku homma kesken.

Windowsin diagnostiikka ei yleensä anna mitään järkevää tietoa, jonka kautta ongelmaan pääsisi käsiksi. Signaalin voimakkuus näyttää täysiä tai yhtä pykälää vailla täysiä sekä 2 että 5 GHz:llä silloinkin kun verkkoyhteys on kadonnut.

Molemmat koneet ovat W10 ja käyttöjärjestelmät on alustettu uudestaan vain pari kuukautta sitten.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Olitko jo kokeillut modeemin resetointia? Katsoin tuolta että pari viikkoa olisi ollut laite ylhäällä yhtäjaksoisesti. Paina laitteen takaa "reset"-nappia noin 20 sekuntia, ja katso että väläyttää valoja resetin merkiksi.
Onko tämä ongelma saatu korjattua? Itsellä ollut sama ongelma uudessa asunnossa jo keväästä saakka. Puoli päivää saattaa internet olla 'alhaalla', nyt kokeiltaessa kännykällä netti kuitenkin toimi. Resetoinnit ja muut on testattu mutta mikään ei toimi. Vika korjaantuu aina itsestään jossain vaiheessa. Vaihdoin jopa uuteen reitittimeenkin tässä välissä mutta vika ei korjaantunut. Virhettä tapahtuu joskus päivittäin, joskus on jopa yli kuukausi välissä.
Selain sanoo hetken, ettei DNS-yhteyttä ole jonka jälkeen ikkuna vaihtuu siihen, ettei ole nettiyhteyttä. Tässä ikkunassa olevaa windowsin diagnostiikkaa painamalla windows kertoo, että juurikin Windows ei pystynyt tunnistamaan tämän verkon välityspalvelinasetuksia automaattisesti.
Kunniamerkki
Minun ongelmani ei ole korjautunut. Sain ohjeeksi resetoida wlan-modeemin ja tein sen pariin kertaan. Se ei auttanut. Välillä verkko toimii kuin enkeli (kuten nyt). Välillä se taas tökkää kokonaan. Mitään johdonmukaisuutta toiminnassa tai toiminnan puutteessa en ole huomannut.

Kun tökkiminen alkaa, auttaa yleensä vähäksi aikaa (ehkä kymmeneksi minuutiksi), kun yhteyden vaihtaa 2 GHz taajuudelta 5 GHz taajuudelle. Samoin tietokoneen buuttaaminen auttaa vähäksi aikaa, suuruusluokaltaan kymmeneksi minuutiksi. Oireet ovat samanlaisia kuin sinulla. Samanlaista on myös se, että joskus katkennut internet-yhteys palaa itsestään.

Minulla on mökillä DNA:n 4G-verkon kautta tuleva nettiyhteys. Siellä tätä ongelmaa ei esiinny, joten kyllä epäilys suuntautuu hiukan Elisan suuntaan. Siihen viittaa myös tuo virheilmoitus "Windows ei pystynyt tunnistamaan tämän verkon välityspalvelinasetuksia automaattisesti".
Minulla on kodin WiFi-ongelma (nettiyhteys siis toimii mutta Dell 9020M pöytäkoneen WiFi ei) jossa Windowsin vianmääritys antaa viestin "Windows ei pystynyt tunnistamaan tämän verkon välityspalvelinasetuksia automaattisesti". Tulkitsen niin, että välityspalvelin olsi WiFi sovittimelle nimenomaan Elisan toimittama ZyXell VDSL-modeemi (tai mikä palvelureititin se nyt lieneekään)

WiFi käynnistyy ja sammuu ja käynnistyy muutaman minuutin syklissä. Netti toimii koko ajan normaalisti. Myös LAN toimii ko koneessa hyvin.

Dell 9020M:ssä on Intelin Dual Band AC 7260 WiFi sovitin ja minulla ongelmat alkoivat Fall Creators päivityksestä. Ajurit ko sovittimelle ovat uusimmat mitkä Intel tarjoaa. ZyXell modeemi on resetoitu pariin otteeseen.

Minulla ongelma ei siis ole nettiyhteyden toimimattomuus mutta laitoin tämän viestin tänne kun tuntui, että osassa aiemmista viesteistä puhuttiin nettiyhteyden toimimattomuudesta, vaikka kuvattu toimimattomuus sopi nimenomaan kodin WiFin tai LAN:n toimimattomuudeksi.

Hei,Elisan toimesta tehty taloyhtiö laajakaista siirto A-rapusta C-rappuun siirto tehty 1.3.2020/ nopeus:100megaa/modeemi:zyxel /yhteys muuten toimii mutta ongelma ilmeni siinä etten pääse LähiTapiola verkkopalveluun tulee teksti tai tieto:windows ei pystynyt tunnistamaan tämän verkon välityspalvelinta automaattisesti.Vian määritys ei pystynyt korjaamaan automaattisesti ei tunnistamaan tämän verkon välityspalvelinta asetuksia automaattisesti,tai sivulle ei voi muodostaa suojattua yhteyttä ja teksti saattaa johtua siitä että sivusto käyttää vanhentuneita tai epäluotettavia TLS-Suojaus-asetuksia ja lukee pitää ottaa yhteyttä sivuston omistajaan,huom:kaikkiin pankin palveluihin pääsen ihan normaalisti ja netti toimii hyvin ei katkoksia ainoastaanLähiTapiola verkkopalvelu ei toimi vaikka miten yrittää vaikka otan yhteyden suoraan talon jakamista tulevasta noususta ei pelaa siis ilman modernia en ymmärrä käydään pc:ssä Elisan tietoturvaa nyt tosiaan vika vaan yhdessä verkkopalvelussa Lähi-tapiola Mobiili yhteys puhelimella toimii hyvin.

 

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Olethan mennyt varmasti oikealle sivustolle eli https://www.lahitapiola.fi/?

Onko sinulla joku kolmannen osapuolen tietoturvaohjelmisto? Poista se! Ainoa Windowsin kanssa täysin yhteensopiva virusskanneri on Windows Defender Antivirus.

Mitä selainta käytät? Jos sinulla on vanha Windows ja Internet Explorer, niin nämä eivät tue nykyisten sivustojen käyttämiä salausmenetelmiä.

Kannattaa kokeilla selaimella, jossa on salauskirjasto itsessään eikä se tukeudu Windowsin salauskirjastoihin, kuten Mozilla Firefox.

  1. Right-click Start and open Control Panel.
  2. Open Network and Internet.
  3. Click Internet Options.
  4. In the Connections tab, click LAN Settings at the bottom.
  5. Uncheck the ”Use a proxy server for your LAN” box.
  6. Check the ”Automatically detect settings” box.
  7. Save changes and you should be good to go.
  1. Right-click Start and open Control Panel.
  2. Open Network and Internet.
  3. Click Internet Options UPSers
  4. In the Connections tab, click LAN Settings at the bottom.
  5. Uncheck the ”Use a proxy server for your LAN” box.
  6. Check the ”Automatically detect settings” box.
  7. Save changes and you should be good to go.

Any other option?