Nettiyheyden päälläolon seuranta

  • 28 syyskuu 2017
  • 9 kommenttia
  • 729 katselukerrat

Minulla on varmuuskopionti pilveen käynnissä ja se kestää ehkä pari viikkoa. Langaton nettiyhteys katkeaa yöaikaan silloin tällöin ja se hankaloittaa backuppia.

Onko jotain ohjelmaa tai tapaa, jolla nettiyhteyttä voisi seurata, milloin yhteys katkeaa ja kuinka kauaksi aikaa?

9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Katkeaako sinulla siis vain sisäisen verkon WLAN vai oletko huomannut että yhteys katkeaa ulkomaailmaan asti? Internetyhteyksille löytyy erilaisia uptime monitor-sovelluksia, joilla voi kerätä logia katkoksista. Yksi mikä tuli vastaan oli ihan Net Uptime Monitor, käyttökokemusta tuosta ei itseltä löydy, mutta vaikutti ainakin olevan ihan pätevä mitä tarkistelin. Toki Googlella löytyy sitten muitakin vaihtoehtoja tuohon 🙂 Mutta tuon seuraamisen ohella toki ehkä oleellisempaa olisi selvittää, mikä noita katkoksia taustalla aiheuttaa
Käytössä on Huawei B525s-23a. PC on kiinni kaapelilla, yhteys reitittimestä ulkomaailmaan langattomasti. Hankin tuon ehdottamasi Net Uptime Monitor -ohjelman . 12 tunnin seuranta antoi keskimäärin 11 sekunnin katkoja kuuden minuutin välein. Yli viiden sekunnin katkoja oli kaikkiaan 94 kappaletta. Tällä kertaa ei tullut niin pitkää katkoa, että varmuuskopiointi olisi katkennut.

Onko nuo katkot Huawein ominaisuus vai mistä kiikastaa? Kuinkahan noista pääsisi eroon?
Pikkasen alkaa huolestuttaa, kun netti on kolmasosan pois päältä:

Failure Summary:
Count 905
Total Downtime 5:44:08
% Downtime 35,44
Minimum Length 0:00:05
Maximum Length 0:01:50
Average Length 0:00:22

Jossain kyllä nyt mättää. Apuja?
Aloinpa epäillä tämän Net Uptime Monitor -ohjelman toimintaa. Näyttääkö sittenkään todellisia lukuja? Vaikka näyttäisi, että on katko päällä, niin silti yhteys toimii kuten pitääkin.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tuosta ei itselläkään ole käyttökokemuksia että osaisin sanoa kuinka luotettavaa seurantaa antaa. Toki jos netti tuntuu toimivan käytettäessä normaalisti ja samaan aikaan tuo väittää yhteyden olevan poikki niin ei hirveän luotettavalta tunnu. Tiettävästi ei ainakaan reitittimen pitäisi tuollaista normaalisti aiheuttaa. Onko tuollaista katkeilua ilmennyt kuinka pitkään? Lisäisitkö sen sinun liittymän numeron profiiliisi asiakasnumerokenttään, niin päästään tutkimaan yhteyttä tarkemmin vielä. Voisit toki myös testata tämän mobiililaajakaistan sim-korttia toisessa laitteessa, ilmeneekö vastaavaa katkeilua tällöin? Jos ei, on tuo jotenkin reitittimestä johtuvaa. Jos katkeilee toisella laitteellakin, voi olla sim-kortti viallinen tai sitten ihan verkossa jotakin ongelmaa.
Kiinnitin ongelmaan huomiota, kun varmuuskopio pilveen katkeili aona välillä. Silloin hankin tuon seurantaohjelman.

Tuossa selitetään miksi yhteys voi toimia, vaikka ohjelman mielestä se on poikki https://netuptimemonitor.com/num-says-my-connection-is-down/

Ohjelma scannaa seuraavia kohteist:



Minulla on myös kiinteä ADSL-reititin toisessa sopimuksessa. Kokeilin myös sitä ja aivan samalla lailla noin kolmannes yhteyksistä olisi kateissa.

Mikäli ohjelma toimii, kuten lupaa, niin en tiedä mihin katkokset perustuvat?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1


Minulla on myös kiinteä ADSL-reititin toisessa sopimuksessa. Kokeilin myös sitä ja aivan samalla lailla noin kolmannes yhteyksistä olisi kateissa.

Mikäli ohjelma toimii, kuten lupaa, niin en tiedä mihin katkokset perustuvat?


Hei,

Mobiiliyhteyksien selvittelyyn on tuo toinen alue ei Moniililaajakaista- alue

Tarkoitatko että sekä mobiili, että ADSL:n kautta menevä yhteys katkoo ?

Jos katkoo, niin katkooko samoihin aikoihin ?

Jos katkoo samoihin aikoihin, niin kyseessä saattaa olla jopa sähköverkon kautta tuleva (räpsy) häiriö. Jos näin näyttää olevan, niin edullinenkin UPS- laite seinäpistokkseen ja ADSL + mobiilireitittimen väliin auttaa.

Mobiilinetin kautta varmistaminen on aina lähtokohtaisesti epävarmempaa, kun kiinteän yhteyden kautta (tosin varmistus ADSL:n läpi on todella hidasta, koska lähetys =upload on niin hidas).

En oikein usko, että 11 min välein (tasaisesti tulisi katkos). Netmonitor ei taida näyttää oikeita tietoja. Kokeile sellaista ohjelmaa, kun PingPlotter. Se on maksullinen (Windows- ohjelma), mutta sitä voi kokeilla 15 päivää "for free".

T:Tuokki
Nyt alkoi näkymät ongelmaan selvitä. Seurasin tuolla PingPlotterilla liikennettä. Yhteyden ollessa lähimpään mastoon download saattaa olla 100 Mbps ja upload 20 Mbps. Silloin backup-nopeus pilveen on jotain 5 Mbps. PingPlotter vaikuttaa erittäin rauhalliselta.



Kun kikkailen yhteyden toiseen mastoon, joka on kauempana, download on jotain 15 Mbps ja upload suunnilleen samaa luokkaa. Mielenkiintoiseksi asian tekee backupnopeus pilveen, joka on 18 - 19 Mbps. PingPlotterissa näkyy rauhattomuutta tosi paljon. Vihreä alue on 0 - 100 ms, keltainen 100 - 200 ms ja punainen >200 ms.

Itsellä myös yhteysongelmia kuidun kanssa. Mutta omasta UPS:sta ei ole paljon hyötyä, kun samaan aikaan Elisan laajakaistakeskittimellä sähköt räpsyy ja yhteys on sitten poikki muutaman minuutin koko kylällä.
Ja Elisa ei tuota laajakaistakeskitintä kytke varmistukseen kun keskittimen takana ei ole tarpeeksi asiakkaita...

Osallistu keskusteluun