Vastattu

Netti katkeaa keskimäärin 5 kertaa päivään

  • 19 huhtikuu 2016
  • 27 kommenttia
  • 1991 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 1 kommentti
Modeemi on A2100N. Netti katkeaa, uudelleenkäynnistys ja taas toimii normaalisti. Onko vika modeemissa ja onko tätä mahdollista vaihtaa. Lauantaina taisi tulla ennätys kun 4 kertaa onnistu pätkäsemään puoleen tuntiin.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Red 22 huhtikuu 2016, 18:53

Jgmaa, tsekkasin sun linjan ja se näytti olevan kunnossa, ei ole fyysinen yhteys pätkinyt ja linja-arvot ok joten vika jäänee modeemiin. Laitoin sulle uuden tulemaan postitse. :)

Teemu1, sun linjalla näkyy kyllä pätkimistä jonkin verran eli tämä ei välttämättä ole modeemista johtuvaa vaan voi vaatia vikailmoituksen. Palautuuko tuo yhteys siis aina boottauksella vai eikö boottaus joka kerta auta? Tapahtuuko pätkimistä sekä langattomassa verkossa että verkkojohdon päässä? Mitä modeemin valoille tapahtuu katkoksen aikana, tärkeimpinä DSL- ja Internet (maapallo)-valot? Voisit melkein laittaa yksityisviestiä Palstatiimille: http://elisa.fi/palstatiimi jotta voidaan sitä kautta esittää lisäkysymyksiä ja tarvittaessa tehdä vikailmoitus. Noihin kysymiini kysymyksiin ainakin olisi hyvä saada vastaus. 🙂
Katso alkuperäinen viesti

27 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Laitahan asiakasnumeroa profiiliin ja huikkaa kun se on siellä niin päästään nuuskimaan linjaa ja modeemia. 😛
Laitahan asiakasnumeroa profiiliin ja huikkaa kun se on siellä niin päästään nuuskimaan linjaa ja modeemia. :P Nyt on asiakasnumero profiilissa :8
Minulla myös vastaavaa ongelmaa. Laitteen buuttaus (virtajohdon irroittaminen) helpottaa ongelmaan hetkellisesti. Välillä verkkoyhteys palaa 5-15 min päästä ilman buuttaustakin, mutta tämän jälkeen yhteys toimii häiriöttä maksimissaan joitakin kymmeniä minuutteja, ja laite on taas buutattava. Tätä myös varmaan 5-10 kertaa päivässä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Jgmaa, tsekkasin sun linjan ja se näytti olevan kunnossa, ei ole fyysinen yhteys pätkinyt ja linja-arvot ok joten vika jäänee modeemiin. Laitoin sulle uuden tulemaan postitse. :)

Teemu1, sun linjalla näkyy kyllä pätkimistä jonkin verran eli tämä ei välttämättä ole modeemista johtuvaa vaan voi vaatia vikailmoituksen. Palautuuko tuo yhteys siis aina boottauksella vai eikö boottaus joka kerta auta? Tapahtuuko pätkimistä sekä langattomassa verkossa että verkkojohdon päässä? Mitä modeemin valoille tapahtuu katkoksen aikana, tärkeimpinä DSL- ja Internet (maapallo)-valot? Voisit melkein laittaa yksityisviestiä Palstatiimille: http://elisa.fi/palstatiimi jotta voidaan sitä kautta esittää lisäkysymyksiä ja tarvittaessa tehdä vikailmoitus. Noihin kysymiini kysymyksiin ainakin olisi hyvä saada vastaus. 🙂
Täällä sama ongelma tuon yhteyden pätkimisen kanssa. A2100N resetoitu moneen kertaan, ei vaikutusta. Laitoinkin juuri äsken palstatiimille yksityisviestin aiheeseen liittyen. 🙂
Minulla myös on aivan sama ongelma... Olen siitä kirjoittanut pariin keskusteluun, jotka sitten on kuitattu ratkaistuiksi. Palstatiimi ei vastaa, siellä olevista julkaistuista ratkaisuista päätelleen jono ei ole pariin viikkoon edennyt.

Minulla on siis edelleen pätkivä modeemi. Mitähän tässä pitää tehdä seuraavaksi? Maksulliseen puhelinpalveluun en halua soittaa Elisan omistaman viallisen laitteen takia. Pitää kai jälleen asennoitua lähtemiseen ja jonottamiseen Elisa-kaupassa...

Jouko
Soitin asiakaspalveluun ja lupasivat huolehtia heti kuntoon.

Jouko
Käyttäjätaso 1
Minulla myös sama ongelma Elisa Viihde 10/1 ADSL2 liittymä ja A2100N modeemi. Yhteys välillä katkeaa siten että palautuu vasta käyttämällä modeemia virrattomana n. 30 sekuntia. Sitten kun yhteys päällä kaikki toimii hyvin. Tätä on pitänyt tehdä melkoisen usein n. viimeisen vuoden aikana. Kuormittuukohan tuo boksi liikaa ?

