Netti pätkii

  • 17 lokakuu 2018
  • 9 kommenttia
  • 531 katselukerrat

  • Kyselyiässä
  • 27 kommenttia
Luulen, että koneellani on haittaohjelma. Nettini on pätkinyt pidemmän ajan ja kone on ollut yllättävän hidas esimerkiksi avaamaan tiedostoja ja kuvia. Minulla on 100 megan valokuitu ja Elisa Viihde. Usean vuoden vanha modeemi vaihdettiin, mutta ongelma sen kuin paheni. Nyt kun nettisivuilla sivuilla siirtyy eteenpäin, yhteys katkeaa vähän väliä. Tulee ilmoitus "yhteyttä ei ole" parin sekunnin päästä yhteys avautuu taas.
Virustorjuntaohjelma sanoo, että palomuuri ja viruksentorjunta on päällä. Minulla on lisäksi Marvarebytes. Onko joku ohjelma, jolla saisi selville onko koneellani haittaohjelm(i)a. Vai mistä nämä ongelmat voisi johtua. Voiko kovalevy olla rikki?

9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tuo Malvarebytesin Anti-Malvare on ehkä yksi parhaimmista sovelluksista etsimään haittaohjelmia. Skannaa sillä kone läpi.

Mikäs tuo käytössä oleva modeemi on?
Onko modeemi resetoitu?
Sammuuko modeemista joitain valoja kun yhteys katkeaa?
Onko kone langattomassa vai langallisessa verkossa? Ilmeneekö ongelmat molemmilla yhteystavoilla?
Ilmeneekö samaa pätkimistä myös muilla laitteilla?

Verkkokortin ajureiden päivitys saattaa auttaa netin pätkimiseen. Lisäksi koneen tuuletusaukkojen imurointi ja putsaus paineilman avulla saattaa tuoda ainakin hetkellisesti jeesiä koneen käyttönopeuteen. Kuinka vanhasta koneesta on kyse? Merkki ja malli?

Verkon nopeutta voit testailla speedtestillä. Kytke kone modeemiin piuhalla ja sammuta muut verkkoa käyttävät laitteet tai irrota ne verkosta. Minkälaisia nopeuksia saat?
Modeemi on ZYXEL VMG3925-B10B. Resetoin modeemin. En pysty katsomaan sammuko valoja kun yhteys katkeaa. Sekä langallisessa että langattomassa yhteys katkeaa. Digiboxin en ole huomannut pätkivän.
Kone on HP Desktop - 460-p001no, kaksi vuotta vanha. Päällä päivittäin noin 6-8 tuntia. Nopeus on hyvä.
Verkkokortin ajureiden päivitystä en osaa tehdä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Lisäätkö profiiliisi asiakasnumeron sille varattuun kenttään niin voidaan vilkaista linjan toimivuutta täältä käsin? 🙂
Mihin kenttään ja mistä löydän profiilini asiakasnumeron 🤔
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Omaa profiiliasi pääset muokkaamaan https://yhteiso.elisa.fi/settings/profile sivulla ja siellä on kenttä mihin voit laittaa laskulta (tai OmaElisasta) löytyvän asiakasnumerosi 🙂
Ok, kiitos. Tehty.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kiitos 🙂 Linjan puolelta en havainnut mitään näkyvää ongelmaa, eli kannattanee tässä kohtaa jatkaa ensisijaisesti tuota tietokoneen puolen tarkistelua esim. juuri noiden verkkokortin ajureiden osalta. Toki jos huomaat että katkon yhteydessä modeemi hukkaa jotain valoja, niin huikkaile siitä niin ruvetaan tutkimaan linjaa sitten tarkemmin, tarvittaessa ihan vikailmoituksella 🙂
Minulla on Elisa turvapaketti -F Secure. Poistin Marvarebyteksen ja Mc Affeen. Pätkiminen väheni, mutta ei loppunut. Häiritsevätkö nuo turvaohjelmat toinen toisiaan? Olikohan järkevää poistaa?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
McAfee ja F-Secure häiritsevät toisiaan ja juurikin tuo McAfee kannattaa poistaa. Malvarebytes ei taas vaikuta näihin ja sen asennuksen voi säilyttää.

HP:lla on oma Support Assistant -ohjelmisto, jonka avulla laiteajureita voi päivittää. Myös HP:n sivuilta saattaa löytyä koneeseen ajureita koneen tarkan mallinumeron avulla.

Osallistu keskusteluun