Vastattu

Nettiyhteys toimii, mutta yhteys Kotiboksiin ei.

  • 19 marraskuu 2014
  • 4 kommenttia
  • 34413 katselukerrat

Käytössäni on Elisan kotiboksi BeWAN  iBox A5100. Vaihdoin sen NAT-tilasta siltaavaksi, mutta en saanut nettiyhteyttä toimimaan, joten sammutin sen ja pidin virrat pois yli 10 sekuntia. Käynnistyksen jälkeen nettiyhteys toimi, mutta en saanut enää selaimella yhteyttä kotiboksiin osoitteeseen 192.168.100.1. Missähän mahtaa olla vika?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Kingsize 19 marraskuu 2014, 14:49

Siltaavassa tilassa IP-osoite tulee laitteille aina palveluntarjojalta asti (max 5 IP:tä per asiakas, eli 5 laitetta). Kun laite on NAT tilassa niin sinulla on yksi IP-osoite operaattorilta (eli modeemilla on oma IP ulkoverkkoon). Modeemi  taas jakaa näitä NAT osoitteita (192.168.100.x) osoitteita laitteille mitkä on kytketty siihen langallisesti tai langattomasti. Peruskäyttäjälle suosittelen ehdottomasti boksin resetointia ja palaamaan tuohon oletuksena olevaan reitittävään tilaan. Resetoimalla boksin pääset takaisin kiinni laitteen asetuksiin.

Kotiboksi iBox A5100 NAT


http://asiakastuki.elisa.fi/ohje/129/#nat

"Vaihtaminen sillatusta tilasta takaisin reitittävään tilaan tapahtuu resetoimalla modeemi (kts. Vianselvitys). Kun modeemi on sillattuna, ei laitteen hallintakäyttöliittymään pääse enää kirjautumaan."
Katso alkuperäinen viesti

4 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Siltaavassa tilassa IP-osoite tulee laitteille aina palveluntarjojalta asti (max 5 IP:tä per asiakas, eli 5 laitetta). Kun laite on NAT tilassa niin sinulla on yksi IP-osoite operaattorilta (eli modeemilla on oma IP ulkoverkkoon). Modeemi  taas jakaa näitä NAT osoitteita (192.168.100.x) osoitteita laitteille mitkä on kytketty siihen langallisesti tai langattomasti. Peruskäyttäjälle suosittelen ehdottomasti boksin resetointia ja palaamaan tuohon oletuksena olevaan reitittävään tilaan. Resetoimalla boksin pääset takaisin kiinni laitteen asetuksiin.

Kotiboksi iBox A5100 NAT


http://asiakastuki.elisa.fi/ohje/129/#nat

"Vaihtaminen sillatusta tilasta takaisin reitittävään tilaan tapahtuu resetoimalla modeemi (kts. Vianselvitys). Kun modeemi on sillattuna, ei laitteen hallintakäyttöliittymään pääse enää kirjautumaan."
Kiitos. Olisihan tuo selvinnyt kun olisi pitemmälle lukenut ohjeita, mutta kun ei malta eikä sitten osaa toimia.
Käyttäjätaso 5
Tuttu juttu. Näin käy useasti itsellekin asiassa kuin asiassa. 😃
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
PetriHaapa kirjoitti:
Vaihdoin sen NAT-tilasta siltaavaksi, mutta en saanut nettiyhteyttä toimimaan

Muistithan uusia DHCP-lainan? Eli loitsuta tietokoneelta ipconfig /release ja ipconfig /renew tai sudo dhclient -r eth0 ja  sudo dhclient eth0. Myös Ethernet-johdon irroittaminen ja kytkeminen olisi saattanut auttaa, samoin kuten tietokoneen uudelleenkäynnistys.

PetriHaapa kirjoitti:
Käynnistyksen jälkeen nettiyhteys toimi, mutta en saanut enää selaimella yhteyttä kotiboksiin osoitteeseen 192.168.100.1.

Tämä on normaalia käytettäessä sillattua tilaa.

Kun haluat muuttaa modeemin asetuksia, joudut ensin asettamaan käsin tietokoneelle IP-osoitteen samasta aliverkosta, esim. 192.168.100.2 maski 255.255.255.0.

Kun lopetat kotiboksin konfiguroinnin, palauta tietokoneen IP-osoite DHCP:lle.

Linux-pohjaisissa järjestelmissä voit myös asettaa samalle verkkosovittimelle yhtä aikaa sekä DHCP ja kiinteän 192.168.100.2 osoitteen.

Windows-pohjaisissa järjestelmissä tämä ei onnistu, vaan joudut aina vaihtamaan asetuksia sen mukaan, haluatko yhteyden internetiin vai kotiboksiin. Mikäli jatkuva kotiboksin hallinnan käyttö Windowsin kautta  on tärkeää, joudut asentamaan tietokoneeseen toisen verkkosovittimen.

Osallistu keskusteluun