Tämä A2100N on tosin ollut minulla jo 2 vuotta ja nyt on ilmennyt muutakin vikaa. LAN1 ja LAN2 portit eivät toimi. LAN3 ja LAN4 toimivat.

PItänee pyytää asiakaspalvelua mittaamaan linjaa tuon pätkimisen takia.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
JyrkiA, jos ongelma edelleen ajankohtainen niin heitähän yksäriä: http://elisa.fi/palstatiimi niin saadaan tutkittua sitä kautta. 🙂
Käyttäjätaso 1
Tuli uusi modeemi postissa. En ole vielä ehtinyt kokeilemaan. Mittauksissa näkyi jotain katkoksia yhteydessä ja epäiltiin jotain ongelmaa modeemissa.
Hei, Minulla on samanlaista pätkimistä ollut alusta lähtien. Myyjä neuvoi palauttamaan tehdasasetukset ja sen teinkin, pariinkin otteeseen, mutta ei auta. Erityisesti pätkiminen haittaa Viihteen puolen kanavien katsomista (esim Natgeo). On aika harmillista tuijottaa mustaa ruutua kesken ohjelman.

(Boxille tulee ethernet-piuha)
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Mittasin sun laajakaistalinjan ja siellä ei ainakaan näy mitään ihmeitä, linja itsessään ei ole pätkinyt tai virheillyt. Teitkö nuo tehdasasetukset digiboksille vai modeemille? Modeemi ei ainakaan hetkeen näytä rekisteröineen resetointia, joten voisit kokeilla sen vielä uudelleen. Resetointi tehdään painamalla laitteen takana olevaa neulankärjen kokoista reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Voisit tuon ajaksi ottaa digiboksin virtajohton irti seinästä ja kytkeä vasta, kun modeemissa palaa taas DSL- ja Internet-valot. Pätkiikö yhteys muilla laitteilla kuin digiboksilla? Varmistathan vielä, että digiboksin asetuksista on varmasti valittuna verkkojohtoyhteys eikä langaton. Voisit myös kokeilla verkkojohtoa muissa modeemin porteissa ja mahdollisuuksien myös kokonaan toista johtoa.
Hei Red,
Tein ne tehdasasetukset digiboxille. Resetoin sen modemin kunhan ehdin, tosin en ole kovin luottavainen sen vaikutuksesta. Olisikohan ollut tiistaina, jouduin sammuttamaan modemin tyystin kun internet oli ihan seis. Modemissa ei palanut ADSL eikä internet.

Tuo ADSL-piuha on ollut vuosikausia hiukan hankala, erityisesti huonolla säällä yhteys on usein katkennut. Nyt ei ole säässä ollut valittamista joten ihmettelen mistä tuo pätkiminen johtuu. Kun olen mitannut nopeutta on siinä ollut ika paljon heittoja, kenties se voisi selittää tuon digiboxin pätkimiset?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tällä hetkellä tuo linja tosiaan näyttää oikein hyvältä, eikä näytä nopeuskaan ainakaan muutamaan päivään heitelleen. Sulla on melko uusi modeemikin käytössä. Vaihdoithan käyttöön kaikki tuon modeemin mukana tulleet johdot, kun otit sen käyttöön? Myös siis puhelinjohdon. Jos DSL ja Internet ovat pimeitä ei modeemille tule lainkaan yhteyttä, eli joku katko siellä silloin on ollut. Ootko mitannut nopeuksia langattomassa verkossa vai verkkojohdon päässä?

Sen resetoinnin voisi kyllä kokeilla, samaten sen toisen ethernet-portin ja -johdon. Jos tuo yhteys jatkaa katkeilua tyystin, niin että DSL ja Internet ovat pimeitä niin otahan sellaisia aikoja muutamia ylös myös jotta voidaan tarvittaessa sitten tutkia tarkemmin.
Käyttäjätaso 1
Minun osaltani tämä on ratkaistu keissi. Uusi modeemi tuli ja yhteys muodostuu hyvin ja ei ainakaan nyt lyhyen kokeilun jälkeen näyttänyt ongelmaa olevan. Tämä ZyXEL:n modeemi näyttäisi palvelevan myös sisäverkon WLAN:ssa olevia laitteita paremmin ja muutama uudempi laite ymmärtää jopa tuon 5GHz WLAN taajuudenkin.

Modeemin yhteys loki näyttää ihan hyvän näköisen bittinopeuden 10/1 M laajakaistalle:

============================================================================
ADSL Training Status: Showtime
Mode: ADSL2+ Annex A
Traffic Type: ATM Mode
Link Uptime: 0 day: 0 hour: 8 minutes
============================================================================
ADSL Port Details Upstream Downstream
Line Rate: 0.937 Mbps 9.024 Mbps
Actual Net Data Rate: 0.905 Mbps 8.992 Mbps
Trellis Coding: ON ON
SNR Margin: 7.9 dB 8.0 dB
Actual Delay: 2 ms 4 ms
Transmit Power: 10.8 dBm 0.0 dBm
Receive Power: 4.7 dBm 4.7 dBm
Actual INP: 0.5 symbols 0.0 symbols
Total Attenuation: 0.0 dB 0.0 dB
Attainable Net Data Rate: 0.904 Mbps 9.680 Mbps
============================================================================

ADSL Counters

Downstream Upstream
Since Link time = 8 min 13 sec
FEC: 696 0
CRC: 21 0
ES: 12 0
SES: 0 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Latest 15 minutes time = 9 min 57 sec
FEC: 696 0
CRC: 21 0
ES: 12 0
SES: 0 0
UAS: 102 102
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Painoin sitä reset-nappulaa, mutta eihän se ainakaan siihen digiboksiin auttanut, eli NatGeo ja vastaavat pätkivät aika pahasti. Välillä tuntui siltä, että kanavanvaihtelu auttaisi pätkimisongelmaan, mutta kenties ei sittenkään.
Hei Red,

Minua alkaa todellakin harmittaa tuo Digiboxin pätkiminen, eilen yritin katsoa NatGeolta Lentoturmatutkintaa ja se pimeni niin usein että en pysytynyt seuraamaan ohjelmaa. Alkaa tehdä mieli irtisanoa koko roska.:@
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Ymmärrettävää! Pahoittelut, jostain syystä tuo aiempi viesti jäänyt täysin huomiotta. 😞 Pätkimistä siis ei ole lainkaan peruskanavilla, mutta kaikki IPTV-kanavat pätkivät vai koskeeko ongelma vain tiettyjä kanavia? Olitko vielä ehtinyt kokeilla toista piuhaa boksin ja modeemin välille ja modeemista toista porttia? Linja näyttää tosiaan tälläkin hetkellä hyvältä eikä lokeissa näy muutoksia linja-arvoissa, joten ongelma vaikuttaa jäävän joko modeemiin tai digiboksiin tai niiden välille. Pätkiikö tuo verkkoyhteys muilla laitteilla vai onko ongelmaa vain digiboksilla?
Minusta tämä internet-yhteys toimii normaalisti, en muista kuin sen yhden katkoksen, josta taisin mainita edellä. Siis kaikki IPTV-kanavat menevät pimeäksi samalla kertaa, silloinkin antenniverkon kanavat näkyvät (siis sen purkin kautta). Eilen kiinnitin huomiota siihen, että verkon merkkivalot vilkkuivat normaalisti myös katkoksen aikana, niitä oli aikaa seurata kun katkos oli pisimmillään noin 5 minuuttia. Minulla on Android-TV ja samalla yhteydellä en ole huomannut katkoksia verkkoliikenteessä.

Aina kun ole testannut verko nopeutta on se ollut noin 16-17 Mb/s, uplink on aika hidas noin 0,85 Mbs mutta sitä tuo purkki ei taida juuri tarvita.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tuleeko noilla IPTV-kanavilla jokin virheilmoitus silloin kun pimenevät? Vai ovatko vaan mustana? Ei vaikuttaisi modeemissakaan olevan vika, jos yhteys ei muilla laitteilla katkeile lainkaan. Suosittelen kokeilemaan vielä vaihtaa toisen ethernet-piuhan modeemin ja digiboksin välille ja kokeilla kytkeä johdon modeemin puolella johonkin muuhun lan-porttiin. Saadaan rajattua näin vielä sen piuhan ja modeemin portin vika pois. Ootko muuten huomannut, että tallenteita katsoessa ilmenisi vastaavaa pätkimistä boksilla, se olisi hyvä myös tsekata?
Kokeilen vielä noita ehdottamiasi juttuja.
Merkillistä pariin iltaan ei ole ollut katkoksia, enkä itse ole tehnyt mitään muutoksia.
Kyllä se vieläkin pätkii, täytyy tutkia vielä piuhotusta. Tosin hiukan kumma, että eilen näytti hyytyvän BBC, mutta ei muut kanavat.
Käyttäjätaso 3
Itselläni oli edellisessä asunossa myös suuria ongelmia laajakaistan kanssa. Välillä toimi viikon hienosti ja toisinaan pätki useita kertoja päivässä.
Johtoja ja modeemia vaihdettiin usein ja Elisa bingasi linjaa, eikä missään ollut vikaa.

Kaikki temput oli kokeiltu eikä mistään ollut apua, joten ainoana vaihtoehtona rupesin tutkimaan taloon tulevaa puhelinlinjaa ja kappas vain, ulkoseinässä kulkevasta puhelinjohdosta löytyi liitoskohta joka oli hapettunut miltein poikki.
Puhelinasentaja kävi korjaamassa liitoksen ja kaikki mystiset viat katosi sen myötä.
Itseasiassa olen miettinyt samaa ongelmaa. Tämä on tosin melko uusi talo, mutta onhan ne huonot liitokset mahdollisia. En vain oikein tiedä miten sen selvittää.

Osallistu keskusteluun